Ez a cikk a Piac&Profit magazin nyomtatott kiadásában jelent meg.
A cikk csak a Klub csomag előfizetői számára olvasható.

6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az elátkozott 2020-as év a hazai munkaerőpiacon is szinte teljes felfordulást hozott. Alig maradt érintetlen terület, a turizmus, a vendéglátás és a szórakoztatóipar pedig gyakorlatilag megszűnt. Hol kerestek embereket tavaly? Hová jelentkeztek a legtöbben? És mi lett azokkal, akiknek az éjszakai élet jelentette a megélhetést? Évértékelő egy leértékelt évről.

„2020 tavaszán a vendéglátással kapcsolatos hirdetések esetében fatális, 91 százalékos esést tapasztaltunk. A szakmunka, fizikai munka és szállítmányozás-logisztika kategória is jelentősen, átlagosan 50 százalékkal csökkent” – fejtegette Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója, amikor megkérdeztük, hogyan alakultak a náluk feladott álláshirdetések a COVID-meteor becsapódása után. Persze most is igaz, ahol egy ajtó bezárul, ott mindig nyílik egy újabb: a turizmus és a vendéglátás egyáltalán nem meglepő földbe állásával párhuzamosan a jogi kategóriában 36 százalékos ugrást mértek, a mérnöki és ügyfélszolgálati állásoknál pedig szinte azonos számú álláshirdetést adtak fel a cégek 2020 tavaszán, mint egy évvel korábban. A COVID-tavasz kiemelkedő növekedést hozott a nagyobb élelmiszerláncoknál is: hirtelen megugrott a forgalom, kellettek a plusz eladók.

Árapály

Aztán, ahogy nyárra a koronavírus-fertőzések jelentősen visszaszorultak, úgy nyomult be a járvány által átmenetileg üresen hagyott térbe a munka. A tavalyi második negyedév vége Tüzes szerint már az újranyitásról szólt: a megelőző hónaphoz képest májusban 36 százalékkal, júniusban 20 százalékkal több álláshirdetést adtak fel az állásportálon. A pár hónappal korábbi krach miatt azonban így is mínusszal zárták a negyedévet éves összevetésben. A válság az online toborzó adatai szerint a legkevésbé a mezőgazdasági területet sújtotta. Az almát nem érdekelte a járvány, tavaly is megérett, tavaly is le kellett szedni, így itt csak kilenc százalékkal csökkentek az új álláshirdetések 2019 azonos időszakához képest. Viszonylag könnyen megúszta az IT programozói, az építőipari és a cégvezetői állások piaca is; itt húsz százalék körüli volt a visszaesés.

Megugrott viszont a meghirdetett pozíciókra jelentkezők száma. 2020 nyár elején mintegy 25 százalékkal több jelentkezőt regisztráltak, mint az előző év azonos időszakában. A legdurvább, négyszeres növekedést az építő- és földmunka területén leadott jelentkezéseknél mérték, kertésznek háromszor, raktárosnak két és félszer, bolti eladónak kétszer többen jelentkeztek.

A járvány második hullámára a tavaszihoz képest új forgatókönyvvel válaszoltak a munkaadók. Az utolsó negyedévre az új álláshirdetések száma már csak egy százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának szintjétől.

Ami pedig a jelentkezőket illeti, ők nyáron és szeptemberben 40 százalékkal voltak többen, mint egy évvel korábban, ez a szám télen azonban összesítve plusz 27 százalékra csökkent.

A vendéglátós gödör

Hogy a pandémia miatt állásukat vesztett emberek hová jelentkeztek, és ott hogyan teljesítettek, az a GKI Digital Kutató és Tanácsadó Kft. 2020 végi munkaerő-piaci körképéből olvasható ki. A tanácsadó cég cégvezetőkkel és HR-szakemberekkel készített interjúiból kiderül, hogy a legdurvább ütést elszenvedettek, vagyis a turizmus és vendéglátás dolgozói csak a legritkább esetekben estek puhára. Több, az előbbiekben említett munkaerő-éhes szektorokban tevékenykedő munkáltató arról számolt be, hogy bár jelentkeztek náluk a vendéglátósok, „használhatatlanok” voltak. Egyrészt hiányoztak a digitális képességeik, nem nagyon értettek a számítógép-használathoz, másrészt nem szoktak hozzá a folyamatos, kemény fizikai munkához, és szaktudásuk sem volt. A felszolgálók, szakácsok végül peronőrnek, villamosvezetőnek, postai dolgozónak jelentkeztek.

A vendéglátósok a kemény fizikai munkával járó mezőgazdaság mellett a gyártósorokat is elutasították, ami pszichológiai alapon magyarázható: a vendéglátás és az ipari termelés majdnem teljesen ellentétes jellegű viselkedéstípust kíván meg. A vendéglátás szabadabb, érdekesebb munkaköröket kínál, ahol nagyon fontos, hogy kommunikatív legyen a dolgozó, míg egy gyártósornál jobban teljesít az, aki precíz, végrehajtja az utasításokat, betartja az előírásokat, és nem nagyon beszél.

Amelyik vendéglátós mégis belekóstolt a gyártásba, az jellemzően azonnal odébbállt, ha valami nem tetszett neki. Ebben a körben volt a legmagasabb a fluktuáció, ami dupla költséget jelentett a toborzóknak, a foglalkoztatóknak pedig a nehézkes betanítási folyamat újrakezdésével járt. Ma a gyártó cégek HR-esei inkább hátrasorolják a vendéglátóiparból jövő jelentkezőket a toborzási listákon. Lényegében őket vennék fel utoljára.

És még

A GKI-tanulmány szerint bár a mezőgazdaság általánosságban véve sikerrel ugrotta meg a koronaakadályt, bizonyos, speciális területei mégis a földbe álltak. Így például a gombatermesztés, mivel a kereslet többségét az éttermek és a hotelek biztosítják. Ezek kiesése 60 százalékos piacvesztést okozott, ezért munkaerőre itt nincs is igény. Továbbra sincs azonban autószerelő, vasúti járműszerelő, villanyszerelő, és takarítóból sem lett több azzal, hogy hirtelen nagyon sok ember vetődött rá az új álláshirdetésekre.

Ételfutár Budapesten. (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)
Ételfutár Budapesten. (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

Nagy sikere volt az országos B tervnek: a talajvesztés idején rengetegen álltak ételfutárnak. Megkeresésünkre mind a NetPincér, mind a Wolt ezernél is több új szerződéses partnerről számolt be az első hullám idejéről. Ezzel a Wolt megduplázta a futárszámát, a NetPincér pedig már több mint háromezer ételkiszállítóval dolgozik együtt. Ezeknél a cégeknél az irodai csapatok létszáma is nőtt az elmúlt évben, a NetPincérnél például 115-ről 220-ra. A második hullám idején már nem volt robbanásszerű bővülés, de aki a nyári szezont kihagyta – amikor az átmeneti enyhítés miatt kevesebb is volt az ételrendelés, hiszen az éttermek nyitva lehettek –, az ősszel jellemzően ismét nekiállt nyomni a pedált.

A munkaerőpiac minden tájáról érkeztek a két nagyhoz az ételfutárok, de főként a vendéglátás és a turizmus felől. Jelentkeztek például idegenvezetők, rendezvényesek, pincérek és taxisok is, de színészek, tanárok, értékesítési igazgatók is nyeregbe pattantak, sőt, a NetPincérnél tévébemondót is találni az újabb futárok között. Az biztos, hogy a gyártósorral szemben a városban suhanás jóval nagyobb szabadságérzetet ad, így közelebb áll a vendéglátósok és a kreatív dolgozók habitusához. Arról nem is beszélve, hogy így a kijárási tilalom is „kijátszható”, ami persze sovány vigasz a pörgős éjszakákhoz szokottaknak, de mégiscsak jobb a kötelező otthonülésnél.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Piac&Profit Egy csomó pénzt dobott el a magyar űrprogram, de az mind vissza is hull rá
Tiszai Balázs | 2021. július 9. 05:37
Új lendületet vett a magyar űrélet: néhány év leforgása alatt óriási összeget teszünk bele az összeurópai űrkutatásba, hogy aztán azt visszaosszák nekünk pénz és lehetőségek formájában. Lesz belőle minden, de legfőképpen – ami a nagyközönség fantáziáját leginkább megragadja – új magyar asztronauta. Bár a terület kulcsinformációinak többségéhez nem kaphattunk hozzáférést, összeszedtük, mi minden tudható a magyar űrfrontról 2021 nyárelőjén.
Piac&Profit Akik elvitték a fertőző szeméthegyet, mielőtt ránk omlott volna
Tiszai Balázs | 2021. július 5. 05:13
A járvány hullámaihoz igazodva itthon is óriásit nőtt a fertőző kórházi hulladék mennyisége. Magyarországon ebből nem lett probléma, az a pár cég, amely ennek elszállításával, kezelésével foglalkozik, bírta a strapát. Másutt azonban nem ilyen szerencsés a helyzet.
Piac&Profit Mi lesz, ha egyszer majd lejár a moratórium?
Csabai Károly | 2021. július 4. 06:09
Még nem tudni, hogy a 2020. március 19-e előtt keletkezett hiteltartozások törlesztésére adott moratóriumnak mikor lesz vége. Kétszeri hosszabbítás után egyelőre szeptember 30-a a határidő, ám a kormány ennek sorsáról is megkérdezi a magyar embereket a nemzeti konzultáció keretében, s a válaszok figyelembevételével dönt arról, hogy továbbnyújtja-e a fizetési könnyítést és ha igen, kiknek. Addig is azért érdemes számbavenni, milyen lehetőségek adódnak a moratórium után azok számára, akik éltek e lehetőséggel.
Piac&Profit A keleti vagy a nyugati járványkezelés a nyerő?
Kormos Olga | 2021. július 2. 05:25
Kemény másfél éven van túl az emberiség, hiszen a koronavírus-járvány szinte az egész világot érintette. De vajon kik kezelték jobban a pandémiát, a keleti vagy a nyugati országok?
Piac&Profit Elbúcsúztunk a hungarocell kajásdoboztól, de így is bőven maradt még tennivaló
Tiszai Balázs | 2021. június 30. 05:31
Egy év türelmi idő után július elsejével most már valóban hatályba lép az új szabályozás: betiltják az egyszer használatos műanyagok forgalmazását Magyarországon. A lépés indokolt, de a csomagolásgyártók szerint a törvény több helyen finomításra szorul.
Piac&Profit Mibe érdemes tenni a járvány alatt megtakarított pénzeket?
Csabai Károly - Mester Nándor | 2021. május 3. 05:18
A válság következményeként a lakosság a fogyasztását, míg a vállalatok a beruházásaikat voltak kénytelenek visszafogni. Így mindkét szegmens azzal a dilemmával szembesült, hogy mibe tegye a megtakarításait, illetve – a ki tudja, milyen hosszú – átmeneti időre szabaddá vált pénzeszközeit. Mármint azok, akik a krízis kitörése ellenére is képesek voltak mit a tejbe aprítani.
Piac&Profit Hogyan hat a kereskedelmi bankokra az állami forrásbőség?
Csabai Károly | 2021. április 25. 17:21
A válság paradoxona, hogy látszólag aligha van gondja annak, aki – legyen vállalat vagy magánszemély – most akar bankhitelhez jutni. Hiszen az állam és a jegybank a koronavírus-járvány miatti válság negatív hatásait kezelendő bőven biztosít forrást, ráadásul a piacinál alacsonyabb kamattal, sőt, ingyen is. De hogyan hat az állami hitel- és egyéb finanszírozási dömping a banki kölcsönök árazására?
Piac&Profit Megvan a következő Prezi?
Csabai Károly | 2021. április 24. 18:23
Pozsonyi Gáborral, az OTP Csoporthoz tartozó PortfoLion Capital Partners partnerével laptársunk, a Piac&Profit annak kapcsán beszélgetett, hogy a PortfoLion a világ egyik legmeghatározóbb, korai fázisú befektetésekre szakosodott cégével, a Creandummal közösen tízmillió eurót fektetett be az online csalások megelőzésére specializálódott SEON Technologies Kft.-be.
Piac&Profit Menedzserszűrés helyett Post-Covid szűrés?
Kormos Olga | 2021. április 24. 15:14
A koronavírus-járvány a menedzserszűrésekre is rányomja a bélyegét. Nemcsak azért, mert a betegség tüneteihez most még a karanténfáradtság is társul, hanem azért is, mert jóval kevesebben jutnak el a vizsgálatokra. Már most látszik, hogy lesz még ennek böjtje.
Piac&Profit Kifli.hu – Ahol az online rendelés minden frusztrációját kiküszöbölik
Valkai Nikoletta | 2021. április 24. 12:03
Különleges termékkínálat, az online vásárlás során jellemző frusztrációk kiiktatása és mindezek mellett emberközpontú magatartás – röviden így lehetne leírni a cseh gyökerű Kifli.hu mibenlétét. Az online élelmiszerbolt 2019 legvégén nyitotta meg a „kapuit” a magyar vásárlók előtt, Makkay János tavaly nyáron vett át az ügyvezetői feladatokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG