7p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fintech vagy bank? A magyar hivatali és jogi nyelv annyira messze van tőlünk, mint Makó az Antarktisztól, a bürokrácia nyomasztó. Nagy szükség lenne egy átfogó rizsacsökkentésre, de ez csak a jéghegy csúcsa. Az igazi kérdés, amíg még aktuális egyáltalán, hogy a hagyományos bankok és hivatalok vannak értünk, vagy mi vagyunk őértük.  A piac majd eldönti? (Jegyzet.)

Blabla, blablább, mégblablább

Nem muszáj végigolvasni, isten őrizz, csak nézzenek bele kicsit a következő dokumentumokba. Önök szerint rendben van, hogy így kommunikálnak velünk?

Nesze semmi... Egyik nagyobb bankunk agyonbonyolított és teljesen felesleges értesítésének részlete panaszkivizsgálás eredményéről. Az eredeti kérdést közben teljesen elengedték a fülük mellett.
Nesze semmi... Egyik nagyobb bankunk agyonbonyolított és teljesen felesleges értesítésének részlete panaszkivizsgálás eredményéről. Az eredeti kérdést közben teljesen elengedték a fülük mellett.

Valamint:

  • A szolgáltató az írásbeli panasszal kapcsolatos, indokolással ellátott álláspontját a panasz közlését követő 30 napon, pénzforgalmi szolgáltatással* (ld. a lap alján) összefüggő írásbeli panasz esetén 15 munkanapon belül küldi meg. Amennyiben a szolgáltatón kívül álló okból kifolyólag a pénzforgalmi szolgáltatással összefüggő panasz egyetlen eleme sem válaszolható meg 15 munkanapon belül, a szolgáltató ideiglenes választ küld, amely az érdemi válasz késedelmének okait, valamint a végső válasz határidejét is tartalmazza. A végső válasz megküldésének határideje ugyanakkor nem lehet későbbi, mint a panasz közlését követő 35. munkanap.

(Ideiglenesen válaszolnak arról, hogy majd valamikor talán mégis válaszolnak... Pár ronda mondat az MNB lakossági űrlapjáról.)

Ez kérem nagyjából a múlt század közepén is használt, “tanácshivatali”, jogászi, nyakatekert, otromba nyelvezet. Teljesen a hétköznapi világ mellett kialakult, párhuzamos univerzum, még akkor is, ha egy évszázada alakult ki. Ahol nekünk kell alkalmazkodni a bankszektorhoz meg a bürokráciához, és nem ők vannak értünk. Az embernek, főleg, ha fiatal, nagy kedve lenne felrobbantani, és valami teljesen újat alkotni helyette. (Fintech, kriptó, mobilapp.)

A külföldi jobban fog tudni magyarul?

A fintech-cégek ellen sokszor azt hozzák fel, hogy nem lehet náluk az ügyeket magyarul intézni. Tényleg olyan jó dolog, ha valaki magyarul intézheti az ügyeit? Nem biztos. A Paypal például már sokkal jobban ki tudja fejezni magát, mint fentebb idézett magyar bank, vagy a hazai jegybank:

Tudnak ezek. (A Paypal közérthető magyarázata a felhasználási feltételek változásáról.)
Tudnak ezek. (A Paypal közérthető magyarázata a felhasználási feltételek változásáról.)

Lehet, hogy az ő szabályzatuk is bonyolult, de legalább elmagyarázzák emberi nyelven, mit csináltak. Ha üzleti érdekük úgy kívánja, fogadom, hogy a szuperrugalmas fintech-cégek nemsokára jobban fognak kommunikálni velünk magyarul, mint a hazai intézmények, cégek.

(Kedvenc állatorvosi bürokrácia-lovam az egyik magyarországi telefontársaság, amely mindig egy-két héttel előre közzéteszi a tényt, hogy változik majd a szabályzata. De azt nem, hogy miben. Mire megnézheted, már rendszerint el is felejtetted az egészet.)

A nyelv csak a jéghegy csúcsa

Bár a hagyományos magyar pénzügyi rendszer, élén az MNB-vel, jól láthatóan erőfeszítéseket tesz a Revolut és más fintech-alkalmazások (valamint a kriptodevizák) befeketítésére, ezek népszerűsége nő.  Nem véletlenül. A magyar bürokrácia és az annak folyományaként születő embertelen szövegek, felhasználó-barátságtalan megoldások, fapados weboldalak és félórákig zenélő, foglalt ügyfélszolgálati telefonok világában kész felüdülést jelentenek ezek a high-tech szolgáltatások. Ahol számos dolgot egy-két kattintással el lehet intézni. Ahol a menü érthető és emberi.

De távolról sem csak a nyelvhasználatról van szó itt. A nyelvezet csak a jéghegy csúcsa. Annak kifejezése, hogy az egyik helyen mi vagyunk a Nagyságos Hivatalokért, nekünk kell hozzájuk alkalmazkodni. A másik helyen pedig a cégek vannak értünk, a kapitalizmusban elvárható módon körülugrálnak, körüludvarolnak, és mindent megtesznek a valós igényeink hatékony kielégítése érdekében.

Mobiltelefonos pénzügyi alkalmazás. Adtál már tőzsdei megbízást bankfiókban? Akkor tudod értékelni. (Fotó: Pixabay.com)
Mobiltelefonos pénzügyi alkalmazás. Adtál már tőzsdei megbízást bankfiókban? Akkor tudod értékelni. (Fotó: Pixabay.com)

  • A sohasem működő netbank

  • Budapest, 2020 nyara. Elmész a bankba számlát és internetes banki és brókerszogáltatást nyitni. Két órát szívatnak, több tucat papírt kell aláírni, közben a pandémia miatt maszkban csorog rólad a víz. Azután a kért netbank nem működik. A telefonálgatás nem segít. Négyszer mentünk vissza zsinórban, összesen öt péntekünket tolták el,  végül manuálisan csináltunk meg mindent, mert másképp nem működött. Végül becsuktunk minden számlát és megszakítottunk minden kapcsolatot az illető pénzintézettel. Hogy az ég rogyjon rájuk.
    Vagy említhetném azt az esetet... de bizonyára az olvasónak is van tucatnyi hasonló tapasztalata. Ezzel szemben a Revolutnál leülsz otthon a karosszékbe, és maximum fél óra alatt minden megvan. Installáltad, bepöccintetted, és azóta egyszerűen működik. Már vagy három éve. (És már van  hozzá betétbiztosítás is, ha litván is.) Pár kattintással intézel el dolgokat, ami a dinoszaurusz-bankoknak órák alatt sem mindig megy.

A Trabant és a Tesla

Az Ügyfélkapu nevű borzalom a 12-15 évvel ezelőtti weboldalakat idézi. De már akkor is végtelenül barátságtalan volt. Az Államkincstár zavaros, rideg, logikátlan rendszerét értékpapír-piaci szakember létemre is megszenvedem. Hogy élik akkor meg ezt a szegény átlagnyugdíjasok? El sem tudom képzelni.

Így én most már csak azértis, dacból is Revolutot használok, meg Paypalt, de ha kell, már kriptókat is. Itt az én szememben a 21. század és az emberközpontú, szabad, modern világ áll szemben a 20. század derekára datálható, poroszos, oroszos, sztalinista tanácshivatali merevséggel, kényelmetlenséggel és bumfordisággal. A bronzbalta az elektromos motorfűrésszel. A Trabant a Teslával, vagy legalábbis egy újabb Volkswagennel. 

Na jó, azért sok minden jobb, mint mondjuk 20-30 éve volt. Egy csomó dolgot valóban el lehet intézni neten vagy telefonon keresztül is. Sőt még az is előfordul, hogy az ügyintézők kedvesek és készségesek. De ez nem ok arra, hogy más szolgáltatások meg kőkorszakiak legyenek.

Majd a piac megoldja?

Egyesek szerint, mint startup-fejlesztők vagy kriptodeviza-mániások, nemsokára megszűnik magától az egész probléma, legalábbis a magánszektorban. Mert az emberek majd önként hátat fordítanak a hagyományos pénzügyi rendszernek, és a fintech, blokklánc, mobilalkalmazás, decentralizáció (esetleg a metaverzum, kiterjesztett valóság) szavakkal körülírható jövő felé fordulnak.

Bitcoin-cápa (Pixabay.com, Canva.com)
Bitcoin-cápa (Pixabay.com, Canva.com)

Miközben a hazai hatóságok és bankjaik elavult részletkérdéseket csócsálnak érthetetlen nyelven, elfogynak majd körülöttük az emberek. Főleg, ha felnőnek az új generációk, akik mindenre már rá se rántanak. Ráklikkelnek a tovább gombra, letöltenek egy jobb alkalmazást a régi helyett, és kész.

  • Hat százalék kártyadíj? Megőrültek ezek?

  • Más országokban más problémák is vannak, amelyek a fintech és a kriptodevizák létjogosultságát ezerrel igazolják. Nem véletlenül vezette be a bitcoint Salvador. Ismerek egy hasonló feltörekvő országot, ahol az emberek egyáltalán nem használnak bankkártyát. Miért? Mert a pénzkivételnél és a vásárlásnál is súlyos díjakat szabnak ki rájuk. (Konkrétan hat százalék körülit.) A Western Union, amelyen keresztül globálisan tíz- és tízmilliók, vendégmunkások vagy emigránsok küldenek haza pénzt a szegény országokban lakó rokonaiknak, hasonlóan csillagászati díjakat és marzsokat alkalmaz.
    A kriptók és fintech-cégek napja igenis fel fog még ragyogni, nem tudom, melyiké és mikor, mennyire, de fizetőeszközként, digitális pénzként is nagy létjogosultságuk van. (Nem is beszélve a többi, legalább olyan fontos alkalmazásról, mint okosszerződések, DeFi /decentralizált, kriptodeviza-alapú pénzügyek/ stb.)

Végezzünk a pénzügyi közvetítőkkel

A hagyományos pénzügyi rendszer jelenlegi formájában biztosan bőven megérett a reformra. Vagy arra, hogy úgynevezett diszruptív (disruptive) technológiák jelenjenek meg, azaz olyanok, amelyek szétverik, megszüntetik a régit, és valami teljesen újat hoznak el. Még kevésbé polkorrekten mondva, a régit fel kell robbantani, be kell szántani.

Nem én találtam ki, az “eliminate the middlemen”, azaz “végezz a közvetítőkkel”, iktasd ki őket, a kriptodevizák és az azokon alapuló DeFi (decentralizált pénzügyek) világának egyik jól ismert jelmondata. A közvetítők alatt pedig gyakorlatilag az egész jelenlegi pénzügyi rendszert értik.

A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Döntött a kormány, meghosszabbítják a kamatstopot
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 08:55
Marad a kamatstop a diákhiteleknél.
Pénzügyi szektor Az árstabilitás a prioritása az MNB alelnök-jelöltjének
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 18:28
Az Országgyűlés gazdasági bizottsága alkalmasnak ítélte Palotai Dánielt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöki posztjára 12 igen, 2 nem szavazattal, 2 tartózkodás mellett hétfői kinevezés előtti meghallgatását követően.
Pénzügyi szektor Nagyot zuhant a kölcsönből megvehető új lakások száma
Privátbankár.hu | 2025. június 15. 09:32
Nagyon drágák az új lakások.
Pénzügyi szektor Húsz év alatt szinte senki nem kér a munkáshitelből
Privátbankár.hu | 2025. június 15. 09:00
Erős konkurenciát támaszt a személyi kölcsönöknek.
Pénzügyi szektor Hány százaléknál tartanak a magyar bankok – és a többiek?
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 12:26
Megmérték a pénzügyi ágazat termelékenységét. Érdekes eredmény született. 
Pénzügyi szektor Több milliárd dollár veszteséget okoztak a kriptovaluta-csalások 2024-ben
Privátbankár.hu | 2025. június 10. 17:51
Tavaly 4,6 milliárd dollárnyi (1615 milliárd forint) veszteséget okoztak világszerte a mesterséges intelligencia által támogatott kriptovaluta-csalások – derül ki a Bitget kriptotőzsde, a SlowMist és az Elliptic blokkláncbiztonsági cégek közös jelentéséből.
Pénzügyi szektor Ukrajnában durva szintre emelkedett az infláció
Privátbankár.hu | 2025. június 10. 17:07
Ukrajnában jelentősen, több mint kétéves csúcsra gyorsult a fogyasztói árak éves szintű emelkedésének üteme májusban.
Pénzügyi szektor Durva számokat közölt az MNB: hátat fordított a lakosság a magyar állampapíroknak
Herman Bernadett | 2025. június 10. 15:01
Csaknem 800 milliárd forintnyi lakossági megtakarítás áramlott ki négy hónap alatt magyar állampapírokból. A kamateső nyertesei a befektetési alapok, de külföldi értékpapírokba is sok pénz meg. A hazai részvények közül a háztartások kedvencei a bankpapírok.
Pénzügyi szektor Trump felelőtlen költekezése az apokalipszis felé taszítja az Egyesült Államokat
Sasvári Péter | 2025. június 9. 05:53
„Szétszakadhat” az államkötvénypiac az Egyesült Államokban, Jamie Dimon szerint. A JP Morgan igazgatója úgy véli ugyanis, hamarosan mérgező befektetéssé válik államkötvényt vásárolni, ezáltal pedig kevesebben fogják finanszírozni az ország adósságát.
Pénzügyi szektor Lazított az ATM-rendeleten a kormány
Herman Bernadett | 2025. június 6. 10:05
Mégis le lehet szerelni a bankautomatákat indokolt esetekben. Megoldódhatnak a „Duna Pláza” problémák.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG