3p
Bevétel és bérezés tekintetében is óriási a különbség az egyes láncok között.
(Fotó: Wikimedia Commons)

Az elmúlt két évtizedben alaposan megváltoztak a vásárlási szokások: ma már sokkal inkább a szélesebb kínálatú, kisebb alapterületű diszkontáruházakat részesítjük előnyben, mint az óriási hipermarketeket. A napi.hu cikke szerint azonban árbevétel és bérezés szempontjából sem egyeztethető össze a két szegmens – az egyes üzletekre vetítve a kisebb diszkontáruházak bizony messze lemaradnak a hipermarketek mögött, és még mindig küzdeniük kell a versenyképességért.

Még mindig a multikat szeretjük?

Nem meglepő módon nem magyar tulajdonú boltlánc teljesít a legjobban az árbevételeket tekintve, ráadásul az egy üzletre vetített árbevétel szempontjából két hipermarket áll a lista elején. Az első helyre az Auchan került, üzletenként átlagosan 341 millió forintot keresnek hetente. A második helyen a Tesco szerepel, boltonként 69 milliós bevétellel, a harmadik helyre pedig a 160 üzlettel rendelkező Lidl sorolhat be, heti 42 milliós árbevétellel. A nagy rivális Aldi (akiknél épp örökösödési vita miatt kérdéses, hogy hogyan fejlesztenek tovább a jövőben) a negyedik helyre csúszott, itt hetente 24 millió forintot költenek el a magyarok.

Ahogy arról már korábban írtunk, a bolti dolgozók bérezésében is óriási különbségek vannak az egyes láncoknál. A személyi jellegű kiadások azonban – még az egyre növekvő munkaerőhiány ellenére is – továbbra is rendkívül kis hányadát teszik ki az áruházláncok teljes kiadásainak. A nagy hálózatok leányvállalatai azonban még mindig jóval kevesebb tőkét fordítanak a dolgozók bérezésére, mint amennyit az anyavállalat nemzetszintű átlaga tükröz. A Tesco például globális árbevételének 14 százalékát fordítja munkaerő-költségekre, az Auchan 11-et, a Penny és a Lidl pedig csupán 5 százalékot költ ugyanerre.

Mi a helyzet a magyarokkal?

A régóta franchise-rendszerben működő magyar boltláncoknál kicsit más a helyzet, létszám szerint ugyanis ők lényegesen több, akár több ezer pár főt (1-3) foglalkoztató üzletet működtetnek. A három magyar lánc közül a CBA áll az élen, üzletenként heti 4,3 millió forintos árbevétellel, őket a Reál (3,2 millió) majd a Coop követi, utóbbiban hetente 2 millió forintért rendezünk bevásárlást.

Érdekes módon a keményen terjeszkedő diszkontok ellen (és a hazai láncok védelméért) bevezetett plázastop ellentétes hatást váltott ki: 2013 és 2015 között majdnem félezer hazai áruház morzsolódott le. Ez különösen a CBA-nál volt jelentős, nekik 200 boltot kellett bezárniuk ebben az időszakban.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Új emberek tűntek fel az MNB-alapítvány legfőbb cégének élén
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 17:14
A Matolcsyékhoz köthető figurák eltűnnek.
Vállalat Újabb részletek derültek ki a 4iG nagy bizniszéről
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 16:22
Közel 200 milliárd forint lehet a cég Űr- és Védelmi ipari divíziójának (SDT) értéke.
Vállalat Kiberbiztonsági audit: változott a határidő
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 14:39
Még nem késő teljesíteni a szerződéskötési kötelezettséget.
Vállalat Bejöttek a spórolós ajánlatok a McDonald'snak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 11:43
A McDonald's második negyedéves eredményei felülmúlták az elemzői várakozásokat. 
Vállalat Az amerikai vámok hatásával küzd a Toyota
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 10:46
A vállalat második negyedéves bevétele 12,25 billió jen volt a várt 12,19 billió jennel szemben, az operatív profit pedig 1,17 billió jen volt a becsült 881,41 milliárd jennel szemben – írja hírlevelében az Equilor.
Vállalat Pompás híreket közölt a Magyar Telekom: ennek mindenki örülhet
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 09:24
Ezúttal sem okozott csalódást a Magyar Telekom.
Vállalat Egyre több ágazatban segíti a fejlődést a Demján Sándor Program
PR | 2025. augusztus 6. 09:21
A Demján Sándor Program 1+1 Beruházás-élénkítő Támogatási Program rövid idő alatt vált a hazai vállalkozásfejlesztés meghatározó eszközévé. Az eddig több mint 1300 pozitív támogatói döntés a program sikerét igazolja, emellett rávilágít arra is, mennyire sokszínű a magyar vállalkozói szféra: az űripartól a vendéglátáson át a kutatólaborokig a legkülönbözőbb ágazatok vállalkozásai kaptak lehetőséget a fejlődésre. A Garantiqa támogatásával rendszeresen megjelenő Cégkassza Podcast legújabb adásában Fehérváry Tamás, a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség vezérigazgatója osztotta meg gondolatait a program eddigi eredményeiről és az MGFÜ tanácsadói szerepéről.
Vállalat Izgatottan várjuk, hogyan reagál a Richter közlésére a tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 6. 06:50
Arra, hogy míg a bevételei nőttek, addig a nyeresége csökkent 2025 első felében az előző évhez viszonyítva.
Vállalat 96 milliárdos üzletet kötött a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 5. 12:39
Magántőkealapokból von be forrást a cég.
Vállalat Még mindig nagyon jól lehet keresni a Covid-vakcinákkal
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 5. 10:24
A BioNTechnek legalábbis sikerült. De más irányba is fejleszt a cég.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG