5p
Kisebb áremelkedést mértünk novemberi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. Sajnos ezúttal csak egy hipermarketnél tudtuk le olcsóbban szokásos havi nagybevásárlásunkat. Ennél rosszabb hírünk, hogy nagyon sokat drágult a cukor és a sajt egy év alatt. Mi lett viszont olcsóbb? Hova menjünk, ha gesztenyét és olcsó pálinkát vennénk?

November 4-én megint a nyakunkba vettük három hazai kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketét, hogy megnézzük, miként alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára. A 2007 februárja óta tartó felmérésünkben ezúttal is az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét jártuk végig.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Sajnos egy rossz hírrel kell kezdenünk a mostani felmérésünk értékelését. Két hiper is emelt az árain az előző hónaphoz és előző évhez képest is. Áresést egyedül az Auchannál mértük, bár itt is csak hajszállal, 0,1 százalékkal voltak alacsonyabbak az árak, mint októberben. A francia láncot az Interspar követi 4,9 százalékos emeléssel, harmadik helyen így a Tesco végzett a maga 5,3 százalékos drágulással.

Ha éves távlatot nézünk, teljesen más a kép. Áresés csak az Auchannál volt. Itt 4,2 százalékkal csökkentek az árak egy év alatt. Az Intersparban 2, a Tescóban 4,5 százalékkal nőttek az árak tavaly novemberhez képest. Így az éves árindexünk 0,7 százalékra jött ki.

Az éves árváltozás mértéke, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe

Míg októberben a mintakosarunkért a legkevesebbet a Tescóban kérték el, most az Auchan visszavette korábbi első helyét. Novemberben itt jöttünk ki a legjobban, 17 976 forint költöttünk. A Tescóban ugyanezekért a termékekért 18 631 forintot kértek, az Intersparban pedig most 19 112 forintba került kosarunk. A három áruház átlagára így 18 573 forintra jött ki, ami valamivel több, mint előző hónapban, amikor 17 968 forint volt a számla vége. Éves alapon tehát 0,7, havi alapon pedig 3,6 százalékkal lett magasabb az átlagár.

De ahogy azt minden Árkosár-felmérésünk során elmondjuk, ha a legolcsóbban akartuk volna megúszni a nagybevásárlást, és mindent ott vettünk meg volna, ahol a legkedvezőbb áron kínálják, akkor 2023 forintot tudtunk volna megspórolni. De lássuk be, ez szinte lehetetlen vállalkozás lenne, és kinek lenne kedve annyirt rohangálni?

Mi lett olcsóbb, mi drágult?

Havi átlagban 10 százalék feletti árcsökkenést ezúttal csak két terméknél, a banánnál (-17%) és a lisztnél (-11%) mértünk. 10 százalékot meghaladó áremelkedés nyolc terméknél (tej, kávé, tea, párizsi, hús, üdítő, ásványvíz) mértünk. Legjobban a tej drágult (35%), de a kávéért, a teáért és az üdítőért is 17 százalékkal kérnek többet az üzeltek, mint októberben.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ha tavaly novemberhez viszonyítjuk az árakat, a legnagyobb áremelkedés a sajtnál mutatkozott: 25 százalékkal került többe, de 23 százalékkal nőtt a cukor ára is, míg a húsnak és a teának 15 százalékkal emelkedett az ára.

Havi legolcsóbbak

Felmérésünkben általában szezonális termékeket szoktunk külön is megnézni, vagy olyan terméket, ahol valamilyen probléma, termékvisszahívás volt az előző hónapban.

A KSH kedden közli az infláció októberi alakulásáról szóló adatait.

Ezeket figyelembe véve esett most a választásunk:

  • a gesztenyére,
  • a kanadai sütőtökre,
  • és a pálinkára.

Javában benne vagyunk az őszben, a hidegben pedig jól esik a meleg étel, legyen az akár a gesztenye, akár a sütőtök valamilyen ételként elkészítve. El kell szomorítanunk azokat, aki frissen készített gesztenyére vágynak: egyelőre nehezen találni az őszi-téli csemegéből a boltokban. Sütnivaló gesztenyét egyedül az Auchanban találtunk, kilóját 1990 forintért. Előre csomagolt, főtt és hámozott gesztenyét, 10 dekás kiszerelésben lehetett kapni az Tescóban és az Intersparban is. Előbbi hiperben 419 forintért, utóbbiban 290 forintért kínálták csomagját.

Kanadai sütőtökből mindhárom áruházban bőven akadt. Ennél a terméknél az Auchanban találtuk a legkedvezőbb árat: 119 forintért adták kilóját. Ennél valamivel többért árulták a másik két láncnál. Az Intersparban 149 forintos kilónkénti árat találtuk, a Tescóban pedig 199 forintba került a tök kilója.

Harmadik termékünk a pálinkára esett. Ennek az adta az aprópóját, hogy durva botrány kerekedett a múlt héten a Tesco és a Panyolai Szilvórium Zrt. között, miután a lánc kivonta a forgalomból a cég Szatmári ágyas szilvapálinkáját a termékkel kapcsolatban minőségbeli problémákra hivatkozva. (A gyártó reakciójáról itt, a Nébih állásfoglalásáról az ügyben itt írtunk bővebben.)

A fent említett terméket mi is kerestük mindhárom hiperben, de úgy tűnt, tényleg levették a polcokról. Megnéztük viszont, mennyibe kerül a legolcsóbb pálinka az üzletekben. Kizárólag olyan termékeket kerestünk, aminek címkéjén valóban fel van tűntetve a „pálinka” kifejezés. Nem ízesített likőrökre vagy más égetett szeszekre voltunk kíváncsiak.

A legolcsóbbat az Auchanban találtuk meg: a szabolcsi törköly literes ára 2980 forintot kóstált. Ennél csak kicsivel kértek többet a Tescóban a Delirium kékszőlő (törköly) pálinkáért, 3198 forint volt ebből egy liter. Az Intersparban többféle ízben is lehetett kapni a Kárpátia pálinkát, 2499 forint volt egy 0,5 literes üveg, azaz ebből már 4998 forintra jön ki egy liter.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem Magyarországot választotta célpontjául a kisbolt-specialista
Buksza blog | 2024. május 14. 10:04
A főleg élelmiszereket és italokat árusító lengyel Zabka három üzlet megnyitását tervezi májusban Romániában, majd ezt követően gyors terjeszkedésbe kezd. 
Vásárló Jelentős árcsökkentésre kényszerül a McDonald's: menüt adnának szendvicsárban az amerikai éttermekben
Buksza blog | 2024. május 14. 08:57
A McDonald’s arra készül, hogy extra árengedményt ad legalább egyik menüjére, hogy visszacsalogassa azokat a vendégeit, akik az infláció miatt az utóbbi időben inkább otthon főznek.
Vásárló Hamarosan szívhatják a fogukat az autósok?
Privátbankár.hu | 2024. május 11. 11:19
Az árcsökkenésnek vége szakadhat. 
Vásárló Nagyon bejött a "féláras" megoldás a magyar vásárlókat is megcélzó lengyel "cipőkirálynak"
Buksza blog | 2024. május 11. 09:37
Remekeltek az év elején a CCC cipőboltlánc üzletei. A nyereség a triplájára nőtt.
Vásárló Miért pont az Aldi vagy a többi diszkont? Megvan az új varázsszó
Buksza blog | 2024. május 9. 19:03
Az Aldi azon áruházláncok között lesz, amelyek jól jönnek majd ki abból az időszakból, amelyben az inflációval küszködő vásárlók sokkal jobban megnézik, mit vásárolnak a boltokban.
Vásárló Az elképzelhetetlent kínálja a svájci bicska új változata
Buksza blog | 2024. május 9. 15:13
A svájci bicska mögött 140 éves múlt áll, ám a fejlesztése soha nem áll meg egy pillanatra sem. Más kérdés, hogy amire a gyártó most készül, az igencsak meglepő változást hoz a bicska történetében.
Vásárló Kitalálja, mennyivel olcsóbb ugyanaz a magyar tészta Romániában, mint nálunk?
Privátbankár.hu | 2024. május 9. 06:35
Bődületes a különbség - miért vásárolna itthon az, aki Romániában is megteheti?
Vásárló Ezért kellett új ellenséget keresnie a kormánynak: sosem láttunk még ilyet a magyar boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. május 9. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérések bő 17 éves történetének legnagyobb éves árcsökkenését mértük a hazai hipermarketekben májusban - igaz, az áresés mértéke messze-messze elmarad a korábban látott óriási áremelkedésektől. Jó hír, hogy végre havi szinten is értelmezhető árcsökkenés történt az élelmiszerek frontján. Megnéztük azt is, hol a legolcsóbb a spárga, a párizsi és a csirkemáj.
Vásárló Újabb pofont kapnak a termékzsugorítók
Buksza blog | 2024. május 7. 11:11
Méretes bírságra számíthat az a gyártó Dél-Koreában, amelyik titokban próbálja csökkenteni termékei megszokott mennyiségét ugyanazért az árért.
Vásárló Az Aldi közelebb menne a vevőkhöz, miközben a Lidl ünnepel
Buksza blog | 2024. május 7. 07:48
Az Aldi egyik legjobb terjeszkedési döntése az volt, amikor a cég vezetősége úgy határozott, hogy partra szállnak Nagy-Britanniában. A „hódítást” a helyi lakosok bevonásával akarják kiterjeszteni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG