4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az augusztusi árcsökkenés után szeptemberi nagybevásárlásunk során áremelkedést mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében. Augusztushoz képest ugyan csak két hiper emelet az árain, éves alapon viszont szépen megugrottak az árak. Nem tartott sokáig az elképesztően olcsó sajtok világa sem, de itt az ősz, a sajt mellé szőlő dukál, abból viszont már most lehet kapni mindenfélét.

Mint ahogy nyolc éve minden hónapban, szeptember 5-én ismét elmentünk három hipermarket-lánc egy-egy áruházába, hogy megnézzük, miként alakult 30 termékből álló minta-kosarunk ára. Szokás szerint most is az Auchan, a Tesco és az Interspar egy-egy üzletét választottuk.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Szeptemberben két lánc, az Auchan és a Tesco emelt az árakon. Előbbiben 1,7, utóbbiban pedig 4,5 százalékkal került többe a vásárlás, mint augusztusban. A harmadik áruháznál, az Intersparnál 1,1 százalékos volt a csökkenés.

Komolyabb áremelés látszik viszont, ha egy éves távlatban nézzük meg az árakat. Az Auchanban 3,9, a Tescóban 5,4, az Intersparban 12,1 százalékkal drágultak az árak egy év alatt. Így az éves Árindexünk 7,1 százalék lett.

Mintakosarunkért a legkevesebbet, 17 276 forintot most is az Auchanban fizettük volna. A Tescóban pedig ugyanezekért a termékekért 18 545 forintot kérnek. Az Intersparban most 18 881 forintot fizettünk volna. A három áruház átlagára így 18 234 forintra emelkedett, ez száz forinttal több, mint előző hónapban. Így éves alapon 7,1 százalékkal, havi alapon pedig 1,7 százalékkal lett magasabb az átlagár.

Ha a legolcsóbban akartuk volna megúszni a nagybevásárlást, és mindent ott vettünk meg volna, ahol a legolcsóbb, akkor 1446 forintot spóroltunk volna. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna.

A Központi Statisztikai Hivatal kedden közli az infláció augusztusi alakulásáról szóló adatait.

Mi lett olcsóbb és mi drágult?

Havi átlagban 10 százalék feletti árcsökkenést csak az almánál mértünk. De kevesebbet kell fizetnünk tejért, a tojásért, a csirkehúsért és a margarinért. Drágább lett viszont a csokoládé, a májas, a párizsi és a sajt. A tésztáért is közel 26 százalékkal kellett többet fizetni, mint egy hónapja.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ha tavaly augusztushoz viszonyítjuk az árakat, már egészen más a kép: Több mint 40 százalékot drágult a krumpli, de az alma esetében is nagy volt az áremelkedés egy év alatt. Ugyancsak sokat drágult a tojás, a rizs, a csokoládé, az olaj, a tészta és a margarin. Közel 50 százalékkal kerül többe az általunk vizsgált tömény szeszes ital is, mint egy évvel korábban. Olcsóbb lett viszont a banán, a csirkemell, a sajt és a jeges tea.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Havi legolcsóbbak

Augusztusban külön megnéztük, hogyan alakult a sajt ára az orosz embargó hatására. Egy hónapja még elképesztő olcsón, 2009-es árszinten tudunk venni sajtot. A vásárlóknak rossz, a termelőknek jó hír, hogy az olcsóság nem tartott túl sokáig: augusztus után szeptemberben több mint 30 százalékkal került többe a sajt.

Az augusztusi, 900 forint alatti kilónkénti sajtot sehol sem találtunk, valamennyi áruházlánc emelt az árain: az Auchanban 979, a Tescóban 1099, míg az Intersparban 1349 forintért vehettünk sajtot.

Ha szeptember, akkor megjelent a boltok zöldséges részlegén az ősz egyik kedvelt idénygyümölcse, a szőlő. Fehér, olasz szőlőt az Auchanban már 325 forintos kilónkénti áron lehetett kapni, a magyart 469 forintért árulták. A Tescóban a fekete, magyar szőlő 299 forintba került, az Intersparban pedig ugyancsak kétféle szőlő közül lehetett választani: 549 forintba került a fehér szőlő, 449 forintba a rozé szőlő kilója.

Körülnéztük a mirelit pultok körül is. Ennek apropóját azt adta, hogy a múlt héten a Nébih ellenőrei az M1-es autópálya melletti étterem ellenőrzésekor 2008-ban lejárt fagyasztott húsgolyókra bukkantak.

Aggodalomra semmi pánik, mi nem találtunk lejárt gyorsfagyasztott élelmiszert. Megnéztük mennyibe kerülnek a hiperekben a legolcsóbb baromfi falatkák. Itt az Auchan nyert: 399 forintért lehetett venni panírozott pulyka korongot, a Tescóban 599 forintért találtunk, míg az Interspar saját márkás termékét is 599 forintért árulták.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG