3p
Bevétel és bérezés tekintetében is óriási a különbség az egyes láncok között.
(Fotó: Wikimedia Commons)

Az elmúlt két évtizedben alaposan megváltoztak a vásárlási szokások: ma már sokkal inkább a szélesebb kínálatú, kisebb alapterületű diszkontáruházakat részesítjük előnyben, mint az óriási hipermarketeket. A napi.hu cikke szerint azonban árbevétel és bérezés szempontjából sem egyeztethető össze a két szegmens – az egyes üzletekre vetítve a kisebb diszkontáruházak bizony messze lemaradnak a hipermarketek mögött, és még mindig küzdeniük kell a versenyképességért.

Még mindig a multikat szeretjük?

Nem meglepő módon nem magyar tulajdonú boltlánc teljesít a legjobban az árbevételeket tekintve, ráadásul az egy üzletre vetített árbevétel szempontjából két hipermarket áll a lista elején. Az első helyre az Auchan került, üzletenként átlagosan 341 millió forintot keresnek hetente. A második helyen a Tesco szerepel, boltonként 69 milliós bevétellel, a harmadik helyre pedig a 160 üzlettel rendelkező Lidl sorolhat be, heti 42 milliós árbevétellel. A nagy rivális Aldi (akiknél épp örökösödési vita miatt kérdéses, hogy hogyan fejlesztenek tovább a jövőben) a negyedik helyre csúszott, itt hetente 24 millió forintot költenek el a magyarok.

Ahogy arról már korábban írtunk, a bolti dolgozók bérezésében is óriási különbségek vannak az egyes láncoknál. A személyi jellegű kiadások azonban – még az egyre növekvő munkaerőhiány ellenére is – továbbra is rendkívül kis hányadát teszik ki az áruházláncok teljes kiadásainak. A nagy hálózatok leányvállalatai azonban még mindig jóval kevesebb tőkét fordítanak a dolgozók bérezésére, mint amennyit az anyavállalat nemzetszintű átlaga tükröz. A Tesco például globális árbevételének 14 százalékát fordítja munkaerő-költségekre, az Auchan 11-et, a Penny és a Lidl pedig csupán 5 százalékot költ ugyanerre.

Mi a helyzet a magyarokkal?

A régóta franchise-rendszerben működő magyar boltláncoknál kicsit más a helyzet, létszám szerint ugyanis ők lényegesen több, akár több ezer pár főt (1-3) foglalkoztató üzletet működtetnek. A három magyar lánc közül a CBA áll az élen, üzletenként heti 4,3 millió forintos árbevétellel, őket a Reál (3,2 millió) majd a Coop követi, utóbbiban hetente 2 millió forintért rendezünk bevásárlást.

Érdekes módon a keményen terjeszkedő diszkontok ellen (és a hazai láncok védelméért) bevezetett plázastop ellentétes hatást váltott ki: 2013 és 2015 között majdnem félezer hazai áruház morzsolódott le. Ez különösen a CBA-nál volt jelentős, nekik 200 boltot kellett bezárniuk ebben az időszakban.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
Vállalat A fix 3 százalékos hitel új lendületet ad a fejlesztéseknek
PR | 2025. november 14. 10:37
A fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram a gazdasági növekedés mellett a mindennapi biztonságot is erősíti. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára, valamint Palóc André, a minisztérium szóvivője részletesen kifejtették, hogyan mozdította meg a program a „fiókban maradt fejlesztéseket”, miként ösztönzi a kkv-k méretugrását, és milyen további könnyítések várhatóak az adminisztráció és az adózás területén.
Vállalat Előnyben a csalók, terjed a deepfake: így venné fel a kesztyűt a KiberPajzs
Imre Lőrinc | 2025. november 13. 16:59
Újabb eszközöket ad a kibercsalók kezébe a mesterséges intelligencia, ami egyelőre inkább a támadóknak kedvez, a lakossággal és a vállalatokkal szemben. Küzdeni kell a digitális támadások ellen, de a helyzetet nehezíti, hogy sokan a biztonság illúziójába ringatják magukat – hangzott el az OTP Bank és a KiberPajzs projekt közös sajtótájékoztatóján.
Vállalat Nyakon csípték a Red Bull-t
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 15:34
Az Európai Bizottság hivatalos versenyfelügyeleti eljárást indított annak kivizsgálására, hogy a Red Bull osztrák energiaital-gyártó vállalat jogellenesen korlátozta-e a versenyt az EU energiaital-piacán, megsértve ezzel az uniós versenyjogi szabályokat – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Vállalat A Mol lehet a nyertese a szerbiai céget sújtó amerikai szankciónak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 11:35
Bevásárolná magát a szerbiai Naftna industrija Srbije (NIS) olajvállalatba, részvényeket véve az orosz Gazprom többségi tulajdonostól.
Vállalat Akkumulátorgyár: a Toyota kedveskedik Donald Trumpnak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:21
A Toyota Motor szerdán közölte, hogy megkezdte a termelést 13,9 milliárd dollár értékű észak-karolinai akkumulátorgyárában, miközben fokozza hibridgyártását, és megerősítette, hogy a következő öt évben 10 milliárd dollárt fektet be amerikai gyártókapacitásainak fejlesztésébe.
Vállalat Kevesebb bevétel mellett is profitot hozott a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 19:33
Itt a negyedéves gyorsjelentés.
Vállalat Felelős digitalizáció a Magyar Telekomnál
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 18:57
Bár az ESG kifejezés csak az elmúlt években épült be a köztudatba, a legnagyobb magyarországi vállalatok már több mint két évtizede készítenek fenntarthatósági jelentéseket környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tevékenységeikről. Így van ez a Magyar Telekomnál is. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencián a cég ESG vezetője elmondta, hogy – bár a telekommunikációs szektor – nem tartozik a klasszikusan magas üvegházhatású gázokat kibocsátók közé, jelentős gazdasági szereplőként mégis érzik szerepüket, ezért is tesznek aktívan a klímavédelemért.
Vállalat Fenntartható IT – a laptopgyártók zöld stratégiái
PR | 2025. november 12. 09:50
Mindenre kiható digitális világunkban a technológia fejlődése már közel sem a csak a teljesítményről és innovációról szól. A felelősségvállalás legalább ilyen fontossá vált. A „fenntartható IT megoldás” már nemcsak egy üres, zöldre mosó jelszó, hanem a tudatos vállalatirányítás és fogyasztói döntéshozatal alapja kell, hogy legyen. Nézzük, mit értenek ez alatt a laptopmárkák!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG