9p

A papírforma szerint 2024-nek érezhetően jobb esztendőnek kellett volna lennie, legalább gazdasági vonatkozásban, mint amilyen a megelőző volt. Az ugyanis a példázatbéli állatorvosi ló módjára az összes közgazdasági bajt bemutatta: rekordmagas inflációt, a fizetési mérleg hatalmas deficitjét, a költségvetés újabb megcsúszását, a lakossági fogyasztás csökkenését – ennél már csak jobb jöhet.

A kormány ugyan a legeslegutolsó napokig tagadta, hogy 2023 gyatra év, majd a karácsonyi ünnep után, a szilveszter előtti bejgli-mámoros napokban közzétette a részleges beismerés adatait. A Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás 2023-as hiányát a GDP 5,9 százalékára taksálta a decemberi jelentésében; mivel a költségvetési törvényben 3,5 százalék szerepelt, az ahhoz mért 2,4 százalékpontos megcsúszás mértéke akkora, mint korábbi években maga a költségvetési hiányhányad volt. A sokáig magabiztosan hirdetett gazdasági növekedésről pedig az évvégi közlés szerényen annyit tett közzé, hogy az mínusz 0,4 százalékra várható. Ekkor került be a köznyelvbe a negatív növekedés szófordulata.

Ez volt tavaly év végén. Nem kellett sok idő, hogy kiderüljön: valójában még ennél is rosszabb a gazdasági teljesítmény. A 2023-as GDP-index mínusz 0,9 százalék lett. Ami pedig a kormány által menedzselt kiadások és bevételek egyenlegeként létrejövő államháztartási hiányt illeti, az végül a GDP 6,5 százalékára rúgott.

Önmagában meghökkentő, hogy a modern adatgazdagság korában – és nem rendszerváltozási krízis vagy természeti katasztrófa idején – az állam ennyire képtelen legyen fontos gazdasági mutatókat eltalálni. A másik lehetséges magyarázat: a kormány eleve teljesíthetetlen célokat közöl, valamilyen nem-gazdasági szándékból politizál a gazdasági mutatókkal. Gazdasági motívumot ugyanis nem találni az ambiciózus hivatalos célértékek bejelentése, majd gyakori és jelentős elvétése mögött. Nincs üzleti hozama, közgazdasági értelme a valóságtól távolálló mutatószámok közzétételének. Némi „kincstári optimizmus” megszokottnak mondható, de ha még az éves gazdasági dinamika előjele sem stimmel, az semmi konjunktúraösztönző, hangulatjavító, lelkesítő hatást nem fejt ki a gazdasági szereplőkre. Ha van hatás, az inkább az óvatossági motívum erősödése az üzleti szereplők között.

Ez a szavahihetőségi deficit a 2024-es évet is jellemezte, amely ismét választási év, így a szokásosnál is inkább átpolitizálódott minden szakterület. Az elemzői közösség az előzmények ismeretében jogosan fogadta kétkedéssel a kormányzat erősködését, hogy ugyanis most aztán 2024 lesz a lendületes év. Nem politikai ellendrukkerségből, hanem a hazai folyamok elemzése és külső viszonyok számbavétele miatt kellett figyelmeztetnünk olvasóinkat: indokolatlanul optimista volt a PM 3,6 százalékos GDP-növekedési prognózisa 2024-re. Még voluntaristább volt az akkor újonnan (vagy inkább: ismét) létrehozott Nemzetgazdasági Minisztérium: tisztségviselői 4 százalékos növekedésről beszéltek, sőt még szakmai fórumokon is ennél nagyobb növekedési ütemről szóltak. Maga a 2024-es költségvetés 4 százalékos GDP-emelkedésre épült.

Az elemzők már korán szembesítették a hatóságokat a tényadatokkal, magam is kénytelen voltam óvni a vállalati döntéshozókat: „Az év vége és az új esztendő kezdete nem jogosítja fel az üzleti vezetőket, elemzőket az olyan optimista szcenáriók komolyan vételére, amilyenek kormányzati körökből érkeznek. Azok bizonyára inkább szólnak a választóknak, mint az gazdasági döntéshozóknak, akik nem alapozhatnak döntéseket vágyakra és ígéretekre.”

A folyamatosan érkező tényadatok ellenére a kormányzat, azon belül különösen a Nemzetgazdasági Minisztérium növekedési ideológiát hirdetett: a miniszter, Nagy Márton a jegybanktól a kamatszint mérséklését várta el, és a 3 százalékos inflációs cél megemelésének célszerűségéről beszélt. A közzétett iparpolitikai dokumentum (Magyarország versenyképességi stratégiája) az előszavában egymás mellett szerepeltette a folyamatosságot és az ígéretes távlatot, úgy fogalmazva, hogy „a gazdaság stabilitásában kiemelkedő szerepe van az iparnak, amely a GDP 21-22 százalékát adja”, és az iparban „nincs szükség gazdasági fordulatra”.

Az üzleti szféra azonban óvatos várakozásokkal kezdte a 2024-et, és erre kellő oka volt. 2023-ban ugyanis nemcsak ezek a – keveseket izgató – makrogazdasági adatok lettek rosszabbak, hanem természetesen a mögöttük meghúzódó folyamatok is: csökkent a lakossági fogyasztás, nagyot estek a beruházások, mérséklődött a kivitel, de még jobban csökkent a behozatal. Röviden: az üzleti szereplők nagy többségének az év kiábrándulást hozott.

Ehhez képest a politikai vezetés nyilatkozataiban 2024 lendületes és sikeres esztendőként jelent meg. Az előző év kolosszális melléfogása ellenére az összehangolt kormányzati propaganda kulcsszavai: erős gazdasági növekedés, az inflációtól való végleges megszabadulás, a lakossági reálkeresetek és a fogyasztás erőteljes növekedése.

Út a semmibe?
Út a semmibe?
Fotó: Depositphotos

Idén viszont a kormányzat sem tudott a korábbihoz hasonló költekezési többlettel gazdaságot stimulálni, sőt közösségi beruházások leállításáról születtek döntések. A vállalati körben is sokan visszafogták beruházási terveiket a gyenge külső konjunktúra és a stagnáló hazai kereslet miatt. A csökkentő kamatszint, az újabb kormányzati támogatási akciók, valamint a politikusok „verbális intervenciói” ellenére a vállalati hitelfelvétel gyengén alakult. Hiába: ha nem látnak maguk előtt növekvő piacot a cégek, még kedvezőnek tekinthető hitelkondíciók mellett sem vesznek magukra adósságot.

A lakosság (háztartás) mint szektor csak a makrostatisztikában jelenik meg egységes szereplőként: valójában fogyasztóként és megtakarítói minőségében nagyon tagolt a magyar társadalom is. Az inflációs hullám ellen bizonyos megtakarító rétegek képesek voltak védekezni az inflációkövető állampapírok, a felfelé tartó ingatlanárak, bizonyos részvények áralakulása révén. Még nőtt is a tehetősebbek megtakarítási rátája, miközben a családok nagyobb része nehéz helyzetbe került 2024-re a 2022-es választási évben élvezett meglepetés-jövedelmek elmúltával és az inflációs időkben elszenvedett reáljövedelem-csökkenés következtében.

Bár kormánytényezők visszatérően okolják a lakosság túlzottnak minősített megtakarítását és így visszafogott fogyasztását a gyenge gazdasági növekedési adatokért, a helyzet nem így áll: 2024-ben a lakossági összfogyasztás már ismét emelkedett a megelőző év gyenge bázisán.

(Ugyanerre a következtetésre jutott a legutóbbi Klasszis Klub Live-ban Petschnig Mária Zita, a Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa):

Újabban növekszik a személyi kölcsönök, fogyasztási hitelek felvétele, ami szintén fogyasztásnövelő hatású, noha magam az ilyen célú hitelek növekvő felvételét valójában inkább aggodalomra okot adó jelenségnek tartom. A nagy visszahúzódás azonban nem a fogyasztásban, hanem a beruházási folyamatban következett be, mind a közösségi szférában (állam, önkormányzat), mind az üzleti életben.  

A háztartási és vállalati hitelállomány éves növekedési üteme a hitelintézeti szektorban

Forrás: MNB.

A 2016 és 2020 eleje közötti „aranykor” idején mind a családok, mint a cégek hitelfelvételi kedve élénk volt, a hitelezés pedig ráerősített az amúgy is kedvezően alakuló konjunktúrára. A rákövetkező megrázkódtatásos években viszont a külső sokkok és a gazdaságpolitikai cikkcakkok mozgatták a folyamatokat. A 2022-es választáshoz kapcsolódó jövedelempolitikai intézkedések, a jegybanki hitelkondíciók megnövelték a háztartások adósságvállalási kedvét és képességét, fenntartották a vállalatokét – de ez mind megtört 2023-ban. A cégek hiteloldali óvatossága olyan jelenség, amely egybeesik más felmérésekkel és megfigyelésekkel: nem a hitelhez jutás a gond, hanem a kereslet.

A négy százalékos növekedéssel kampányoló kormány az év közepén kénytelen lett felére visszavenni a növekedési prognózisát. De őszre már a 2 százalék is illúziónak látszott. Az elemzők a 2024-es GDP-indexét a fél és egy százalék közé teszik. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) évvégi inflációs jelentése 2024-re a GDP 0,3-0,7 százalékos bővülését vetíti előre.

Az előző évi zsugorodást figyelembe véve kétéves stagnálásról beszélhetünk. Az érezhető gazdasági növekedést a jegybanki elemzés is a jövőbe tolta ki, 2025 második felére. Az MNB az újabban érvényesülő óvatossága jegyében elég széles sávot jelölt meg: a 2,6-3,6 százalékos GDP-növekedési tartomány alja a független elemzők prognózisaihoz, a felső sávszél pedig a kormányzati tervekben szereplő adathoz áll közel.

Ami azonban további óvatosságra ad okot a jövő évet illetően: az MNB dokumentumai 2025-re nézve a nagy járműipari, akkugyártó beruházások felfutásától jelentős GDP-növelő hatást várnak el: a BMW, a BYD és a CATL termelésbe állása elvileg 0,6 százalékponttal növelné a 2025-ös GDP-t. Azonban a 2024-es év megnövekedő technológiai, geopolitikai bizonytalanságai Európa-szerte pontosan a járműgyártást érintették leginkább. A kilátások sem egyértelműek. A magyar gazdaság idei teljesítményének alakulását is jelentős részben magyarázták külső tényezők: ezeknek a számbavétele egy újabb elemzést, kitekintést igényel.

Az viszont nem helytálló védekezés, miszerint az immár második éve tartó stagnálásért kizárólag külső tényezők felelősek: az időjárás, az energiaárak, a háború elhúzódása, és újabban a legfőbb okként emlegetett német recesszió. Egyfelől a magyar gazdaság szerkezete (egyebek mellett jelentős, sőt növekvő energiaigénye) és másfelől a magyar gazdaságpolitika gyakori felesleges beavatkozása árakba, kamatokba, szerződésekbe: ez is mind ott áll az üzleti szféra szerény teljesítménye mögött.

Ehhez hozzá kell adni azt is, hogy az EU-források egy fontos körében 2024 közepétől megszűnt a beáramlás. Az pedig nem egyszerűen újabb külső tényező, hiszen a lehívási feltételek nem teljesítése vagy csak a részleges megfelelés áll a kormányon múlik. A forrásokhoz való hozzájutás felfüggesztése mögött tehát hazai politikai teljesítményhiány áll.

Az érintett uniós források kiesése pontosan azt a beruházási folyamatot húzza vissza, amelynek a megtörése már 2023-ban, de 2024-ben is a GDP gyatra alakulásának legfőbb oka volt.

Az év karakterének és a 2025-ös esztendő kilátásainak értelmezéséhez ezért elkerülhetetlen lesz az EU intézményeihez, főbb tagállamaihoz fűződő kormányzati viszonyulás, valamint általában is a magyar gazdaság külső környezetében zajló folyamatok elemzése.

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Trump és más kockázatok – európai, magyar nézőpontból
Bod Péter Ákos | 2024. december 5. 05:42
Erős dollár, magas globális kamatszint, nagy külkereskedelemi átrendeződés az USA-val szemben a jelenleg külkereskedelmimérleg-többletes országok és kereskedelmi tömbök kárára. Ezek lehetnek a Trump-éra alatti gazdaságpolitika hatásai. Nagy globális (európai) exportkitettsége miatt a magyar gazdaság különösen a veszélyeztetett szereplők listáján van.
Benchmark Bod Péter Ákos: Lesz-e gazdaságpolitikai vonalvezetése Amerikának?
Bod Péter Ákos | 2024. november 28. 05:41
Milyen lesz az amerikai gazdaságpolitika 2025. január huszadika után? Trillió dolláros kérdés.
Benchmark Draghi tévedése
Garamvölgyi Zsolt | 2024. november 19. 15:19
Nagy visszhangot váltott ki Mario Draghinak az Európai Unió romló versenyképességéről írt jelentése, melyben megállapítja: az Uniónak sürgősen versenyképességi reformra van szüksége, ha el akarja kerülni, hogy gazdasági és politikai jelentősége végzetesen meggyengüljön. A megszólalók általánosan egyetértettek az Európai Bizottság különmegbízottjának helyzetértékelésével, csak egyes javaslatait kritizálták néhányan. Senki nem foglalkozott viszont a jelentés azon alapvető hiányosságával, hogy teljességgel figyelmen kívül hagyja a tényt, miszerint a versenyképesség erősítésének legfontosabb feltétele a megfelelő emberi erőforrás. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Földbe döngölt infláció?
Bod Péter Ákos | 2024. november 15. 05:42
Egy hónap alatt, szeptemberről októberre 0,1 százalékkal nőttek nálunk az árak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) mérése szerint 3,2 százalékkal magasabb a fogyasztóiár-index, mint tavaly októberben volt. Az adatok közzététele után ragadtatta el magát örömében a miniszter: az inflációnak annyi. Mivel a politikusi mondások gazdasági ügyekben, meg általában is, újabban igen távol képesek esni a valóságtól, van okunk kételkedni ebben az esetben is.
Benchmark Bod Péter Ákos: Nem húz a motor – mi lesz az iparral?
Bod Péter Ákos | 2024. november 8. 05:41
A statisztikai hivatal által közölt negatív adatoknál is elkeserítőbb kép rajzolódik ki a hazai iparban. A gyengélkedő német gazdaság és Donald Trump győzelme az amúgy sem fényes kilátásokat még borúsabbakká teszi.
Benchmark Bod Péter Ákos: A gond nem a recesszió, hanem ami megelőzi és követi
Bod Péter Ákos | 2024. november 1. 05:44
Az idén nem jött olyan egyszeri brutális fordulat sem a világban, sem a hazai gazdaságban, amely joggal tenné zárójelbe az eredeti, irreálisan magasra emelt állami tervadatot. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Az amerikai választás kimenetelének közvetlen gazdasági hatásai
Bod Péter Ákos | 2024. október 18. 05:41
Az Egyesült Államok jelentős világgazdasági súlya – ami nagyjából egyenlő az EU és Kína együttes részesedésével –, valamint amiatt, hogy a dollár még mindig a globális kulcsvaluta, ami a tengerentúlon történik költségvetési, monetáris ügyekben, az azonnal és közvetlenül kihat a világ többi részére. Ebből az aspektusból kell vizsgálni, milyen gazdasági következményei lehetnek annak, ki győz majd a november 5-ei elnökválasztáson: Kamala Harris vagy Donald Trump. 
Benchmark Bod Péter Ákos: A járműipar már rég nem Európa motorja – és nálunk?
Bod Péter Ákos | 2024. október 11. 05:43
A hét hírei között vezető helyen állt, hogy az EU többségi szavazással elfogadta az Európai Bizottság előterjesztésében a kínai elektromos autók importjára kivetett „súlyos büntetővámokat”. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Múló pánik a piacokon, vagy a sebezhetőség jele?
Bod Péter Ákos | 2024. augusztus 16. 05:43
Nagyon ráijesztett a gazdasági szereplőkre a hirtelen jött pénzpiaci válság. Egy hét alatt hatalmas fordulatok következtek be: a japán jegybank váratlan július 31-i kamatemelése nyomán három munkanapon belül a S&P500 index 6 százalékot esett, a Nasdaq100 több mint 8, a Nikkei225 pedig egyenesen 20 százalékot.
Benchmark Bod Péter Ákos: Az orosz és az ukrán gazdaság a háború harmadik évében
Bod Péter Ákos | 2024. augusztus 9. 05:42
Amikor Ukrajna, Oroszország állapota a téma, a világot érthetően elsősorban a háborús fejlemények érdeklik. Ezekhez képest másodlagos, hogy a 2022. februári orosz invázió után hogyan alakul a közvetlenül érintett két ország makrogazdasági pályája. Kevesen gondolták volna (legkevésbé a hadüzenet nélküli frontális támadást elindító orosz politikai és katonai vezetők), hogy így elhúzódik a háború. Most már középtávúnak számító időtartam statisztikai adatait tanulmányozhatjuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG