A nők és férfiak szokásai a családban, társadalomban elfoglalt szerepek miatt térhetnek el. Például a gyerekszámlákat leggyakrabban nők nyitják meg, de általában is jellemző, hogy a családi pénzügyeket a nők intézik, annak ellenére, hogy általában ők keresnek kevesebbet.
Vannak olyan termékek, szolgáltatások, amit a nők gyakrabban keresnek
A bankolással kapcsolatban nem tapasztalható szignifikáns eltérést egyik nem irányába sem, szinte megegyezik az arány akár a banki termékek, szolgáltatások használatát, akár a hitelfelvételi, akár a megtakarítási szokásokat hasonlítjuk össze – állítják a bankok egybehangzóan, találni azonban egy-egy terméket, ami népszerűbb a nők körében.
Tavaly nőnapon a nők befektetési és tőzsdézési szokásairól írtunk. |
Az FHB Banknak például két ilyen terméke is van; az egyik a Helló, gyerekeknek szóló bankszámla és kártya, a másik a Családi kedvezményprogram, amelybe a nők gyakran szervezik össze rokonaikat, közeli ismerőseiket. Tehát a család pénzügyeihez kötődő szolgáltatások és kedvezmények ügyintézését általában a nők vállalják magukra.
A banki szolgáltatások túlnyomó többségét, a számlavezetéssel kapcsolatos teendőket, a lakáshitelek, fogyasztási hitelek felvételét döntő többségben nők intézik, de a döntést közösen hozzák a Gránit Bank tapasztalatai szerint. Ennek ellenére náluk a lakossági ügyfelek többsége férfi, ami azzal magyarázható, hogy a szolgáltatásaik túlnyomó többsége interneten lebonyolítható, nem kell a banki ügyintézés hagyományos, sokszor időigényes feladataival foglalkozni.
Árérzékenyek, de nem szűkmarkúak a női ügyfelek
A nők árérzékenyek, de nem feltétlenül a legolcsóbbat keresik. Fontosnak tartják a minőséget is mind a termékek és szolgáltatások tekintetében, ezért akár magasabb összeget is hajlandóak kifizetni.
A MagNet Bank közösségi bankos szolgáltatásánál, amely azért különleges, mert a számlavezetés díját az ügyfél határozza meg, a nők és férfiak aránya közel azonos, de a nők hajlandóak magasabb összeget fizetni. A MagNet Bank tapasztalatai szerint ennek az az oka, hogy ők erre nem spórolásként, hanem támogatásként tekintenek, mivel tudják, hogy a bank a nyereség 60%-át a közösségi bank fejlesztésére, 10%-át pedig a Közösségi Adományozási Programra fordítja.
A nők nem költekeznek ész nélkül hitelkártyájukról
Az áruhitelekkel kapcsolatos kvalitatív kutatások során kijött néha a klasszikus sztereotípia, hogy a nők hitelkártya használat esetén hajlamosabbak az impulzusvásárlásra, de reprezentatíve ez soha nem igazolódott vissza – válaszolta a Privátbankár hitelezési szokásokra vonatkozó kérdésére a magyarországi áruhitelezés terén piacvezető pénzintézet.
A hitelfelvételi kedv összetett kérdés, itt az egyes családok gazdasági és otthonteremtési döntési mechanizmusai jellemzőek. Azt lehet megfigyelni, hogy az árfolyamkockázattól mentes, hosszabb kamatperiódusú, ezáltal kiszámíthatóbb jelzáloghitelekre nyitottabbak a női ügyfelek.
A Budapest Bank 2012 novemberében az átlagosnál magasabb jövedelemmel rendelkezők körében végzett banki hitelekkel kapcsolatos kutatást, amelyből kiderült, hogy az átlagosnál magasabb jövedelemmel rendelkező nők valamivel nyitottabbak a hitelfelvételre, mint a férfiak.
A hitelfelvétel általában családi döntés. FHB Bank tapasztalata az, hogy ebben a nők mértéktartóan, reálisan döntenek. A családok meglévő, különféle törlesztendő (fedezetlen) hiteleinek racionalizálását, kedvezőbb kondíciókkal és egyszerűbb fizetéssel, adminisztrációval szolgáló FHB Tartozásrendező Személyi Kölcsönnél is a gyakran a családi pénzügyeket követő nők lépnek.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
---- Nem beszélnek többet a nők, ha mégis, okuk van rá ----
Előrelátás jellemzi a nőket: rendszeresebben, de kevesebbet tesznek félre
A rendszeres, kisösszegű megtakarításra alkalmas számlákat nagyságrendileg több nő használja. Megfigyelhető az is, hogy a nők ugyan kevesebbet, de fegyelmezettebben, és rendszeresebben tesznek félre, mint a férfiak. A nők és férfiak közötti bérrés lehet a legfőbb oka, annak, hogy kevesebbet tudnak félretenni. A CIB Banknál például a 36-45 éves korosztály körében a nők alig több mint 20 000 forintot, a férfiak azonban már közel 25 000 forintot tesznek félre átlagosan egy hónapban.
A megtakarítások első sorban az élethelyzeten, anyagi lehetőségeken múlnak, de a női ügyfelek e téren aktívabbak, körültekintőbbek, kezdeményezőbbek. Érdekesség, hogy eredetileg az FHB Alapozó Programjának célcsoportja kifejezetten a férfiak lettek volna, de kiderült, hogy sok nő is érdeklődik a rugalmasan elérhető befektetési alapok iránt.
Egyszerre több ügyet intéznek, lényegre törőbbek
A Privátbankár arra a kérdésére, hogy a telefonos ügyfélszolgálaton tapasztalnak-e különbséget a nemek alapján, igazolható-e például, hogy a nők többet beszélnek, az FHB Banknál azt mondták a beszélgetések hossza önmagában semmit nem mond, mivel az ügyintézés tárgyától nagyban függ a beszélgetés hossza. A nőkre például kifejezetten jellemző, hogy több ügyet intéznek el egyszerre, és több információt kérnek, nyitottabbak a felmerülő lehetőségek, ajánlatok megismerésére.
A MagNet Bank ügyfélszolgálatán az a benyomás alakult ki, hogy a női ügyfelek általában lényegre törőbben kommunikálnak.
Az új megoldásokra való nyitottság inkább kor kérdése és nem nemé
Arra, hogy az újfajta megoldásokat, az internetbankot mennyire kedvelik a nők, a legtöbb bank úgy reagált, hogy ez inkább életkor, mintsem nem kérdése. A tapasztalatok szerint a fiatal nők nem viselkednek másként, mint a férfiak.
A Gránit Bank ügyfelei például nemre való tekintet nélkül nyitottak a modern megoldásokra, nők és férfiak is használják a legújabb szolgáltatást, amellyel interneten keresztül élő kapcsolatba léphetnek az ügyfelek a bank munkatársaival.
A nemek közötti bankolási különbségek arra vezethetők vissza, hogy ki milyen szerepet tölt be a családban, a társadalomban, ezért van, hogy néhány termék népszerűbb a nők körében. Jelentős eltérések azonban nem állapíthatók meg a nemek szokásai között, és a különbségek is inkább benyomásokon alapszanak, és nem tudományosan megalapozott tények – mondták a CIB Banknál.