5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A globális nukleáris egyensúly architektúrája napjainkra alapjaiban rendült meg. Nem véletlen, hogy Anthony Blinken külügyminiszter-jelölt keddi szenátusi meghallgatásán annyi időt szentelt a nukleáris fegyverek kérdéskörének. Káncz Csaba jegyzete.

A 2008-as globális pénzügyi válság és a tavaly kirobbant COVID-19 járvány történelmi léptékben is veszélyes szintű társadalmi nyugtalanságot, politikai töredezettséget és geopolitikai feszültséget okozott a világban.

Ha úgy tetszik, ez Washington számára nem volt meglepetés, hiszen a hatályos, 2017-ben elfogadott amerikai Nemzetbiztonsági Stratégia egy anarchikus nemzetközi arénát jelenít meg, ahol minden szuverén állam a fegyveres erejére kell, hogy támaszkodjon a saját biztonsága érdekében.  Az elmúlt években Trump volt elnök konzekvensen haladt, sorra léptetve ki hazáját a nemzetközi kereskedelmi-, környezetvédelmi- és hadászati együttműködésekből, ezzel igazoltan vezető szerepet játszva az amúgy is törékeny nemzetközi rend fejreállításában (global disorder).

Ezt a feladatot sem lesz könnyű megoldani  (Fotó: MTI/AP/Carolyn Kaster)
Ezt a feladatot sem lesz könnyű megoldani (Fotó: MTI/AP/Carolyn Kaster)

Mi motiválta Washingtont?

A globális nukleáris egyensúly architektúrája napjainkra alapjaiban rendült meg.  A Fehér Ház ura még 2018 őszén jelentette be, hogy az USA felmondja a rövid és közepes hatótávolságú nukleáris erőkről szóló megállapodást (INF), mivel Oroszország megsérti az 1987-ben aláírt egyezményt, de további részleteket nem mondott.  Tavaly májusban aztán sürgősséggel összeült a NATO nagyköveti tanácsa amiatt, mert az amerikai kormányzat bejelentette szándékát az 1992-ben életbe lépett Nyitott Égbolt Szerződés felmondására.  Németország a döntés felülvizsgálatára kérte Washingtont - mindhiába.

De mi volt motiváció e mögött az amerikai lépés mögött, ami olyannyira felháborított több, mint 30 országot (beleértve a NATO szövetségeseket, kelet-európai országokat és Oroszországot), hogy kijelentették, ők bizony a Szerződés részei maradnak. Nos, Trump leszerelési tárgyalója, Marshall Billingslea

nyíltan be is vallotta, hogy az új nukleáris fegyverkezési versenyben az USA hajlandó annyit költeni, hogy Oroszország és Kína "a jelentéktelenségbe" süllyedjen.  

Billinglea tavaly többször is találkozott orosz kollégájával, és megvitatták az idén februárban lejáró Új SALT megállapodás megújítását, amely magában foglalná az amerikai, az orosz és a kínai (!) nukleáris robbanófejeket.  A háromoldalú leszerelési javaslat iránt azonban Moszkva és Peking részéről nem mutatkozik érdeklődés.  

A Pentagon tavaly februárban korlátozott nukleáris háborút szimulált Oroszországgal, egyben első alkalommal kis hatóerejű ("low-yield") nukleáris robbanófejet telepített egyes tengeralattjáróról indítható ballisztikus rakétáira (SLBM).  Ez utóbbi az amerikai értelmezés szerint elmossa a különbséget a konvencionális és a nukleáris fegyverek között.  Moszkva azonban nem így látta és Maria Zaharova külügyi szóvivő leszögezte, hogy bármilyen specifikációjú SLBM-es támadásra orosz nukleáris válaszcsapás érkezik.

Moszkva mellett Peking leszerelése is kemény dió lesz (Illusztráció, fotó: MTI/AP)
Moszkva mellett Peking leszerelése is kemény dió lesz (Illusztráció, fotó: MTI/AP)

Blinken meghallgatása

Nem véletlen tehát, hogy Anthony Blinken külügyminiszter-jelölt keddi, szenátusi meghallgatásán annyi időt szentelt a nukleáris fegyverek kérdéskörének.  Egyrészt kijelentette, hogy az új amerikai kormányzat a szövetségeseivel azon akar dolgozni, hogy egy hosszútávú és „erősebb” nukleáris megállapodást kössön Iránnal.  Trump elnök 2018-ban szállt ki egyoldalúan a 2015-ben az USA, Kína, Oroszország, Egyesült Királyság Franciaország és Németország által megkötött egyezményből.  Az egyezmény az ENSZ Biztonsági Tanácsának 2231-es határozatával a nemzetközi jogrendszer része lett, így Trump elnök azt egyoldalúan fel sem rúghatta volna.

Blinken a meghallgatásán kiállt az Oroszországgal február 5-én lejáró "Új START" megállapodás meghosszabbítása mellett. A még Obama elnöksége alatt elfogadott megállapodás értelmében mindkét ország egyenként legfeljebb 800 hordozórendszerrel, és 1550 atomtöltettel rendelkezhet.  A két hét múlva lejáró egyezményt egyetlen alkalommal lehet meghosszabbítani, akkor is maximum 5 évre.

Mivel Biden kormányzatának érintett tagjait nem biztos, hogy megerősíti a szenátus a tárgyalások megkezdéséig, a feladat Jake Sullivan nemzetbiztonsági tanácsadóra maradhat, akinek pozíciója nem igényel szenátusi jóváhagyást.   

John Bolton volt nemzetbiztonsági tanácsadó szerint az Új START megállapodásnak három komoly hiányossága van: nem foglalkozik a taktikai nukleáris fegyverekkel, technológiailag idejétmúlt (nem fed le olyan új műszaki áttörést, mint a hiperszonikus fegyverek) és végül: Kína nem aláírója az egyezménynek.

Bolton amellett kardoskodik, hogy az új kormányzatnak figyelmen kívül kellene hagynia a Trump adminisztráció 264 milliárd dolláros tervét az új generációs interkontinentális ballisztikus rakéták kifejlesztésére.  Bolton leszögezi: az USA az elkövetkező 30 évben 2 ezermilliárd dollárt akar költeni a hidegháború korszakából származó összes tengeralattjáró, bombázó és rakéta lecserélésére.  Ezen csillagászati költségeket azonban nem támasztja alá semmilyen katonai szükségszerűség, vagy átfogó terv, viszont annál nagyobb támogatást élvez több száz katonaipari lobbista részéről.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy volt az egyetértés Varga Mihályék közt
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 15:28
Megjelent a kamatdöntési jegyzőkönyv.
Makro / Külgazdaság Nem hiszi el, hogy mekkora a költségvetési hiány
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:35
A kamatkifizetés okoz sok kiadást.
Makro / Külgazdaság Az erősebb forintnak az autósok is örülhetnek?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:00
Csütörtökön nem változnak a hazai nagykereskedelmi üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Kármán András: Nehéz költségvetési helyzetet fogunk örökölni
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:57
A Tisza szakértője szerint mivel még hónapok vannak hátra a választásokig, ezért rengeteg átgondolatlan és megalapozatlan döntést hozhat a kormány.
Makro / Külgazdaság A vállalkozók rárepültek a 3 százalékos hitelre
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:00
A 3 százalékos konstrukció nagyon kedvezményes.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor szerint különös élmény a Türk Tanács
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 09:05
Azerbajdzsánban beszélt a magyar kormányfő.
Makro / Külgazdaság Nem is olyan vészes a magyar infláció?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:32
Augusztushoz viszonyítva átlagosan nem változtak az árak.
Makro / Külgazdaság Bárki is nyer, kőkemény lesz a 2026-os év? Ma délután Csaba Lászlót kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:00
A közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Történelmi csúcson az oroszok nemzetközi tartalékai
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 19:51
Soha nem volt még ekkora.
Makro / Külgazdaság Bármit is akar a kormány, nem vág az alapkamaton az MNB
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 18:23
Válaszolt az MNB alelnöke Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG