4p
Aki nem a KSH inflációs táblázataiból akar tájékozódni, amikor a fogyasztói árak alakulására kíváncsi, annak minden hónapban ott vannak a Privátbankár.hu Árkosár-felmérései. Nem az érdekli, mennyivel olcsóbb a repülőgép-hajtómű, hanem az, hogy mennyivel drágább a kenyér vagy a sör? Összeszedtük, mi történt 2014-ben a hipermarketekben

Közel 8 év, 95 tripla-nagybevásárlás

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérése 2007 februárjában indult, azóta minden hónapban megvizsgáljuk 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk árának alakulását: 23 étel illetve élelmianyag, továbbá 7 alkoholos és alkoholmentes ital árának alakulását követjük nyomon hónapról hónapra. Ez azt jelenti, hogy 95 alkalommal kerestük fel 3 hazai hipermarket egy-egy egységét.

A kosár összetételén nem változtattunk az elmúlt közel 8 évben. 2012 szeptemberében a Cora helyét az Interspar vette át a felmérésben; az ennél régebbre visszatekintő összehasonlításoknál ezért csak az Auchan és a Tesco adatait használjuk. A havi és éves adatok elemzéséhez mindhárom áruház adatai rendelkezésünkre állnak.

Miért nem mondjuk el pontosan, mi mennyibe kerül?

Az áruházláncok nem ismerik a kosár pontos összetételét, ahogy azt sem, az adatfelvétel mikor, melyik áruházban történik (de mindhárom üzletláncot ugyanaznap keressük fel). A cikkben azért nem közlünk részletes táblázatot a termékek nevével és árával, hogy ez így is maradjon. A felmérések eredményét minden hónapban a KSH aktuális fogyasztóiár-jelentése előtt egy nappal tesszük közzé.

A kosárban természetesen megtalálhatóak az alapvető élelmiszerek, az összeállításnál és a súlyozásnál pedig figyeltünk arra, hogy egy átlagos jövedelmű család átlagos bevásárlását képezzük le. Pontosan ismerjük a gyártók trükkjeit a csomagolással és a termékek tömegével: észrevesszük, ha a liszt 75 dekás lesz, a sörösüveg  4 decis, a párizsi 40 dekás, a chips 72 grammos, a kávé 20 dekás - a végtelenségig sorolhatnánk. Ezt természetesen az Árkosár-felmérésben is áremelésként számoljuk el, magyarán a termékek egységárát vesszük figyelembe - abban pedig csak reménykedünk, hogy egy kiló mindig egy kiló lesz, egy liter pedig egy liter.

Ennyiért vásároltunk 2014-ben

Szokásos havi körképeink (a legutóbbi, decemberi itt olvasható) után összegeztük, mennyiért intézhettük el a nagybevásárlást idén, hogyan alakultak az élelmiszerárak  2014-ben.

 

 

Ahogy a charton is látható: 2014-ben valóban olcsóbb lett a nagybevásárlás: januárban 17 560 forint volt a három áruház átlagára, decemberben viszont már csak 16 856 forint volt az átlagár. Összességében 4 százalékkal, 704 forinttal kevesebbet kellett fizetnünk a kasszáknál.

Az árak 2013 azonos hónapjához képest minden hónapban csökkentek, csak márciusban mértünk szokatlan áremelkedést. A legnagyobb árcsökkenés júniusban volt, akkor az egy évvel korábbinál 5,6 százalékkal kevesebbet kellett fizetni a nagybevásárlás végén.

 

 

Ami az áruházakat illeti: az Auchan az év nagy részében a legolcsóbban kínálta a termékeket, még úgy is, hogy egyedüliként itt emelkedtek az árak januárhoz képest.

Az Interspar év közben 5,6, a Tesco pedig 4,2 százalékot engedett az árakból az év során.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Kezdjük a rosszabbal: a tejföl több mint negyedével lett drágább az év során, ahogy a joghurt ára is 15 százalékot nőtt. A 10 százalékot egyes felvágottak és a száraztészta áremelkedése haladta meg az év során.

A krumpli ára viszont 30 százalékot esett az év végére, az alma pedig 24-et. A cukorért 26 százalékkal kevesebbet kell adni, mint januárban, és a sajt ára is hasonló mértékben csökkent. A rizs kilója több mint 10 százalékkal lett olcsóbb 2014-ben.

Összességében az ételek és élelmianyagok közel 3 százalékkal lettek olcsóbbak, az (alkoholos és nem alkoholos) italok ára közel 4 százalékkal csökkent átlagosan 2014-ben.

Örüljünk, mert jövőre már nem lesz ilyen jó dolgunk

A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb inflációs jelentése szerint jövőre 2,5 százalékos lesz az áremelkedés éves üteme. Emellett a hipermarket-láncokat sújtó jogszabályváltozások - a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket; drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszeripari felügyeleti díj; vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek; kibővítik a plázastopot - biztosan a fogyasztói árakban is lecsapódnak majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG