5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A miniszterelnök péntek reggeli bejelentése szerint 2022-től a 25 év alatti fiatalok teljes személyi jövedelemadó-mentességet kapnak. Orbán Viktor a válságkezelés egyik eszközének nevezte ezt az intézkedést, amivel szerinte a nyugdíjasok és a családosok után most a fiatalokat támogatná a kormány. Egy ilyen intézkedésnek egy általános adócsökkentéshez képest akkor lehet értelme, ha a fiatalok foglalkoztottságának emelése különösen megéri, mert az érintetteken túlmutató pozitív hatásai vannak. Korábban a 2013-as Munkahelyvédelmi Akcióterv keretében vezettek be hasonló intézkedést. Akkor ennél kisebb mértékű adókedvezményt kaptak a cégek a 25 év alatti munkavállalók foglalkoztatása után. Ez az intézkedés jelentősen és költséghatékonyan emelte a fiatalok foglalkoztatását, derül ki Prinz Dániel közgazdász, a Harvard University PhD-hallgatójának írásából.

Az Orbán Viktor által pénteken bejelentett, a 25 év alatti fiatalok személyi jövedelemadóját (szja) eltörlő intézkedés részletei még nem ismertek. A miniszterelnök azt mondta, hogy valószínűleg az átlagkeresetig (bár azt nem tisztázta, hogy a fiatalok átlagkeresetéig vagy a nemzetgazdasági átlagkeresetig) lenne érvényes a 0 százalékos szja. Ezt az jelentené, hogy a fiatalok esetében valójában már nem egykulcsos, hanem kétkulcsos szja-rendszer jönne létre.

A miniszterelnök szerint az intézkedés költsége 130-150 milliárd forint lenne, ami az összes szja-bevétel nagyjából 5 százaléka. Az intézkedés nagyjából 300 ezer munkavállalót érinthet: 2019-ben 325 ezer 15 és 24 év közötti fiatal volt gazdaságilag aktív, közülük 288 ezren dolgoztak, 37 ezren pedig munkanélküliek voltak.

Az intézkedés célja kettős: egyrészt az adócsökkentéstől általában a gazdasági aktivitás növekedését várják, másrészt egy speficikusan a fiataloknak adott adócsökkentés a fiatalok gazdasági aktivitását erősítheti. A fiatalok gazdasági aktivitásának erősítése (egy általános adócsökkentéshez képest) azért lehet kiemelt cél, mert a fiatalokat, például a tapasztalatlanságuk miatt, diszkriminálják a munkaerőpiacon, ezért sokkal nagyobb arányban munkanélküliek, mint az általános munkanélküliségi ráta. Ezen túlmenően pedig a fiatalok magasabb fogalkoztatásának az érintetteken túlmútató pozitív hatásai is vannak, hiszen tapasztalatot szerezve hosszabb távon a munkaerőpiacon maradva extra gazdasági aktivitást generálnak. Fordítva nézve a dolgot: a fiatalok munkanélkülisége hosszabb távú, az érintetteken túlmutató károkat okoz a gazdaságnak.

Benchmark. Ezen a néven a jövőben rendszeresen jelennek majd meg anyagok a Privátbankár.hu és az Mfor.hu oldalán. A jegyzetsorozatban neves szerzőket kértünk föl arra, hogy oldalainkon közöljenek hiteles, iránymutató, igazodási pontnak, viszonyítási alapnak - azaz benchmarknak - szánt írásokat aktuális közéleti, politikai, gazdasági témákban. Ezek valójában már nem is választhatók szét, hiszen minden, ami politika, az egyben gazdaság és közélet is a XXI. században.

Hasonló intézkedést vezettek be Lengyelországban és Horvátországban az elmúlt években. Ezeknek a hatásairól még keveset tudni, azonban van korábbi külföldi és magyar példa is. Svédországban 2007-től kezdődően csökkentették a 25 év alattiak után fizetendő adókat, ami 2-3 százalékponttal emelte a fiatalok foglalkoztatottságát és növelte a gazdasági aktivitást. Magyarországon a 2013-as Munkahelyvédelmi Akcióterv keretében vezettek be hasonló intézkedést, jelentős járulékkedvezményt adva a 25 év alatti munkavállalók után. 

Akkor 28,5 százalékról 14 százalékra csökkentették a szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás együttes összegét a 25 év alatti (és az 55 év feletti) munkavállalók esetében és 0 százalékra a 25 év alatti pályakezdők esetében (a foglalkoztatás első két évében). Ugyanakkor maximum bruttó 100 ezer forint jövedelemig voltak érvényesíthetőek a kedvezmények, vagyis havonta maximum 14 ezer 500 forintot jelentettek egy 25 év alatti, nem pályakezdő munkavállaló esetében. Erről az intézkedésről Svraka András, a Pénzügyminisztérium kutatója írt egy részletes tanulmányt. Arra jutott, hogy a fiatal munkavállalók körében 2,6 százalékponttal emelkedett a foglalkoztatottság. A reform önfinanszírozási arányát 40 százalék körülire becsülte, vagyis ennyit hozott vissza azonnal megemelkedett adóbevételek formájában az intézkedés. Összességében a foglalkoztatás növelését költséghatékony módon érhette el a program, amit 2019-ben szüntettek meg.

A miniszterelnök által bejelentett adóelengedés hatásai nem biztos, hogy ugyanolyanok lesznek, mint a 2013-as reform után becsült hatások. Az első nyitott kérdés, hogy megéri-e a teljes adóelengedés a korábbi sokkal korlátozottabb intézkedéshez képest. Míg akkor egy munkavállaló után maximum 14 ezer 500 forint volt a kedvezmény, most 300 ezer forint bruttó fizetésnél 199 ezer 500 forintról 45 ezer forint szja elengedésével 244 ezer 500 forintra nőne a nettó fizetés. Ha a nemzetgazdasági átlagbérig kiterjesztik a kedvezmény felső határát, akkor egy 400 ezer forint bruttót kereső dolgozónak 266 ezer forintról 326 ezer forintra nőne a nettója. Ez hatalmas fizetésemelkedés, amit egy 25 éves megkapna, de egy 26 éves már nem.

A második nyitott kérdés az intézkedés célzottsága. A kormány sok más intézkedéséhez hasonlóan itt is felmerül, hogy mennyire jól célozza a legnehezebb munkaerőpiaci helyzetben lévő munkavállalókat, például azokat, akik tartósan jelentősen az átlagbér alatt keresnek, és akiknek a foglalkoztatása az egykulcsos adó miatt relatíve nagyon költséges. Vagyis felmerül a kérdés, mennyire jó alternatíva az akár a viszonylag magas keresetű fiatalokat is elérő adókedvezmény egy szélesebb életkori csoportokat elérő, de általában az alacsony keresetű munkavállalók helyzetét javító intézkedéshez, például egy bérkiegészítő adójóváíráshoz képest, ha a cél a foglalkoztatottság és a gazdasági aktivitás növelése.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: A jegybank veszteséges és tőkehiányos – mekkora baj ez?
Bod Péter Ákos | 2025. október 31. 05:50
Magyarázatot igényel, hogy a központi bank, amely egyben bankfelügyeleti intézmény, Magyarország monetáris hatósága, miként került ebbe a helyzetbe, majd pedig azt kell megvizsgálni, hogy melyek a kialakult helyzet következményei. Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök cikke.
Benchmark Bod Péter Ákos: Lemaradunk a kaptatón – a magyar gazdaság nehéz évei
Bod Péter Ákos | 2025. október 24. 06:01
A „Németország a hibás” magyarázkodás komolytalan. A kisebb magyar lendület ország-specifikus okokra vezethető vissza, nem pedig a globális kereskedelmi vagy általános európai tényezőkre. A magyar gazdaság a hozzá mérhető adottságú országokból álló kelet-közép-európai térség növekedési nívója alatt teljesít.
Benchmark Bod Péter Ákos vámháború-mérlege: öngólt rúgott Trump?
Bod Péter Ákos | 2025. október 16. 05:44
Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár a kivetésüktől eltelt félév tapasztalatai alapján arra jutott, hogy az importvámok GDP-növekedésre nézve káros hatása leginkább az Egyesült Államokat sújtja, mert rá a védővámok közvetlenül kihatnak.
Benchmark Bod Péter Ákos a 3 százalékos hitelekről: beruházási problémára likviditási válasz?
Bod Péter Ákos | 2025. október 10. 05:50
Még nem érezzük a 3 százalékos kamattal elérhető lakáshitel valódi hatásait, de máris itt a következő támogatott konstrukció. Vajon élénkítheti a beruházási kedvet az újonnan bejelentett intézkedés? Vagy inkább csak a likviditási helyzet javítása várható tőle, főként a megszűnés határán billegő cégeknek számára? Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök írása.
Benchmark Bod Péter Ákos: Jönnek a hitelminősítések – és van ok az aggodalomra
Bod Péter Ákos | 2025. október 2. 05:46
A három nagy nemzetközi hitelminősítő – az EU korábbi erőteljes nyomására – elfogadta, hogy az országok („szuverének”) hitelkockázati besorolását megadott ütemterv szerint vizsgálja felül. Az idei naptár szerint a Standard and Poor's október 10-én, pénteken, a banki órák után teszi közzé a döntését, a Moody's november 28-án, a Fitch pedig – amely legutóbb júniusban nézett rá a magyar ratingre – december 5-én.
Benchmark Bod Péter Ákos: lesz beruházás EU-forrásokból?
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 26. 05:44
A magyar beruházási adatok rendkívül rosszul alakulnak, a 2022 nyári szint 70 százalékára esett vissza a volumen. A dinamika megtörésének több oka van, ezek között az egyik nyilvánvalóan az EU-forrásokhoz való hozzájutás megnehezülése, elakadása.
Benchmark Bod Péter Ákos: keresetek, adók – és az IMF tanácsa
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 18. 05:44
A nyolcórás munkaviszonyban foglalkoztatott magyarok felének a kézhez kapott jövedelme nem haladja meg a négyszázezer forintot, ráadásul a legkevesebbet keresők fizetése emelkedik a legkisebb mértékben. A valóságtól elrugaszkodó mértékű minimálbér-emelés ugyanakkor hiba lenne. Ami segíthetne, az a tudatos állami jövedelmi politika, például a személyi jövedelmek progresszív adóztatása. 
Benchmark Bod Péter Ákos: a rendszerváltozás óta talán sosem volt ilyen mély és tartós a visszaesés
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 5. 05:44
Ahhoz képest, hogy a kormányzat a „jó hírek” kampánya keretében 2025-öt (is) a lendületes növekedés éveként emlegette, a miniszterelnök pedig egyenesen repülőrajtot ígért tavaly év végén, és azt is mondta, hogy „nagyot nézünk majd az első negyedéves adatok láttán”, a valóság igencsak másként alakul. Ez már az év elején kiderült.
Benchmark Bod Péter Ákos: Bulgária az euróövezetben – természetesen
Bod Péter Ákos | 2025. augusztus 29. 05:44
A közgazdasági-pénzügyi logika és az uniós szabályrendszer értelmében magától értetődik, hogy Bulgária belép az euróövezetbe, 2026-tól felváltja a levát a közös európai fizetőeszköz. Ahhoz képest azonban, hogy az euróátvétel folyamata milyen régen megkezdődött Bulgáriában, elég késői az esemény, amely az EU-tagság 19. évében következik be. Hozzánk képest persze korán.  
Benchmark Tanulságos eset: mi történt Romániával, a bezzegországgal?
Bod Péter Ákos | 2025. augusztus 22. 05:49
Felzárkózási bajnokból váratlanul az EU egyik fekete báránya? Nem egészen ez a történet. A román gazdasági dinamika tény, de az is tudható, hogy a gyors fogyasztásnövekedéshez évekig ikerdeficit társult, az pedig tartósan nem folytatható kombináció. Választási évben viszont nem megy a stabilizálás, utána azonban nem kerülhető el a megszorító jellegű gazdaságpolitikai fordulat. Tanulságos eset mások számára is. Bod Péter Ákos közgazdász, korábbi jegybankelnök cikke.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG