1p
Júliusban gyakorlatilag az egy hónappal ezelőtti szinten ragadt a Privátbankár Árkosarának ellenértéke. Tavaly ilyenkor viszont jelentős áresést mértünk a hipermarketekben, így az éves áremelkedés szintje 9 hónapja nem látott mértékűre ugrott. A Corában már Auchanos árcímkéket nyomtatnak, a dinnye és a sárgabarack még csak elvétve magyar.

Két és fél cég

Mint 2007 februárja óta minden hónapban, július 5-én is nyakunkba vettük három - illetve két és fél - hipermarket-lánc egy-egy áruházát, hogy 30 termékből álló élelmiszerkosarunk árának alakulását felmérhessük. A Corában egyre inkább teret nyer az Auchan, folyamatosan zajlik az átalakítás, a mérlegek és a kinyomtatott árcímkék már az Auchan nevét és logóját tartalmazzák.

Az árakban azonban még mindig van eltérés: mindössze 6 terméknél egyezett meg az ár az Auchanban és a Corában a vizsgált élelmiszerek között, ha viszont a Tescóval hasonlítjuk össze a madaras láncot, 7 termék esetében forintra ugyanaz szerepel az árcédulán - pedig nem a brit lánc magyar üzleteit vette meg a francia érdekeltségbe tartozó cég.

- 18 forint 1 hónap alatt, + 913 egy év alatt

Ami az árkosár értékét illeti, épp az Auchan volt az egyetlen, ahol a múlt hónaphoz képest összességében áremelkedést mértünk. A Tescóban és a Corában egyaránt olcsóbban töltöttük meg mintakosarunkat, mint egy hónappal ezelőtt. A három áruház átlaga így 0,1 százalékos, 18 forintos csökkenést mutat.

Tavaly júliusban viszont ennél sokkal jelentősebb, 3,8 százalékos csökkenést mértünk egy hónap alatt, a bázishatás így jelentősen felfelé nyomta az éves árindexünket. A 16 687 forintos kosárérték azt jelenti, hogy 913 forinttal, 5,8 százalékkal drágább lett a bevásárlás idén júliusban, mint egy évvel ezelőtt.

A havi áremelkedés ellenére az Auchanban volt a legalacsonyabb a kosár összesített ára, a Cora végzet a második helyen, a Tescóban a 17 ezer forint fölötti kosárérték a harmadik helyre volt elegendő. A különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruház között 1078 forintos, 6,22 százalékos volt.

A 30 élelmiszer és élelmianyag beszerzését akár 15 417 forintból is megúszhattuk volna, ehhez azonban mindent ott kellett volna megvennünk, ahol épp a legolcsóbb. Ehhez azonban 3 áruházat is végig kellett volna járnunk, ami nem egyszerű és nem olcsó feladat.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt a rizs ára csökkent legnagyobb mértékben (-23%), 17 százalékkal olcsóbb a banán és a tészta, 11 százalékkal a margarin. Közel 20 százalékkal drágább viszont az alma és 12 százalékkal a csirkemell, mint júniusban.

A KSH szerdán közli a fogyasztói árak alakulásával kapcsolatos friss tájékoztatóját.

Az éves áremelkedésben továbbra is a tojás az első bő 36 százalékkal, de a chipsért és a kávéért is közel 30 százalékkal többet kell fizetni, mint egy éve. Bő 20 százalékkal drágább lett az alma és a csirkemell, de egyes felvágottaknál is 30 százalék körüli éves áremelkedést mértünk. Aki a szeletelt húskészítmények helyett az egyben árult termékeket szereti, fokozott figyelemmel vásároljon: ezt a termékkört is elérte a zsugorodó csomagolás, a korábban félkilós termékek ma már esetenként csak 400 grammot nyomnak - természetesen változatlan, vagy magasabb áron.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Július elején még nem indult be mindenhol a magyar dinnyeszezon: a Tescóban 139-ért a spanyol görögdinnye kilóját adták, a Corában 179-ért magyar dinnyét vehettünk (ráadásul akár jégről is). Az Auchanban 299 forint volt a Fashion márkanevű dinnye kilója, címkéjéről megtudtuk négy nyelven, hogy mag nélküli, de a származási országról nem találtunk információt.

A sárgabarackot is egyelőre inkább a mediterrán vidéken szüretelik a multikm 569-ért olaszt kaptunk a Corában, 599-ért spanyolt a Tescóban, az Auchan pedig 699-ért kínálta az olasz barack kilóját.

Aki mindenáron magyar UHT-tejet venne, a másfél százalékos zsírtartalmúból 129 forintos literenkénti áron vehet a Corában és az Auchanban (Alföldi), 135-ért pedig a Tescóban (Magyar tej). A Tescóban ennél pár forinttal olcsóbb volt a külföldi versenytárs terméke, összességében azonban kifejezetten alacsony áron juthattunk hozzá a magyar mezőgazdaság tejéhez az áruházakban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Nyaralni indul? Ezt a tippet fogadja meg tankoláshoz!
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 09:33
Ez történt az üzemanyagokkal.
Vásárló Valami készül a benzinkutakon – örülhetnek az autósok?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 10:26
Ez történt az üzemanyagok árával.
Vásárló Lefújták az egészen különös sztrájkot Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 16:08
Mégsem lesz benzinkútsztrájk.
Vásárló Hogyan írjunk figyelemfelkeltő ingatlanhirdetést?
Márkázott tartalom | 2025. június 19. 09:55
Ingatlan eladásakor az egyik legfontosabb tényező a hatásos hirdetési szöveg. A piacon rengeteg hasonló hirdetés található, amelyeket az érdeklődők könnyen átfutnak. Mi teremtheti meg azt a különbséget, ami a mi hirdetésünket kiemeli a tömegből? Egy jól megírt szöveg nemcsak az adatok felsorolásából áll, hanem az ingatlan hangulatát is át kell adnia. Gondoltunk már arra, hogy a részletek és az érzelmek közvetítése az, ami igazán megragadhat egy potenciális vevőt?
Vásárló Nagy durranás készül a magyar patikákban – Nagy Márton már örül
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 16:42
Itt is vállalják az árkorlátozást.
Vásárló Leszegi a fejét, ha meglátja a hétvégi üzemanyagárakat!
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:45
A nemzetközi áremelkedés szombattól megjelenik a hazai kutakon is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG