9p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A gazdasági helyzet értelmezését nagyban nehezíti, hogy rengeteg kétely övezi a nemzetgazdasági adatok megbízhatóságát. A 2023 októberéről érkező adatok lassulást, elakadást jeleznek, akkor vajon mire alapoz az optimista kormánypropaganda?

Azt lehetett tudni, hogy a költségvetési és monetáris ösztönzőkkel felspannolt 2022 után recessziós 2023-as esztendő jön. Ezért sem csatlakoztam a válságot kiáltókhoz 2022 végén. Persze nem kellett volna ennek így lennie, de szomorú tény, hogy hosszú évek kellemetlen tapasztalatai után továbbra is prociklikus a gazdaságpolitika (jobban mondva: a politika a gazdaságban). Mindig a következő politikai eseményre figyel, a legközelebbi választásra optimalizál, és akkor is élénkíti a gazdaságot, amikor az üzleti ciklus jól alakul, így nem kellene ráerősíteni, kölcsönpénzből. 

Aztán jön a böjtje: mint emlékezetes módon 2008-ban, hogy amikor egy külső, szinte természeti okként fellépő pénzügyi válság esetén valóban kellett volna állami eszközökkel élénkíteni a gazdaságot. De már nem maradt költségvetési erő, a megelőző esztendők sorozatos deficitjei nyomán. 2023-ban messze nem ennyire végletes a helyzet, csupán gyengülő konjunktúra időszaka állt elő az előző másfél évhez képest. Némi monetáris élénkítés, némi költségvetési lazítás jól jött volna – de már nem volt miből. 

Ilyen előzmények után nem maradt más 2022 nyarán a kormánynak, mint a Keynes által ajánlott költségvetési élénkítés nélkül menni bele a konjunktúra-gyengülésbe. Az ráadásul rég nem látott inflációs hullámmal esett egybe. A fogyasztói árak hirtelen, eleinte jórészt külső okok miatti megugrása esetén elvileg lehetne adóhányadot mérsékelni, és ezzel tompítani az embereket érő kellemetlen hatásokat – ha a költségvetés állapota megengedne egy kis bevételkiesést, vagyis némi deficitnövekedést. Csakhogy a választási évben, sőt az azt megelőző két esztendőben is rendkívül nagy lett a költségvetés hiánya, így nem maradt már szufla a recesszió beállásakor. 

Ez tehát a közelmúlt. Részben magyarázatot ad arra, hogy a térségi mintától eltérően miért mérséklődik Magyarországon a gazdasági teljesítmény 2023-ban. Mert hogy mérséklődik, akörül elemzői konszenzus van, az előjel mínuszos lesz, az értéke még függ a negyedik negyedév alakulásától – meg a statisztikai hivataltól.

Merre tovább? Fotó: Depositphotos
Merre tovább? Fotó: Depositphotos

A hivatal említése nem egyszerű poén itt; a gazdasági helyzet értelmezését nagyban nehezíti, hogy rengeteg kétely övezi a nemzetgazdasági adatok megbízhatóságát. Nagy fordulatok, inflációs kilengések idején eleve nehéz mérni az árak alakulását, azáltal pedig a volumeneket, vagyis a folyó forintban kapott adatok mögötti reálmértékeket. Az pedig, hogy a politikai vezetés megrendelésként ható adatelvárásokat tesz közzé időről időre, nem tesz jót a statisztikai szolgálat hitelességének. 

De nézzük a megismert adatokat. Már korábban közzétették az év harmadik negyedéről, hogy bruttó hazai termék (GDP) már növekedésnek indult az év előző trimeszteréhez képest, ki is mondták a recesszió végét. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közleménye szerint a GDP-adatot a termelési oldalon a mezőgazdaság rendkívüli emelkedése vitte a második negyedév szintje fölé, a többi főbb ágazat gyengécske alakulása mellett. Különös helyzet ez, hiszen mostanra az agrárgazdaság súlya csekély lett, így nyolcvan százalék feletti negyedéves növekedési mutató kellett ahhoz, hogy a nemzetgazdasági összesen kedvező értéket vehessen fel. Mivel ilyen hatalmas mezőgazdasági output-emelkedéssel később már nem lehet számolni, nagy figyelem irányul a többi, súlyukat tekintve jelentősebb ágazatra. 

Nos, a 2023 októberéről közzétett adatok szerint az ipari termelés volumene a megelőző, szeptemberi hónaphoz képest 0,6 százalékkal mérséklődött, ami csekély változás, sőt inkább csalódás. Ezzel jelentősen, 3,2 százalékkal marad el az ipari output az egy évvel korábbitól (ha a munkanaphatást is figyelembe veszik, akkor 2,8 százalékkal). Egy-egy hónap teljesítménye ingadozhat, de most már megvan az év első tíz hónapja: az ipari termelés 4,7 százalékkal kisebb, mint 2022 azonos időszakában. Ez bizony elég gyenge adat, főként egy olyan ország esetében, amely gazdasági szerkezetében az iparnak sokkal nagyobb a jelentősége, mint a fejlettebb, gazdagabb, a szolgáltatások nagy túlsúlyával jellemezhető európai országokban. 

Ugyancsak most jelent meg a statisztikai szolgálat közleménye a kiskereskedelmi forgalom alakulásáról. Eszerint októberben a forgalom volumene némileg (0,3 százalékkal) csökkent a szeptemberihez viszonyítva. Ha pedig a már akkor is gyengécske 2022. októberhez mérjük, úgy 6,5 százalékos csökkenést látunk. Megint érdemesebb az idei év első tíz hónapjának adatait nézni: a forgalom volumene 9 százalékkal kisebb az idén. 

„Békeidőben” páratlan mértékű fogyasztás-visszaesés ez. Igaz, a 2022. áprilisi választás eredményeinek alakításához bedobott állami pénzeszközöknek köszönhetően példa nélküli volt a választás körüli hónapok bolti forgalom-megugrása is. Ismét egy markáns mutató, amely jelzi, micsoda konjunkturális kilengéseket idézett elő a kormányzat a pártpolitikai siker érdekében.

A 2023 októberéről érkező adatok lassulást, elakadást jeleznek, akkor vajon mire alapoz az optimista kormánypropaganda? Egyáltalán lehet-e hinni a hivatalos adatoknak? Évtizedekre visszatekintve is elmondható, hogy most meglehetősen nagy a bizalmatlanság az adatokkal szemben, és nemcsak a mindig szkeptikus nagyközönség, hanem szakemberek részéről is.  

Az ár- és így a GDP-statisztikákat övező bizalmatlanságra reagálva a KSH magyarázó cikket tett közzé. A legvitatottabb ügy az infláció; annak egy lényeges komponensét, nevezetesen a lakossági energiafogyasztás árának mérését taglalja a közlemény. A politikailag elvárt „egy számjegyű infláció” 2023 októberében úgy jött ki, hogy éves szinten 16,1 százalékos energiaár-csökkenést mutatott ki a hivatal a háztartások esetén. A helyzet valóban fura, mert rögzített tarifák mellett aszerint változik egy-egy család által fizetett szolgáltatás ára, amilyen mértékben lépi túl az illető háztartás a kedvezményes („rezsicsökkentett”) keretet, bekerülve ezáltal a meghökkentően magasra húzott árú kategóriába. Ekkor árkülönbséget eleve értelmetlenség volt megadni: nem szól racionális közgazdasági vagy technológiai érv a kedvezményes mennyiség és pláne a kedvezményes/megemelt tarifa arányszáma mellett, az egész helyzet mesterkélt. Az energiafogyasztás fogyasztói árának mérése valóban különleges módon történik. Amint a KSH közleménye írja: havonta becslést készítenek, hogy a háztartások az elfogyasztott gázért és áramért milyen arányban fizetnek a 2022. augusztus 1. előtti árakon illetve már az új árakon. 

A kalkulációt tehát el kell hinnünk. A KSH közleményét jegyzők azzal támasztják alá a becslés jóságát, hogy a teljes fogyasztóiár-indexre az előrejelzői konszenzus 10,3 százalék volt. A két adat közötti különbség valóban nem nagy, az elemzői várakozás nem állt messze a hivatal által kihozott 9,9 százaléktól. Ami történetesen megfelel a politikailag igényelt egy számjegyűségnek.

A mérési problémákat félretéve sem könnyű megállapítani a gazdaság állapotát, mint ahogy az állami pénzügyekét sem. Az áfabevételek és a kiutalások egyenlege az év első 10 hónapjában szinte pontosan megegyezik 2022 első tíz hónapjának bevételi egyenlegével: az emelkedés mindössze 0,2 százalék. Mindez rekordméretű fogyasztóiár-emelkedés mellett! 

Az adat azért is különös, mert a jövedéki cikkek adója 10 százalékkal nőtt folyó forintban az első tíz hónapban. Ez azért más dinamika. Noha szintén volumen-elmaradást jelez a 18 százalékra tehető idei éves infláció mellett. Az áfa esetében viszont a bevétel idei növekedése csupán 6 százalék, a kiutalások viszont 14 százalékkal nőttek – így áll elő a nulla közeli változás a 2022-es év első tíz hónapjához képest. A Pénzügyminisztérium (PM) jelentése utal arra, hogy szemben az előző évvel, az import mérséklődése is lefele vitte az áfabevételi dinamikát (a kiadásnövekedés okait nem részletezi, csak annyit közöl: a kiutalások növekedéséhez hozzájárult a köztes ágazatok magasabb befizetése). 

Költségvetési kérdőjelek

A PM 2023. októberi államháztartási jelentésének talán leginkább elgondolkoztató bekezdése az állam kamategyenlegével foglalkozik. A bevételek és kiadások egyenlegeként adódó 1 938,9 milliárd forint nettó kamatkiadás 491,7 milliárd forinttal lett több az előző évhez képest. Óriási összeg ez, és a korábban kisebb kamatok mellett felvett kölcsönök lejárásának ütemében most sokkal nagyobb kamatozású forrásokat kell bevonni. Önmagában a kamatteher középtávú fenntarthatósági kérdéseket vet fel. Ezért különösen kritikus az ezermilliárdos áfakiesés ebben az évben. Egyben emlékeztet minket arra, hogy a figyelmeztető tanácsok ellenére túlságosan a fogyasztási adózás felé vitték az állam finanszírozását, nagyvonalúan könnyítve a jövedelemadókon. 

A folytatás számos kérdőjele között ott van a költségvetés ügye. Ha javulna a nettó export mutatója, az formailag felfele viszi a GDP-t, amely mára a magyar politika szent tehene lett. Csakhogy: az importot jóval meghaladó export javít néhány mutatón, de nem segít a költségvetésen. Arra pedig a már ismert okokból nagy terhek fognak hárulni – ingatag bevételi viszonyok között. Lehet ezért nagy fejlesztésekről álmodozni, de az államháztartás realitásai hamar lehozhatják a földre a nagyot álmodót. Mindez visszavisz minket ahhoz a kérdéshez, hogy valóban mi is jöhet a recessziós negyedéveket követően. Visszapattanás? Az nem, már látható. Pangás? Talán nem, noha kulcsmutatóink meglehetően lapos konjunktúrát jeleznek. És még nem is beszéltünk a geopolitikai kockázatokról… 

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark A forint tartós gyengítése hibás gyakorlat – megszólalt a volt jegybankelnök
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 09:46
Bod Péter Ákos szerint ideje szakítani azzal a gazdaságpolitikai gyakorlattal, amely a forint gyengítését versenyképességi eszköznek tekinti. A volt jegybankelnök szerint a térség valutái közül a forint lóg ki leginkább, és a tartós leértékelés csak fokozza az inflációt.
Benchmark Gavallér állam és gyenge verseny: áremelkedés plusz ütemcsökkenés
Bod Péter Ákos | 2025. március 21. 05:54
Az év eleji áremelkedések ismét az EU legmagasabb inflációs rátáját eredményezték Magyarországon, miközben a kormányzat sikerpropagandát folytatott. Az élelmiszerárak drágulása és a kiskereskedelmi árrés maximalizálása élénk társadalmi vitát váltott ki. Eközben az ipari és építőipari árak is emelkedtek, miközben a gazdaság stagnál. A háttérben strukturális problémák és versenytorzító tényezők is meghúzódhatnak. Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Makacs infláció, bizalmatlan fogyasztó, pótcselekvő kormány
Bod Péter Ákos | 2025. március 13. 05:42
Mindenkit lesokkolt, hogy még a januári – már akkor is az Európai Unióban a legmagasabb – éves inflációnkat is überelni tudta a februári. Amire aztán nem is késett a kormány válasza, a kiskereskedelmi láncokra kivetett árrés-stop. Vajon ez képes lesz-e megfékezni a pénzromlást, vagy csak még feljebb taszítja azt, ahogyan történt a korábbi árstopokkal (élelmiszer, üzemanyag)? Erre is válaszol lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a legfrissebb cikkében.
Benchmark Bod Péter Ákos: Elment két év, mire mentünk vele? És mi jöhet?
Bod Péter Ákos | 2025. március 7. 05:47
A KSH friss adatai szerint a magyar GDP 2024-ben 0,5-0,6 százalékkal nőtt, ám a gazdaság teljesítménye még mindig elmarad a két évvel ezelőtti szinttől. Az ipar és a mezőgazdaság visszaesése, valamint a beruházások jelentős csökkenése továbbra is fékezi a növekedést. A kormány az élénkülést a fogyasztás bővülésétől és a külföldi beruházásoktól várja, de a gazdaság szerkezeti problémái és a külső kockázatok miatt a fellendülés továbbra is bizonytalan. Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Beruházások – megvolt a mélypont?
Bod Péter Ákos | 2025. február 28. 05:43
A KSH közzétette a 2024-es év utolsó trimeszterének beruházási adatait: az előjel nem volt váratlan, de mégis kellemetlen hír, hogy az év vége nem hozott fordulatot. A beruházási volumen jó ideje csökken, mégis lehetett remélni, hogy az év során már elértük a gödör alját. A visszaesés mértéke pedig egyenesen aggasztó. Akkor is, ha tudjuk: a 2022-es tavaszi országgyűlési választás előtti nagy költségvetési kiköltekezés és a laza monetáris kondíciók fenntartása nemcsak a lakossági fogyasztásnak, hanem a beruházási aktivitásnak az élénkítését is célozta.
Benchmark Bod Péter Ákos: Növekedési potenciál, üzleti akciórádiusz – hol van jövője a magyar gazdaságnak?
Bod Péter Ákos | 2025. február 19. 05:41
Orbán Viktor legutóbbi kijelentése szerint Magyarország nem maradhat csak az Európai Unió keretrendszerében. Pedig inkább a fejlett maghoz való közel jutás a nemzeti érdek. Attól pedig markánsan különbözik a pártérdek, személyes érdekeltség vagy a NER-cégek különérdeke.
Benchmark Bod Péter Ákos: A vámháború első hete – és ami jöhet
Bod Péter Ákos | 2025. február 5. 05:46
Donald Trump elnökségének első két hete alatt meghozott, sokkoló vámintézkedések nem érhették volna váratlanul a gazdasági elemzőket, mégis komoly meglepetést okoztak. Az elnök „a vámok embereként” kampányolt, de a Mexikót és Kanadát sújtó büntetővámok és a nyílt területszerzési szándék váratlan fordulatként hatottak. Hogyan válhatott mindez valóra, és milyen rövid távú gazdasági következményekkel kell számolni az Egyesült Államok és partnerei számára? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Ha Németország szerkezeti baja csak pénz kérdése, akkor van megoldás
Bod Péter Ákos | 2025. január 31. 05:42
A közelgő februári német parlamenti választás kétségtelenül az év fontos eseménye lesz. Amelynek természetszerűen lényeges tényezője a gazdasági helyzet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Tavaly a recesszió segített az infláción, a forintgyengülés nem – és az idén?
Bod Péter Ákos | 2025. január 17. 05:46
2024 decemberében a fogyasztói árak 4,6 százalékkal emelkedtek, ami meghaladta a várakozásokat, míg az éves infláció 3,7 százalék lett. Hogyan befolyásolta az infláció alakulását a bázishatás és a recesszió? Miért emelkedett a maginfláció, és mit mutatnak az egyes termékkörök – például a szolgáltatások, élelmiszerek és tartós fogyasztási cikkek – árváltozásai? Mit jelez mindez a 2025-ös kilátások szempontjából? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank körábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: A világgazdaság 2024-ben – megint állva maradt Magyarország
Bod Péter Ákos | 2024. december 24. 06:12
A magyar gazdaság idei folyamatainak és a sokféle állami intervenciónak a rövid elemzése ott maradt abba, hogy a gazdaságilag és pénzügyileg rendkívül nyitott, sőt törékeny helyzetű Magyarország állapota és kilátása csakis nemzetközi kontextusban ítélhető meg.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG