7p

Akár hónapokig is settenkedhet ellenséges vizeken, hogy aztán lecsapjon. Itt az amerikai haditengerészet egyik válasza arra, hogyan alakíthatják át a drónok a tengeri hadviselést.

Élőben nézhetjük végig az ukrán frontvonalakon, ahogy a drónok átalakítják a szárazföldi hadviselést. Ugyanez a folyamat a levegőben és a tengereken is végbe fog menni, remélhetőleg nagy, közel egyenlő erőkkel vívott háború nélkül. A változásra azonban fel kell készülni, és ebben most nagyot lépett előre az amerikai haditengerészet, miután december végén átvette első nagyméretű, vezető nélküli tengeralattjáró járművét (extra large unmanned undersea vehicle – XLUUV).

A haditengerészet által még 2019-ben megrendelt, Orca névre keresztelt eszköz első példányát ugyan némi késéssel adták át, azonban a fejlesztés ideje még így is messze elmaradt attól, amire szükség lett volna egy új, emberi személyzettel ellátott hadihajó tervezéséhez és rendszerbe állításához, a költségekről nem is beszélve. Igaz, a program a legutóbbi becslés szerint így is nagyjából 240 millió dollárba került eddig, de ha azt nézzük, hogy a 2020-as évek végén rendszerbe állítani tervezett Columbia osztályú nukleáris meghajtású tengeralattjárók tervezési programja jelenleg 132 milliárd dolláros költségvetéssel tervez (és feltehetően jókora túlköltés várható), akkor máris világosabbá válik az ember nélküli rendszerek egyik fő előnye.

Nem fog partra vetett halként - vagyis inkább cetként - viselkedni a vízben. Fotó: Boeing
Nem fog partra vetett halként - vagyis inkább cetként - viselkedni a vízben. Fotó: Boeing

Nincs felesleges emberi ballaszt

De mit is tudunk az Orcáról, illetve arról, hogy mire lehet képes ez az új eszköz? A nagyjából 15,5 méteres, egy moduláris raktérrel kiegészítve 26 méteres robottengeralattjáró méreteivel az amerikai haditengerészet jelenleg legmodernebb, Virginia osztályú (darabonként egyébként 3,5-4 milliárd dollárba kerülő) tengeralattjárójának körülbelül negyedét teszi ki. Mivel sem a legénység, sem a legénység életben tartásához szükséges eszközök nem foglalnak rajta helyet, ezért méreteihez képest is sok hasznos terhet tud majd szállítani, legyenek ezek különböző fejlett szenzorok, elektronikai hadviseléshez szükséges eszközök, vagy akár támadó fegyverek.

Az Orca dízel-elektromos hajtással van ellátva. Ennek előnye, hogy akár hónapokat képes a tengereken cirkálva tölteni, elektromos hajtásra váltva pedig nagyon csendesen tud haladni, akár öt napot is a vízfelszín alatt töltve két „levegővétel” között. A robothajónak van egy a hajótestbe visszahúzható tornya is, amelyet a felszín fölé emelve hatékonyabb megfigyelésre vagy kommunikációra lehet képes, visszahúzva viszont sekély vízben is jobban rejtve tud maradni. Az eszköz maximális merülési mélysége egyébként meghaladja a három kilométert.

Ezekkel a méretekkel és képességekkel az Orca messze túlszárnyalja az amerikai haditengerészet jelenleg szolgálatban álló hasonló eszközeit. De mire lehet majd használni? Természetesen erről azért nem árulnak el mindent sem a gyártó Boeing, sem a haditengerészet illetékesei, de néhány dolgot tudni lehet, néhány dolgot pedig ki lehet találni.

Elaknásított terep

Egyik alapvető küldetése lehet az Orcának az információgyűjtés. Mivel felfedezni nehéz, monotonitástűrése pedig végtelen, az eszköz alkalmas lesz arra, hogy akár hónapokig is potenciálisan ellenséges területek környékén járja a vizeket, megfigyelve a hajók mozgását, feltérképezve a védelmi és támadó eszközök elhelyezkedését, működését.

Nagyon testreszabott feladat az Orca számára az aknamentesítés is, ami legénységgel ellátott hajókkal igen körülményes, hosszadalmas, potenciálisan pedig (különösen ellenséges erők hatótávolságában lévő vizeken) veszélyes feladat is. De ha már aknák, az Orca telepíteni is tud ilyeneket, méghozzá mesterséges intelligenciával megtámogatott, független üzemmódban, mélyen az ellenség által ellenőrzött területek mélyén is.

„Az új eszköz korszakalkotó, intelligens offenzív aknahadviselési képességekkel rendelkezik, amelyeket ellenségeink mozgási szabadságának korlátozására terveztek”

– mondja Dorothy Engelhardt, az amerikai haditengerészet ember nélküli hadihajókkal foglalkozó programjainak egyik vezetője.

Dorothy Engelhardt kereszteli meg az első kész Orcát 2022. áprilisában. Fotó: Boeing
Dorothy Engelhardt kereszteli meg az első kész Orcát 2022. áprilisában. Fotó: Boeing

Ugyan ezt senki nem mondja ki, de egyértelmű, hogy az Orcát elsősorban egy Kína elleni feltételezett konfliktus által támasztott igényekre tervezték. Mint arról már lapunk is írt, Kína gőzerővel fejleszti egyrészt haditengerészetét, másrészt olyan képességeit, amelyekkel partjaitól biztonságos távolságban próbálná tartani az amerikai hadihajókat. Ezek között nagy hatótávolságú, hiperszonikus, illetve „lopakodó” cirkáló- és ballisztikus rakéták, valamint főként az amerikai légierő üzemanyag-utántöltő, illetve légtérellenőrző repülőgépei ellen bevethető levegő-levegő rakéták is vannak.

Nehéz távol tartani

Mivel egy kínai-amerikai konfliktus minden bizonnyal a Tajvani-szoros környékén robbanna ki, az amerikai katonai tervezők joggal aggódnak azon, hogy Kína adott esetben megnehezítheti vagy akár teljesen meg is akadályozhatja az amerikai haditengerészeti erőket abban, hogy csapásmérésre alkalmas közelségbe kerüljenek a hadműveletek helyszínétől, illetve a kínai partoktól.

Az Orca ezért is lehet fontos eszköz, mert feltehetően jóval könnyebben juthat be ezekre a vizekre is, hogy ott borsot törjön a kínai haderő orra alá. A Vörös-tengeren kialakult helyzettel kapcsolatos írásunkban részleteztük, milyen könnyű lehet adott esetben haditechnikai szinten filléres eszközökkel is megzavarni a tengeri kereskedelem létfontosságú artériáinak működését. Egy az Orcához hasonlatos eszköz viszont akár egymaga képes lehet gyakorlatilag blokkolni egy ilyen útvonalat – és nem szabad elfelejteni, hogy Kína ugyan hatalmas exportőr, ám stratégiailag fontos nyersanyagokból is behozatalra szorul, 2023 első felében például napi 11,4 millió hordó nyersolajat importált. Ennek csak egy kisebb részét képes, egyelőre, Oroszország irányából, csővezetékeken behozni, a többit sérülékeny tankerek szállítják kikötőibe.

De ha az aknák nem lennének elegendőek, az Orca valószínűleg akkor is képes lehet majd „beszállni a buliba”, hiszen a távolabbi tervek szerint torpedókkal, sőt tengeralattjárókról indítható ballisztikus és cirkálórakétákkal is fel lesz szerelhető.

Persze, akadnak még nyitott kérdések az Orcával kapcsolatban, például hogy a jelenleg hasonló platformok indítására és fogadására szolgáló amerikai hajók közül csak néhány lenne alkalmas ilyen méretű tárgyak vízből ki-, illetve vízbe beemelésére, ezért az Orcákat egyelőre valószínűlűleg inkább kikötőkből fogják indítani. Az is kérdés, pontosan milyen autonómiát kaphatnak hosszabb távon ezek, vagy az ezekhez hasonlatos eszközök. Az ember nélküli, illetve ember irányította platformok, fegyverrendszerek együttműködését is tesztelni fogják az Orcák első prototípusain.

Érthető tehát, hogy a most átadott első Orca még prototípusnak számít, és az idénre a Boeing által ígért további négy példány is tesztelésre fog szolgálni. Ha ezeken minden rendben megy, akkor állhatnak csak szolgálatba az amerikaiak első XL-méretű robottengeralattjárói, hogy aztán remélhetőleg soha ne kelljen összes képességüket kihasználniuk.

(The Drive, Forbes, Navalnews)

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika Csak nem félünk a mesterséges intelligenciától?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 07:05
Erre is ad választ a GKI friss elemzése.
Tudomány-technika Nincs ingyenebéd: pörgetjük az AI-t és ezt bizony ki kell fizetni
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 3. 17:06
Az adatközpontok energiaéhsége felnyomja az árakat, de az amerikai a közműszolgáltatók külön díjakkal védenék az átlagfogyasztókat a drágulástól.
Tudomány-technika Hatalmas földrengés volt Oroszország keleti partjánál, megérkezett a szökőár is – videó
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 06:51
Szerdán 8,8-es erősségű földrengés rázta meg az Oroszország távol-keleti részén fekvő Kamcsatka-félszigetet. Épületek rongálódtak meg, 4 méteres cunami keletkezett – az egész Csendes-óceánon kiadták a figyelmeztetést.
Tudomány-technika Már élni sem lehet mesterséges intelligencia nélkül? Megkérdeztük a szakértőt
Izsó Márton - Veresegyházi Gábor | 2025. július 24. 05:59
2022. november 30-án mutatták be a nagyközönség számára a ChatGPT mesterséges intelligencia chatbotot, és sikeréről mindent elmond, hogy 2 hónap alatt 100 millió felhasználó töltötte le az alkalmazást. Csak összehasonlításképpen: a TikToknak ehhez 9 hónapra, a Youtube-nak 1,5 évre, a Facebooknak 4,5 évre volt szüksége. A Klasszis Podcast legújabb adásában körüljártuk az AI legégetőbb és legaktuálisabb kérdéseit.
Tudomány-technika Riadóztat a Microsoft: kritikus támadás indult
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 08:24
Ismeretlenek csaptak le a hálózatokra.
Tudomány-technika Egy éven belül átveheti a mesterséges intelligencia ezeket a munkaköröket
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 07:15
A Perplexity AI vezérigazgatója konkrét munkaköröket említett. 
Tudomány-technika A TV2 is nagyot ment Kapu Tibor hazatérésének közvetítésével
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 11:04
Július 15-én a második magyar kutatóűrhajós, Kapu Tibor és az AX-4 űrmisszió legénysége épségben hazatért a Nemzetközi Űrállomásról. A nem mindennapi eseményt a Tények Plusz HUNOR különkiadásának köszönhetően élőben követhették a nézők épp úgy, mint az űrmisszió rakéta-indítását június végén. A hazatérés pillanatainak közvetítésével a TV2 magasan a legnézettebb csatorna volt a Tények Plusz különkiadásának idősávjában mindkét korcsoport esetében.
Tudomány-technika Miért nincsenek kamerák a repülőgépek pilótafülkéiben?
Litván Dániel | 2025. július 17. 10:11
Ha lennének, már valószínűleg pontosan tudnánk, mi történt az Air India lezuhant gépével. Így meg csak találgatunk. Kinek fájna, ha bekameráznák a több száz embert szállító, százmillió dolláros gépek pilótafülkéit?
Tudomány-technika Szovjet szörnyet kelt életre Kína?
Litván Dániel | 2025. július 16. 10:16
A hidegháború egyik legbizarrabb fegyverét élesztheti fel Kína. A csendes-óceáni hadszíntér lenne az ideális terepe ezeknek a szörnyszülötteknek?
Tudomány-technika A magyarok jobban bíznak a mesterséges intelligenciában, mint az államban
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 09:07
Miközben a mesterséges intelligencia (AI) világszerte egyre nagyobb hatással van a mindennapi életre, a magyarok túlnyomó többsége már most ismeri a technológia alapjait, és bízik benne, hogy a vállalatok felelősen használják az adatokat – derül ki az Ipsos legfrissebb nemzetközi AI Monitor 2025 kutatásából. A felmérés szerint az emberek nem bíznak abban, hogy az állam felelősségteljesen tudja szabályozni a mesterséges intelligenciát. A hazai válaszadók ebben a kérdésben a legpesszimistábbak közé tartoznak, és nem látják optimistán az AI gazdaságra gyakorolt hatását sem.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG