6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A magyar stagfláció bekövetkezte kellemetlen meglepetésként érte azokat, akik nem észlelték a 2022 első felének adatai mögötti különleges mozgatókat. A hitelminősítők idővel reagáltak – de most kivárnak. Az európai gazdasági klíma jobb, mint ahogyan akár csak fél évvel ezelőtt is kinézett, a magyar ütemcsökkenés igen nagy. De nem itt találhatók a nagy bizonytalanságok, hanem a politikai kockázatok terén. Legfőképp: mi lesz az EU-kapcsolatokkal? Most minden elemző vár.

Mi itt már tudtuk tavaly az év második felében, hogy a hopp után jön a kopp; a tekintélyes gazdasági növekedést, sosem látott lakossági fogyasztás-emelkedést hozó 2022-es évre egészen más karakterű esztendő jön. A hitelminősítő intézetek lassabban kapcsolnak, de azért a Standard & Poor’s 2022 augusztusában „negatív kilátások” megjegyzést fűzött a BBB besoroláshoz. Majd ez év januárjában meg is hozta a leminősítő döntését: BBB mínusz, ami már csak egy fokozattal haladja meg a befektetőknek nem ajánlott szintet. Ezzel ennél az intézménynél Romániával együtt az utolsó helyen van a magyar állam megítélése az EU-tagállamok között. 

A Moody’s és a Fitch Ratings esetében még maradt egy fokozattal feljebb a magyar hitelképességi rating; a Moody’s a most márciusban esedékes felülvizsgálat kapcsán csak annyit tett közzé, hogy „Magyarországot nem vizsgálta”. A Fitch viszont, megtartva ugyan a BBB besorolást, de januárban negatívra módosította az addig „stabil” jelzőt a devizában denominált hosszú futamidejű magyar államadósság-kötelezettségek megítélésénél. 

Volt ezért bizonyos izgalom, hogy a Fitch soron levő, ütemezett júniusi felülvizsgálata kapcsán bekövetkezik-e a tényleges leminősítés, hiszen a „negatív kilátások” kitétel azt jelzi, hogy hacsak nem állnak be pozitív változások, akkor idővel legalább egy kategóriával lejjebb kerül az adott állam pénzügyi besorolása.

A besorolás és a hozzá fűzött hitelminősítői elemzés azonban egyáltalán nem megnyugtató. Fotó: Depositphotos
A besorolás és a hozzá fűzött hitelminősítői elemzés azonban egyáltalán nem megnyugtató. Fotó: Depositphotos

Ehhez képest a 2023. június 23-i felülvizsgálatnál maradt a „BBB”, azaz befektetési szintű besorolás, továbbra is negatív kilátással. Úgy is mondhatjuk, hogy ezzel a Fitch maradt középen a három vezető hitelminősítő között. 

A hírnek most nem volt nagy visszhangja, azt a lapok többsége a „megerősítették a magyar besorolást” címmel inkább pozitív üzenetként tálalta. A kevés elemzés pedig szemezgetett a besorolási döntéshez fűzött kommentár pontjai között. A kormány szokása szerint a maga sikereit ismételgette, és ismét az elhibázott nyugati szankcióknak tulajdonított magas energiaárszintet emlegette, amely nélkül szerintük már tavaly is meglett volna a külső egyensúly. 

A besorolás és a hozzá fűzött hitelminősítői elemzés azonban egyáltalán nem megnyugtató. Amint már itt is elemeztük, a hitelminősítők érzékelik a gazdasági ütem visszaesését, az EU-rekorder inflációt és a fizetési mérleg romlását, és legfőképpen a politikai kockázatokat.

A leminősítés és a kilátások negatív megítélése mögött részben a tényadatok alakulása áll, részben pedig a várható folyamatok latolgatása. A hitelminősítők szöveges értékeléseiben két lényeges külső feltétel és egy belső vonatkozás tér vissza rendszeresen. Az egyik külső tétel az energia: annak világpiaci ára, hozzáférhetősége – hiszen a magyar gazdaság európai összevetésben sajnos kiemelkedően függ az importtól. A másik az EU pénzeinek beérkezése: várják a megállapodást az Unió intézményei és a magyar kormány között. 

És itt lép fel a legkritikusabb vonatkozás: a magyar politika, és azon belül a gazdaság- és pénzpolitika kiszámíthatósága. 

Amikor tehát a Fitch Ratings megerősítette a hosszú távú devizakibocsátói nemteljesítési besorolást „BBB” szinten, negatív kilátással, akkor azzal a feltételezéssel élt, hogy Magyarország megállapodásra jut az uniós forrásokról, bár a kifizetések időzítése továbbra is bizonytalan. A Fitch utalt arra, hogy az agrártámogatások és az előző hétéves pénzügyi keretből rendelkezésre álló források folyamatosan érkeznek.

A jó hírt kereső elemzők felfedezik, hogy a hitelminősítő regisztrálja a tavalyi gazdasági növekedést, amelyet a beruházások, a nettó FDI (azaz működőtőke)-beáramlás fűtöttek. Mi azonban tudjuk, hogy a beruházási adatok elrejtenek különféle kellemetlen, sőt aggasztó trendet, így az energiaigényes ázsiai cégek beáramlását, korábban pedig a költségérzéketlen állami szektor beruházási költekezését – az utóbbinak véget vetett az állami költségvetés kipukkanása

Ami viszont marad: az államadósság. Az egyáltalán nem olyan kedvező vonatkozása a magyar viszonyoknak, mint ahogy a hivatalos propaganda beállítja: a magyar esetben a BBB-csoport átlagát jóval meghaladja a GDP-hez mért arány. És kik is találhatók ebben a csoportban? Nálunk árnyalatnyilag jobb besorolással: Bulgária, Peru, Fülöp-szigetek, Horvátország. Velünk egy szinten: Mexikó, Panama, Uruguay. 

Az államadóssági ráta nem egyszerűen szokásos kockázati mutató, annak a finanszírozása komoly teher az államon, az országon. A Fitch észleli, hogy a magyar államadósság kamatterhe 2023-ban a GDP 9 százalékára emelkedett – míg a BBB-csoport átlaga e vonatkozásban 7,8 százalék. Ez bizony figyelmeztető jel, és arra utal, hogy roppant fontos lenne a kedvező kamatozású EU-hitelekhez való hozzáférés. 

A helyzet azonban ennél is rosszabb, hiszen az állam a maga hitelnyújtási és hitelfelvételi működésének komoly hányadát korábban kiszervezte a Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB), amely lényegében a kormány helyett (kvázi-fiskális tevékenységként) kedvezményes kamatokat nyújtott vállalkozóknak, és most igen magas kamatszint mellett finanszírozza magát. A hitelminősítő tud az MNB veszteségéről és rendezetlen tőkehelyzetéről, de az elkerülhetetlen feltőkésítéssel és a jegybank könyveiben levő kamatterhekkel valójában még nem számol. 

Egyébként a Fitch ugyanaznap megerősítette a lengyel besorolást is: ez A mínusz, stabil kilátással. Ez kettővel jobb, mint a magyar. Látszik is, hogy a lengyel szuverén adósság milyen országcsoportba tartozik: Spanyolország, Lettország, Malajzia.

Elég beszédes a két besorolás közötti különbség, holott a jelenlegi lengyel kormány is komoly konfliktusban áll az uniós intézményekkel a jogállamiság ügyében. De a gazdaság erősebb, diverzifikáltabb, mint a mienk, kisebb az eladósodottság mértéke, dinamikusabb a belső piac, élénkebb a verseny. És azt is észrevételezi a hitelminősítő, hogy Lengyelországban ősszel parlamenti választások lesznek. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Jönnek a hitelminősítések – és van ok az aggodalomra
Bod Péter Ákos | 2025. október 2. 05:46
A három nagy nemzetközi hitelminősítő – az EU korábbi erőteljes nyomására – elfogadta, hogy az országok („szuverének”) hitelkockázati besorolását megadott ütemterv szerint vizsgálja felül. Az idei naptár szerint a Standard and Poor's október 10-én, pénteken, a banki órák után teszi közzé a döntését, a Moody's november 28-án, a Fitch pedig – amely legutóbb júniusban nézett rá a magyar ratingre – december 5-én.
Benchmark Bod Péter Ákos: lesz beruházás EU-forrásokból?
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 26. 05:44
A magyar beruházási adatok rendkívül rosszul alakulnak, a 2022 nyári szint 70 százalékára esett vissza a volumen. A dinamika megtörésének több oka van, ezek között az egyik nyilvánvalóan az EU-forrásokhoz való hozzájutás megnehezülése, elakadása.
Benchmark Bod Péter Ákos: keresetek, adók – és az IMF tanácsa
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 18. 05:44
A nyolcórás munkaviszonyban foglalkoztatott magyarok felének a kézhez kapott jövedelme nem haladja meg a négyszázezer forintot, ráadásul a legkevesebbet keresők fizetése emelkedik a legkisebb mértékben. A valóságtól elrugaszkodó mértékű minimálbér-emelés ugyanakkor hiba lenne. Ami segíthetne, az a tudatos állami jövedelmi politika, például a személyi jövedelmek progresszív adóztatása. 
Benchmark Bod Péter Ákos: a rendszerváltozás óta talán sosem volt ilyen mély és tartós a visszaesés
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 5. 05:44
Ahhoz képest, hogy a kormányzat a „jó hírek” kampánya keretében 2025-öt (is) a lendületes növekedés éveként emlegette, a miniszterelnök pedig egyenesen repülőrajtot ígért tavaly év végén, és azt is mondta, hogy „nagyot nézünk majd az első negyedéves adatok láttán”, a valóság igencsak másként alakul. Ez már az év elején kiderült.
Benchmark Bod Péter Ákos: Bulgária az euróövezetben – természetesen
Bod Péter Ákos | 2025. augusztus 29. 05:44
A közgazdasági-pénzügyi logika és az uniós szabályrendszer értelmében magától értetődik, hogy Bulgária belép az euróövezetbe, 2026-tól felváltja a levát a közös európai fizetőeszköz. Ahhoz képest azonban, hogy az euróátvétel folyamata milyen régen megkezdődött Bulgáriában, elég késői az esemény, amely az EU-tagság 19. évében következik be. Hozzánk képest persze korán.  
Benchmark Tanulságos eset: mi történt Romániával, a bezzegországgal?
Bod Péter Ákos | 2025. augusztus 22. 05:49
Felzárkózási bajnokból váratlanul az EU egyik fekete báránya? Nem egészen ez a történet. A román gazdasági dinamika tény, de az is tudható, hogy a gyors fogyasztásnövekedéshez évekig ikerdeficit társult, az pedig tartósan nem folytatható kombináció. Választási évben viszont nem megy a stabilizálás, utána azonban nem kerülhető el a megszorító jellegű gazdaságpolitikai fordulat. Tanulságos eset mások számára is. Bod Péter Ákos közgazdász, korábbi jegybankelnök cikke.
Benchmark Bod Péter Ákos: Kárfelmérés és kárbecslés Trump vámemeléseinek három hónapja után
Bod Péter Ákos | 2025. július 18. 05:44
Az amerikai elnök januári beiktatása után eltelt időben nem lett Ukrajnában béke, a palesztin ügy sem oldódott meg – de ezen nem csodálkozhatunk. Ám a nagy amerikai vámemelés sem a megígért módon zajlott le. Legfeljebb az első felvonást láttuk, és nem tudni, műsor-e a műsor. Kétrészes kamaradarab vagy öt felvonásos királydráma? Mintha még nem lenne megírva a szövegkönyv. Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár írása.
Benchmark Bod Péter Ákos: A csodás újraindulás még arrébb van
Bod Péter Ákos | 2025. július 10. 05:44
A friss makrogazdasági adatok után sem sokat változott az összkép: beragadt az infláció, és beragadt a gazdasági teljesítmény – írja legfrissebb elemzésében lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár.
Benchmark Bod Péter Ákos: Nem kell hivatalos pénz, ha van piaci kölcsön (drágán)
Bod Péter Ákos | 2025. június 25. 05:42
A magyar államháztartás évtizedek óta mindig deficites, 2020 után azonban különösen nagy az éves hiány. Mindez pedig felveti a finanszírozhatóság kérdését, különösen úgy, hogy a magyar állam kockázati megítélése egy vagy maximum kettő lépcsővel van csak feljebb a bóvli-kategóriánál.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump kupeckedési eljárásában egyre láthatóbb a minta
Bod Péter Ákos | 2025. május 30. 05:44
Lapunk állandó szerzője, a volt jegybankelnök legújabb cikkében arra keresi a választ, hogy miként reagálhat a világban zajló változásokra Európa. Bod Péter Ákos szerint Európa jól teszi, ha lehetőleg mérsékli kitettségét Amerikával szemben, de a Kínával való kapcsolatokban is javasolt a nagyfokú óvatosság, kockázatmérséklés.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG