6p

Ha minden jól megy, 2024. május 6-án a NASA űrhajósait, Butch Wilmore-t és Suni Williams-t a Boeing Starliner űrszondájával kilövik az űrbe. A Kennedy Űrközpontból induló utolsó, döntő jelentőségű Starliner-kísérlet az új űrszondát teszteli, és körülbelül egy hétre repíti a Nemzetközi Űrállomásra a kétfős legénységet.

Ez a régóta halogatott küldetés a NASA kereskedelmi programján belül a jármű első személyzeti indítását jelenti. Sikeres kísérlet esetén lehetőségek tárházát adhatja ez a NASA-nak – és a jövőben az űrturistáknak – az alacsony Föld körüli pályára jutáshoz.

Ugyanis a Starliner felbocsátása jelentős mérföldkő a kereskedelmi űripar fejlődésében. De a küldetés zaklatott története azt is megmutatja, milyen nehéz az űrbe vezető út, még egy olyan tapasztalt cég számára is, mint a Boeing – mutat rá cikkében Wendy Whitman Cobb űrpolitikai szakértő.

Suni Williams és Butch Wilmore lesz Boeing űrszondájában
Suni Williams és Butch Wilmore lesz Boeing űrszondájában
Fotó: Facebook

A NASA űrsiklójának 2011-es nyugdíjbavonulását követően a NASA kereskedelmi űrvállalatokat invitált meg, hogy segítsenek az ügynökségnek rakományokat és személyzetet szállítani a Nemzetközi Űrállomásra. 2014-ben a NASA a Boeinget és a SpaceX-et választotta ki, hogy megépítsék saját legénységi járműveiket: a Starlinert és a Dragont.

A Boeing járművét, a Starlinert úgy építették, hogy akár hét fős személyzetet is szállíthasson az alacsony Föld körüli pályára és onnan vissza. A Starliner 15 láb magas kapszula, amelyben a legénység ül. Ez valamivel nagyobb a többinél, mint például az Apollo modul vagy egy SpaceX Dragon.

A Boeing a Starliner bizonyos részeit újra felhasználhatónak tervezte azért, hogy csökkentse az űrbejutás költségeit. Bár az Atlas V rakétája végleg kikerül a világűrbe, és a járművet segítő szervízmodul is elhasználódhat, a Starliner legénységi kapszulája akár tízszer is felhasználható hat hónapos átfutási idővel. A Boeing eddig két repülésre alkalmas Starlinert épített.

A Starliner fejlődése azonban számos kudarccal is járt. Bár a Boeing 4,2 milliárd dollárt kapott a NASA-tól, szemben a SpaceX 2,6 milliárd dollárjával, a Boeing így is több, mint 1,5 milliárd dollárt költött az űreszköz fejlesztésére.

A Starliner kapszulája
A Starliner kapszulája
Fotó: Facebook

2019-ben, a Starliner első, személyzet nélküli tesztrepülését egy sor szoftver- és hardverhiba akadályozta abban, hogy elérje tervezett pályáját, és csatlakozzon a Nemzetközi Űrállomáshoz. Egyes rendszereinek kipróbálása után aztán sikeresen landolt az új-mexikói White Sands rakétatartományban.

2022-ben több mint 80 javítás után a Starliner végrehajtott egy második, szintén személyzet nélküli tesztrepülést. Ezúttal a jármű sikeresen dokkolt a Nemzetközi Űrállomáson, majd hat nappal később Új-Mexikóban landolt.

Ennek ellenére a Boeing további problémák miatt 2023-ról 2024-re halasztotta a Starliner első személyzeti indítását.

Ennek egyik oka az volt, hogy a Starliner ejtőernyői tesztelésekor - amelyek segítenek lelassítani a járművet, miközben visszatér a Földre – azt találták, hogy az ejtőernyősorok egyes láncszemei gyengébbek lettek a vártnál, ezért eltörhettek volna. A másik probléma egy gyúlékony szalag használata volt, amely tűzveszélyes lehet.

Döcögős a Starliner útja

Ezért joggal vetődik fel a kérdés, hogy miért volt olyan nehéz a Starliner kifejlesztése – mutat rá a szakértő. Mint írja, a NASA illetékesei elismerték, hogy nem fordítottak akkora figyelmet rá, mint a SpaceX Dragonjára, mivel az ügynökség jól ismeri a Boeinget és vakon megbízott benne. Pedig a Boeing az utóbbi időben több problémával is szembesült, leginkább a repülőgépei biztonságával kapcsolatban.

Butch Wilmore űrhajós azonban cáfolta, hogy Starliner problémái ezeket a problémákat tükröznék.

De a Boeing számos, a Starlineren kívüli egyéb űrtevékenysége kapcsán is mechanikai hibákat és költségvetési nyomást tapasztalt, beleértve az űrkilövő rendszerét is. Pedig a tervek szerint ez a rendszer lesz a NASA Artemis programjának fő rakétája, amely az Apollo-korszak óta először tervezi, hogy embereket küldjön a Holdra.

A legénység a szimulátorban gyakorolt: 

 

Óriási a jelentősége 

Tekintettel ezekre a nehézségekre, a Starliner sikere igen fontos lesz a Boeing jövőbeli űrkutatása szempontjából. Még akkor is, ha a SpaceX Dragon sikeresen elszállítja a NASA űrhajósait a Nemzetközi Űrállomásra, az ügynökségnek tartalékra van szüksége. És itt jön be a Starliner.

Az 1986-os Challenger-robbanást és a 2003-as Columbia-siklóbalesetet követően a NASA 2011-ben nyugdíjba küldte űrsiklójátt. Így az ügynökségnek kevés lehetősége maradt az űrhajósok űrbe ki- és visszajuttatására. Ezért a második haszongépjármű-szolgáltató jelenléte azt jelenti, hogy a NASA-nak nem kell egyetlen cégtől vagy járműtől függenie az űrrepüléseknél, mint korábban.

Talán még fontosabb, hogy ha a Starliner sikeres lesz, versenyezhet a SpaceX-szel.

Bár jelenleg nincs hatalmas kereslet az űrturizmus iránt, és a Boeing nem is tervezi, hogy a közeljövőben piacra dobja a Starlinert az idegenforgalom számára, a verseny minden piacon fontos a költségek csökkentése és az innováció növelése miatt.

Űrverseny

A közeljövőben valószínűleg még több ilyen verseny várható. A Sierra Space Dream Chaser még ebben az évben elindul, hogy rakományt vigyen a NASA számára a Nemzetközi Űrállomásra. Az űrrepülőgép legénységi változatát is fejlesztik a NASA kereskedelmi személyzeti programjának következő megmérettetéséhez. A Blue Origin együttműködik a NASA-val újabb kereskedelmi személyzeti szerződésekben, és egy Holdraszállót is fejleszt az Artemis programhoz.

Bár a SpaceX viszonylag leegyszerűsítette a kereskedelmi űrrepülést, a Boeing döcögős tapasztalatai a Starlinerrel azt mutatják, mennyire nehéz az űrrepülés még egy tapasztalt cég számára is.

A Starliner egyébként nemcsak a NASA és a Boeing számára fontos, hanem azért is, hogy bebizonyítsa, egynél több vállalat is sikereket érhet el a kereskedelmi űriparban. A sikeres kilövés egyúttal nagyobb bizalmat adna a NASA-nak abban is, hogy az iparág képes támogatni a Föld körüli pályán végzett műveleteket, miközben az ügynökség a közeljövő Holdútjaira és azon túli küldetéseire is tudna összpontosítani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika Ez nem hiányzott a Boeing-nek
Privátbankár.hu | 2024. május 18. 11:25
Megint elhalasztották a Boeing első, embert szállító űrkapszulájának fellövését.
Tudomány-technika Elektromos légitaxit fejlesztenek turisztikai célra
Privátbankár.hu | 2024. május 8. 16:28
Az egyesült arab emírségekbeli Rász el-Haima Közlekedési Hatósága (RAKTA) és Rász el-Haima Turisztikai Hivatala (RAKTDA) szerdán szándéknyilatkozatot írt alá a Skyports Infrastructure (Skyports) vállalattal az elektromos légitaxi szolgáltatásokhoz szükséges vertiport infrastruktúra fejlesztéséről.
Tudomány-technika Nagy dobásra készül Kína
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 06:33
Fontos küldetésre indulna a Holdra Kína. 
Tudomány-technika Nagy veszélyről érkezett jelentés – emberek millióit érintheti
Privátbankár.hu | 2024. április 19. 13:52
Nagyon könnyedén nagyon nagy baj lehet Kínában.
Tudomány-technika Súlyos árat fizethetnek a kiberbiztonságra nem figyelő cégek - a hatóság és a bűnözők is lecsaphatnak
Natív tartalom | 2024. április 16. 15:05
Kétféle ember, és kétféle cég van: akit már meghekkeltek, és akit meg fognak. A két dolog ráadásul összefügg, ugyanis mindig az ember a leggyengébb láncszeme a kibervédelmi rendszereknek. Hogyan javíthat a magyar cégek kiberbiztonsági érettségén az új úniós irányelv és a magyar szabályozás? Erről kérdeztük Bor Olivért, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának kiberbiztonsági és kommunikációs szakértőjét, aki a gyakorlati teendőkről és a kiszabható büntetésekről is beszélt. Klasszis podcast.
Tudomány-technika Nem szabad, és nem is lehet megúszni az új úniós kibervédelmi irányelvet
Litván Dániel | 2024. április 14. 14:09
A NIS2, illetve a magyar szabályozás a biztonságos fejlődéshez teremt lehetőséget. Lesz tennivalója a magyar cégeknek, de saját érdekük is a megfelelés, mert mindenki veszélyben van. A Klasszis Média Lapcsoport e témával foglalkozó konferenciáján a szabályozásról, a tennivalókról, illetve a megoldási lehetőségekről is szó esett.
Tudomány-technika Gyászol a tudományos világ, elhunyt az „isteni részecske” atyja
Privátbankár.hu | 2024. április 10. 06:13
95 évesen elment Peter Higgs.
Tudomány-technika Nagy bajban lehetnek a magyar cégek: 2500 érintettből még csak 100 jelentkezett a hatóságnál
Litván Dániel | 2024. április 6. 14:02
Hatalmas közvetlen és közvetett károkat tudnak okozni a kibertámadások, de az uniós irányelvet követő októberben életbe lépő magyar kibervédelmi szabályozás betartása sem lesz egyszerű. Az érintett cégek töredéke vetette magát nyilvántartásba eddig, pedig a határidő már közeleg. A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) kiberbiztonsági és kommunikációs szakértőjét, Bor Olivért kérdeztük.
Tudomány-technika Új szintre emelkedtek a kínai kibertámadások, figyelmeztetést adott ki az USA
Kormos Olga | 2024. április 4. 05:38
Figyelmeztetést adott ki az Egyesült Államok kormánya, mert a kínai hackerek létfontosságú infrastruktúrát céloztak meg. Minden eddiginél kártékonyabb tevékenységbe kezdett a Volt Typhoon.
Tudomány-technika Sokaknak fájni fog az Unió válasza egy többezer milliárd dolláros kérdésre
Litván Dániel | 2024. április 3. 13:58
A kiberbűnözés elképesztő károkat okoz már most is, de a jövőben csak nőni fog a fenyegetettség. A NIS2 uniós irányelv, illetve az ehhez kapcsolódó magyar szabályozás növelné a biztonságot, de egyben komoly kihívás elé állítja az érintett szervezeteket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG