A Covid-járvány alatt az európai légitársaságok és repülőterek a normalitásra vágytak, ami bő két év után visszatért. Most már igazi roham van a járatokért, ami az egész iparágat meglepte, alulbecsülték a várható érdeklődést – írja a német N-Tv.de. Ez a pünkösdi hétvégén már alaposan kibukott, órákig tartó várakozás is előfordult a repülőtereken, számos járatot töröltek, több ezer utas külföldön rekedt.
Ugyanis mindenhol munkaerőhiány van. A világjárvány idején, amikor a repülés időnként szinte teljesen leállt, sok alkalmazott magától keresett új állást, másokat elbocsátottak. Most hiány van a biztonsági ellenőrzésben és a repülőgépek kezelésében dolgozó személyzetből és légiutas-kísérőkből is. Újabban növelik a személyzet létszámát, de ez a tervezettnél sokkal tovább fog tartani.
Utcáig érő sorok
Pünkösdkor a holland KLM több tucat járatot törölt az amszterdami Schiphol csomópontban fellépő súlyos problémák miatt. Az utasokat vagy hazaküldték, vagy szállodákban kellett éjszakázniuk.
De a káosz előre látható volt, májusban a KLM már ideiglenesen korlátozta a jegyértékesítést, hogy kapacitást biztosítson az átfoglalásokhoz. A Schiphol reptéren a sorok időnként egészen a repülőtér bejáratáig értek.
Az Easyjet üléseket távolít el
A brit Easyjet radikális intézkedéssel reagált a munkaerőhiányra. Az Egyesült Királyságban használt Airbus A319-es repülőgépekről eltávolítják a hátsó üléssort. Így hat ülőhellyel kevesebb lesz, csak 150 utas fér el, de a biztonsági előírások értelmében így négy helyett mindössze három légiutas-kísérőre lesz szükség.
Az iparág teljesen alábecsülte a hosszú víruskorlátozások után felgyűlő keresletet. Az ukrajnai háború és a rekord infláció ellenére sokan végre újra utazni akarnak. Ezért a német repülőtereken már eddig is hosszú sorok álltak.
A bevándorlók sem segíthetnek
A frankfurti repülőtér üzemeltetője, a Fraport a válság idején mintegy 4000 munkahelyet szüntetett meg, plusz amivel nem számoltak, sokan maguktól is vonzóbb állásokat kerestek. (Sok munkavállaló a logisztikába vándorolt.)
A vállalat idén 1000 új alkalmazottat szeretne felvenni, de havonta száznál több új embert találni szinte lehetetlen – idézik Stefan Schulte igazgatót.
Ez nemcsak a régió feszített munkaerőpiacának köszönhető, hanem annak is, hogy magasak a biztonsági követelmények. Az úgynevezett háttérellenőrzés akár hat hétig is eltarthat. Aki az elmúlt öt évben több mint hat hónapig külföldön élt, annak vagy európai, vagy az adott országból származó erkölcsi bizonyítványt kell benyújtania. Sok migráns számára ez jelentős erőfeszítést jelent és a túlzott bürokrácia kudarccal fenyeget.
Ezer járatot törölnek
Az utasok kezelésében részt vevő szolgáltatóknak a járvány előtti időkhöz képest körülbelül húsz százalékkal kevesebb földi személyzetük van. Ez csúcsidőben szűk keresztmetszetekhez vezethet az utasfelvételnél, a bőröndök berakodásánál és a biztonsági ellenőrzésnél – idézik a Német Repülőtéri Szövetség (ADV) vezérigazgatóját, Ralph Beiselt is.
A Lufthansa és leányvállalata, az Eurowings elővigyázatosságból júliusban több mint ezer járatot kivon a rendszerből. Másik leányvállalata, a Swiss is töröl Németországba induló járatokat. Észak-Rajna-Vesztfáliában három hét múlva kezdődik a vakáció, a düsseldorfi repülőtér vezetője elővigyázatosságból máris türelmet kért az utasoktól.
Ugyanakkor igyekeznek javítani a helyzeten. Egy speciális repülőtéri csapat segíti majd a légitársaságok szolgáltatóit a poggyászok berakodásában. Diákasszisztensek irányítják majd az utasokat a kevésbé zsúfolt ellenőrzőpontokhoz. A biztonsági ellenőrzés felgyorsítása érdekében pedig emlékeztetik az utasokat, hogy vegyék le a kabátokat, csatolják ki az öveket, és tartsák kéznél elektronikus eszközeiket.
A briteknél is ugyanaz a gond
De nemcsak Németországban és Hollandiában fenyeget káosz. Nagy-Britanniában pünkösdkor szintén nagy gondok voltak a The Guardian szerint, több ezer brit rekedt a repülőtereken. Az EasyJet 80 járatot törölt, más légitársaságokkal együtt pedig közel 200 járat esett ki. Az Eurostar vonatok is késtek Európa felé egy felsővezeték-probléma miatt, sőt egyes utak is bedugultak.
A kiváltó ok továbbra is ugyanaz: a munkaerőhiány – írják.
A légitársaságok és a repülőterek több ezer alkalmazottat bocsátottak el, amikor a Covid-korlátozások idején az utazás leállt. Havonta több száz új munkatársat vesznek fel az ágazatba, hogy megelőzzék az országszerte, különösen a manchesteri repülőtéren tapasztalt kaotikus jeleneteket. Ennek ellenére a szakértők a problémák megszűnésével nem számolnak a közeljövőben, legfeljebb némi javulással.