5p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Repülési káosz várható a nyári vakációk idején Európában, mivel a légitársaságoknál és a repülőtéri szolgáltatóknál óriási a munkaerőhiány, az utasellenőrzéstől kezdve a repülőgépek karbantartásán át a légiutas-kísérő személyzetig. Sokan ugyanis a világjárvány idején új munkahelyet kerestek. Aki nyáron szeretne repülni, annak sok türelemre lesz szüksége.

A Covid-járvány alatt az európai légitársaságok és repülőterek a normalitásra vágytak, ami bő két év után visszatért. Most már igazi roham van a járatokért, ami az egész iparágat meglepte, alulbecsülték a várható érdeklődést – írja a német N-Tv.de. Ez a pünkösdi hétvégén már alaposan kibukott, órákig tartó várakozás is előfordult a repülőtereken, számos járatot töröltek, több ezer utas külföldön rekedt.

Ugyanis mindenhol munkaerőhiány van. A világjárvány idején, amikor a repülés időnként szinte teljesen leállt, sok alkalmazott magától keresett új állást, másokat elbocsátottak. Most hiány van a biztonsági ellenőrzésben és a repülőgépek kezelésében dolgozó személyzetből és légiutas-kísérőkből is. Újabban növelik a személyzet létszámát, de ez a tervezettnél sokkal tovább fog tartani.

Utcáig érő sorok

Pünkösdkor a holland KLM több tucat járatot törölt az amszterdami Schiphol csomópontban fellépő súlyos problémák miatt. Az utasokat vagy hazaküldték, vagy szállodákban kellett éjszakázniuk.

De a káosz előre látható volt, májusban a KLM már ideiglenesen korlátozta a jegyértékesítést, hogy kapacitást biztosítson az átfoglalásokhoz. A Schiphol reptéren a sorok időnként egészen a repülőtér bejáratáig értek.

Az Easyjet üléseket távolít el

A brit Easyjet radikális intézkedéssel reagált a munkaerőhiányra. Az Egyesült Királyságban használt Airbus A319-es repülőgépekről eltávolítják a hátsó üléssort. Így hat ülőhellyel kevesebb lesz, csak 150 utas fér el, de a biztonsági előírások értelmében így négy helyett mindössze három légiutas-kísérőre lesz szükség.

Zsúfolt repülőtér. Pixabay.com
Zsúfolt repülőtér. Pixabay.com

Az iparág teljesen alábecsülte a hosszú víruskorlátozások után felgyűlő keresletet. Az ukrajnai háború és a rekord infláció ellenére sokan végre újra utazni akarnak. Ezért a német repülőtereken már eddig is hosszú sorok álltak.

A bevándorlók sem segíthetnek

A frankfurti repülőtér üzemeltetője, a Fraport a válság idején mintegy 4000 munkahelyet szüntetett meg, plusz amivel nem számoltak, sokan maguktól is vonzóbb állásokat kerestek. (Sok munkavállaló a logisztikába vándorolt.)

A vállalat idén 1000 új alkalmazottat szeretne felvenni, de havonta száznál több új embert találni szinte lehetetlen – idézik Stefan Schulte igazgatót.

Ez nemcsak a régió feszített munkaerőpiacának köszönhető, hanem annak is, hogy magasak a biztonsági követelmények. Az úgynevezett háttérellenőrzés akár hat hétig is eltarthat. Aki az elmúlt öt évben több mint hat hónapig külföldön élt, annak vagy európai, vagy az adott országból származó erkölcsi bizonyítványt kell benyújtania. Sok migráns számára ez jelentős erőfeszítést jelent és a túlzott bürokrácia kudarccal fenyeget.

Ezer járatot törölnek

Az utasok kezelésében részt vevő szolgáltatóknak a járvány előtti időkhöz képest körülbelül húsz százalékkal kevesebb földi személyzetük van. Ez csúcsidőben szűk keresztmetszetekhez vezethet az utasfelvételnél, a bőröndök berakodásánál és a biztonsági ellenőrzésnél – idézik a Német Repülőtéri Szövetség (ADV) vezérigazgatóját, Ralph Beiselt is.

A Lufthansa és leányvállalata, az Eurowings elővigyázatosságból júliusban több mint ezer járatot kivon a rendszerből. Másik leányvállalata, a Swiss is töröl Németországba induló járatokat. Észak-Rajna-Vesztfáliában három hét múlva kezdődik a vakáció, a düsseldorfi repülőtér vezetője elővigyázatosságból máris türelmet kért az utasoktól.

Mindenki naposabb tájakra repülne. Pixabay.com
Mindenki naposabb tájakra repülne. Pixabay.com

Ugyanakkor igyekeznek javítani a helyzeten. Egy speciális repülőtéri csapat segíti majd a légitársaságok szolgáltatóit a poggyászok berakodásában. Diákasszisztensek irányítják majd az utasokat a kevésbé zsúfolt ellenőrzőpontokhoz. A biztonsági ellenőrzés felgyorsítása érdekében pedig emlékeztetik az utasokat, hogy vegyék le a kabátokat, csatolják ki az öveket, és tartsák kéznél elektronikus eszközeiket.

A briteknél is ugyanaz a gond

De nemcsak Németországban és Hollandiában fenyeget káosz. Nagy-Britanniában pünkösdkor szintén nagy gondok voltak a The Guardian szerint, több ezer brit rekedt a repülőtereken. Az EasyJet 80 járatot törölt, más légitársaságokkal együtt pedig közel 200 járat esett ki. Az Eurostar vonatok is késtek Európa felé egy felsővezeték-probléma miatt, sőt egyes utak is bedugultak.

A kiváltó ok továbbra is ugyanaz: a munkaerőhiány írják.

A légitársaságok és a repülőterek több ezer alkalmazottat bocsátottak el, amikor a Covid-korlátozások idején az utazás leállt. Havonta több száz új munkatársat vesznek fel az ágazatba, hogy megelőzzék az országszerte, különösen a manchesteri repülőtéren tapasztalt kaotikus jeleneteket. Ennek ellenére a szakértők a problémák megszűnésével nem számolnak a közeljövőben, legfeljebb némi javulással.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Hogyan döntsük el, mikor menjünk nyugdíjba?
Natív tartalom | 2024. október 22. 11:27
A nyugdíj épp azt a lehetőséget teremti meg, hogy az ember járhassa a maga útját, és tovább fejlődhessen – mondta a 103 éves Gerrit Deems holland teológus, aki arról vált híressé, hogy 89 éves korában kapta meg a doktori címet.
Személyes pénzügyek Ismét több ezer diákot mozgat meg a Privátbankár pénzügyi edukációs versenye milliós összdíjazás mellett
Privátbankár.hu | 2024. október 21. 18:11
Közel háromezren jelentkeztek az október 22-én, kedden kezdődő Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákversenyre, amelyen izgalmas feladatok és értékes nyeremények is várják a résztvevőket.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2024 ősz - pótjelentkezés
Privátbankár.hu | 2024. október 20. 10:28
2024 ősz - technikumoknak és szakképző iskolák diákjainak.
Személyes pénzügyek Kellemes meglepetés éri a benzinkutakra ellátogatókat
Privátbankár.hu | 2024. október 19. 12:46
Drágulás helyett olcsóbban lehet tankolni, s ennek még nincs vége.
Személyes pénzügyek Kell-e szigorítani a Nők 40 programon?
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 09:57
A tervezett nyugdíjreform kapcsán vita kerekedett arról, hogy kell-e szigorítani Magyarországon a Nők 40 programot. Azóta kiderült, se nyugdíjreform nem lesz, se változtatás a Nők 40 programon, minden marad a régiben. Mégis a vita kapcsán számos eddig ismeretlen részlet került elő a magyar nyugdíjrendszerről.
Személyes pénzügyek „Felelős magatartással a legtöbb baleset elkerülhető” – beszélgetés Lambert Gáborral, a MABISZ kommunikációs vezetőjével
Natív tartalom | 2024. október 15. 19:18
Immár nyolcadik alkalommal rendezték meg a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) társrendezésében a Biztonság Hete rendezvénysorozatot. Az események középpontjában ezúttal a mikromobilitás, valamint hozzá kapcsolódóan a kerékpárosok és gyalogosok veszélyeztetettsége állt. Lambert Gáborral, a MABISZ kommunikációs vezetőjével e tematikus hét tapasztalatairól beszélgettünk.
Személyes pénzügyek A nyugdíjmegtakarítások lakáscélú felhasználásával kapcsolatban ezek még a nyitott kérdések
Privátbankár.hu | 2024. október 15. 13:51
A nyugdíjmegtakarítások adómentes lakáscélú felhasználásáról éjszaka megjelent a jogszabálytervezet. Számos kérdés már világis, de van ami még tisztázásra szorul.
Személyes pénzügyek Az ember is fontos, nem csak a munkaerő – interjú az Erste HR-vezetőjével 
Natív tartalom | 2024. október 14. 20:44
Új utak és új lehetőségek kiaknázását teszi lehetővé a digitalizáció a HR-esek számára. Akiknek az az egyik legfontosabb feladatuk, hogy tanácsadással, stratégiai döntéstámogatással és edukációval segítsék a munkavállalók kiteljesedését. Amennyiben ez sikerül, boldogabbak, kiegyensúlyozottabbak lesznek, és jobban tudnak teljesíteni munkahelyükön is - vallja Mihók Krisztina, az Erste humánerőforrás-vezetője.
Személyes pénzügyek Ingatlant is vásárolhatunk majd a nyugdíjpénztári megtakarításból
Privátbankár.hu | 2024. október 12. 09:14
Idén is jól teljesítettek a nyugdíjpénztárak. A hozamok bőven az infláció fölött alakultak az első kilenc hónapban, a nagyobb kockázatot vállaló portfóliók két számjegyű pluszban állnak.
Személyes pénzügyek Apple Pay: szinte biztos a változás, de van egy fontos kérdés
Privátbankár.hu | 2024. október 10. 14:59
Tíz éve vezette be a piacra az Apple az Apple Pay fizetési rendszert, ám a versenyhatósági eljárások miatt a bevált rendszert is át kell alakítani. Azt még nem tudjuk, hogy előnyére vagy hátrányára változik-e.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG