7p

A Szuezi-csatornát elkerülő hajók késői beérkezése bizonyára komoly mértékben visszafogta az ipari kibocsátást, és csak reménykedni lehet, hogy a gyengécske tavalyi év és a szintén halovány évkezdet után e két fő ágazat erőre kap. Az egész magyar gazdasági teljesítményre kihat az, ami a kulcsiparágakkal történik.

A Hamász tavaly október 7-i terrortámadása előtt az üzleti élet szereplői közül kevesen hallottak a húti (angol átírásban: houthi) lázadókról, és a jemeni viszonyok sem jelentek meg az igazgatótanácsi napirendeken. Mindez egycsapásra megváltozott, ahogy az iszlám síita ágához tartozó hútik fegyveresei nem sokkal ezt követően rakétákkal, drónokkal célba vették Izraelt, rátámadtak a Vörös-tengeren haladó tankerekre és kereskedelmi hajókra.

 

Nagy hullámokat ver
Nagy hullámokat ver
Fotó: Pixabay

Hivatalosan Izrael és a vele szövetséges országok hajóira irányult a fenyegetés, ám az októbertől márciusig terjedő időszakban mintegy hatvan támadást regisztráltak, különféle tulajdonú hajók ellen. Ez új helyzetet teremtett a nemzetközi gazdaságban: a hajózási társaságok a szállítási útvonal felülvizsgálatára kényszerültek. A nemzetközi víziutak szabadsága régi és fontos elv, erre hivatkozva a nyugati közösség katonai ellenintézkedésekhez folyamadott: az amerikai és brit légierő többször kemény csapást mért a hajózást veszélyeztető hútik pozícióira. 

A jemeni kormányerőkkel szembeni lázadók a jelek szerint nagyon is komolyan veendő támadó fegyverekkel rendelkeznek. Ilyenkor a nyilvánvaló kérdés az, hogy honnan származnak az eszközök, vagy ki finanszírozza a beszerzésüket. A jelentések szerint Irán áll mögöttük, mely ezen a ponton is proxy-háborút folytat a szunnita Szaúd-Arábia ellen, de tágabb Nyugat-ellenes törekvései is vannak. 

Lényeges elemzői téma, hogy a Vörös-tengeri nemzetközi hajóforgalom megzavarása az irániak szándéka szerint vagy annak ellenére következett be. Ha az első változat igaz, akkor még további nemzetközi eszkaláció is bekövetkezhet, súlyos gazdasági, katonai és egyéb következményekkel, míg, ha a jemeni szövetségeik saját fontosságuk növelése vagy a gázai helyzet miatti tiltakozásként vagy egyéb más motívumból önállósultak, akkor egy idő múlva (a pénz vagy a fegyverkészlet apadása mértékében) csökken a világkereskedelemre leskelődő veszély.

Jemen a globális áruforgalmi utak kritikus pontján van
Jemen a globális áruforgalmi utak kritikus pontján van
Fotó: Depositphotos

Mára világkereskedelmi jelentőségre tett szert a közel-keleti konfliktushalmaz ezen eleme, amely eddig valóban nagyrészt ismeretlen volt az üzleti körökben. A hajóforgalomban zavar támadt, ismét – korábban a maláj kalózkodás okozott gondot, de a nagy felfordulást a 2020-as nagy leállás és nehézkes újraindulás hozta magával az árukereskedelem világában. 

Most ekkora sokkra senki sem számít, ám az is elég, ha a természet időnként közbeszól. Az utóbbi időben az aszályos időjárás miatt a Panama-csatorna áteresztő képessége is gyengült, ami szintén korlátozó tényezője lett a hosszú szállítási láncoktól függő iparágaknak.

Igen tanulságos a Nemzetközi Valutaalap (IMF) által közzétett statisztika a főbb víziutak forgalmának alakulásáról.

A Panama-csatorna, a Szuezi-csatorna és a Jóreménység-fokot megkerülő hajóút tanker és áruszállítói forgalma (millió metrikus tonnában, 7 napos átlag)

Forrás: IMF

 

Az adatok jól mutatják, hogy a Vörös-tengeri út kockázatossá válása folytán zuhant a Szuezi-csatornán áthaladó kereskedelmi forgalom. A tankerek és a főleg Kína, Japán és más ázsiai országokból az európai célpontok felé tartó konténerszállító hajók kénytelenek lettek az Afrika déli fokát megkerülő víziutat igénybe venni. Az viszont jóval hosszabb, így azonnal komoly költségnövekedés lép fel, hiszen több üzemanyagot igényel a kerülőút. 

És ami legalább ennyire lényeges: tovább tart az oda- és a visszaút, tovább kell fizetni a személyzetet, a szállítási idő növekedése miatt több hajót kell úton tartani, és több konténer kell a lassabb forgási sebesség miatt. Ez azért lényeges vonatkozás, mert a 2021-es poszt-Covid újrainduláskor a világgazdaság éppen kibontakozó nekilendülése azonnal beleütközött a konténerhiányba. A konténerárak és maguk a hajózási tarifák meghökkentő mértékben megemelkedtek: gyakorlatilag megnégyszereződtek bő egy évvel a 2020. februári leállás idején érvényes nemzetközi fuvartarifákhoz képest.

Egyszeri eset, mondhatnánk. Ám a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) legfrissebb, február 5-én nyilvánosságra hozott világgazdasági jelentése máris érzékelte a következményeit: a nemzetközi víziszállítási tarifák a 2023-as árszint több mint kétszeresére emelkedtek idén január végéig.

Egyetlen költségelemről van szó, amely nagyon megnőtt. De nem csak a tarifaemelkedés fejt ki világgazdasági hatást. Az áruk útjának hosszabbodása visszafogja – legalább átmeneti időre – az ipari termelést, az importáru fogyasztását, zavarokat idéz elő a termelési láncolatokban. Ezért ennek az egyedi geopolitikai fejleménynek a világgazdasági következménye sokkal nagyobb, mint ami a közvetlen szállítási (és biztosítási) költségek emelkedéséből adódik: az OECD számítása szerint fél százalékot tud hozzátenni a globális inflációhoz.  

Az eddig elmondottak magyar pozícióból első ránézésre csak annyiban érdekesek, hogy hazai gazdasági folyamataink ismert módon ki vannak téve a globális mozgásoknak, valamint a hazai inflációs folyamatok áttételesen ugyan, de követik a világ trendjeit. 

Létezik azonban egy sokkal közvetlenebb következmény is, amely már összefügg a mára kialakult gazdasági, ipari szerkezetünkkel. 

Amikor a szállítmányozó cégek tavaly novemberben, a helyzet romlását érzékelve átszabták a hajózási útvonalat, nagy magyar iparvállalatok voltak kénytelen leállítani a szerelőszalagokat. Hiány keletkezett ugyanis a távol-keleti eredetű alkatrészekből, amelyek eddig pontosan érkeztek, eleget téve a just-in-time rendszerben megszokott szoros készletezési ütemterveknek. A Magyar Suzuki esztergomi gyára 2024. január 15-én egyhetes leállásra kényszerült, mert a Japánból származó motorok nem érkeztek meg időben. A Mercedes is előrehozta az év végi leállást alkatrészellátási ügyekre hivatkozva. 

Ezek az egyedi vállalati hírek azonban egy fontos körülményre emlékeztetnek: a magyar gazdaság fölöttébb ki van téve néhány nagy gazdasági ág konjunktúrájának.

A januári adatok növelték a 2024-es év gazdasági növekedésével kapcsolatos aggodalmakat: 2023 januárjához képest 3,6 százalékkal volt lejjebb az évkezdő ipari termelése adat, amely a gyenge 2023 decemberihez képest is mérséklődött 1,1 százalékkal. Különösen az export csökkent jelentősen (mínusz 6,6 százalék). Az egész 2023 gyengécske adatokat hozott: az előző évhez képest 5,5 százalékkal mérséklődött az ipari termelés. Aminek több mint 90 százalékát teszi ki a feldolgozóipar; a táblázat adatai szerint feltűnő a két korábban növekedési sztárnak ismert alágazat tartós gyengélkedése: az elektronika és a járműipar húzta vissza (az utóbbi teszi ki a teljes magyar ipari teljesítmény egynegyedét). 

Mindkét szakterület igen importigényes. A Szuezi-csatornát elkerülő hajók késői beérkezése bizonyára komoly mértékben visszafogta az ipari kibocsátást, és csak reménykedni lehet, hogy a gyengécske tavalyi év és a szintén halovány évkezdet után e két fő ágazat erőre kap. 

Arra is fel kell készülni azonban, hogy a kereslet tartós mérséklődése vagy a termelésiköltség-szintek erőteljes emelkedése miatt ezekben az iparágakban pangó marad a kibocsátás. Akkor pedig munkáskézből is kevesebbre lesz majd szükség. A bérek és az iparág által fizetett adók sem nőnek erősen. Az egész magyar gazdasági teljesítményre kihat az, ami a kulcsiparágakkal történik. Figyelmeztető jel: nem szabad, hogy túlzott mértékben függjön a magyar gazdaság alakulása egy vagy két nagysúlyú szakterület konjunkturális viszonyaitól, vagy a befolyási körünkön túli véletlenszerű tényezőktől.

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Makacs infláció, bizalmatlan fogyasztó, pótcselekvő kormány
Bod Péter Ákos | 2025. március 13. 05:42
Mindenkit lesokkolt, hogy még a januári – már akkor is az Európai Unióban a legmagasabb – éves inflációnkat is überelni tudta a februári. Amire aztán nem is késett a kormány válasza, a kiskereskedelmi láncokra kivetett árrés-stop. Vajon ez képes lesz-e megfékezni a pénzromlást, vagy csak még feljebb taszítja azt, ahogyan történt a korábbi árstopokkal (élelmiszer, üzemanyag)? Erre is válaszol lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a legfrissebb cikkében.
Benchmark Bod Péter Ákos: Elment két év, mire mentünk vele? És mi jöhet?
Bod Péter Ákos | 2025. március 7. 05:47
A KSH friss adatai szerint a magyar GDP 2024-ben 0,5-0,6 százalékkal nőtt, ám a gazdaság teljesítménye még mindig elmarad a két évvel ezelőtti szinttől. Az ipar és a mezőgazdaság visszaesése, valamint a beruházások jelentős csökkenése továbbra is fékezi a növekedést. A kormány az élénkülést a fogyasztás bővülésétől és a külföldi beruházásoktól várja, de a gazdaság szerkezeti problémái és a külső kockázatok miatt a fellendülés továbbra is bizonytalan. Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Beruházások – megvolt a mélypont?
Bod Péter Ákos | 2025. február 28. 05:43
A KSH közzétette a 2024-es év utolsó trimeszterének beruházási adatait: az előjel nem volt váratlan, de mégis kellemetlen hír, hogy az év vége nem hozott fordulatot. A beruházási volumen jó ideje csökken, mégis lehetett remélni, hogy az év során már elértük a gödör alját. A visszaesés mértéke pedig egyenesen aggasztó. Akkor is, ha tudjuk: a 2022-es tavaszi országgyűlési választás előtti nagy költségvetési kiköltekezés és a laza monetáris kondíciók fenntartása nemcsak a lakossági fogyasztásnak, hanem a beruházási aktivitásnak az élénkítését is célozta.
Benchmark Bod Péter Ákos: Növekedési potenciál, üzleti akciórádiusz – hol van jövője a magyar gazdaságnak?
Bod Péter Ákos | 2025. február 19. 05:41
Orbán Viktor legutóbbi kijelentése szerint Magyarország nem maradhat csak az Európai Unió keretrendszerében. Pedig inkább a fejlett maghoz való közel jutás a nemzeti érdek. Attól pedig markánsan különbözik a pártérdek, személyes érdekeltség vagy a NER-cégek különérdeke.
Benchmark Bod Péter Ákos: A vámháború első hete – és ami jöhet
Bod Péter Ákos | 2025. február 5. 05:46
Donald Trump elnökségének első két hete alatt meghozott, sokkoló vámintézkedések nem érhették volna váratlanul a gazdasági elemzőket, mégis komoly meglepetést okoztak. Az elnök „a vámok embereként” kampányolt, de a Mexikót és Kanadát sújtó büntetővámok és a nyílt területszerzési szándék váratlan fordulatként hatottak. Hogyan válhatott mindez valóra, és milyen rövid távú gazdasági következményekkel kell számolni az Egyesült Államok és partnerei számára? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Ha Németország szerkezeti baja csak pénz kérdése, akkor van megoldás
Bod Péter Ákos | 2025. január 31. 05:42
A közelgő februári német parlamenti választás kétségtelenül az év fontos eseménye lesz. Amelynek természetszerűen lényeges tényezője a gazdasági helyzet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Tavaly a recesszió segített az infláción, a forintgyengülés nem – és az idén?
Bod Péter Ákos | 2025. január 17. 05:46
2024 decemberében a fogyasztói árak 4,6 százalékkal emelkedtek, ami meghaladta a várakozásokat, míg az éves infláció 3,7 százalék lett. Hogyan befolyásolta az infláció alakulását a bázishatás és a recesszió? Miért emelkedett a maginfláció, és mit mutatnak az egyes termékkörök – például a szolgáltatások, élelmiszerek és tartós fogyasztási cikkek – árváltozásai? Mit jelez mindez a 2025-ös kilátások szempontjából? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank körábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: A világgazdaság 2024-ben – megint állva maradt Magyarország
Bod Péter Ákos | 2024. december 24. 06:12
A magyar gazdaság idei folyamatainak és a sokféle állami intervenciónak a rövid elemzése ott maradt abba, hogy a gazdaságilag és pénzügyileg rendkívül nyitott, sőt törékeny helyzetű Magyarország állapota és kilátása csakis nemzetközi kontextusban ítélhető meg.
Benchmark Bod Péter Ákos 2024-ről: amikor a gazdaság erőlködött, az állam erősködött
Bod Péter Ákos | 2024. december 20. 05:42
A papírforma szerint 2024-nek érezhetően jobb esztendőnek kellett volna lennie, legalább gazdasági vonatkozásban, mint amilyen a megelőző volt. Az ugyanis a példázatbéli állatorvosi ló módjára az összes közgazdasági bajt bemutatta: rekordmagas inflációt, a fizetési mérleg hatalmas deficitjét, a költségvetés újabb megcsúszását, a lakossági fogyasztás csökkenését – ennél már csak jobb jöhet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump és más kockázatok – európai, magyar nézőpontból
Bod Péter Ákos | 2024. december 5. 05:42
Erős dollár, magas globális kamatszint, nagy külkereskedelemi átrendeződés az USA-val szemben a jelenleg külkereskedelmimérleg-többletes országok és kereskedelmi tömbök kárára. Ezek lehetnek a Trump-éra alatti gazdaságpolitika hatásai. Nagy globális (európai) exportkitettsége miatt a magyar gazdaság különösen a veszélyeztetett szereplők listáján van.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG