6p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A magyar állam óriási összegekkel támogatja a multinacionális nagyvállalatokat, hogy itt ruházzanak be, ráadásul a hazai adórendszer is komoly ösztönzőnek számít. Az Audi vezére viszont nem kis felhördülést kiváltva a közelmúltban azt mondta, hogy nem az autógyárakat kellene támogatni. Az ablakon kidobott pénz volt eddig a cégek támogatása vagy a helyzet ennél kuszább? Ezt próbálja kibogozni Bod Péter Ákos, az MNB korábbi elnöke, közgazdász, egyetemi tanár.

A cikk eredetileg laptársunk oldalán, az Mfor.hu-n jelent meg

Marcus Duesmann, az Audi vezérigazgatója volt a Süddeutsche Zeitung riportalanya az év elején. Az autóipari csúcsvezető több mindenről beszélt, például szóbahozta, hogy volt ő zenekarban dobos, és tudja, hogy ha nincs buli, nem fogy úgy a sör. Szóval inkább a vendéglátóipart, turizmus kellene az államnak támogatnia, nem az autógyártást. Annak is nehezebb, tíz százalékkal csökkent a forgalom, de ezt minden autógyár és beszállító túl fogja élni. Szóba jött a SUV ügye: az ilyen típusok nagyon mennek a piacon, és bár a mai modellek hatékonyabbak a korábbainál, de egyszerűen a tömegük miatt jobban megterhelik a környezetet, mint a közép- és kisméretű gépjárművek. Erre az Audi vezére diplomatikusan azt mondta, hogy ő nem jár SUV-val, de azért finoman utalt a nagyobb méretű és erejű autók előnyeire, a töréstesztek kedvező eredményeire.

Naivitás azt hinni, hogy a két szép szemünkért települt ide az Audi (Illusztráció - Fotó: MTI/Balogh Zoltán )
Naivitás azt hinni, hogy a két szép szemünkért települt ide az Audi (Illusztráció - Fotó: MTI/Balogh Zoltán )

A Magyar Távirati Iroda szemlézte az interjút, pontosabban annak egy vonatkozását: a német autóipar nem igényel állami támogatást. Erre sokan felkapták a fejüket, a hírt sokan átvették. Nem csoda: Magyarországon különösen fontos ágazatról van szó, amelynek jó üzletmenete vagy éppen chip-hiány miatti leállása, kínai és amerikai exportkilátásainak alakulása, az elektromos verzióra való átállása nálunk legalább annyira számot tarthat a közérdeklődésre, mint Németországban, azon egyszerű oknál fogva, hogy a magyar GDP-nek nagyobb hányadát adja jelenleg a járműipar, mint a németét.

Benchmark. Ezen a néven a jövőben rendszeresen jelennek majd meg anyagok a Privátbankár.hu és az Mfor.hu oldalán. A jegyzetsorozatban neves szerzőket kértünk föl arra, hogy oldalainkon közöljenek hiteles, iránymutató, igazodási pontnak, viszonyítási alapnak - azaz benchmarknak - szánt írásokat aktuális közéleti, politikai, gazdasági témákban. Ezek valójában már nem is választhatók szét, hiszen minden, ami politika, az egyben gazdaság és közélet is a XXI. században.

Immár nem kell nekik állami támogatás? Ez tényleg komoly hír lenne. Ha igaz lenne. Eddig ugyanis a magyar állam jelentős kedvezményeket adott az autógyáraknak, a nagyobb beszállítóiknak, sőt praktikusan minden jelentősebb külföldi befektetőnek. Nincs hét, hogy valamelyik miniszter ne jelentene be egy-két új projektet, amely munkahelyet teremt vagy munkahelyet megőriz (ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a megnövelt termeléssel nem jár foglalkoztatásbővülés). A minisztériumi kommüniké fő címéből megtudjuk, hogy a külföldi cég milyen sok pénzt fektet be az ígéretes magyar piacon. A későbbi sorokból az is kiderül, ha kiderül, hogy a cég befektetéséhez mennyivel járult hozzá a magyar állam, azaz a magyar adófizető. Nem ritka, hogy a projekt értékének negyedét állja a magyar állam – de nem szerez ennek fejében tulajdont vagy jogcímet a nyereség negyedére. Szubvenció ez, ösztönző: hogy idejöjjön vagy itt maradjon a cég.

Persze nem új dologról van szó. Nekem is vannak emlékeim még az 1990-es évek elejéről az ipari minisztérium kopár tárgyalójában éjszakába nyúló tárgyalásokról, amelyek a körül forogtak, hogy a tőkeerős autóipari óriás milyen ösztönzőket kapjon a letelepedéshez. Kell még egy kis sweetener – megédesíteni a világcégnek az akkor új, jórészt ismeretlen piacra való belépést. Némileg ellensúlyozni azt, hogy Magyarország még nem volt tagja a közös piacnak és az azzal járó gazdasági és jogi rendnek; hogy az infrastruktúra állapota is olyan volt, amilyen.

Ez azonban régi történet. Ám úgy látszik, három évtizeddel később még mindig különalku kell a belépéshez, a külföldi cég itt maradásához. Nem magától értetődő ez az ügy. Hiszen aki magyar telephelyet választ, éppen úgy Európában van, mintha Belgiumban, Spanyolországban vagy Szlovákiában létesítene gyárat. A bérszint minálunk ráadásul sokkal alacsonyabb; csak a bolgár béreket előzzük meg egyértelműen. Viszont különös módon az itt szerzett nyereségből sem kér sokat a magyar állam: társasági adókulcsunk az unióban a legkisebbek között van – a hírek szerint sok cég még abból a csekély teherből is kaphat kedvezményt.

A járműipari cégek a válságig különösen szép nyereségeket értek el. A profit az övék: újra befektetik vagy hazautalják. Az elmúlt években a céges közlemények szerint nagy summákat repatriáltak – ez a tulajdonos szuverén döntésén múlik, ez a piacgazdaság rendje. Az viszont elég visszás, hogy ugyanaz a politikus, akik előző nap a magyar gazdaság tőkevonzó képességével büszkélkedik, másnap reggeli interjújában az innen kivitt profit ellen emeli fel hangját.

Akkor miért is ad nagyvonalú dotációt a magyar állam? Talán mert a térség többi országa is él ezzel a tőkevonzó eszközzel. Nem nehéz belátni, hogy ha van ilyen vetélkedés, annak mi itt mind kárvallottjai vagyunk. Nos, ehhez kellene a visegrádi együttműködés, partneri viszony a románokkal, horvátokkal.  

Fogjuk szaván akkor a német cégvezetőt? Azért annyira nem lehetünk naivak. Az ilyen interjú a vállalati PR része, és szükség is van rá. Az autóipar társadalmi megítélése rengeteget romlott, különösen Németországban, a dízelbotrány óta. A környezetvédelem ügyére élénken rezonál a német társadalom, a zöld szempontok politikai reprezentáció ismerten igen erős. Azt gondolom, hogy már nem a régi a járműipar pozíciója, mint valaha valóban volt – a német gazdaság igen diverzifikált lett mostanra. Jól teszi, marketing-okokból is, ha az iparág csúcsvezetője a most sokkal többet szenvedő gazdasági ágakkal szemben szolidaritást mutat.

Nekünk azonban megmarad a komoly dilemma. Valóban rendjén való az ide befektető külföldi, növekvő arányban ázsiai vállalkozásokat, az itt jól kereső európai cégeket rendszeres szubvencióban részesíteni? Nem csekély pénzről van szó. Lenne helye máshol is, ahol talán többet hozna az egész társadalomnak: jobb képzés, flottabb ügyintézés, transzparens adózási és szabályozási viszonyok, korszerűbb fizikai és humán infrastruktúra, hogy csak slágvortokat mondjak. Mindezekből a külföldi cégek is profitálnának. És profitjuk után rendben adózhatnak.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Németország visszatér az európai porondra – milyen erőnlétben?
Bod Péter Ákos | 2025. április 25. 05:42
Vajon mit kezd a Németország előtt álló feladatokkal a május elején felálló új kormány? Ez Magyarország számára – amelynek legfőbb exportpiaca az Európai Unió legerősebb gazdasága – is fontos kérdés. A koalíciós tárgyalások viszonylag gyors lebonyolítása nyomán immár látszódnak az új irányok – írja legfrissebb cikkében a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár.
Benchmark Bod Péter Ákos: Európai gazdasági és védelmi szuverenitás – esélyek a magyar gazdaságnak?
Bod Péter Ákos | 2025. április 18. 05:53
Trump győzelme, majd a vártnál, előrejelzettnél is protekcionistább, az elképzeltnél is drasztikusabb karakterű ügyintézése már a 2025. április 2-án meghirdetett vámakciója előtt kezdett megjelenni a reálfolyamatokban. Hatása bizonyos mértékben belejátszott az európai ipar, és benne a magyar feldolgozóipar év eleji gyengélkedésébe, különösen a járműgyártást érintő prognosztizálható változások miatt.
Benchmark Bod Péter Ákos: Papíron nyugalom, a kasszánál drágulás
Bod Péter Ákos | 2025. április 11. 05:47
Márciusban nem emelkedett a fogyasztói árak átlaga Magyarországon – közölte a KSH, ami alapján az infláció egy hónapra megállt. A „nulla változás” mögött csökkenő üzemanyagárak és stagnáló élelmiszerárak állnak, miközben több termékcsoport drágult. A hivatalos adatok és a lakossági érzékelés között egyre mélyebb a szakadék. Valóban ennyire megfékezték az árakat? Vagy csak a statisztika lett kedvezőbb? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Soha ne fogadj Amerika ellen!
Barlai Róbert | 2025. április 6. 17:16
„Soha ne fogadj Amerika ellen” – mondta egykor Warren Buffett amerikai befektető. Igaz, van egy másik híres tőzsdei mondás is, a „never say never”, azaz „sose mondd, hogy sosem”. Lehet, most van az, hogy mégis Amerika ellen kell fogadni?
Benchmark Ez az igazság a magyar bérekről a jegybank korábbi elnöke szerint
Privátbankár.hu | 2025. április 3. 19:29
Bár gyorsan nőnek a magyar bérek, az infláció és a gazdasági bizonytalanság miatt mérsékelt a reálbővülés.
Benchmark A forint tartós gyengítése hibás gyakorlat – megszólalt a volt jegybankelnök
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 09:46
Bod Péter Ákos szerint ideje szakítani azzal a gazdaságpolitikai gyakorlattal, amely a forint gyengítését versenyképességi eszköznek tekinti. A volt jegybankelnök szerint a térség valutái közül a forint lóg ki leginkább, és a tartós leértékelés csak fokozza az inflációt.
Benchmark Gavallér állam és gyenge verseny: áremelkedés plusz ütemcsökkenés
Bod Péter Ákos | 2025. március 21. 05:54
Az év eleji áremelkedések ismét az EU legmagasabb inflációs rátáját eredményezték Magyarországon, miközben a kormányzat sikerpropagandát folytatott. Az élelmiszerárak drágulása és a kiskereskedelmi árrés maximalizálása élénk társadalmi vitát váltott ki. Eközben az ipari és építőipari árak is emelkedtek, miközben a gazdaság stagnál. A háttérben strukturális problémák és versenytorzító tényezők is meghúzódhatnak. Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Makacs infláció, bizalmatlan fogyasztó, pótcselekvő kormány
Bod Péter Ákos | 2025. március 13. 05:42
Mindenkit lesokkolt, hogy még a januári – már akkor is az Európai Unióban a legmagasabb – éves inflációnkat is überelni tudta a februári. Amire aztán nem is késett a kormány válasza, a kiskereskedelmi láncokra kivetett árrés-stop. Vajon ez képes lesz-e megfékezni a pénzromlást, vagy csak még feljebb taszítja azt, ahogyan történt a korábbi árstopokkal (élelmiszer, üzemanyag)? Erre is válaszol lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a legfrissebb cikkében.
Benchmark Bod Péter Ákos: Elment két év, mire mentünk vele? És mi jöhet?
Bod Péter Ákos | 2025. március 7. 05:47
A KSH friss adatai szerint a magyar GDP 2024-ben 0,5-0,6 százalékkal nőtt, ám a gazdaság teljesítménye még mindig elmarad a két évvel ezelőtti szinttől. Az ipar és a mezőgazdaság visszaesése, valamint a beruházások jelentős csökkenése továbbra is fékezi a növekedést. A kormány az élénkülést a fogyasztás bővülésétől és a külföldi beruházásoktól várja, de a gazdaság szerkezeti problémái és a külső kockázatok miatt a fellendülés továbbra is bizonytalan. Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Beruházások – megvolt a mélypont?
Bod Péter Ákos | 2025. február 28. 05:43
A KSH közzétette a 2024-es év utolsó trimeszterének beruházási adatait: az előjel nem volt váratlan, de mégis kellemetlen hír, hogy az év vége nem hozott fordulatot. A beruházási volumen jó ideje csökken, mégis lehetett remélni, hogy az év során már elértük a gödör alját. A visszaesés mértéke pedig egyenesen aggasztó. Akkor is, ha tudjuk: a 2022-es tavaszi országgyűlési választás előtti nagy költségvetési kiköltekezés és a laza monetáris kondíciók fenntartása nemcsak a lakossági fogyasztásnak, hanem a beruházási aktivitásnak az élénkítését is célozta.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG