13p

Amikor Ukrajna, Oroszország állapota a téma, a világot érthetően elsősorban a háborús fejlemények érdeklik. Ezekhez képest másodlagos, hogy a 2022. februári orosz invázió után hogyan alakul a közvetlenül érintett két ország makrogazdasági pályája. Kevesen gondolták volna (legkevésbé a hadüzenet nélküli frontális támadást elindító orosz politikai és katonai vezetők), hogy így elhúzódik a háború. Most már középtávúnak számító időtartam statisztikai adatait tanulmányozhatjuk.

Különös szakmai feladat az elemzői közösség, a nemzetközi szervezetek szakapparátusa számára, hogy a szokásos makroökonómiai vizsgálatokat elvégezze, prognózisokat készítsen az agressziót elszenvedő ukrán gazdaságról, miközben bombák hullanak a városokra, és tudatos pusztítás célpontja az ország civil infrastruktúrája. Ettől azonban még készülnek ilyen elemzések, és szükségesek is, hiszen például a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) élő hitelezési megállapodása van az ukrán kormánynak, és a hitelkondíciók között szokásosan szerepelnek a makrogazdasági változók. 

Hasonló módon, attól még, hogy az Orosz Föderáció és Európa, sőt az egész nyugati közösség között drasztikusan átalakultak a kereskedelmi, pénzügyi, technológiai kapcsolatok, az ország pedig nagy sebességgel militarizálódik, a standard gazdasági elemzés továbbra is elvégzendő feladat. Sőt annál is inkább érdekes a makrogazdasági kép, mivel Oroszország a nyugati demokráciák által kivetett gazdasági (és nem-gazdasági jellegű) szankciók tárgya, maga pedig ellenszankciókat léptetett életbe a „barátságtalan nemzetek” (így köztünk hazánk) ellen. Amikor tehát a gazdasági növekedés, infláció, kereskedelmi mérleg, államadósság, munkanélküliség és egyéb makrogazdasági mutatókat nézzük, bizonyos következtetéseket le lehet vonni a szankciók/ellenszankciók hatásairól is.

Ehelyütt csak az általános kép bemutatása a feladat, röviden kitérve néhány eddigi tapasztalatra és tanulságra. 

A Világbank (VB) 2024. júniusi világgazdasági kitekintése szerint az orosz gazdaság idén 2,9 százalékkal nő, majd 2025-ben 1,4, 2026-ban 1,1 százalékos a várható dinamika. Az utóbbi lényegében a VB által számított hosszú távú, természetes növekedési ütemnek felel meg. A Nemzetközi Valutaalap a legújabb közleményében (World Economic Outlook Update, 2024. július) felidézi az orosz GDP 2022-es mínusz 1,2 százalékos zsugorodását, amelyet a 2023-as 3,6 százalékos növekedés követett, de a saját (a világbanki előrejelzéshez képest később elkészített) elemzése alapján némileg más projekciókat tartalmaz: 2024-re 3,2, jövőre 1,5 százalékos GDP-emelkedést vár.  

A számok kommentálását kezdjük a politikával erősen átszőtt kérdéssel: működnek-e a nyugati közösség által kivetett szankciók? Az oroszbarát (vagy Nyugat-ellenes) beállítottságú kommentátorok a gazdasági szankciók hatástalanságát vezetik le az orosz gazdaságról közzétett GDP-adatokból. Elvégre a 2022-es recessziót követően nemhogy tovább csökkent volna, hanem nőtt, és a fejlett világ mércéje szerint 2023 és 2024 során egészen rendben lévő ütemű GDP-növekedési adatokat mutatott fel Oroszország. 

A szankciók hatásosságát azonban ezekből a számokból nem lehet megítélni, több okból sem. 

A nyugati közösség által több hullámban kivetett szankciók egy része eleve nem gazdasági jellegű, hanem az agresszióhoz szorosan köthető személyekre, szervezetekre vonatkozott. A gazdasági-technológiai intézkedések pedig döntően az agresszor katonai szektorára irányultak, illetve – meglepő újításként a korábbi évek szankcionálási gyakorlatához képest – a makro-pénzügyi rendszert vették célba. Ám, mint általában a nemzetközi megelőző-büntető intézkedéseknél szokásos, nem a szankcionált ország gazdaság tönkretétele a cél, sőt igyekeznek kerülni a „kisemberek” életének lerontását.  

Ami az orosz emberek mindennapjait kezdettől fogva közvetlenül érinti, az nem annyira a nyugati szankció, hanem az orosz piacon addig erős jelenlétet kiépítő cégek sorának az önkéntes kivonulása (üzletpolitikai okokból, a reputációs kockázat mérlegelése nyomán). Azonban a sokadik szankciós csomagok is idővel kezdik éreztetni a hatásukat. Így például ahol leállt a nyugati eredetű technológia működtetése, megszűnt az alkatrésszel való ellátás, vagy az orosz cégek a tiltások kikerülésére költséges és kockázatos kerülőútra kényszerültek, ott minőségromlás és/vagy drágulás következett be. Az inflációt továbbá emeli a laza költségvetési politika (ha a háborús többletkiadásokat a költségvetési hiány elengedésével finanszírozzák), valamint a költségszint növekedése, különösen a béremelkedés – erre itt még vissza kell térnünk.

Ezzel együtt kimondható, hogy a szankciós hatás nem elsősorban a GDP-adatokban nyilvánul meg. Eleve nagy fenntartással kezelendők a helyi, orosz statisztikák, még békeidőben is. Ahol, mint Putyin Oroszországában, nincsenek erős parlamenti ellenzéki pártok, kormány-befolyástól mentes sajtóorgánumok, független kontrollintézmények, ott a statisztikai adatok összegyűjtésének, feldolgozásának és közzétételének a rendje távolról sem tekinthető megbízhatónak. A nemzetközi intézmények és független külső kutatóhelyek a lehetőségek szerint igyekeznek információhoz jutni, de minden adat a szokásosnál nagyobb bizonytalanságot hordoz. 

Ám nem az adatbizonytalanság a leglényegesebb körülmény, ami miatt nem lehet világosan megállapítani a gazdasági helyzetet, hanem maga az, hogy az orosz gazdaság gyorsan és mélyen militarizálódott (noha a háború még mindig nem nevezhető néven a hivatalos tiltás miatt). A független orosz források (mint a Meduza online lap) szerint a 2023 novemberében elfogadott állami költségvetésben a kiadások egyharmada megy katonai célokra: az a szovjet idők óta először fordul elő. A katonai megrendelések kiszorítják a nem-katonai célúakat, így az „általános gépipar” vagy egyéb kódnéven szereplő hadiipari termelés úgy nő meg, hogy a civilek számára fontos állami kiadások aránya csökken. „Ágyú vaj helyett” – a gazdaság szerkezete gyorsan átalakulhat a lakossági fogyasztás kárára, anélkül azonban, hogy a teljes kibocsátás mutatói visszaesést jeleznének.  

Sőt az orosz belső fogyasztási viszonyok mostanáig nem romlottak, a nominális bérek gyorsan nőttek. A béremelés és a lakosság hitelfelvétele, sőt mondhatni gyors eladósodása nyomán a belső fogyasztás is erős maradt. Mindebből azonban infláció lesz: az éves pénzromlási ütem meghaladja a 9 százalékot. Erre válaszként az Orosz Nemzeti Bank július 26-án 16-ról 18 százalékra emelte az irányadó kamatát. A költségvetésben is megszorítások jönnek: ezekre is tekintettel lehettek a nemzetközi elemzők, amikor az orosz növekedési ütem jelentős és tartós visszaesését prognosztizálják. 

A béremelkedés mögött ugyanis nem a termelékenység növekedése vagy a gazdasági konjunktúra javulása áll; ellenkezőleg. Bár az Orosz Föderáció sokkal nagyobb lélekszámú ország, mint a megtámadott szomszédja, már eddig igen jelentős halálozási veszteséget szenvedett el, a sorozások és a toborzások révén milliós nagyságrendben áramlottak át a munkaképes korúak a fegyveres szolgálatokba, és ugyancsak milliónyi fiatal férfi menekült külföldre a katonai szolgálat, a belső viszonyok romlása elől. A demográfiai helyzet pedig eddig sem volt kedvező, így munkaerő-oldalról a középtávú orosz kilátások akkor sem lennének jók, ha az ország világgazdasági beilleszkedése fennmarad. 

Az ukrán makroadatok szakmailag megalapozottabbak, mint az oroszok
Az ukrán makroadatok szakmailag megalapozottabbak, mint az oroszok
Fotó: Depositphotos

A (második) agresszió Ukrajna ellen azonban igen erősen és bizonyára tartós jelleggel szakította ki az orosz gazdaságot a megelőző évtizedekben kifejlődő kapcsolatrendszerből. Lehet persze azt mondani, hogy a korábbi exportpiacok máshol pótolhatók – ám a relációváltás költséges, és új függőségeket hoz létre. A szankciókról készített mértékadó elemzésekből nem az olvasható ki, hogy az orosz gazdasági dinamika szenvedi el a legnagyobb kárt, hanem a gazdasági szerkezet és a belső „gazdasági mechanizmus”. A nyílt és az elfojtott infláció, a termelési döntésekbe való állami beleszólás terjedése, a külső pénz- és kereskedelmi viszonyoktól való függetlenedés politikája nagy sebességgel viszi vissza az országot a szovjet idők felé – gazdaságtörténelmi tanulságaink szerint olyan körülmények közé, amelyek fokozatosan rontanak a lakosság életminőségén.   

De holt tart maga Ukrajna? Nemcsak katonai, hanem gazdasági vonatkozásban is aszimmetrikus a helyzet. Az ország külkereskedelmi, pénzügyi, munkaerőpiaci értelemben sokkal nyitottabb volt, mint a mérete és gazdaságszerkezete miatt közepesen zártnak minősíthető Oroszország, így az export- és importpiacokhoz való hozzáférés sokkal jobban befolyásolja a gazdasági teljesítményt az ukrán esetben. 

Hatalmas különbség a két gazdaság között az elszenvedett anyagi károk mértékét tekintve: Ukrajna területeinek egyhatodát érinti a megszállás, az ország nagy részét veszélyeztetik a légitámadások. A lakosság exodusa hatalmas arányú: legalább hatmillióan menekültek külföldre a megszállás, a bombázások és a nehézségek elől. És amint az inváziót követően prognosztizálni lehetett, minden háborús hét kitolja a kereskedelmi, gazdasági kapcsolatok normalizálódásának a puszta lehetőségét is. Ami pedig a megtámadott országot illeti, csökken a menekülteknek a belátható időn belül való visszaköltözési esélye, növekszik a befogadó országokban való tartós letelepedés valószínűsége (lásd a szerző laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mforon megjelent cikkét).

Ezzel a háttérrel kell értelmezni az ukrán makrogazdasági adatokat.

A Valutalap rendszeres kapcsolatban áll az ukrán hatóságokkal, az ukrán makroadatok szakmailag megalapozottak. Ám természetesen a jövőt illető minden előrejelzés nagyon érzékeny arra, hogy milyen feltételezéssel lehet élni a háború folytatódását és kimenetelét tekintve. A középtávú hitelezési feltételeket ez idáig az ukrán kormány teljesen vagy kis késéssel teljesítette: a szakmai együttműködés jó. (A feltételek között vannak gazdaságpolitikai és korrupcióellenes intézkedések). 

Az IMF projekciói nem számolnak hirtelen javulással, sem katasztrófa-fordulattal; az elhúzódó hadi viszonyok közé kényszerített ukrán gazdaság egy lehetséges pályáját vázolják fel. Ez a makrogazdasági pálya tartozik ahhoz a mintegy 120 milliárd dolláros többéves pénzügyi hitelkonstrukcióhoz, amellyel az IMF támogatja Ukrajnát. Az összeg igen nagy; mértékének megítéléséhez érdemes felidézni, hogy a 2008-as nemzetközi pénzügyi válság idején megbillent Magyarország mintegy 20 milliárd dolláros IMF/Világbank/EU pénzügyi csomagban részesült (hazánk lakossága a negyede a háború előtti Ukrajnáénak). Vagy vehetjük összehasonlításként azt, hogy a lengyel kormány, miután nemrég megállapodásra jutott az uniós intézményekkel a korábban vitatott jogállamisági ügyekben, az úgynevezett RRF-alapokból 2026-ig mintegy 60 milliárd euró forráshoz (támogatás és kedvezményes hitel) juthat hozzá.  

A folyamatos IMF-egyeztetések ismeretében kell megítélni azt az ukrán kormánydöntést, hogy a külső tartozásoknál szelektív átütemezést kezdeményeztek júliusban az érintett hitelezőkkel. Ez egyfelől technikai fizetésképtelenséget jelent, hiszen egy esedékes kamatfizetési határidőt kihagy az adós, de a bejelentés nem érte meglepetésként a pénzügyi világot; ameddig az az IMF részvételével zajlik, adósság-átstrukturálásnak minősül. Az ukrán hatóságok a külső adósságok ügyében folyamatosan egyeztetnek a donorokkal. A belső államadósságot tekintve pedig nem akarják elinflálni a tartozásaikat (amely háborús időkben bevett, de társadalmi és gazdasági következményeit tekintve igen rossz hatékonyságú adósságkezelési eljárás). Összesen a mai GDP-jük 80 százalékát teszi ki az államadósságuk (ennek a megítéléséhez szintén jó felidézni, hogy a lengyel állanadóssági ráta 50, a magyar 73 százalék – az uniós elvárt szint 60 százalék lenne). 

A Világbank elemzői némileg más pályát tartanak valószínűnek: Ukrajna növekedése idén 3,2 százalék lehet, majd arról átlagosan 5,8 százalékra gyorsul 2025–26-ban, nem feltételezve a háború idei végét, csupán az intenzitásának valamilyen mérséklődést, amely lehetővé tenné a külkereskedelmi fejlődést és az újjáépítési munkát gyorsulását. 

Mi látszik az adatokból? Ukrajna azonnali és igen súlyos emberi és anyagi veszteségeket szenvedett a megtámadását követően 2022-ben, de mind védelmi, mind általános kormányzati vonatkozásban meglepő rezilienciát, magyarul, ütésálló képességet tudott felmutatni. A civil infrastruktúrát érő folyamatos orosz támadások (amelyek nemzetközi normákat és emberiességi szempontokat egyaránt sértenek) tovább pusztítják a nemzeti vagyon állományát, és növelik a jövőbeli újjáépítési költségeket. 

A kormány a körülményekhez képest fegyelmezett gazdaságpolitikát folytat, amelyhez ez ideig megvan a társadalmi támogatottsága, és nyilván sokat számít, hogy eleget kíván tenni a donoroknak, valamint igyekszik követni az uniós tagsághoz vezető út normáit. A katonai események miatti nyilvánvaló kockázatokon túl nagy bizonytalanság rejlik abban, hogy a lakosság mennyire képes elviselni a hosszú ideje, immár harmadik éve reá nehezedő megpróbáltatásokat. 

Sajátos kockázati tényező a demográfia: a nyugati közösség szolidaritásának következményeként az ország elhagyása, a migrálás könnyebb, mint félig zárt határok mellett. 

Súlyosan negatív oroszországi következmények

Az orosz eset a bemutatott makroadatok alapján más lefutást követett eddig. A nemzetközileg gyenge versenyképességű és a 2020 előtti jó világgazdasági konjunktúra alatt is gyengén teljesítő orosz gazdaságban a részlegesnek induló háború („speciális műveletek”) hatására sajátos hadi-konjunktúra lépett fel 2022-23 során. Ez azonban importhelyettesítéssel, technológiai visszalépésekkel és távlatilag kockázatos relációváltásokkal járt együtt. A súlyosan negatív következmények folyamatosan fejlődnek ki és jelennek meg az életszínvonalban, életminőségben, modernizációs képességben. 

Az orosz gazdaságpolitika már most kénytelen szigorító intézkedéseket tenni; ezek vagy megfékezik az inflációs nyomást, vagy nem, de a gazdasági növekedést mindenképpen visszavetik – legfeljebb a haditermelés sajátos statisztikai elszámolásai folytán a makroadatok mind inkább elszakadnak a valóságtól. 

Arra pedig, hogy a remélt béke állapotának bekövetkezte után az orosz üzleti élet szereplői minden további nélkül visszatérhessenek a természetes (fizikailag közeli, hosszú üzleti előélettel bíró) piacaikra, az előzmények alapján nem látszik esély.

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos 2024-ről: amikor a gazdaság erőlködött, az állam erősködött
Bod Péter Ákos | 2024. december 20. 05:42
A papírforma szerint 2024-nek érezhetően jobb esztendőnek kellett volna lennie, legalább gazdasági vonatkozásban, mint amilyen a megelőző volt. Az ugyanis a példázatbéli állatorvosi ló módjára az összes közgazdasági bajt bemutatta: rekordmagas inflációt, a fizetési mérleg hatalmas deficitjét, a költségvetés újabb megcsúszását, a lakossági fogyasztás csökkenését – ennél már csak jobb jöhet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump és más kockázatok – európai, magyar nézőpontból
Bod Péter Ákos | 2024. december 5. 05:42
Erős dollár, magas globális kamatszint, nagy külkereskedelemi átrendeződés az USA-val szemben a jelenleg külkereskedelmimérleg-többletes országok és kereskedelmi tömbök kárára. Ezek lehetnek a Trump-éra alatti gazdaságpolitika hatásai. Nagy globális (európai) exportkitettsége miatt a magyar gazdaság különösen a veszélyeztetett szereplők listáján van.
Benchmark Bod Péter Ákos: Lesz-e gazdaságpolitikai vonalvezetése Amerikának?
Bod Péter Ákos | 2024. november 28. 05:41
Milyen lesz az amerikai gazdaságpolitika 2025. január huszadika után? Trillió dolláros kérdés.
Benchmark Draghi tévedése
Garamvölgyi Zsolt | 2024. november 19. 15:19
Nagy visszhangot váltott ki Mario Draghinak az Európai Unió romló versenyképességéről írt jelentése, melyben megállapítja: az Uniónak sürgősen versenyképességi reformra van szüksége, ha el akarja kerülni, hogy gazdasági és politikai jelentősége végzetesen meggyengüljön. A megszólalók általánosan egyetértettek az Európai Bizottság különmegbízottjának helyzetértékelésével, csak egyes javaslatait kritizálták néhányan. Senki nem foglalkozott viszont a jelentés azon alapvető hiányosságával, hogy teljességgel figyelmen kívül hagyja a tényt, miszerint a versenyképesség erősítésének legfontosabb feltétele a megfelelő emberi erőforrás. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Földbe döngölt infláció?
Bod Péter Ákos | 2024. november 15. 05:42
Egy hónap alatt, szeptemberről októberre 0,1 százalékkal nőttek nálunk az árak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) mérése szerint 3,2 százalékkal magasabb a fogyasztóiár-index, mint tavaly októberben volt. Az adatok közzététele után ragadtatta el magát örömében a miniszter: az inflációnak annyi. Mivel a politikusi mondások gazdasági ügyekben, meg általában is, újabban igen távol képesek esni a valóságtól, van okunk kételkedni ebben az esetben is.
Benchmark Bod Péter Ákos: Nem húz a motor – mi lesz az iparral?
Bod Péter Ákos | 2024. november 8. 05:41
A statisztikai hivatal által közölt negatív adatoknál is elkeserítőbb kép rajzolódik ki a hazai iparban. A gyengélkedő német gazdaság és Donald Trump győzelme az amúgy sem fényes kilátásokat még borúsabbakká teszi.
Benchmark Bod Péter Ákos: A gond nem a recesszió, hanem ami megelőzi és követi
Bod Péter Ákos | 2024. november 1. 05:44
Az idén nem jött olyan egyszeri brutális fordulat sem a világban, sem a hazai gazdaságban, amely joggal tenné zárójelbe az eredeti, irreálisan magasra emelt állami tervadatot. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Az amerikai választás kimenetelének közvetlen gazdasági hatásai
Bod Péter Ákos | 2024. október 18. 05:41
Az Egyesült Államok jelentős világgazdasági súlya – ami nagyjából egyenlő az EU és Kína együttes részesedésével –, valamint amiatt, hogy a dollár még mindig a globális kulcsvaluta, ami a tengerentúlon történik költségvetési, monetáris ügyekben, az azonnal és közvetlenül kihat a világ többi részére. Ebből az aspektusból kell vizsgálni, milyen gazdasági következményei lehetnek annak, ki győz majd a november 5-ei elnökválasztáson: Kamala Harris vagy Donald Trump. 
Benchmark Bod Péter Ákos: A járműipar már rég nem Európa motorja – és nálunk?
Bod Péter Ákos | 2024. október 11. 05:43
A hét hírei között vezető helyen állt, hogy az EU többségi szavazással elfogadta az Európai Bizottság előterjesztésében a kínai elektromos autók importjára kivetett „súlyos büntetővámokat”. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Múló pánik a piacokon, vagy a sebezhetőség jele?
Bod Péter Ákos | 2024. augusztus 16. 05:43
Nagyon ráijesztett a gazdasági szereplőkre a hirtelen jött pénzpiaci válság. Egy hét alatt hatalmas fordulatok következtek be: a japán jegybank váratlan július 31-i kamatemelése nyomán három munkanapon belül a S&P500 index 6 százalékot esett, a Nasdaq100 több mint 8, a Nikkei225 pedig egyenesen 20 százalékot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG