5p

A hidegháború egyik legbizarrabb fegyverét élesztheti fel Kína. A csendes-óceáni hadszíntér lenne az ideális terepe ezeknek a szörnyszülötteknek?

A hidegháború egyik igazi kuriózumai voltak a szovjet ekranoplánok. Ezek a hatalmas, élesben soha be nem vetett repülőgépek a vízfelszín közelében repültek, kihasználva azt a párnahatásnak nevezett jelenséget, hogy a gép hajtóműveiből kiáramló nagy nyomású gázokat „beszorítják” a szárnyfelület és a vízfelszín közé.

Ez azzal az előnnyel jár, hogy ily módon egy sokkal nagyobb és nehezebb tárgy is levegőben tartható, egy hagyományos repülőhöz képest jóval kevesebb üzemanyagot fogyasztva. Cserébe persze számos hátránya is van ennek a megoldásnak, hogy mást ne mondjunk, viharos időben például nem tűnik életbiztosításnak a vízfelszín felett 10-15 méteres magasságban repülni egy ilyen hatalmas, nehezen manőverezhető géppel.

Sokáig úgy is tűnhetett, hogy a szovjetek „Kaszpi-tengeri Szörny” néven emlegetett KM (Kísérleti Hajó) elnevezésű, 1966-ban először levegőbe emelkedett, 1980-ban egy baleset után elsüllyedt 92 méter hosszú, 554 tonna súllyal is felszállni képes gépe (máig is a világ második legnagyobb repülő szerkezete az AN-225-ös után) egy technológia hattyúdala volt. Bár a szovjetek még kísérleteztek kisebb ekranoplánokkal, ezek a projektek a Szovjetunióval együtt süllyedtek el a történelem viharában.

A Pohaj-tenger szörnye

Legalábbis úgy tűnhetett. Ugyanis néhány napja különös felvétel kezdett keringeni a közösségi médiában. A képen egy kínai repülőgép hátsó része volt látható – méghozzá igen jellegzetes, az ekranoplánokra jellemző hajtóműelrendezéssel. Később aztán egy meglehetősen rossz minőségű, de az egész gépet ábrázoló kép is előkerült. Ez alapján pedig szinte biztos: a kínai mérnökök bizony egy ekranoplánon dolgoznak.

A Pohaj-tengeri Szörny egy készülő kínai ekranoplán?
A Pohaj-tengeri Szörny egy készülő kínai ekranoplán?
Fotó: Twitter(X)

A felvételek alapján kevés biztosat lehet elmondani a készülő gépről. Még az sem megállapítható egyértelműen, hogy légcsavaros vagy sugárhajtóműves meghajtása van. Az sem lehetetlen, hogy valamilyen alternatív, hibrid erőforrás dolgozik a gépben.

A kínai ekranoplán farokrésze – vajon milyen hajtóművei vannak és azok mit esznek?
A kínai ekranoplán farokrésze – vajon milyen hajtóművei vannak és azok mit esznek?
Fotó: Twitter(X)

Érdemes észben tartani azt is, hogy könnyen lehet: ez a repülő nem prototípus, hanem csupán egy, más prototípusokon felhasználható technológiai megoldások tesztelésére készült „öszvér”.

A gépet mindenesetre feltűnésének helye, illetve a nagy szovjet előd alapján elnevezték Pohaj-tengeri Szörnynek (A Pohaj-tenger a Sárga-tenger egy jókora beszögellése a Koreai-öböltől nyugatra).

Tökéletes terep

Az igazi kérdés azonban inkább az, hogy miért gondolkodnak ilyen irányba a kínai haderőnél. Az ekranoplánok sok szempontból tökéletes megoldást kínálnának a kiterjedt csendes-óceáni (vagy inkább a tágabb értelemben vett indo-csendes-óceáni) hadszíntér problémáira. A végeláthatatlan vízfelületek ideális terepet kínálnak ezeknek a repülőgép-hajó hibrideknek, és nagy terhelhetőségükkel képesek lehetnek utánpótlást szállítani a hajóval lassan, hagyományos repülőgépekkel pedig nehezen elérhető bázisoknak, egységeknek.

Ráadásul működési elvükből következően nagyon alacsonyan repülnek, így nehezebb radarral felfedezni ezeket, miközben – mivel a vizet nem érintik haladás közben – az olyan, hajókra célzott eszközökkel sem detektálhatók, mint mondjuk a szonár, vagy épen a hajók elleni aknák, tengeralattjárók sem nagyon képesek kárt tenni bennük.

Elképzelhető az aktív harci felhasználásuk is: tengeralattjárók felkutatására és semlegesítésére, aknák telepítésére is képesek lehetnek, de hajók elleni robotrepülőgépekkel is felszerelhetők lennének elvben. (A szovjetek is utóbbira készültek egyébként.)

Az ekranoplán e hadszíntéren történő felhasználásának lehetséges előnyeit egyébként az is mutatja, hogy az amerikai haderő is dolgozik egy ilyen projekten. A Liberty Lifer egyelőre még csak számítógépes grafikák formájában létezik, ám ha sikerülne egy stabilan használható ilyen gépet építeni, az nagyban enyhíthetne az amerikai haderő előtt álló logisztikai kihívásokon, amelyek egy elképzelt, Kína elleni, Tajvan térségében vívott háború esetén okozhatnának komoly fejfájást az amerikai vezérkarnak.

Miközben ugyanis Kína saját partjaitól – és egyben fő bázisaitól, raktáraitól és gyáraitól – néhány tíz, esetleg száz kilométerre harcolna egy ilyen szcenárióban, addig az amerikai haditengerészetnek és légierőnek az amerikai anyaországból kéne ellátnia utánpótlással az egységeit, méghozzá minden bizonnyal legalább az utolsó néhány száz kilométeren a kínai légierő, haditengerészet és rakétás erők hatótávolságán belül. A Liberty Lifer gyors, nagy teherbírású, nehezen felfedezhető alternatívát kínálna erre – csakhogy elképzelhető, Kína hamarabb állíthat hadrendbe ilyen gépet, és a Pohaj-tengeri Szörny fogja először feléleszteni a hidegháború egyik legbizarrabb fegyverének hagyományát.

Persze ugyanilyen könnyen elképzelhető, hogy a modern technológia sem lesz képes leküzdeni azokat a kihívásokat, amelyekkel a szovjet tervezők is küzdöttek, és az ekranoplán gondolata újabb néhány évtizedre visszakerül az asztalfiókokba a Csendes-óceán mindkét partján.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika Nincs ingyenebéd: pörgetjük az AI-t és ezt bizony ki kell fizetni
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 3. 17:06
Az adatközpontok energiaéhsége felnyomja az árakat, de az amerikai a közműszolgáltatók külön díjakkal védenék az átlagfogyasztókat a drágulástól.
Tudomány-technika Hatalmas földrengés volt Oroszország keleti partjánál, megérkezett a szökőár is – videó
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 06:51
Szerdán 8,8-es erősségű földrengés rázta meg az Oroszország távol-keleti részén fekvő Kamcsatka-félszigetet. Épületek rongálódtak meg, 4 méteres cunami keletkezett – az egész Csendes-óceánon kiadták a figyelmeztetést.
Tudomány-technika Már élni sem lehet mesterséges intelligencia nélkül? Megkérdeztük a szakértőt
Izsó Márton - Veresegyházi Gábor | 2025. július 24. 05:59
2022. november 30-án mutatták be a nagyközönség számára a ChatGPT mesterséges intelligencia chatbotot, és sikeréről mindent elmond, hogy 2 hónap alatt 100 millió felhasználó töltötte le az alkalmazást. Csak összehasonlításképpen: a TikToknak ehhez 9 hónapra, a Youtube-nak 1,5 évre, a Facebooknak 4,5 évre volt szüksége. A Klasszis Podcast legújabb adásában körüljártuk az AI legégetőbb és legaktuálisabb kérdéseit.
Tudomány-technika Riadóztat a Microsoft: kritikus támadás indult
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 08:24
Ismeretlenek csaptak le a hálózatokra.
Tudomány-technika Egy éven belül átveheti a mesterséges intelligencia ezeket a munkaköröket
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 07:15
A Perplexity AI vezérigazgatója konkrét munkaköröket említett. 
Tudomány-technika A TV2 is nagyot ment Kapu Tibor hazatérésének közvetítésével
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 11:04
Július 15-én a második magyar kutatóűrhajós, Kapu Tibor és az AX-4 űrmisszió legénysége épségben hazatért a Nemzetközi Űrállomásról. A nem mindennapi eseményt a Tények Plusz HUNOR különkiadásának köszönhetően élőben követhették a nézők épp úgy, mint az űrmisszió rakéta-indítását június végén. A hazatérés pillanatainak közvetítésével a TV2 magasan a legnézettebb csatorna volt a Tények Plusz különkiadásának idősávjában mindkét korcsoport esetében.
Tudomány-technika Miért nincsenek kamerák a repülőgépek pilótafülkéiben?
Litván Dániel | 2025. július 17. 10:11
Ha lennének, már valószínűleg pontosan tudnánk, mi történt az Air India lezuhant gépével. Így meg csak találgatunk. Kinek fájna, ha bekameráznák a több száz embert szállító, százmillió dolláros gépek pilótafülkéit?
Tudomány-technika A magyarok jobban bíznak a mesterséges intelligenciában, mint az államban
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 09:07
Miközben a mesterséges intelligencia (AI) világszerte egyre nagyobb hatással van a mindennapi életre, a magyarok túlnyomó többsége már most ismeri a technológia alapjait, és bízik benne, hogy a vállalatok felelősen használják az adatokat – derül ki az Ipsos legfrissebb nemzetközi AI Monitor 2025 kutatásából. A felmérés szerint az emberek nem bíznak abban, hogy az állam felelősségteljesen tudja szabályozni a mesterséges intelligenciát. A hazai válaszadók ebben a kérdésben a legpesszimistábbak közé tartoznak, és nem látják optimistán az AI gazdaságra gyakorolt hatását sem.
Tudomány-technika Világsikert ért el egy magyar hátterű 3D hologram-megoldás
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 08:22
A HoloX nemzetközi szinten is áttörést ért el: a magyar stratégiai kapcsolatokkal rendelkező technológiai vállalat a világ élvonalába került egy rangos nemzetközi díj elnyerésével, amely a leginnovatívabb megoldásokat ismeri el. 
Tudomány-technika Landolt Kapu Tibor kapszulája
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 11:53
Nemsokára kiemelik őket a vízből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG