6p
Rég tapasztaltunk ehhez foghatót: előző hónaphoz viszonyítva és éves összehasonlításban is olcsóbbak lettek az élelmiszerek a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése szerint. Ilyen utoljára 2017 májusában volt. Rossz hír, hogy egy év alatt brutálisan sokat drágult a burgonya, az almáért viszont sokkal kevesebbet kérnek. Jön a húsvét, mennyiért adják a legolcsóbb sonkát és csoki nyulat? Megnéztük.
A felújított zalaegerszegi Interspar

Ahogy minden hónap elején, így áprilisban (ezúttal április 3-án) is ellátogattunk három hipermarketbe, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat vettük alapul.

A KSH kedden teszi közzé a fogyasztói árak márciusi alakulásáról szóló inflációs adatot.

Érdekes dolog történt: nemcsak előző hónaphoz viszonyítva - amikor is égben járt a nagybevásárlás, 20 366 forintos értékkel történelmi csúcsot elérve -, de tavaly áprilishoz képest is azt találtuk, hogy vásárlásunk végén alacsonyabb lett a számla összege. Ilyen utoljára 2017 májusában fordult elő.

Előző felmérésünkkor jóval drágábban vásároltunk, mint most: ezúttal 2,7 százalékkal, 545 forinttal fizettünk kevesebbet, mint márciusban. Éves távlatban is kevesebbet hagytunk a kasszánál: tavaly áprilishoz képest 1,3 százalékkal csökkentek az árak.

A vizsgált három hipermarket közül mindhárom áruházban lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva. Nem is kevéssel, 3,9 százalékkal fizettünk kevesebbet most az Intersparban, mint márciusban. Komolyabb árcsökkenés volt az Auchannál is, szerényebb a Tescónál. Előbbinél 3,6 százalékkal, utóbbinál 0,4 százalékkal mérséklődtek az árak egy hónap alatt.

Ahogy fentebb már említettük, ha éves távlatban vizsgáljuk az árak alakulását, ebben az esetben is árcsökkenésről beszélhetünk, annak ellenére, hogy csak egy láncnál mértünk árcsökkenést. Az Interspar egy év alatt 6,8 százalékot faragott az árakból. Az Auchanban 1,9, a Tescóban pedig 1,4 százalékkal volt magasabb a számla vége, mint tavaly ilyenkor. Még igy is egy év alatt 1,3 százalékkal csökkentek az árak a a vizsgált hipermarketekben. Így jött ki élelmiszerkosarunk átlagára 19 821 forintra.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest
- azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Mindhárom láncnál 20 ezer forint alatt sikerült kihozni havi nagybevásárlásunkat. Az Interspar elveszítette márciusi első helyét, ezúttal az Auchanban fizettük a legkevesebbet, 19 721 forintot.

Minden Árkosár-cikkünkbe beleírjuk, így most is megtesszük: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez talán kivitelezhetetlen feladat lenne, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát, akkor 18 295 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1526 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult, mi lett olcsóbb?

20 százalékot meghaladó áremelkedést ezúttal egyetlen terméknél sem találtunk. Legjobban a rizs (+14 százalék), a tea és a kávé (+12, +12 százalékkal) drágult egy hónap alatt. Olcsóbb lett az alma (-20 százalék), az égetett szesz (-13 százalék), a tészta, a csirkemell (-10, -10 százalék), és jó hír húsvét előtt, a tojásért is kevesebbet kérnek (-11 százalék) márciushoz képest.

Éves távlatban jóval több termék ára nőtt – nem is kevéssel. A burgonyáért 79 százalékkal kell többet adnunk (ennek okairól itt olvashat), 30 százalékkal drágult a chips, de kenyérnél, a lisztnél, a túródesszertnél és a tejfölnél is 10 százalék feletti drágulást mértünk.

A legnagyobb árcsökkenés az almánál volt: tavaly áprilishoz képest 49 százalékkal kerül kevesebbe a gyümölcs. Olcsóbb lett még a tej (-22 százalék), a tojás (-20 százalék), 10 százalékkal fizettünk kevesebbet a jeges teáért és a felvágottért.

Havi legolcsóbbak

Most is kiválasztottunk három (+1) terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Ezúttal választásunk:

  • az instant csokis zabkására,
  • az UHT tejre,
  • a csoki nyúlra,
  • és a sonkára esett.
Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

A négy termék közül kettő aktualitását egy-egy élelmiszer-botrány adta. Az egyik botrány abból lett, hogy előző hónapban a Nébih megvizsgált több zabkását, amelynek során 17 termékből 14-nél találtak valamilyen hiányosságot.

A legolcsóbb instant csokis zabkását az Intersparban találtuk 1523 forintos kilónkénti áron. A Tescóban a cseh gyártmányú fit reggeli kása tűnt a legolcsóbbnak, 2754 kilós áron. Az Auchanban a Cornexi csokis, banános terméke volt a legkedvezőbb áron, a 65 grammos kiszerelésű zabkását 129 forintért kínálták, a kilós ár így 1984 forintra jön ki.

Második vizsgált termékünk az UHT tej volt. Ennek hátterében az áll, hogy a Penny Market alsónémedi logisztikai központjánál március végén demonstráció volt. A tejtermelők amiatt kezdeményezték a tüntetést, mert a Penny Market 14 forintos, azonnali árcsökkentéssel 135 forintos áron dobott piacra egy szlovákiai import UHT tejet. A diszkontlánc a lépést azzal magyarázat, hogy a piacon épp nem volt elég magyar tej. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara ezt cáfolta.

Mi ilyen olcsón, 135 forintért nem láttunk UHT tejet az általunk vizsgált hipermarketekben. Az Auchanban a saját márkás Auchan Optimum 1,5 százalékos magyar tejet, illetve a Tescóban a 1,5 százalékos, magyar gyártmányú Riska tejet találtuk a legolcsóbbnak, 149 forint minkét helyen. Az Intersparban szintén a Riska tej került a legkevesebbe, bár itt már 156 forintba került.

Egy azonos mindhárom láncnál: a húsvéti vásár mindenhol javában tart. Nem csoda, két hét múlva itt a húsvét, ezért megnéztük azt is, hogy az ünnep kihagyhatatlan szereplői, a sonka és csoki nyúl mennyibe kerül.

Kezdjük a sonkával. Azt mindenki tudja, hogy "sonka" és sonka között óriási a különbség. A legolcsóbb sonka gyanánt jellemzően gyorspácolt tarjából, lapockából készült termékeket kapni. Ezt a felmérésünk is igazolta. Mindhárom hipermarketben lapockából készült sonka bizonyult a legolcsóbbnak. A Tescóban 990 forintért adták a Kaiser füstölt főtt kötözött lapockát. Az Intersparban 1090 forintért találtunk sonkát, az Auchanban pedig 1099 forintba került a Taurus, szintén füstölt, főtt, kötözött lapocka.

Legolcsóbb csoki nyulat az Auchanban találtuk. A 150 grammos, Nicole márkájú terméket 459 forintért adták, kilós ára 3060 forintra jön ki. A Tescóban a legolcsóbb termék (egy ülő nyúl) kilós ára 3100 forintra jött ki. Az Intersparban a Tibi csoki nyúl kilója 4990 forintra jött ki. Utóbbinál megnehezítette az összehasonlítást, hogy a termékek többségénél kilós ár helyett csak darabárat találtunk. A kilós ár ugyanis megkönnyíti a vásárló dolgát az árak összehasonlításában. Fontos, hogy tudjuk mekkora kiszerelés is kerül annyiba, amennyi. Lásd legutóbbi cikkünket, amiben azzal szembesültünk, hogy 5 év után néhány héttel ezelőtt észrevétlenül újra 5 decis lett a Heineken sör.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG