1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az AXA csoport szerint is szükség van a pénzügyi fogyasztóvédelmi szabályozásra, a Magatartási Kódexet jelenlegi formájában azonban alkalmatlannak tartják erre
Egyértelműen látszik, hogy pénzügyi fogyasztóvédelemre nagy szükség van, ezért az AXA egyetért a szabályozás szükségességével. Az egységes Magatartási Kódex jelenlegi formájában azonban az AXA csoport szerint erre nem alkalmas.

"A fogyasztói jogok érvényesítéséhez leghatékonyabban egy új alapokon nyugvó, valódi pénzügyi önszabályozási rendszer létrehozásával kellene biztosítani, amely jó alternatívát nyújthat a - Pénzügyminisztérium, a PSZÁF illetve a Magyar Bankszövetség és a Gazdasági Versenyhivatal által kidolgozott Magatartási Kódexszel szemben. A hatóságok kezdeményezése megalapozott és időszerű volt, azonban egy pénzügyi önszabályozási rendszer a fogyasztók részére gyorsabb, hatékonyabb és olcsóbb jogorvoslati lehetőséget kínálna, ugyanakkor valamennyi piaci szereplő számára elkerülhetővé tenné a gyakran nagyösszegű bírságokat eredményező állami-hatósági beavatkozást" - mondta Szekeres Tibor, az AXA csoport Magyarország országigazgatója keddi sajtótájékoztatóján.

A PSZÁF által közzétett, panaszkezelésről szóló tájékoztatóból kiderül: 2008 második és 2009 első félévében a Felügyelethez beérkezett 5620 panasz háromnegyedét a bankokkal és pénzügyi vállalkozásokkal szemben nyújtották be az ügyfelek. A beadványok 62 százaléka a pénzügyi szolgáltatók hitelezési gyakorlatával kapcsolatban felmerülő problémákra vonatkozott. Ebből egyértelműen látszik, hogy pénzügyi fogyasztóvédelemre nagy szükség van, ezért az AXA egyetért a szabályozás szükségességével. Az egységes Magatartási Kódex jelenlegi formájában azonban az AXA csoport szerint erre nem alkalmas.

Miért nem írja alá az AXA a banki magatartási kódexet?

Szekeres Tibor szerint a PM és a PSZÁF által létrehozott Magatartási Kódex nem felel meg A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló törvény magatartási kódexekre vonatkozó kritériumainak, mivel nem a piaci önszabályozás keretein belül hozták létre, és a rendelkezések nagy része olyan kötelezettségvállalást tartalmaz, amelyre a törvény hatálya nem terjed ki. A törvény alapján kétségbe vonható, hogy a PSZÁF jogosult-e a Magatartási Kódexben foglalt rendelkezések ellenőrzésére, illetve be nem tartásának szankcionálására.

A kódex tele van hiányosságokkal és ellentmondásokkal - fogalmazott Szekeres Tibor. Példaként említette, hogy az életkor a kódex szerint nem lehet ok egy ügyfél elutasítására. Márpedig egy 30 évre nyújtott hitel esetében ez a kitétel nem vállalható, és sértheti a prudens működés elvét is: egy 75 éves ügyfél részére nyújtott 30 éves hitel nyújtása esetén a bank akkora kockázatot vállalna, amit a törvény nem is enged meg.

Ha a kódex aláírása önkéntes, akkor nem kötelező; az AXA csoportot pedig eddig senki nem győzte meg az aláírás szükségességéről - fogalmazott Szekeres Tibor.
Az AXA egy nemzetközileg elfogadott és fogyasztói oldalról is támogatott pénzügyi önszabályozási mechanizmus létrehozását javasolja a fogyasztói jogok hatékony érvényesítésének érdekében. Amíg azonban ez nem valósul meg, az AXA saját honlapján Fogyasztói jogok és banki kötelezettségek címmel szabályzatot tesz közzé, amelyet a fogyasztóvédelemre szakosodott Relevancia Tanécsató Kft-vel együttműködésben, hazai fogyasztóvédő szervezetekkel egyeztetve dolgoztak ki. (Az AXA szabályzata az alábbi linken érhető el >>)

Az AXA saját kódexe mellett hamarosan mediátor rendszert és belső ügyféltanácsot hoz létre. Ezek lényege, hogy amennyiben a problémakezelés során az ügyfél nem kap megfelelő orvoslatot, az ún. complaints officer vezetésével  működő belső ügyféltanácshoz kerül az ügye. Ha itt sem kap elégtételt, külső mediátorhoz fordulnak a felek; ennek költségét 50-50 százalékban állja a társaság és az ügyfél. A mediátor döntése nem kötelező ugyan a bankra, de elfogadása erősen ajánlott - fogalmazott Szekeres Tibor.  Ha ezeken a csatornákon sem születik kielégítő megoldás, az ügyfél még mindig fordulhat a jogszabályban meghatározott, jelenleg is meglévő jogorvoslati szervekhez.

Maga a politika is megkérdőjelezi a banki kódex érvényességét - fogalmazott Szekeres Tibor, utalva arra, hogy a magatartási kódex érvénybe lépésének dátumát korábban december 1-jében határozták meg, ám ez mégsem következett be időben. A banki ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásról szóló Magatartási Kódex a tervek szerint december 1-jén lépett volna hatályba, a Hitelintézeti törvény (Hpt.) módosításával egyidejűleg. A parlament azonban még nem fogadta el a törvénymódosítást. Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium (PM) szóvivője azt mondta, a végszavazás december 14-én lesz.

Nőtt a magyar bankok önkontrollja?
Egyre több a bedőlt hitel
Szükség van a pozitív adóslistára 
Korrupció: durván megbüntetik, akit elkapnak
Az AEGON Hitel is aláírná a banki kódexet
Mitől véd meg minket a magatartási kódex?

Privátbankár

Címkék: Pénzügyi szektor

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Kiderült, mire számít az Erste
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 10:25
A hitelállomány stagnálása mellett a betéteknél növekedést ért el az Erste Csoport. 
Pénzügyi szektor Huszonnégymilliárd forint osztalékot fizet az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 16:47
Rendkívül sikeresnek tartja első évét a társaság.
Pénzügyi szektor Hatalmas osztalékot fizet az OTP és nagy uniós felvásárlásra készül a bank
Privátbankár.hu | 2024. április 26. 12:17
Vételi ajánlatot tettek az egyik uniós országban.
Pénzügyi szektor Elkerekedik a szeme, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. április 26. 07:25
Minimálisan gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel a csütörtök kora esti jegyzésekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
Pénzügyi szektor Az MNB szigorú szemével ráncba szedte a gyorskölcsönzőket
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 10:44
Hatékony, „puha" eszközök bevetésével az MNB két gyorskölcsönző intézmény több, aggályosnak ítélt általános szerződési feltételeit módosíttatta.
Pénzügyi szektor Hoppon maradnak Mészáros Lőrinc bankjának befektetői
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 12:57
Nem fizet osztalékot az MBH Jelzálogbank. De ez nem feltétlenül rossz hír.
Pénzügyi szektor Erste-ügyfél? Akkor figyeljen, fontos bejelentést tett a bankja
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 12:06
Megszűnik az Azonnali Könnyített Törlesztés szolgáltatás.
Pénzügyi szektor Amundi-közgyűlések futószalagon
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 16:12
Tavaly több mint 10 ezer részvényesi közgyűlésen szavazott az Amundi vagyonkezelő.
Pénzügyi szektor Az MNB elmagyarázta, hogy mi történik az inflációval
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 11:45
Az infláció és a maginfláció is a jegybank márciusi Inflációs jelentése előrejelzési sávjának közepén alakult - állapította meg a Magyar Nemzeti Bank márciusi inflációs adatokhoz fűzött elemzése.
Pénzügyi szektor MNB: Fokozott befektetői kockázattal járhatnak a kriptoeszközök
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 09:58
A jegybank felkészül a kriptopiaci szereplők felügyelésére.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG