10p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A forint árfolyamának hirtelen és erőteljes változásai rendszeresen tudatosítják a magyar gazdasági szereplőkben az önálló valuta meglétéből fakadó komoly kockázatokat. Mind gyakrabban előkerül a kérdés: hogyan tovább? A jó és egyszerű válasz az euróövezethez való csatlakozás lenne. Arra azonban nemhogy céldátum nincs, de gyenge szándék sem látszik a kormányzati körökben. Újabb jelek alapján mégis érdemes megint rápillantani a helyzetre.

Az euró átvétele időről időre felmerül szakmai körökben, a közvélemény elé pedig akkor kerül az ügy, ha valamelyik térségi ország áttér euróra, vagy pedig, ha különösen nagy a gond a forinttal. 

Most mindkét ok fennáll. Szlovénia és Szlovákia után újabb szomszédunk lépett be az euróövezetbe: Horvátországban is immár hivatalos az euró január elejétől (a gyakorlatban már régóta erősen euroizált gazdaságnak számított). Célegyenesben Bulgária, közeledik Románia. Ilyenkor érthetően felmerül, hogy ha ott tudták teljesíteni a belépési feltételeket, akkor mi hogyan is állunk, miért is van még itt saját fizetőeszköz, jó-e ez nekünk, stb.

És sajnos a téma másik indoka is fennáll: a forint rekordméretű inflálódása, valamint az azzal is összefüggő árfolyamgyengülések együttesen ismét témává tették ezt a „holt ügyet”. Az ügynek ugyanis valójában nincs napi aktualitása a sajátos magyar patthelyzetben: tudható felmérésekből, hogy az euró átvételét a magyar közvéleménynek mintegy kétharmada támogatná, mint ahogy az üzleti élet szereplőinek is a nagy többsége. Az utóbbiak egyébként rendszeresen használják tranzakciós és pénzügyi eszközként. A parlamenti kétharmad azonban láthatóan nem támogatja a belépési folyamat elindítását. 

Okkal szerepel itt az elindítás kifejezés, hiszen az euróövezetbe nem lehet csak úgy belépni. A bekerülés bonyolult és hosszú folyamat – legfeljebb az arra való érdemi felkészülési folyamat esetleges elindításáról lehetne jelenleg dönteni. 

Az érvényes belépési ismérvek felől nézve a magyar kilátások nem jók. Akkor is hosszú évekről lenne szó, ha ma megszületne a politikai akarat. Annak viszont semmi jele. Mindkét monetáris hatóság (PM, MNB) és legfőképp a politikai főhatalom birtokosa a bizonytalan jövőbe tolta ki az ügyet 2010 után. Ha egyáltalán szóba kerül az euró, a kormány az ismert belépési mércék (maastrichti kritériumok) teljesíthetőségének őszinte bemutatása helyett jövőbeli állapotokhoz, saját belépési tesztek teljesüléséhez köti a belépés kezdeményezését. „Nem kell elsietni, majd akkor lehet ilyenről szó, ha a magyar gazdaság már kellően felzárkózott”, „az euró nem csodaszer”, „nem mindenki járt jól vele”, „a saját valuta segíti a gazdaság versenyképességét”: ilyen panelek szoktak előkerülni a nyilvánosság előtti megszólalásban. 

Az árfolyam stabilizálása, pláne az euróhoz való rögzítése segítene a hazai inflációs nyomás enyhítésében, ráadásul anélkül, hogy az exportképesség és a tőkevonzó képesség gyengülne. Fotó: Depositphotos
Az árfolyam stabilizálása, pláne az euróhoz való rögzítése segítene a hazai inflációs nyomás enyhítésében, ráadásul anélkül, hogy az exportképesség és a tőkevonzó képesség gyengülne. Fotó: Depositphotos

Amikor a kormány vagy az MNB tisztségviselői az uniós intézmények által támasztott gazdasági mutatókon túl újabb kritériumokhoz, például az uniós átlagfejlettség valamilyen kiválasztott százalékos értékének eléréséhez kapcsolja a magyar belépés időszerűségét, akkor lényegileg a közös valuta elutasításának udvariasabb formáját választják. Különösen olyan önként vállalt mutatóértékek megnevezésekor, amelyek a belátható időben nem teljesülnek. Lehet ugyan találni alkalmasan megválasztott évekkel viszonylag sikeresebb jövedelmi felzárkózási szakaszt, de hosszabb távot tekintve – és ilyen makrogazdasági jelenségek esetében a konjunkturális ingadozásoktól jó eltekinteni – a magyar gazdaság ez ideig közepes teljesítményt nyújtott. Nem segítő, inkább nehezítő körülmény volt eddig is a volatilis és hosszabb távon értékéből veszítő forintvaluta megléte. 

Nem a fordítottja igaz? Idáig rendszeresen elhangzott a hivatalos forrásokból, hogy a saját valuta hasznos eszköze a felzárkózásnak, a valutaleértékelés serkenti az exportot és azon keresztül a gazdasági növekedést. Fél-szakmai körökben, kormányközeli publicisztikában gyakran állítják, tények és referenciák nélkül, hogy a sikeres felzárkózások mögött leértékelési politika állt a fejlődő világban. 

Az utóbbi egyáltalán nem igaz, sőt ellenkezőleg: a világátlagnál gyorsabb gazdasági növekedési pályát az országok többségében reálfelértékelődés jellemezte. Ami a valutaleértékelés és a gazdasági növekedés beindítása közötti kapcsolatot illeti: az azonnali külkereskedelmi vonatkozásokon túltekintve számolni kell kellemetlen pénzügyi hatásokkal, legfőképp az inflációval, amely aztán hosszabb távon visszaveti az érintett gazdaságok fejlődését. 

A magyar külgazdasági nyitottság foka és szerkezete ismeretében különösen gyatrán hangzik a valutaleértékelés hasznossága, mint a forint megtartása mellett szóló érv. A magyar kivitel nagy része a nemzetközi értékláncokba ágyazva kerül a külső piacokra, döntően világvalutákban (leginkább euróban) kötött szerződések kereteiben – a forint leértékelése harmadlagos tényező a globális termelési folyamatok alakulásában. A forint árfolyamváltozásaira egyébként sem a leértékelés, hanem a leértékelődés a megfelelő szó, hiszen a magyar árfolyamrezsim szabadon lebegő; a piaci keresleti/kínálati viszonyok mozgatják a valutakurzust. Láthatjuk, nagyon is volatilis az árfolyam. A nagy árfolyamingadozás üzleti kockázata, az ellene való védekezés költsége jelentős teher a vállalkozásokon, és a lakosság számára is gondok forrása. 

A jegybank a kamatpolitikájával és egyéb monetáris eszközeivel tudna enyhíteni az árfolyam-ingadozáson – ha lenne árfolyamcélja. De nincs. Inflációs célja van. Igaz, hogy amikor a fogyasztóiár-index és a maginfláció jóval a 20 százalékos szint fölött nyitotta a 2023-as évet, ironikus a jegybank 3 százalékos inflációs célját emlegetni – ám az legalább létezik. Árfolyamcélról szó sem esik ilyen rendszerben. A jegybanki kommunikáció a legutóbbi időkig nem tett semmit a politikai vezetés körében ismételgetett tévhitek ellen. 

Most azonban új fejlemény, hogy jegybanki publikációkban megjelent a szakmai valóság. A Monetáris Tanács legutóbbi üléséhez készített háttéranyagok között (amint ezt a körülményt maga az itt idézendő tanulmány szerzői tudatták) megjelent egy részletes áttekintés az árfolyamváltozás makrogazdasági hatásairól. A szerzők nemcsak a közvetlen külkereskedelmi hatásokat nézték, hanem az inflációs folyamatokra és a lakosság, vállalatok vagyoni viszonyaira vonatkozó közvetett következményeket is. Az alapos elemzés arra jutott, ami tudható volt szakmai körökben: nem használ a nemzetgazdaságnak a forintgyengülés/forintgyengítés. 

A forintárfolyam leértékelődésére a hazai árak és költségek jelentősen és a korábbinál hamarabb reagálnak, beleértve az importárakat és a hazai árakat; így a gyengülő valutának az exportra kifejtett ösztönző hatása is kisebb. Ugyanakkor az inflációra gyakorolt hatás emelkedett: „a reálbérek jobban mérséklődnek, ami a fogyasztás nagyobb csökkenését eredményezi. Továbbá a leértékeltebb árfolyam megdrágítja az importált beruházási javak beszerzését is, ami kedvezőtlenül hat a beruházási aktivitásra.”

A tudatos forintgyengítésről tehát maga az MNB is elmondja a kutatói körökben régóta ismert igazságot. A tanulmány kitér a fejlett világ sikeres felzárkózási eseteire, és finoman elveti a kormányzati propagandában sokszor hangoztatott tételt a gyenge valuta előnyeiről. Ellenkezőleg: a tanulmány a sikeres felzárkózást az általános versenyképesség és a termelékenység javulásához köti. A versenyképesség és a munkatermelékenység azonban sokdimenziós ügy – lásd erről az Mfor.hu-n megjelent cikkemet –, amint a sikeres gazdaságok esetei mutatják, függ az infrastruktúrától az oktatáson át az állami működés hatékonyságáig egy sor tényezőn, de ezek között nincs ott a tudatos pénzérték-rontás. A növekvő termelékenység ellensúlyozza a relatív árak emelkedését, az utolérési pályán levő országoknál megfigyelhető árszint-felzárkózást is. A szakirodalom nem azonosított hosszabb távon összefüggést a reáleffektív árfolyam változása és a kivitel mennyiségének növekedése között. 

A térségünket illetően azt találták a szerzők, hogy nem mutatható ki kapcsolat a reálárfolyam megváltozása és a külföldi működőtőke-befektetések (FDI) beáramlása között; a régiós országok az árfolyamuk felértékelődése vagy stabilitása mellett is meg tudták őrizni a tőkevonzó képességüket, amint azt a cseh, észt, horvát eset mutatja. 

Árfolyam

A kérdés most már csak az, hogy kell-e gazdaságpolitikai jelentőséget tulajdonítani egy jegybanki tanulmánynak? Annyiban mindenképpen figyelemreméltó a közzététele, hogy az önálló nemzeti valuta megtartása melletti érvek legerősebbjével számol le: ahhoz, hogy az export fejlődjön, jövedelmi felzárkózás menjen végbe, nem kell gyengülő saját valuta. 

A másik lényegi érv az szokott lenni, hogy válság esetén hasznos lehet a leértékelés. Nos, esetek bősége áll rendelkezésre annak bemutatásához, akár a magyar gyakorlatból is, hogy ha beüt a gazdasági-pénzügyi krízis, akkor az ingatag, spekulációnak kitett nemzeti valuta a maga kilengéseivel tovább ront a helyzeten. A monetáris hatóságok nemcsak nem használhatják kedvük szerint a kontrollált árfolyamgyengítést a válság enyhítésére, inkább újabb kockázatként kénytelenek tekinteni a valuta értékvesztésére. Ez talán majd egy másik jegybanki közlemény tárgya lesz.

Most még ott tartunk, hogy a rekordméretű magyar infláció mellett a jegybanknak törődnie kell a többletinflációnk okai között a forint gyengeségével és ingadozásaival. A nemzetközi kutatások bemutatják, hogy a valutaárfolyam volatilitása növeli a vállalkozások újraárazási hajlamát, és ezzel a leértékelődés következményei gyors és erőteljes áremelésekben megjelennek az üzleti szférában. 

Az árfolyam stabilizálása, pláne az euróhoz való rögzítése tehát segítene a hazai inflációs nyomás enyhítésében, ráadásul anélkül, hogy az exportképesség és a tőkevonzó képesség gyengülne. Még logikusabb lenne akkor már az euró átvétele; csak hát ahhoz a makrofeltételek nem állnak fent, és a politikai irányvonal sem erre mutat. Ám az ERM-2-be (ezt szokás az euró előszobájának nevezni – a szerk.) való belépés, amely egyébként is szükséges a valamikori euróátvételhez, olyan köztes lépés, amely némi horgonyt adna a magyar gazdaságpolitika számára. 

Mindez ma még elég hipotetikus következtetés. Azonban a jelentős magyar deficit és annak elkerülhetetlen külső finanszírozási komponense indokolttá teszi az olyan gazdaságpolitikai lépések megtételét, amelyek valami távlatot adnak a hazai és külföldi szereplőknek. Az nem távlat, hogy „majd ha az EU jövedelmi átlagának 90 százalékát elértük, megfontoljuk az euró átvételét” – miért pont 90 százalék, mikorra lenne ennek esélye, mi lesz addig is? Kérdések sora nyílik meg, érdemi válasz nélkül. 

A hazai megtakarítások elmenekülését fékezné, a külső potenciális befektetők érdeklődését növelné, ha a kormányzati propaganda hangos, bántó és veszedelmes távlatokat nyitó EU-kritikus, sőt EU-ellenes hangvétele mellé távlati kifutású gazdaságpolitikai lépés társulna. Ilyen a közös árfolyamrendszerbe való belépés, amivel együtt jöhetne a bankunióban való részvétel. Itt felmerül persze, hogy van-e komoly szándék az uniós védő intézmények ernyője alá bekerülni, vagy amíg csak lehetséges, marad a mindenből kimaradás politikai attitűdje.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Makacs infláció, bizalmatlan fogyasztó, pótcselekvő kormány
Bod Péter Ákos | 2025. március 13. 05:42
Mindenkit lesokkolt, hogy még a januári – már akkor is az Európai Unióban a legmagasabb – éves inflációnkat is überelni tudta a februári. Amire aztán nem is késett a kormány válasza, a kiskereskedelmi láncokra kivetett árrés-stop. Vajon ez képes lesz-e megfékezni a pénzromlást, vagy csak még feljebb taszítja azt, ahogyan történt a korábbi árstopokkal (élelmiszer, üzemanyag)? Erre is válaszol lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a legfrissebb cikkében.
Benchmark Bod Péter Ákos: Elment két év, mire mentünk vele? És mi jöhet?
Bod Péter Ákos | 2025. március 7. 05:47
A KSH friss adatai szerint a magyar GDP 2024-ben 0,5-0,6 százalékkal nőtt, ám a gazdaság teljesítménye még mindig elmarad a két évvel ezelőtti szinttől. Az ipar és a mezőgazdaság visszaesése, valamint a beruházások jelentős csökkenése továbbra is fékezi a növekedést. A kormány az élénkülést a fogyasztás bővülésétől és a külföldi beruházásoktól várja, de a gazdaság szerkezeti problémái és a külső kockázatok miatt a fellendülés továbbra is bizonytalan. Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Beruházások – megvolt a mélypont?
Bod Péter Ákos | 2025. február 28. 05:43
A KSH közzétette a 2024-es év utolsó trimeszterének beruházási adatait: az előjel nem volt váratlan, de mégis kellemetlen hír, hogy az év vége nem hozott fordulatot. A beruházási volumen jó ideje csökken, mégis lehetett remélni, hogy az év során már elértük a gödör alját. A visszaesés mértéke pedig egyenesen aggasztó. Akkor is, ha tudjuk: a 2022-es tavaszi országgyűlési választás előtti nagy költségvetési kiköltekezés és a laza monetáris kondíciók fenntartása nemcsak a lakossági fogyasztásnak, hanem a beruházási aktivitásnak az élénkítését is célozta.
Benchmark Bod Péter Ákos: Növekedési potenciál, üzleti akciórádiusz – hol van jövője a magyar gazdaságnak?
Bod Péter Ákos | 2025. február 19. 05:41
Orbán Viktor legutóbbi kijelentése szerint Magyarország nem maradhat csak az Európai Unió keretrendszerében. Pedig inkább a fejlett maghoz való közel jutás a nemzeti érdek. Attól pedig markánsan különbözik a pártérdek, személyes érdekeltség vagy a NER-cégek különérdeke.
Benchmark Bod Péter Ákos: A vámháború első hete – és ami jöhet
Bod Péter Ákos | 2025. február 5. 05:46
Donald Trump elnökségének első két hete alatt meghozott, sokkoló vámintézkedések nem érhették volna váratlanul a gazdasági elemzőket, mégis komoly meglepetést okoztak. Az elnök „a vámok embereként” kampányolt, de a Mexikót és Kanadát sújtó büntetővámok és a nyílt területszerzési szándék váratlan fordulatként hatottak. Hogyan válhatott mindez valóra, és milyen rövid távú gazdasági következményekkel kell számolni az Egyesült Államok és partnerei számára? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Ha Németország szerkezeti baja csak pénz kérdése, akkor van megoldás
Bod Péter Ákos | 2025. január 31. 05:42
A közelgő februári német parlamenti választás kétségtelenül az év fontos eseménye lesz. Amelynek természetszerűen lényeges tényezője a gazdasági helyzet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Tavaly a recesszió segített az infláción, a forintgyengülés nem – és az idén?
Bod Péter Ákos | 2025. január 17. 05:46
2024 decemberében a fogyasztói árak 4,6 százalékkal emelkedtek, ami meghaladta a várakozásokat, míg az éves infláció 3,7 százalék lett. Hogyan befolyásolta az infláció alakulását a bázishatás és a recesszió? Miért emelkedett a maginfláció, és mit mutatnak az egyes termékkörök – például a szolgáltatások, élelmiszerek és tartós fogyasztási cikkek – árváltozásai? Mit jelez mindez a 2025-ös kilátások szempontjából? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank körábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: A világgazdaság 2024-ben – megint állva maradt Magyarország
Bod Péter Ákos | 2024. december 24. 06:12
A magyar gazdaság idei folyamatainak és a sokféle állami intervenciónak a rövid elemzése ott maradt abba, hogy a gazdaságilag és pénzügyileg rendkívül nyitott, sőt törékeny helyzetű Magyarország állapota és kilátása csakis nemzetközi kontextusban ítélhető meg.
Benchmark Bod Péter Ákos 2024-ről: amikor a gazdaság erőlködött, az állam erősködött
Bod Péter Ákos | 2024. december 20. 05:42
A papírforma szerint 2024-nek érezhetően jobb esztendőnek kellett volna lennie, legalább gazdasági vonatkozásban, mint amilyen a megelőző volt. Az ugyanis a példázatbéli állatorvosi ló módjára az összes közgazdasági bajt bemutatta: rekordmagas inflációt, a fizetési mérleg hatalmas deficitjét, a költségvetés újabb megcsúszását, a lakossági fogyasztás csökkenését – ennél már csak jobb jöhet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump és más kockázatok – európai, magyar nézőpontból
Bod Péter Ákos | 2024. december 5. 05:42
Erős dollár, magas globális kamatszint, nagy külkereskedelemi átrendeződés az USA-val szemben a jelenleg külkereskedelmimérleg-többletes országok és kereskedelmi tömbök kárára. Ezek lehetnek a Trump-éra alatti gazdaságpolitika hatásai. Nagy globális (európai) exportkitettsége miatt a magyar gazdaság különösen a veszélyeztetett szereplők listáján van.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG