10p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A forint árfolyamának hirtelen és erőteljes változásai rendszeresen tudatosítják a magyar gazdasági szereplőkben az önálló valuta meglétéből fakadó komoly kockázatokat. Mind gyakrabban előkerül a kérdés: hogyan tovább? A jó és egyszerű válasz az euróövezethez való csatlakozás lenne. Arra azonban nemhogy céldátum nincs, de gyenge szándék sem látszik a kormányzati körökben. Újabb jelek alapján mégis érdemes megint rápillantani a helyzetre.

Az euró átvétele időről időre felmerül szakmai körökben, a közvélemény elé pedig akkor kerül az ügy, ha valamelyik térségi ország áttér euróra, vagy pedig, ha különösen nagy a gond a forinttal. 

Most mindkét ok fennáll. Szlovénia és Szlovákia után újabb szomszédunk lépett be az euróövezetbe: Horvátországban is immár hivatalos az euró január elejétől (a gyakorlatban már régóta erősen euroizált gazdaságnak számított). Célegyenesben Bulgária, közeledik Románia. Ilyenkor érthetően felmerül, hogy ha ott tudták teljesíteni a belépési feltételeket, akkor mi hogyan is állunk, miért is van még itt saját fizetőeszköz, jó-e ez nekünk, stb.

És sajnos a téma másik indoka is fennáll: a forint rekordméretű inflálódása, valamint az azzal is összefüggő árfolyamgyengülések együttesen ismét témává tették ezt a „holt ügyet”. Az ügynek ugyanis valójában nincs napi aktualitása a sajátos magyar patthelyzetben: tudható felmérésekből, hogy az euró átvételét a magyar közvéleménynek mintegy kétharmada támogatná, mint ahogy az üzleti élet szereplőinek is a nagy többsége. Az utóbbiak egyébként rendszeresen használják tranzakciós és pénzügyi eszközként. A parlamenti kétharmad azonban láthatóan nem támogatja a belépési folyamat elindítását. 

Okkal szerepel itt az elindítás kifejezés, hiszen az euróövezetbe nem lehet csak úgy belépni. A bekerülés bonyolult és hosszú folyamat – legfeljebb az arra való érdemi felkészülési folyamat esetleges elindításáról lehetne jelenleg dönteni. 

Az érvényes belépési ismérvek felől nézve a magyar kilátások nem jók. Akkor is hosszú évekről lenne szó, ha ma megszületne a politikai akarat. Annak viszont semmi jele. Mindkét monetáris hatóság (PM, MNB) és legfőképp a politikai főhatalom birtokosa a bizonytalan jövőbe tolta ki az ügyet 2010 után. Ha egyáltalán szóba kerül az euró, a kormány az ismert belépési mércék (maastrichti kritériumok) teljesíthetőségének őszinte bemutatása helyett jövőbeli állapotokhoz, saját belépési tesztek teljesüléséhez köti a belépés kezdeményezését. „Nem kell elsietni, majd akkor lehet ilyenről szó, ha a magyar gazdaság már kellően felzárkózott”, „az euró nem csodaszer”, „nem mindenki járt jól vele”, „a saját valuta segíti a gazdaság versenyképességét”: ilyen panelek szoktak előkerülni a nyilvánosság előtti megszólalásban. 

Az árfolyam stabilizálása, pláne az euróhoz való rögzítése segítene a hazai inflációs nyomás enyhítésében, ráadásul anélkül, hogy az exportképesség és a tőkevonzó képesség gyengülne. Fotó: Depositphotos
Az árfolyam stabilizálása, pláne az euróhoz való rögzítése segítene a hazai inflációs nyomás enyhítésében, ráadásul anélkül, hogy az exportképesség és a tőkevonzó képesség gyengülne. Fotó: Depositphotos

Amikor a kormány vagy az MNB tisztségviselői az uniós intézmények által támasztott gazdasági mutatókon túl újabb kritériumokhoz, például az uniós átlagfejlettség valamilyen kiválasztott százalékos értékének eléréséhez kapcsolja a magyar belépés időszerűségét, akkor lényegileg a közös valuta elutasításának udvariasabb formáját választják. Különösen olyan önként vállalt mutatóértékek megnevezésekor, amelyek a belátható időben nem teljesülnek. Lehet ugyan találni alkalmasan megválasztott évekkel viszonylag sikeresebb jövedelmi felzárkózási szakaszt, de hosszabb távot tekintve – és ilyen makrogazdasági jelenségek esetében a konjunkturális ingadozásoktól jó eltekinteni – a magyar gazdaság ez ideig közepes teljesítményt nyújtott. Nem segítő, inkább nehezítő körülmény volt eddig is a volatilis és hosszabb távon értékéből veszítő forintvaluta megléte. 

Nem a fordítottja igaz? Idáig rendszeresen elhangzott a hivatalos forrásokból, hogy a saját valuta hasznos eszköze a felzárkózásnak, a valutaleértékelés serkenti az exportot és azon keresztül a gazdasági növekedést. Fél-szakmai körökben, kormányközeli publicisztikában gyakran állítják, tények és referenciák nélkül, hogy a sikeres felzárkózások mögött leértékelési politika állt a fejlődő világban. 

Az utóbbi egyáltalán nem igaz, sőt ellenkezőleg: a világátlagnál gyorsabb gazdasági növekedési pályát az országok többségében reálfelértékelődés jellemezte. Ami a valutaleértékelés és a gazdasági növekedés beindítása közötti kapcsolatot illeti: az azonnali külkereskedelmi vonatkozásokon túltekintve számolni kell kellemetlen pénzügyi hatásokkal, legfőképp az inflációval, amely aztán hosszabb távon visszaveti az érintett gazdaságok fejlődését. 

A magyar külgazdasági nyitottság foka és szerkezete ismeretében különösen gyatrán hangzik a valutaleértékelés hasznossága, mint a forint megtartása mellett szóló érv. A magyar kivitel nagy része a nemzetközi értékláncokba ágyazva kerül a külső piacokra, döntően világvalutákban (leginkább euróban) kötött szerződések kereteiben – a forint leértékelése harmadlagos tényező a globális termelési folyamatok alakulásában. A forint árfolyamváltozásaira egyébként sem a leértékelés, hanem a leértékelődés a megfelelő szó, hiszen a magyar árfolyamrezsim szabadon lebegő; a piaci keresleti/kínálati viszonyok mozgatják a valutakurzust. Láthatjuk, nagyon is volatilis az árfolyam. A nagy árfolyamingadozás üzleti kockázata, az ellene való védekezés költsége jelentős teher a vállalkozásokon, és a lakosság számára is gondok forrása. 

A jegybank a kamatpolitikájával és egyéb monetáris eszközeivel tudna enyhíteni az árfolyam-ingadozáson – ha lenne árfolyamcélja. De nincs. Inflációs célja van. Igaz, hogy amikor a fogyasztóiár-index és a maginfláció jóval a 20 százalékos szint fölött nyitotta a 2023-as évet, ironikus a jegybank 3 százalékos inflációs célját emlegetni – ám az legalább létezik. Árfolyamcélról szó sem esik ilyen rendszerben. A jegybanki kommunikáció a legutóbbi időkig nem tett semmit a politikai vezetés körében ismételgetett tévhitek ellen. 

Most azonban új fejlemény, hogy jegybanki publikációkban megjelent a szakmai valóság. A Monetáris Tanács legutóbbi üléséhez készített háttéranyagok között (amint ezt a körülményt maga az itt idézendő tanulmány szerzői tudatták) megjelent egy részletes áttekintés az árfolyamváltozás makrogazdasági hatásairól. A szerzők nemcsak a közvetlen külkereskedelmi hatásokat nézték, hanem az inflációs folyamatokra és a lakosság, vállalatok vagyoni viszonyaira vonatkozó közvetett következményeket is. Az alapos elemzés arra jutott, ami tudható volt szakmai körökben: nem használ a nemzetgazdaságnak a forintgyengülés/forintgyengítés. 

A forintárfolyam leértékelődésére a hazai árak és költségek jelentősen és a korábbinál hamarabb reagálnak, beleértve az importárakat és a hazai árakat; így a gyengülő valutának az exportra kifejtett ösztönző hatása is kisebb. Ugyanakkor az inflációra gyakorolt hatás emelkedett: „a reálbérek jobban mérséklődnek, ami a fogyasztás nagyobb csökkenését eredményezi. Továbbá a leértékeltebb árfolyam megdrágítja az importált beruházási javak beszerzését is, ami kedvezőtlenül hat a beruházási aktivitásra.”

A tudatos forintgyengítésről tehát maga az MNB is elmondja a kutatói körökben régóta ismert igazságot. A tanulmány kitér a fejlett világ sikeres felzárkózási eseteire, és finoman elveti a kormányzati propagandában sokszor hangoztatott tételt a gyenge valuta előnyeiről. Ellenkezőleg: a tanulmány a sikeres felzárkózást az általános versenyképesség és a termelékenység javulásához köti. A versenyképesség és a munkatermelékenység azonban sokdimenziós ügy – lásd erről az Mfor.hu-n megjelent cikkemet –, amint a sikeres gazdaságok esetei mutatják, függ az infrastruktúrától az oktatáson át az állami működés hatékonyságáig egy sor tényezőn, de ezek között nincs ott a tudatos pénzérték-rontás. A növekvő termelékenység ellensúlyozza a relatív árak emelkedését, az utolérési pályán levő országoknál megfigyelhető árszint-felzárkózást is. A szakirodalom nem azonosított hosszabb távon összefüggést a reáleffektív árfolyam változása és a kivitel mennyiségének növekedése között. 

A térségünket illetően azt találták a szerzők, hogy nem mutatható ki kapcsolat a reálárfolyam megváltozása és a külföldi működőtőke-befektetések (FDI) beáramlása között; a régiós országok az árfolyamuk felértékelődése vagy stabilitása mellett is meg tudták őrizni a tőkevonzó képességüket, amint azt a cseh, észt, horvát eset mutatja. 

Árfolyamok és grafikonok

A kérdés most már csak az, hogy kell-e gazdaságpolitikai jelentőséget tulajdonítani egy jegybanki tanulmánynak? Annyiban mindenképpen figyelemreméltó a közzététele, hogy az önálló nemzeti valuta megtartása melletti érvek legerősebbjével számol le: ahhoz, hogy az export fejlődjön, jövedelmi felzárkózás menjen végbe, nem kell gyengülő saját valuta. 

A másik lényegi érv az szokott lenni, hogy válság esetén hasznos lehet a leértékelés. Nos, esetek bősége áll rendelkezésre annak bemutatásához, akár a magyar gyakorlatból is, hogy ha beüt a gazdasági-pénzügyi krízis, akkor az ingatag, spekulációnak kitett nemzeti valuta a maga kilengéseivel tovább ront a helyzeten. A monetáris hatóságok nemcsak nem használhatják kedvük szerint a kontrollált árfolyamgyengítést a válság enyhítésére, inkább újabb kockázatként kénytelenek tekinteni a valuta értékvesztésére. Ez talán majd egy másik jegybanki közlemény tárgya lesz.

Most még ott tartunk, hogy a rekordméretű magyar infláció mellett a jegybanknak törődnie kell a többletinflációnk okai között a forint gyengeségével és ingadozásaival. A nemzetközi kutatások bemutatják, hogy a valutaárfolyam volatilitása növeli a vállalkozások újraárazási hajlamát, és ezzel a leértékelődés következményei gyors és erőteljes áremelésekben megjelennek az üzleti szférában. 

Az árfolyam stabilizálása, pláne az euróhoz való rögzítése tehát segítene a hazai inflációs nyomás enyhítésében, ráadásul anélkül, hogy az exportképesség és a tőkevonzó képesség gyengülne. Még logikusabb lenne akkor már az euró átvétele; csak hát ahhoz a makrofeltételek nem állnak fent, és a politikai irányvonal sem erre mutat. Ám az ERM-2-be (ezt szokás az euró előszobájának nevezni – a szerk.) való belépés, amely egyébként is szükséges a valamikori euróátvételhez, olyan köztes lépés, amely némi horgonyt adna a magyar gazdaságpolitika számára. 

Mindez ma még elég hipotetikus következtetés. Azonban a jelentős magyar deficit és annak elkerülhetetlen külső finanszírozási komponense indokolttá teszi az olyan gazdaságpolitikai lépések megtételét, amelyek valami távlatot adnak a hazai és külföldi szereplőknek. Az nem távlat, hogy „majd ha az EU jövedelmi átlagának 90 százalékát elértük, megfontoljuk az euró átvételét” – miért pont 90 százalék, mikorra lenne ennek esélye, mi lesz addig is? Kérdések sora nyílik meg, érdemi válasz nélkül. 

A hazai megtakarítások elmenekülését fékezné, a külső potenciális befektetők érdeklődését növelné, ha a kormányzati propaganda hangos, bántó és veszedelmes távlatokat nyitó EU-kritikus, sőt EU-ellenes hangvétele mellé távlati kifutású gazdaságpolitikai lépés társulna. Ilyen a közös árfolyamrendszerbe való belépés, amivel együtt jöhetne a bankunióban való részvétel. Itt felmerül persze, hogy van-e komoly szándék az uniós védő intézmények ernyője alá bekerülni, vagy amíg csak lehetséges, marad a mindenből kimaradás politikai attitűdje.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: A nagy jegybankok óvatossága és a forintkamatok sorsa
Bod Péter Ákos | 2024. április 12. 05:43
A jegybankok világszerte komoly feladványt kaptak: mikor és milyen mértékű kamatcsökkentés lenne a megfelelő? Ha azonban a meghatározó jegybankok minden javuló jel ellenére óvatosak, a vártnál később lépnek és talán kisebb mértékben enyhítenek a kondíciókon, akkor a magyar jegybank sem engedhet a sürgetésnek.
Benchmark Bod Péter Ákos: Szubjektív jólét – van-e gazdasági jelentősége?
Bod Péter Ákos | 2024. március 29. 05:42
Látszólag nincs egyértelmű összefüggés a bruttó hazai termék (GDP) és az emberi boldogság mértékének európai helyzete között. De csak látszólag. Valójában a boldogság-lista élén is az anyagilag tehetős nemzetek állnak. Mint ahogy Magyarország középmezőnybeli helyezése sem lehet meglepő és sajnos, ahogy a GDP-k összevetésében, itt is már előttünk vannak a románok. Azaz boldogabbak.
Benchmark Bod Péter Ákos: A tengerszállítás biztonsága, költsége – és a magyar ipar szerkezeti rizikói
Bod Péter Ákos | 2024. március 21. 05:43
A Szuezi-csatornát elkerülő hajók késői beérkezése bizonyára komoly mértékben visszafogta az ipari kibocsátást, és csak reménykedni lehet, hogy a gyengécske tavalyi év és a szintén halovány évkezdet után e két fő ágazat erőre kap. Az egész magyar gazdasági teljesítményre kihat az, ami a kulcsiparágakkal történik.
Benchmark Bod Péter Ákos: az IMF közepesen optimista világgazdasági kilátásait nem rontják le a zavaros kínai hírek
Bod Péter Ákos | 2024. február 1. 05:41
A kínai államadósság nemzetközi összevetésben nem óriási, de a nem-állami szektoroké igencsak: arányában jóval meghaladja az amerikai magánszektor eladósodási rátáját a GDP százalékában. Ezért is különösen izgalmas, hogy az Evergrande kínai és külföldi hitelezőinek, a kötvény-tulajdonosoknak vajon mennyi jut a felszámolási folyamat végén. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Infláció le, növekedés fel 2024-ben? Vagy tovább sodródik a magyar gazdaság?
Bod Péter Ákos | 2023. december 27. 05:42
Bármelyik nagy makrogazdasági mutatót tekintjük, sok a lefele mutató kockázat. Jövőre sokkal valószínűbb az éves átlagos 7, mint a kormány által előrejelzett 4-5 százalékos fogyasztóiár-index. Ráadásul a magyar kormány által kinyitott külpolitikai frontok nagy száma miatt egyáltalán nem lehet adottnak venni azt, hogy a jelenlegi (így sem csekély) uniós pénzáramot meghaladó összegek jönnek 2024-ben.
Benchmark Bod Péter Ákos: a kellemetlen adatok üzenete, hogy a recesszióból sokfelé vezet út
Bod Péter Ákos | 2023. december 8. 05:42
A gazdasági helyzet értelmezését nagyban nehezíti, hogy rengeteg kétely övezi a nemzetgazdasági adatok megbízhatóságát. A 2023 októberéről érkező adatok lassulást, elakadást jeleznek, akkor vajon mire alapoz az optimista kormánypropaganda?
Benchmark Bod Péter Ákos: a fizetési mérleg javult - de nem javult meg
Bod Péter Ákos | 2023. október 27. 05:39
Már a múlté a költségvetés és a folyó fizetési mérleg együttes hiánya, másnéven az ikerdeficit – hangzik el Nagy Márton érvelése. Ám egyelőre ott tartunk, hogy a költségvetés erősen deficites, a forgalmi típusú adók valahogy nem nőnek a tervezett mértékben, holott a tervezettnél jóval nagyobb infláció az áfa és szja csatornáin elvileg még enyhítik is a pénzügyminiszter aggodalmait. 
Benchmark Bod Péter Ákos: követjük a dezinflációs trendet - és azután?
Bod Péter Ákos | 2023. október 11. 05:57
Bár a magas tavalyi bázisszint miatt decemberben 7 vagy 8 százalékra mehet le az éves pénzromlás, a nemzetközi szervezetek – jelesül a Nemzetközi Valutaalap (IMF) – már azt prognosztizálják, hogy az eddig gondolt és a magyar hatóságok által említett inflációs pályánál magasabb árszintemelkedés várható 2024-re.
Benchmark Bod Péter Ákos: A „fejlődő Európa” – ahogy az EBRD látja a térséget és benne Magyarországot
Bod Péter Ákos | 2023. október 5. 05:47
Vajon a magyar gazdaságnak, és általában is egy rendszerváltó országnak, hol a helye a világ gazdasági-üzleti térképén? A teljesítményt kikhez, mihez kell mérni? Ezen kérdések megválaszolásához is érdemes figyelemmel kísérni az EBRD elemzéseit: a tágan vett kelet-európai térséget hitelezőként jól ismerik, fizikai jelenlétük miatt a belső viszonyokról is vannak első kézből származó ismereteik, így gazdasági prognózisaik is figyelemre méltók kelet-közép-európai vonatkozásban is.
Benchmark Bod Péter Ákos: a hitelminősítők várnak, de mire is?
Bod Péter Ákos | 2023. június 28. 05:33
A magyar stagfláció bekövetkezte kellemetlen meglepetésként érte azokat, akik nem észlelték a 2022 első felének adatai mögötti különleges mozgatókat. A hitelminősítők idővel reagáltak – de most kivárnak. Az európai gazdasági klíma jobb, mint ahogyan akár csak fél évvel ezelőtt is kinézett, a magyar ütemcsökkenés igen nagy. De nem itt találhatók a nagy bizonytalanságok, hanem a politikai kockázatok terén. Legfőképp: mi lesz az EU-kapcsolatokkal? Most minden elemző vár.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG