7p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Donald Trump elnökségének első két hete alatt meghozott, sokkoló vámintézkedések nem érhették volna váratlanul a gazdasági elemzőket, mégis komoly meglepetést okoztak. Az elnök „a vámok embereként” kampányolt, de a Mexikót és Kanadát sújtó büntetővámok és a nyílt területszerzési szándék váratlan fordulatként hatottak. Hogyan válhatott mindez valóra, és milyen rövid távú gazdasági következményekkel kell számolni az Egyesült Államok és partnerei számára? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 

A Trump-elnökség első két hetében meghozott döntések, és a minket különösen közelről érintő vám-intézkedések elvileg nem érhették váratlanul az elemzőket, gazdasági döntéshozókat az üzletben és a kormányzatokban, hiszen világos volt az akkori még elnökjelölt Trump üzenete: ő a vámok embere. Mégis meghökkenést keltett egy sor akció, annyira valószínűtlenül hangzott némelyik, így a nyílt területszerzési szándék, amely az elfogadott nemzetközi szabályrend felrúgását jelentené. De a két szomszédos országgal szembeni büntetővám kivetése is ez a kategória. Hogyan következhetett be mindez, és melyek a rövidtávú következmények?

Ami a választási kampányban elhangzott vámfenyegetéseket illeti, lehetett arra gondolni, hogy azok Trump bombasztikus stílusából adódó túlzások. A választási győzelem után, a beiktatás előtt közzétett nagy mondásokat is be lehetett tudni annak, hogy a hosszú kampány stílusa tovább él, és majd más lesz a valóság, ha feláll a kormány és eljön a gyakorlati ügyekkel való foglalkozás. Erre a pontra azonban még nem jutott el a kormányzati tranzció. Az elnöki adminisztráció vezetői még nincsenek meg mindannyian, nem minden jelölt ment át a kongresszusi jóváhagyáson. Valójában az első napokban csak az elnök legitim, a csapata még nem. 

Donald Trump éppen elhibázott gazdaságpolitikával vádolta meg a Biden-adminisztrációt
Donald Trump éppen elhibázott gazdaságpolitikával vádolta meg a Biden-adminisztrációt
Fotó: MTI/EPA/UPI pool/Bonnie Cash


Eddig az volt a kormányzati gyakorlat, hogy az összetett, nagy ügyekkel megvárták a csapat felállását. Most nem ez történt. Amit a napokban látunk, különös szervezeti-jogi helyzet: rendkívül nagy az elnök és a körülötte levő szűk kör döntési szabadsága.

A törvényhozás két ágában fennálló republikánus többség, a Trump által kinevezettek többsége a Legfelsőbb Bíróságban, és a Demokrata Párt látható bénultsága miatt a külső kontrol gyenge. Mivel a szakminiszterek (secretary-k) sincsenek meg mind – hogy elvileg a szakmai racionalitást képviselve tereljék-befolyásolják az államigazgatási ethoszt nem ismerő elnököt – , most még az a kevés belső fékrendszer sem működik. 

Trump alkatát ismerve az elemzők vélhették azt, hogy a különös fenyegetéseit-követelőzéseit nem kell névértéken venni, hiszen azok bizonyára inkább magas kiinduló pozíciók az alkufolyamatban. A sebtében bejelentett, majd hamar visszavont-felfüggesztett vámdöntés mégis meglepte azokat, akik csak politikai játszmalépésnek tartották a korábbi fenyegetéseket a kínai árukra kivetendő 60 százalékos vámról, és az észak-amerikai szabadkereskedelmi szerződés de facto felrúgásáról. 

Az elemzők ugyanis jól tudják, hogy a vámemelést megsínyli mind a két fél; akire kivetik a vámot, és kevésbé látható módon a vámot alkalmazó gazdaság is. Vagyis józan számítás alapján az ilyen eszközökhöz csak szükséghelyzetben fordulnak, hiszen ha a vámok elkezdenek működni, akkor a Mexikóból vagy Kanadából érkező áruk megdrágulnak az Egyesült Államokban, vagyis az amerikai fogyasztó fogja előbb-utóbb megfizetni. Amíg a régi készletek kifutnak, talán nem következik be a kiskereskedelmi árak emelkedése. Ezt láttuk a korábbi vámemelésnél, amit szintén Trump vetett be 2018-ban, egyebek mellett a Kínából importált mosogató és mosógépekre. Három hónapig még a régi áron voltak kaphatók, aztán felment hamar 12 százalékkal a piaci ár, egyébként nemcsak az importcikkeknél, hanem az amerikai cégek által kínált márkáknál is. 

Az áremelkedés pedig egyáltalán nem hiányzik most Amerikának,. A Biden-kormányzat részben az amerikai szemmel nagy infláció miatt vesztett.  

A piaci zavarokat az növeli, hogy az egész döntéshozatal improvizatív. Trump régóta fenyegetőzött vámemeléssel, az tehát várható volt, hogy a téma az első napokban előkerül. Ami viszont meglepetést okozott, okkal, hogy nem Kínáról szóltak ezek a napok. Holott Trump szövege végig a kampányban az volt, hogy Kínával szemben kell védekezni, mert az árfolyamokkal meg egyebekkel trükközik. E vonatkozásban azt el kell mondani, hogy a kínai külgazdasági politika ad alapot a kínai árukkal szembeni vámvédelemre. Amint itt már korábban taglaltuk, az Európai Bizottság alapos elemzései alapján 2024 októberében az EU Tanácsa jóváhagyta a kiegyenlítő vámok kivetését a Kínában gyártott (kínai valamint amerikai, európai vállalatoktól származó) elektromos autókra. 

Ezzel szemben a Mexikóra és Kanadára kivetett, majd a bejelentést követően két napra rá átmenetileg felfüggesztett igen magasnak számító vám nem valami feltételezett piaci zavarra reagál. A mérték (25 százalék, illetve a kanadai eredetű energiahordozókra 10 százalék) önmagában is nagy, de különösen meghökkentő elvileg szabadkereskedelmet folytató felek vonatkozásában. A döntés felfüggesztése miatt a kimutatható azonnali anyagi veszteség talán nem nagy makrogazdasági mértékeket tekintve: előrehozott vagy éppen elnapolt szállítások, a közvetlenül  érintett cégeknél válságstábok felállítása. Csakhogy a nem-gazdasági tényezők behozatala az üzleti kalkulációba: önmagában gazdasági teher és rizikóforrás. 

Mi lesz Európával?

Talán napokon belül többet lehet tudni arról, hogy mi az amerikai kormányzati szándék az európaiakkal folytatott kereskedelemmel. Az EU-nak igen jelentős kiviteli többlete van az Egyesült Államokkal szemben, több ágazatban is, az autóiparól a mezőgazdaságig. De természetesen az amerikai cégek európai eladásai is nagyok: energetikai, hadiipari cikkek, szolgáltatások, gyógyszerek, erősen jelen vannak nálunk a globális tech-cégek. Ha számukra megnehezedne az EU 450 millió fogyasztót magában foglaló piacára való bejutás, az nyilván nagy érvágás lenne.  

Az EU és az Egyesült államok külkereskedelmi szerkezete
Az EU és az Egyesült államok külkereskedelmi szerkezete
Fotó: Európai Unió


Az Egyesült Államok külgazdasági forgalmában nagyobb az EU részaránya, mint amekkora hányadot az európai-amerikai kereskedelem kitesz az EU részéről. Ez bizony ad elég muníciót Brüsszelnek egy kemény, éles vámügyi tárgyaláshoz. 

Másfelől az európaiak jobban ki vannak téve a kínai relációnak – ezért is érhető, hogy legalább két vélemény viaskodik most az európai kormányzati vezetők brüsszeli egyeztetésein. Lehet keményebben fellépni a kínai gazdasági behatolással szemben, és ezt tárgyalási jó pontként kezelni az amerikai kormánnyal folytatandó alkuban, míg mások úgy látják, hogy a kiszámíthatatlan és improvizáló trumpi adminisztráció bármikor meggondolhatja magát, akár a Kínát illető viselkedésében is, és ezért jobb Kínával, a második legnagyobb kereskedelmi partnerükkel óvatosabban bánni. 

Valóban, van abban valami figyelemre méltó, hogy a nagy kezdeti lendülethez képest, a beígért 60 százalékos vámtételhez viszonyítva a dolgok jelen állása mellett 10 százalék az amerikai vámtöbblet a kínai termékeken. Ez sem csekély, és lesz is áremelő hatása az amerikai belpiacon, de ez inkább korrekciós vámtétel, mint büntető vám. És akkor lehet tippelni, hogy a már hivatalba került külügyminiszter és a pénzügyminiszter (secretary of Treasury), vagy/és Elon Musk hatására mérséklődött-e a fenyegetés erre a mértékre. Az utóbbinak ismert módon nagy érdekeltségei vannak Kínában, elképzelhető, hogy a személyes szempontok is érvényesültek. 

Az első hetek trumpi improvizálásai már eddig is nagy zavart és azzal tényleges veszteségeket okoztak a világban. Azt a következő napok mutatják meg, hogy a kormányzati tranzíció intézményi végbemenetele segít-e mérsékelni az amerikai kormányzási módszer miatt rizikókat, vagy pedig az EU-nak be kell rendezkednie az ilyen viszonyokra, és azokra kell akkor megtalálni az alkalmas üzemmódot.   

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Ha Németország szerkezeti baja csak pénz kérdése, akkor van megoldás
Bod Péter Ákos | 2025. január 31. 05:42
A közelgő februári német parlamenti választás kétségtelenül az év fontos eseménye lesz. Amelynek természetszerűen lényeges tényezője a gazdasági helyzet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Tavaly a recesszió segített az infláción, a forintgyengülés nem – és az idén?
Bod Péter Ákos | 2025. január 17. 05:46
2024 decemberében a fogyasztói árak 4,6 százalékkal emelkedtek, ami meghaladta a várakozásokat, míg az éves infláció 3,7 százalék lett. Hogyan befolyásolta az infláció alakulását a bázishatás és a recesszió? Miért emelkedett a maginfláció, és mit mutatnak az egyes termékkörök – például a szolgáltatások, élelmiszerek és tartós fogyasztási cikkek – árváltozásai? Mit jelez mindez a 2025-ös kilátások szempontjából? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank körábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: A világgazdaság 2024-ben – megint állva maradt Magyarország
Bod Péter Ákos | 2024. december 24. 06:12
A magyar gazdaság idei folyamatainak és a sokféle állami intervenciónak a rövid elemzése ott maradt abba, hogy a gazdaságilag és pénzügyileg rendkívül nyitott, sőt törékeny helyzetű Magyarország állapota és kilátása csakis nemzetközi kontextusban ítélhető meg.
Benchmark Bod Péter Ákos 2024-ről: amikor a gazdaság erőlködött, az állam erősködött
Bod Péter Ákos | 2024. december 20. 05:42
A papírforma szerint 2024-nek érezhetően jobb esztendőnek kellett volna lennie, legalább gazdasági vonatkozásban, mint amilyen a megelőző volt. Az ugyanis a példázatbéli állatorvosi ló módjára az összes közgazdasági bajt bemutatta: rekordmagas inflációt, a fizetési mérleg hatalmas deficitjét, a költségvetés újabb megcsúszását, a lakossági fogyasztás csökkenését – ennél már csak jobb jöhet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump és más kockázatok – európai, magyar nézőpontból
Bod Péter Ákos | 2024. december 5. 05:42
Erős dollár, magas globális kamatszint, nagy külkereskedelemi átrendeződés az USA-val szemben a jelenleg külkereskedelmimérleg-többletes országok és kereskedelmi tömbök kárára. Ezek lehetnek a Trump-éra alatti gazdaságpolitika hatásai. Nagy globális (európai) exportkitettsége miatt a magyar gazdaság különösen a veszélyeztetett szereplők listáján van.
Benchmark Bod Péter Ákos: Lesz-e gazdaságpolitikai vonalvezetése Amerikának?
Bod Péter Ákos | 2024. november 28. 05:41
Milyen lesz az amerikai gazdaságpolitika 2025. január huszadika után? Trillió dolláros kérdés.
Benchmark Draghi tévedése
Garamvölgyi Zsolt | 2024. november 19. 15:19
Nagy visszhangot váltott ki Mario Draghinak az Európai Unió romló versenyképességéről írt jelentése, melyben megállapítja: az Uniónak sürgősen versenyképességi reformra van szüksége, ha el akarja kerülni, hogy gazdasági és politikai jelentősége végzetesen meggyengüljön. A megszólalók általánosan egyetértettek az Európai Bizottság különmegbízottjának helyzetértékelésével, csak egyes javaslatait kritizálták néhányan. Senki nem foglalkozott viszont a jelentés azon alapvető hiányosságával, hogy teljességgel figyelmen kívül hagyja a tényt, miszerint a versenyképesség erősítésének legfontosabb feltétele a megfelelő emberi erőforrás. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Földbe döngölt infláció?
Bod Péter Ákos | 2024. november 15. 05:42
Egy hónap alatt, szeptemberről októberre 0,1 százalékkal nőttek nálunk az árak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) mérése szerint 3,2 százalékkal magasabb a fogyasztóiár-index, mint tavaly októberben volt. Az adatok közzététele után ragadtatta el magát örömében a miniszter: az inflációnak annyi. Mivel a politikusi mondások gazdasági ügyekben, meg általában is, újabban igen távol képesek esni a valóságtól, van okunk kételkedni ebben az esetben is.
Benchmark Bod Péter Ákos: Nem húz a motor – mi lesz az iparral?
Bod Péter Ákos | 2024. november 8. 05:41
A statisztikai hivatal által közölt negatív adatoknál is elkeserítőbb kép rajzolódik ki a hazai iparban. A gyengélkedő német gazdaság és Donald Trump győzelme az amúgy sem fényes kilátásokat még borúsabbakká teszi.
Benchmark Bod Péter Ákos: A gond nem a recesszió, hanem ami megelőzi és követi
Bod Péter Ákos | 2024. november 1. 05:44
Az idén nem jött olyan egyszeri brutális fordulat sem a világban, sem a hazai gazdaságban, amely joggal tenné zárójelbe az eredeti, irreálisan magasra emelt állami tervadatot. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG