4p
Aki nem a KSH inflációs táblázataiból akar tájékozódni, amikor a fogyasztói árak alakulására kíváncsi, annak minden hónapban ott vannak a Privátbankár.hu Árkosár-felmérései. Nem az érdekli, mennyivel olcsóbb a repülőgép-hajtómű, hanem az, hogy mennyivel drágább a kenyér vagy a sör? Összeszedtük, mi történt 2014-ben a hipermarketekben

Közel 8 év, 95 tripla-nagybevásárlás

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérése 2007 februárjában indult, azóta minden hónapban megvizsgáljuk 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk árának alakulását: 23 étel illetve élelmianyag, továbbá 7 alkoholos és alkoholmentes ital árának alakulását követjük nyomon hónapról hónapra. Ez azt jelenti, hogy 95 alkalommal kerestük fel 3 hazai hipermarket egy-egy egységét.

A kosár összetételén nem változtattunk az elmúlt közel 8 évben. 2012 szeptemberében a Cora helyét az Interspar vette át a felmérésben; az ennél régebbre visszatekintő összehasonlításoknál ezért csak az Auchan és a Tesco adatait használjuk. A havi és éves adatok elemzéséhez mindhárom áruház adatai rendelkezésünkre állnak.

Miért nem mondjuk el pontosan, mi mennyibe kerül?

Az áruházláncok nem ismerik a kosár pontos összetételét, ahogy azt sem, az adatfelvétel mikor, melyik áruházban történik (de mindhárom üzletláncot ugyanaznap keressük fel). A cikkben azért nem közlünk részletes táblázatot a termékek nevével és árával, hogy ez így is maradjon. A felmérések eredményét minden hónapban a KSH aktuális fogyasztóiár-jelentése előtt egy nappal tesszük közzé.

A kosárban természetesen megtalálhatóak az alapvető élelmiszerek, az összeállításnál és a súlyozásnál pedig figyeltünk arra, hogy egy átlagos jövedelmű család átlagos bevásárlását képezzük le. Pontosan ismerjük a gyártók trükkjeit a csomagolással és a termékek tömegével: észrevesszük, ha a liszt 75 dekás lesz, a sörösüveg  4 decis, a párizsi 40 dekás, a chips 72 grammos, a kávé 20 dekás - a végtelenségig sorolhatnánk. Ezt természetesen az Árkosár-felmérésben is áremelésként számoljuk el, magyarán a termékek egységárát vesszük figyelembe - abban pedig csak reménykedünk, hogy egy kiló mindig egy kiló lesz, egy liter pedig egy liter.

Ennyiért vásároltunk 2014-ben

Szokásos havi körképeink (a legutóbbi, decemberi itt olvasható) után összegeztük, mennyiért intézhettük el a nagybevásárlást idén, hogyan alakultak az élelmiszerárak  2014-ben.

 

 

Ahogy a charton is látható: 2014-ben valóban olcsóbb lett a nagybevásárlás: januárban 17 560 forint volt a három áruház átlagára, decemberben viszont már csak 16 856 forint volt az átlagár. Összességében 4 százalékkal, 704 forinttal kevesebbet kellett fizetnünk a kasszáknál.

Az árak 2013 azonos hónapjához képest minden hónapban csökkentek, csak márciusban mértünk szokatlan áremelkedést. A legnagyobb árcsökkenés júniusban volt, akkor az egy évvel korábbinál 5,6 százalékkal kevesebbet kellett fizetni a nagybevásárlás végén.

 

 

Ami az áruházakat illeti: az Auchan az év nagy részében a legolcsóbban kínálta a termékeket, még úgy is, hogy egyedüliként itt emelkedtek az árak januárhoz képest.

Az Interspar év közben 5,6, a Tesco pedig 4,2 százalékot engedett az árakból az év során.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Kezdjük a rosszabbal: a tejföl több mint negyedével lett drágább az év során, ahogy a joghurt ára is 15 százalékot nőtt. A 10 százalékot egyes felvágottak és a száraztészta áremelkedése haladta meg az év során.

A krumpli ára viszont 30 százalékot esett az év végére, az alma pedig 24-et. A cukorért 26 százalékkal kevesebbet kell adni, mint januárban, és a sajt ára is hasonló mértékben csökkent. A rizs kilója több mint 10 százalékkal lett olcsóbb 2014-ben.

Összességében az ételek és élelmianyagok közel 3 százalékkal lettek olcsóbbak, az (alkoholos és nem alkoholos) italok ára közel 4 százalékkal csökkent átlagosan 2014-ben.

Örüljünk, mert jövőre már nem lesz ilyen jó dolgunk

A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb inflációs jelentése szerint jövőre 2,5 százalékos lesz az áremelkedés éves üteme. Emellett a hipermarket-láncokat sújtó jogszabályváltozások - a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket; drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszeripari felügyeleti díj; vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek; kibővítik a plázastopot - biztosan a fogyasztói árakban is lecsapódnak majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG