7p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ahogyan 2020, úgy 2021 is rendkívüli év volt minden szempontból, ami egyetlen szektorral, így a magyar kiskereskedelemmel sem kivételezett. A tavaszi boltzártól a berobbanó inflációig: összeszedtük az év legfontosabb mozzanatait.

Tavaly év végén a koronavírus-járvány második hulláma miatt szigorodó szabályokkal, kijárási korlátozásokkal, visszavett plázalázzal és 19 órai boltzár miatt volt szokatlan az év vége. Most az ellátási problémák, a chiphiány, az elszálló fogyasztói árak befolyásolták az év utolsó időszakát. Nem csak emiatt lehet rendkívülinek nevezni az idei évet (is), mert a tavasz sem indult könnyen. A járvány harmadik hulláma miatt a kormány közel egy hónapig az üzletek és a szolgáltatások zárását rendelte el.

A korlátozások a boltok forgalmán is meglátszott. Míg márciusban 2 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom, addig az első negyedévben több mint 3 százalékkal ment lejjebb 2020-hoz képest.

Vásárcsarnok Mezőcsáton (Fotó: MTI/Vajda János)
Vásárcsarnok Mezőcsáton (Fotó: MTI/Vajda János)

Például az iparcikkes boltok piacvesztése 600 milliárd forint volt 2020-ban, de mélyrepülésük az év elején is folytatódott. Ruhát, könyvet, játékot és bútort alig vásároltak a magyarok, ami miatt sok üzlet végleg bezárni kényszerült.

Aztán az áprilisi adatokon már egyértelműen látszott a boltzár feloldásának hatása - 2,5 millió beoltott után az élelmiszerboltokon, drogériákon, patikákon túl más profilú boltok is négyzetméter alapú szabályokat figyelembe véve ugyan, de újra nyitva lehettek -, a forgalom közel 10 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

A kiskereskedelmi üzletek forgalmának szezonális és naptárhatással kiigazított volumenváltozása (Forrás: KSH)
A kiskereskedelmi üzletek forgalmának szezonális és naptárhatással kiigazított volumenváltozása (Forrás: KSH)

A korlátozó intézkedések fokozatos feloldásával a statisztikai adatok nagyrészt bizakodásra adtak okot: az üzletek forgalma majdnem 6 százalékkal emelkedett 2020 májusához képest. A járványhelyzet által különösen sújtott, nem-élelmiszer kiskereskedelem forgalma is közel 9 százalékkal bővült, legjobban (60 százalékkal) a ruházati üzletek eladásainak volumene nőtt.

Mindeközben az internetes vásárlás népszerűsége továbbra is töretlen maradt: a teljes kiskereskedelmi forgalomból 9,2 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene áprilisban tavaly áprilishoz viszonyítva újabb 13 százalékkal tovább bővült. Áprilisban a forgalom még az előző év november és december havi teljesítményét is meghaladta.

Maradhat az élénkülés

A legfrissebb KSH-adatok szerint októberben 5,7 százalékkal nőtt a kiskereskedelemi forgalom volumene tavaly októberhez képest. Ez a növekedés alig különbözött a szeptemberi 5,8 százalékostól, míg az év első tíz hónapjában a forgalom volumene 3,1 százalékkal volt nagyobb, mint 2020-ban. (Az egész évre vonatkozó adatokat majd csak február elején közli a statisztikai hivatal.) Mindemellett a kiskereskedelmi forgalom októberi nominális értéke 1278,2 milliárd forint volt, az eddigi legnagyobb összeg és meghaladta a karácsonyi vásárlások miatt legnagyobb decemberi forgalmat, mind tavaly, mind 2019-ben, az előző havinál pedig 7,1 százalékkal volt nagyobb. Ráadásul a következő hónapokban a kiskereskedelem tovább élénkülhet, feltéve, ha nem lesznek ismét korlátozások.

Ami a Black Friday heteit illeti, az ellátási lánc ingadozása és a chiphiány hatásai nagyban befolyásolták az idei vásárlási láz alakulását. Mit jelentett ez a kiskereskedőknek és gyártóknak? Nem mást, minthogy 2021-ben a november végi hetekben rejlő értékesítési potenciál erősen korlátozott volt a termékek elérhetősége és a magasabb árszintek miatt.

A GfK elemzése szerint a kialakult helyzet miatt a vásárlók gyakran a megszokottól eltérő döntéseket hoztak, könnyebben váltottak más márkára, amennyiben a kívánt márkából a termék nem volt elérhető. Az ellátási problémákkal kevésbé érintett gyártóknak így lehetőségük volt új vevőket elérni, meggyőzni őket termékeik értékeiről és ily módon megtartani őket.

Míg tavaly 0,2 százalékkal maradt el a kiskereskedelmi üzletek forgalma az előző évitől, addig a Takarékbank idén 3,4 százalékos növekedéssel számol. Jövőre az idei év eleji alacsony bázis, a gyermeket nevelők szja-visszatérítése, a 13. havi nyugdíj, a közel 20 százalékos minimálbér- és bérminimum-emelés, illetve egyes ágazatokban szintén 20 százalék körüli béremelés hatására kétszámjegyű, 11 százalék feletti növekedés sem kizárt.

Munkaerőhiány, szenvedő boltok és pörgés a neten 

A járvány hatására legjobban a nagyobb ruházati üzletek, a kisebb élelmiszerboltok, valamint a nagy bevásárlóközpontok és az éttermek látogatottsága esett vissza. A vírus nem kímélte a plázákban működő kereskedelmi cégek jelentős részét sem, főleg a nem napi szükségleti cikkeket árusító vállalkozásokat, bérlőket. Ugyanakkor ahogy arra ebben a cikkben rámutattunk, a kiskereskedelemnek a bevásárlóközpontok által képviselt része a vártnál kisebb megrázkódtatásokkal élte túl az eddigi hullámokat.

Ezzel szemben a koronavírus-járvány tavaly jócskán felpörgette tavaly az e-kereskedelmet a csomagküldő cégek forgalmát, ezek értékesítése 2020-ban átlépte az 1000 milliárd forintot. Ahogy jeleztük, egész évre vonatkozó adatok még nincsenek, de idén újabb rekord dőlhet meg, a statisztikai adatok szerint már szeptemberig 927 milliárdot költöttek online a vevők.

A munkaerőhiány begyűrűzött a kiskereskedelmi szektorba is. A Blokkk.com összesítése szerint az őszi hónapokban a járvány előtti szint fölé kapaszkodtak a boltosok az értékesítésben, és úgy tűnik, a munkaerőhiány is az eladók körében. A harmadik negyedévben tízezerrel kevesebb foglalkoztatott volt a szektorban a második negyedévhez képest, de minden bizonnyal munkaerőhiánnyal indul a jövő év is.

Bírság a pocsék minőségért, élelmiszer-pazarlás elleni törvény – mit hoz 2022?

Egy decemberben hozott törvénymódosítás értelmében jövőre az élelmiszerláncoknak fel kell ajánlaniuk majd a lejárt minőségű élelmiszereket. A módosítás célja az élelmiszerpazarlás megelőzése azzal, hogy az élelmiszer-kiskereskedők részére kötelezővé teszik a közeli lejárati idejű, minőségmegőrzési idővel ellátott élelmiszerek felajánlását a rászorulóknak. A legnagyobb élelmiszer-áruházaknak az első élelmiszerhulladék-csökkentési tervüket jövő év májusának végéig kell majd benyújtaniuk. (Hogy miként látja a jogszabályt Vámos György, Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, laptársunk, a Piac&Profit kérdezte.)

Továbbá a 100 milliárd forint feletti árbevételű élelmiszerüzletek kiskereskedelmi adója is növekszik az árbevétel 2,5 százalékáról annak 2,7 százalékára. A jogszabály februártól lép majd hatályba. (Hogy a megemelt különadó mennyire fog fájni a láncoknak, arról laptársunk, az Mfor.hu oldalán olvashat, itt.)

A napokban jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök, hogy jövőre az élelmiszerekért fizethetünk SZÉP-kártyával. Eszerint a 2022-ben a kártya vendéglátás alszámlájára utalt, legfeljebb évi 150 ezer forintos juttatást költhetjük február elseje és május 31. között.

Érdemes még megelíteni, hogy 2022 május végétől tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatként szankcionálható lesz a kettős minőség is. A magyar kezdeményezésre megszületett uniós irányelvnek megfelelően a silányabb minőségű termékeket kínáló boltok akár félmilliárd forint bírságot is kaphatnak.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
Vásárló Jöhetnek az új visszaváltó-automaták további termékek esetén a brit üzletekben
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 10. 11:25
Alig szokták meg az emberek az üdítőpalackok és -dobozok visszaváltó automatáit, máris azon törik a fejüket a kereskedők, hogy milyen további termékek esetén lehetne hasonló gépeket bevezetni.
Vásárló Újabb változás a boltláncokban: kaszálnak a szokatlan időjáráson
Buksza blog | 2024. november 9. 16:18
A klímaváltozás miatt megszokottá váltak a furcsa időjárási jelenségek, amelyek befolyásolják a vásárlói keresletet is. Innen már csak egy lépés, hogyan használhatják ki ezt az áruházláncok.
Vásárló Rosszabb élelmiszer „jár” a szegényebbeknek?
Buksza blog | 2024. november 9. 15:44
Akadnak, akikl úgy vélik, hogy a világ nagy élelmiszergyártó vállalatai rosszabb minőségű termékeket kínálnak a szegényebb országokban, mint a gazdagokban. Most új bizonyíték érkezett erre.
Vásárló Élő zöldfalak – borítsuk be növényekkel a felületet!
Márkázott tartalom | 2024. november 9. 14:16
Egy modern irodában vagy üzlethelyiségben már nemcsak díszítőelemként van jelen a növényvilág, hanem a dolgozók jóllétét és a látogatók kellemes benyomását is elérhetjük vele. Ha igazán markáns és szemet gyönyörködtető látványt szeretnénk elérni, akkor akár az egész falat élővé varázsolhatjuk. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG