5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Kisebb áremelkedést mértünk novemberi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. Sajnos ezúttal csak egy hipermarketnél tudtuk le olcsóbban szokásos havi nagybevásárlásunkat. Ennél rosszabb hírünk, hogy nagyon sokat drágult a cukor és a sajt egy év alatt. Mi lett viszont olcsóbb? Hova menjünk, ha gesztenyét és olcsó pálinkát vennénk?

November 4-én megint a nyakunkba vettük három hazai kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketét, hogy megnézzük, miként alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára. A 2007 februárja óta tartó felmérésünkben ezúttal is az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét jártuk végig.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Sajnos egy rossz hírrel kell kezdenünk a mostani felmérésünk értékelését. Két hiper is emelt az árain az előző hónaphoz és előző évhez képest is. Áresést egyedül az Auchannál mértük, bár itt is csak hajszállal, 0,1 százalékkal voltak alacsonyabbak az árak, mint októberben. A francia láncot az Interspar követi 4,9 százalékos emeléssel, harmadik helyen így a Tesco végzett a maga 5,3 százalékos drágulással.

Ha éves távlatot nézünk, teljesen más a kép. Áresés csak az Auchannál volt. Itt 4,2 százalékkal csökkentek az árak egy év alatt. Az Intersparban 2, a Tescóban 4,5 százalékkal nőttek az árak tavaly novemberhez képest. Így az éves árindexünk 0,7 százalékra jött ki.

Az éves árváltozás mértéke, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe

Míg októberben a mintakosarunkért a legkevesebbet a Tescóban kérték el, most az Auchan visszavette korábbi első helyét. Novemberben itt jöttünk ki a legjobban, 17 976 forint költöttünk. A Tescóban ugyanezekért a termékekért 18 631 forintot kértek, az Intersparban pedig most 19 112 forintba került kosarunk. A három áruház átlagára így 18 573 forintra jött ki, ami valamivel több, mint előző hónapban, amikor 17 968 forint volt a számla vége. Éves alapon tehát 0,7, havi alapon pedig 3,6 százalékkal lett magasabb az átlagár.

De ahogy azt minden Árkosár-felmérésünk során elmondjuk, ha a legolcsóbban akartuk volna megúszni a nagybevásárlást, és mindent ott vettünk meg volna, ahol a legkedvezőbb áron kínálják, akkor 2023 forintot tudtunk volna megspórolni. De lássuk be, ez szinte lehetetlen vállalkozás lenne, és kinek lenne kedve annyirt rohangálni?

Mi lett olcsóbb, mi drágult?

Havi átlagban 10 százalék feletti árcsökkenést ezúttal csak két terméknél, a banánnál (-17%) és a lisztnél (-11%) mértünk. 10 százalékot meghaladó áremelkedés nyolc terméknél (tej, kávé, tea, párizsi, hús, üdítő, ásványvíz) mértünk. Legjobban a tej drágult (35%), de a kávéért, a teáért és az üdítőért is 17 százalékkal kérnek többet az üzeltek, mint októberben.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ha tavaly novemberhez viszonyítjuk az árakat, a legnagyobb áremelkedés a sajtnál mutatkozott: 25 százalékkal került többe, de 23 százalékkal nőtt a cukor ára is, míg a húsnak és a teának 15 százalékkal emelkedett az ára.

Havi legolcsóbbak

Felmérésünkben általában szezonális termékeket szoktunk külön is megnézni, vagy olyan terméket, ahol valamilyen probléma, termékvisszahívás volt az előző hónapban.

A KSH kedden közli az infláció októberi alakulásáról szóló adatait.

Ezeket figyelembe véve esett most a választásunk:

  • a gesztenyére,
  • a kanadai sütőtökre,
  • és a pálinkára.

Javában benne vagyunk az őszben, a hidegben pedig jól esik a meleg étel, legyen az akár a gesztenye, akár a sütőtök valamilyen ételként elkészítve. El kell szomorítanunk azokat, aki frissen készített gesztenyére vágynak: egyelőre nehezen találni az őszi-téli csemegéből a boltokban. Sütnivaló gesztenyét egyedül az Auchanban találtunk, kilóját 1990 forintért. Előre csomagolt, főtt és hámozott gesztenyét, 10 dekás kiszerelésben lehetett kapni az Tescóban és az Intersparban is. Előbbi hiperben 419 forintért, utóbbiban 290 forintért kínálták csomagját.

Kanadai sütőtökből mindhárom áruházban bőven akadt. Ennél a terméknél az Auchanban találtuk a legkedvezőbb árat: 119 forintért adták kilóját. Ennél valamivel többért árulták a másik két láncnál. Az Intersparban 149 forintos kilónkénti árat találtuk, a Tescóban pedig 199 forintba került a tök kilója.

Harmadik termékünk a pálinkára esett. Ennek az adta az aprópóját, hogy durva botrány kerekedett a múlt héten a Tesco és a Panyolai Szilvórium Zrt. között, miután a lánc kivonta a forgalomból a cég Szatmári ágyas szilvapálinkáját a termékkel kapcsolatban minőségbeli problémákra hivatkozva. (A gyártó reakciójáról itt, a Nébih állásfoglalásáról az ügyben itt írtunk bővebben.)

A fent említett terméket mi is kerestük mindhárom hiperben, de úgy tűnt, tényleg levették a polcokról. Megnéztük viszont, mennyibe kerül a legolcsóbb pálinka az üzletekben. Kizárólag olyan termékeket kerestünk, aminek címkéjén valóban fel van tűntetve a „pálinka” kifejezés. Nem ízesített likőrökre vagy más égetett szeszekre voltunk kíváncsiak.

A legolcsóbbat az Auchanban találtuk meg: a szabolcsi törköly literes ára 2980 forintot kóstált. Ennél csak kicsivel kértek többet a Tescóban a Delirium kékszőlő (törköly) pálinkáért, 3198 forint volt ebből egy liter. Az Intersparban többféle ízben is lehetett kapni a Kárpátia pálinkát, 2499 forint volt egy 0,5 literes üveg, azaz ebből már 4998 forintra jön ki egy liter.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
Vásárló Újabb forradalom indul az otthoni mosógépeknél, nyugdíjba mehetnek a kapszulák
Buksza blog | 2024. március 11. 10:33
Változást hoztak a mosásban a kapszulás mosószerek, amelyek célja a hagyományos mosószeres flakonok kiváltása volt kapszulákkal, ám úgy fest, egy évtizeddel megjelenésük után eljárt felettük az idő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG