5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

A statisztikák szerint az EU-ban csak Bulgáriában alacsonyabb a dohányáruk árszínvonala, mint nálunk, még Románia is érezhetően drágább. De mivel itt az egyik legalacsonyabb a bérszínvonal is, és több balkáni országban sokkal olcsóbb a füstölnivaló, minden adott az ipari méretű csempészethez.

Elkészült az EU statisztikai szervezete, az Eurostat árszínvonal-statisztikája (PLI) a 2013-as évről, érdemes volt belenézni, hogy mit mutat a dohányárukkal kapcsolatban, amelyek árát az utóbbi években erősen emelték Magyarországon. Egyes szakemberek, ha az áremelkedések szóba kerülnek, szívesen teszik hozzá, hogy még így is Magyarországon az egyik legolcsóbb a cigaretta, és az adatok ezt alá is támasztják.

Csak Bulgáriában olcsóbb

Ha az EU 28 tagállamának dohányár-színvonalát 2013-ban 100 százaléknak vesszük, akkor Magyarországon ennek még az itteni áremelések után is csak 57 százaléka volt az ár. Ennél alacsonyabb értéket csak Bulgáriában vettek számba. Kicsivel felettünk a sorban hozzánk közel egyébként szinte csak volt szocialista országok vannak. Lengyelország alig előz meg bennünket, Románia már valamivel jobban elhúzott. Messze a legdrágább pedig Norvégia és Nagy-Britannia (lásd a grafikont).

Kérdés, hogy mi a jó, ha drága a cigaretta, vagy ha olcsó Magyarországon. Azt mondják a szakemberek, és ez teljesen logikus is, hogy minél drágább, annál alacsonyabb lesz a fogyasztás, csökken a dohányzók száma, javul az egészségügyi helyzet. Ugyanakkor viszont egyre magasabb lehet a csempészet szintje is, főleg, ha olcsóbb árszintű szomszédai vannak az adott országnak, mint Magyarországnak.

Csakhogy a bér még alacsonyabb

De például a kicsiny Luxemburgban is gyanúsan magasak az eladások, feltehetően azért, mert míg náluk öt euró körül van egy doboz cigaretta, addig francia és holland szomszédaiknak ugyanazért 6-7 eurót kell fizetni. Érdemes megnézni a Numbeo árait, bár azok a felhasználók által beküldött adatokon alapulnak, így talán kevésbé precízek a hivatalos adatoknál.

A magyar cigarettaárak azonban csak abszolút értékben alacsonyak: hiába ugyanis, hogy euróban csak az EU-átlag 57 százalékát teszik ki, de 2012-ben az itteni átlagbérek csak az EU-színvonal 27 százalékára rúgtak. Ez 2013-ban sem javulhatott döntő mértékben, legfeljebb 1-2 százalékponttal. (Eközben ráadásul a szakemberek nálunk azon vitatkoznak, 2, 3 vagy 4 millió ember tekinthető az országban szegénynek.) A bérekhez, az életszínvonalhoz képest tehát itt sokkal nagyobb teher egy dohányosnak a cigaretta megvásárlása, mint másutt.

A „meddig emeljünk árat”-problémának biztosan van egy optimálishoz közeli megoldási pontja, amikor az ár eléggé riasztó ahhoz, hogy leszokásra ösztönözze a fogyasztókat. Ám mégsem növeli kiugró mértékben a csempészetet és a bizonytalan eredetű, esetleg rossz minőségű vagy különösen káros dohányfajták fogyasztását.

Hogy hol van ez a kedvező szint, nem tudjuk, de az áremeléseket az EU-előírások miatt végre kell hajtani, a mozgásterünk ebben a kérdésben nagyon kevés. Az adókon kívül ugyan a kiskereskedelmi árrést is emelték tavaly, de a kiskereskedelmi ár százalékában és abszolút értékben is minimuma van a dohányárak adójának. (Lásd a keretes írást.)

Van honnét és van miért csempészni

Így érthető, hogy lassan nem múlik el hét anélkül, hogy a NAV ne adna hírt valamilyen nagyobb csempészcigaretta-fogásról. Az Eurostat néhány EU-n kívüli, de a közelünkben levő országot is felsorol, mint Albánia, Szerbia, Macedónia, van, ahol csak fele annyiba kerül a dohány, mint itt. Csempészni tehát van honnét és van miért, így a csempészet várhatóan komoly probléma lesz, valószínűleg évekig, rossz esetben még hosszabb ideig. Főleg, ha eközben sok embernek nem lesz más munkája.

EU: Hatásosan segíti a leszokást az áremelés

A dohánytermékekre kivetett adók Európai Uniós szintű szabályozásához kapcsolódóan két főbb irányelvet nevezhetünk meg – közölte a Privátbankárral Demjén Tibor, a Dohányzás Fókuszpont Országos Egészségfejlesztési Intézet vezetője. Leírása szerint a 2002/10/EC irányelv azt  írja elő, hogy a cigarettára kivetett teljes jövedéki adónak (tételes- és értékadó az Áfa nélkül) el kell érni a kiskereskedelmi átlagár legalább 57 százalékát.

A jövedéki adó azonban 1000 szál cigarettára nem lehet kevesebb, mint 60 euró, 2006. január 1-től pedig 64 euró. Azon tagállamok, amelyekben a jövedéki adó mértéke 1000 szál cigarettára minimum 95 euró (illetve 2006-tól 101 euró), mentesítést kapnak az 57 százalékos adómérték alól. Az irányelv alól több ország, így Magyarország is derogációt (halasztást) kapott. Az irányelv által meghatározott adószintet Magyarországnak 2007. december 31-ig kellett teljesítenie.

A 2011/64/EU irányelv tovább emelte a dohánytermékekre, így a cigarettára kivetett adók mértékét, 2014. január 1-től a szabad forgalomba bocsátott cigaretták kiskereskedelmi árának a jövedéki adó legalább 60 százalékát kell, hogy kitegye. Függetlenül a súlyozott kiskereskedelmi ártól ez a jövedéki adó 1000 szál cigarettát tekintve nem lehet kevesebb, mint 90 euró.

Azon tagállamok viszont, amelyek 1000 szál cigarettára legalább 115 euró jövedéki adót vetettek ki, mentesítést kapnak az említett 60 százalékos adómérték alól. Magyarország erre is haladékot kapott 2017. december 31-ig.

A magyarországi áremelkedést tehát az Európai Uniós irányelveknek való megfelelés, az Európai Unió többi tagállamának utolérése indokolja. Mind az EU, mind a WHO a dohányzás visszaszorításának hatásos eszközei között tartja számon az adók növelésén keresztül történő kiskereskedelmi áremelést – foglalja össze a vezető. Az elérendő cél a dohányzás visszaszorítása és ennek egyik hatékony eszköze az adóemelés, ezáltal pedig a kiskereskedelmi ár növelése.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
Vásárló Újabb forradalom indul az otthoni mosógépeknél, nyugdíjba mehetnek a kapszulák
Buksza blog | 2024. március 11. 10:33
Változást hoztak a mosásban a kapszulás mosószerek, amelyek célja a hagyományos mosószeres flakonok kiváltása volt kapszulákkal, ám úgy fest, egy évtizeddel megjelenésük után eljárt felettük az idő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG