Az NFH honlapján megtalálható lesz a jövő hónaptól azoknak a vállalkozásoknak a névsora, amelyeknél három országos vizsgálati program során sem talált semmilyen rendellenességet a hatóság, a megelőző egy évben pedig nem alkalmaztak velük szemben szankciót, illetve nem volt megalapozott panasz ellenük - mondta a főigazgató. Érvei szerint ha a bírságolt vállalkozások nyilvánosságra kerülnek, akkor legyen úgymond "pozitív diszkrimináció" is, azaz tegyék közzé az összes ellenőrzési feltételnek megfeleltek névsorát is.
A pozitív listára vételükről a vállalkozások hatósági okmányt is kapnak, s azt az üzletben, vendéglőben kifüggeszthetik - jegyezte meg a főigazgató. Azok a vállalkozások, amelyek nem esnek bele a három átfogó éves ellenőrzésbe, azok kérhetik a megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségétől az átfogó vizsgálatot, s ha ennek során mindent rendben találnak a szakemberek, úgy ők is felkerülnek a pozitív listára.
A pozitív lista "előszobája" annak a fogyasztóbarát emblémának, amelyet jövőre kívánnak bevezetni - mondta el Pintér István. Megjegyezte: ehhez már a jogszabályi kötelezettségen túl plusz szolgáltatást, plusz értéket is elvárnak a vállalkozásoktól. A főigazgató tájékoztatása szerint - tekintettel Magyarország 2011. első félévi soros uniós elnökségére - január elsejétől már az Európai Fogyasztói Központ is a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság "égisze alatt működik".
Pintér István hangsúlyozta, hogy idei évben is a munkájuk legfontosabb része lesz a fogyasztók egészségének, biztonságának védelme, hogy veszélyes termék a magyar háztartásokba ne kerülhessen be. A vizsgálati programban kiemelten szerepel az elektronikus kereskedelem, a szavatosság és jótállás kérdése - elsősorban a fogyasztók minőségi kifogásaival kapcsolatos ügyintézés ellenőrzése -, továbbá a termékbiztonság, s a mintavételezések és laborvizsgálatok elvégzése.
Kovács Zoltán, a Veszprém Megyei Kormányhivatal vezetője elmondta: a fogyasztóvédelmi hatósági munkában a megelőzést és kevésbé a büntetést kívánják alkalmazni. Szerinte kiemelt figyelmet kell fordítani például az időskorúak és a fiatalok tájékoztatására; az előbbiek jóhiszeműségét gyakran termékbemutatókon használják ki, az utóbbiakat pedig az internetes vásárlások során "verik át".
A vállalkozókkal széleskörű kapcsolatot kívánnak kialakítani és számukra rendszeres tájékoztatásokat tartani, valamint a jogszabályi változásokra is felhívni a figyelmüket - mondta a megyei kormánymegbízott.
MTI