Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hidegháború egyik legbizarrabb fegyverét élesztheti fel Kína. A csendes-óceáni hadszíntér lenne az ideális terepe ezeknek a szörnyszülötteknek?

A hidegháború egyik igazi kuriózumai voltak a szovjet ekranoplánok. Ezek a hatalmas, élesben soha be nem vetett repülőgépek a vízfelszín közelében repültek, kihasználva azt a párnahatásnak nevezett jelenséget, hogy a gép hajtóműveiből kiáramló nagy nyomású gázokat „beszorítják” a szárnyfelület és a vízfelszín közé.

Ez azzal az előnnyel jár, hogy ily módon egy sokkal nagyobb és nehezebb tárgy is levegőben tartható, egy hagyományos repülőhöz képest jóval kevesebb üzemanyagot fogyasztva. Cserébe persze számos hátránya is van ennek a megoldásnak, hogy mást ne mondjunk, viharos időben például nem tűnik életbiztosításnak a vízfelszín felett 10-15 méteres magasságban repülni egy ilyen hatalmas, nehezen manőverezhető géppel.

Sokáig úgy is tűnhetett, hogy a szovjetek „Kaszpi-tengeri Szörny” néven emlegetett KM (Kísérleti Hajó) elnevezésű, 1966-ban először levegőbe emelkedett, 1980-ban egy baleset után elsüllyedt 92 méter hosszú, 554 tonna súllyal is felszállni képes gépe (máig is a világ második legnagyobb repülő szerkezete az AN-225-ös után) egy technológia hattyúdala volt. Bár a szovjetek még kísérleteztek kisebb ekranoplánokkal, ezek a projektek a Szovjetunióval együtt süllyedtek el a történelem viharában.

A Pohaj-tenger szörnye

Legalábbis úgy tűnhetett. Ugyanis néhány napja különös felvétel kezdett keringeni a közösségi médiában. A képen egy kínai repülőgép hátsó része volt látható – méghozzá igen jellegzetes, az ekranoplánokra jellemző hajtóműelrendezéssel. Később aztán egy meglehetősen rossz minőségű, de az egész gépet ábrázoló kép is előkerült. Ez alapján pedig szinte biztos: a kínai mérnökök bizony egy ekranoplánon dolgoznak.

A Pohaj-tengeri Szörny egy készülő kínai ekranoplán?
A Pohaj-tengeri Szörny egy készülő kínai ekranoplán?
Fotó: Twitter(X)

A felvételek alapján kevés biztosat lehet elmondani a készülő gépről. Még az sem megállapítható egyértelműen, hogy légcsavaros vagy sugárhajtóműves meghajtása van. Az sem lehetetlen, hogy valamilyen alternatív, hibrid erőforrás dolgozik a gépben.

A kínai ekranoplán farokrésze – vajon milyen hajtóművei vannak és azok mit esznek?
A kínai ekranoplán farokrésze – vajon milyen hajtóművei vannak és azok mit esznek?
Fotó: Twitter(X)

Érdemes észben tartani azt is, hogy könnyen lehet: ez a repülő nem prototípus, hanem csupán egy, más prototípusokon felhasználható technológiai megoldások tesztelésére készült „öszvér”.

A gépet mindenesetre feltűnésének helye, illetve a nagy szovjet előd alapján elnevezték Pohaj-tengeri Szörnynek (A Pohaj-tenger a Sárga-tenger egy jókora beszögellése a Koreai-öböltől nyugatra).

Tökéletes terep

Az igazi kérdés azonban inkább az, hogy miért gondolkodnak ilyen irányba a kínai haderőnél. Az ekranoplánok sok szempontból tökéletes megoldást kínálnának a kiterjedt csendes-óceáni (vagy inkább a tágabb értelemben vett indo-csendes-óceáni) hadszíntér problémáira. A végeláthatatlan vízfelületek ideális terepet kínálnak ezeknek a repülőgép-hajó hibrideknek, és nagy terhelhetőségükkel képesek lehetnek utánpótlást szállítani a hajóval lassan, hagyományos repülőgépekkel pedig nehezen elérhető bázisoknak, egységeknek.

Ráadásul működési elvükből következően nagyon alacsonyan repülnek, így nehezebb radarral felfedezni ezeket, miközben – mivel a vizet nem érintik haladás közben – az olyan, hajókra célzott eszközökkel sem detektálhatók, mint mondjuk a szonár, vagy épen a hajók elleni aknák, tengeralattjárók sem nagyon képesek kárt tenni bennük.

Elképzelhető az aktív harci felhasználásuk is: tengeralattjárók felkutatására és semlegesítésére, aknák telepítésére is képesek lehetnek, de hajók elleni robotrepülőgépekkel is felszerelhetők lennének elvben. (A szovjetek is utóbbira készültek egyébként.)

Az ekranoplán e hadszíntéren történő felhasználásának lehetséges előnyeit egyébként az is mutatja, hogy az amerikai haderő is dolgozik egy ilyen projekten. A Liberty Lifer egyelőre még csak számítógépes grafikák formájában létezik, ám ha sikerülne egy stabilan használható ilyen gépet építeni, az nagyban enyhíthetne az amerikai haderő előtt álló logisztikai kihívásokon, amelyek egy elképzelt, Kína elleni, Tajvan térségében vívott háború esetén okozhatnának komoly fejfájást az amerikai vezérkarnak.

Miközben ugyanis Kína saját partjaitól – és egyben fő bázisaitól, raktáraitól és gyáraitól – néhány tíz, esetleg száz kilométerre harcolna egy ilyen szcenárióban, addig az amerikai haditengerészetnek és légierőnek az amerikai anyaországból kéne ellátnia utánpótlással az egységeit, méghozzá minden bizonnyal legalább az utolsó néhány száz kilométeren a kínai légierő, haditengerészet és rakétás erők hatótávolságán belül. A Liberty Lifer gyors, nagy teherbírású, nehezen felfedezhető alternatívát kínálna erre – csakhogy elképzelhető, Kína hamarabb állíthat hadrendbe ilyen gépet, és a Pohaj-tengeri Szörny fogja először feléleszteni a hidegháború egyik legbizarrabb fegyverének hagyományát.

Persze ugyanilyen könnyen elképzelhető, hogy a modern technológia sem lesz képes leküzdeni azokat a kihívásokat, amelyekkel a szovjet tervezők is küzdöttek, és az ekranoplán gondolata újabb néhány évtizedre visszakerül az asztalfiókokba a Csendes-óceán mindkét partján.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika A mesterséges intelligenciára alapozott újítás jön a One Magyarországnál
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 11:18
A 4iG Csoport kiterjesztette stratégiai együttműködését az Elisa Polystarral, amelynek keretében új, mesterséges intelligencia használatának lehetőségét megteremtő, hálózati szolgáltatásfelügyeleti rendszert vezetnek be a One Magyarországnál.
Tudomány-technika Soha nem látott változások jönnek a bankokban
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 6. 11:55
A bankolás jövője a mesterséges intelligencia, digitális hatékonyság és fenntarthatóság – derül ki a McKinsey legfrissebb iparági tanulmányából, amely átfogó képet ad a pénzügyi szolgáltatások jövőjéről.
Tudomány-technika Ember megy a Marsra egy évtizeden belül?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 07:21
A NASA ezt tervezi.
Tudomány-technika Vége lehet az Apple-divatnak? Az iPhone fölé kerekedhet a Google új mobiltelefonja
Sasvári Péter | 2025. augusztus 30. 11:36
Leveri a Google az Apple-t a mesterséges intelligencia terén? Az iPhone szeretné okosabbá tenni a Sirit, saját MI-alapú asszisztensét, ám az egyre inkább elmarad a Google által használt Gemini mögött. Ráadásul, ma már nemcsak a Gemini népszerűbb és fejlettebb, mint az Apple saját AI-ja, de a Google operációs rendszerének, az Androidnak egésze is az ebben a tekintetben. Márpedig egyre több fogyasztó várja el a telefonba épített, fejlett MI-rendszert, ami szintén a Google malmára hajtja a vizet.
Tudomány-technika A férfiak bizalmatlanabbak a mesterséges intelligenciával szemben, mint a nők – erre jutott egy kutatás
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 08:46
A GKI júliusban 1000 fős reprezentatív mintán kutatást végzett a lakosság körében a mesterséges intelligencia (AI) elterjedtségéről.
Tudomány-technika Újra hazai földön Kapu Tibor
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 12:46
Augusztus 23-án a tapasztalatairól részletesebben is beszámol majd a budapesti Millenárison.
Tudomány-technika Csak nem félünk a mesterséges intelligenciától?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 07:05
Erre is ad választ a GKI friss elemzése.
Tudomány-technika Nincs ingyenebéd: pörgetjük az AI-t és ezt bizony ki kell fizetni
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 3. 17:06
Az adatközpontok energiaéhsége felnyomja az árakat, de az amerikai a közműszolgáltatók külön díjakkal védenék az átlagfogyasztókat a drágulástól.
Tudomány-technika Hatalmas földrengés volt Oroszország keleti partjánál, megérkezett a szökőár is – videó
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 06:51
Szerdán 8,8-es erősségű földrengés rázta meg az Oroszország távol-keleti részén fekvő Kamcsatka-félszigetet. Épületek rongálódtak meg, 4 méteres cunami keletkezett – az egész Csendes-óceánon kiadták a figyelmeztetést.
Tudomány-technika Már élni sem lehet mesterséges intelligencia nélkül? Megkérdeztük a szakértőt
Izsó Márton - Veresegyházi Gábor | 2025. július 24. 05:59
2022. november 30-án mutatták be a nagyközönség számára a ChatGPT mesterséges intelligencia chatbotot, és sikeréről mindent elmond, hogy 2 hónap alatt 100 millió felhasználó töltötte le az alkalmazást. Csak összehasonlításképpen: a TikToknak ehhez 9 hónapra, a Youtube-nak 1,5 évre, a Facebooknak 4,5 évre volt szüksége. A Klasszis Podcast legújabb adásában körüljártuk az AI legégetőbb és legaktuálisabb kérdéseit.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG