10p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Schönbrunn, a Mariahilfer, a Kunsthistorisches, meg a Práter – ez Bécs, amely azonban régi látványosságai mellett friss meglepetésekkel is szolgál. Az osztrák főváros legújabb szlogenje ugyanis a Smart City, melynek jegyében egy új negyedet álmodtak meg. A még épülő Aspern testközelből olyan futurisztikus és irracionális, mintha nem is két és fél órányira lenne Budapesttől. Ezúttal itt nézett körbe a Világjáró.

A smart city jelző azokat a településeket jelöli, amelyek hatékonyan képesek válaszolni a kihívásokra. Ennek szellemében használják fel az erőforrásaikat, innovatív technológiákat alkalmaznak, hogy csökkentsék a költségeiket és az energiafelhasználásukat, közben szélesítik a szolgáltatási kínálatot, emelik az életminőséget.

Tizenhárom éve indították el a Smart City Wien elnevezésű projektet, amelynek célja, hogy tovább javítsák minden itt lakó életminőségét, és a város mint gazdasági telephely élhetőségét, mondta Thomas Madreiter, a projekt egyik szakembere kérdésünkre.

Aspern, a jövő városa. Fotó: aspern-seestadt.at/Daniel Hawelka
Aspern, a jövő városa. Fotó: aspern-seestadt.at/Daniel Hawelka

Része a koncepciónak a közlekedés megreformálása, melyben már korán kiváló eredményeket mutathattak fel. A kerékpáros közlekedésben eddig is úttörő volt Bécs. És minden eszközt megragadnak arra, hogy bevonják a városlakókat a tervek alakításába.

Egy volt repülőtéren épül fel

Az okos város koncepció kiemelkedő példája Aspern, egy új tóparti városrész, méghozzá olyan, amilyennek elképzeljük a jövő településeit. Egy teljesen üres területen, egy volt repülőtéren építették fel a jövő és persze egyben a jelen városát. Itt semmi régi kolonccal nem kell megküzdeni, nem szükséges alkalmazkodni a környező épületek magasságához, a már meglévő stílusokhoz, a járdák alatt futó közművezetékekhez, a műemlékekhez, hiszen azok itt nem léteznek.

Az alapelv: megújuló, környezetbarát energiaforrások és nagyon kevés autó – annyi se, ahány család majd itt lakik.

Mit szólnak ehhez az itt lakók majd? No meg az autógyárak?  A bécsi szakemberek azonban bíznak az átnevelésben. Meggyőzés kényszerítés helyett, anyagi ösztönzés és persze kiváló tömegközlekedés – ez lehet az autót kiváltó stratégia jellemzője.

Ahogyan beletanultunk mi, magyarok a szelektív hulladékgyűjtésbe – viszonylag rövid idő alatt – és az elmúlt 10 év alatt Budapesten is egyre több lett a kerékpárút, talán mi is reménykedhetünk az ilyen módszerekben, bár a megszokás és a politika olykor közbeszól.

Más megközelítésben a Smart City az önmagában is hasznos és korszerű elveket és gyakorlatokat olvasztja össze. A városi, közösségi kertek is például ebbe a csoportba tartoznak.

Aki csak teheti, az udvaron, a balkonon, a nyaralóban megtermeli a számára szükséges gyümölcsöt, zöldséget, amelyek mindenképpen egészségesebbek, hiszen nem szállították azokat ezer kilométereken keresztül.

Ma már lehet bérelni lakóközösségeknek is területet az önkormányzattól, hogy maguk kertészkedjenek.

Ez része a minőségi életmódnak is: az internet és a tévé előtti órákig tartó ülés helyett a szabadban tevékenykedni nemcsak divatos, de mozgásra, fizikai munkára késztet.

Az okos város fogalmát már évek óta sulykolják az állampolgárokba, számos, különböző szintű, mélységű, típusú kiadványon és médián keresztül, a kisebb-nagyobb prospektusoktól a vastag könyvekig, és természetesen az internet ezer fajtájáig, a közösségi oldalaktól a személyre szóló levelekig.

Milyen a zöld, amikor gemütlich?

Mindezt azért, hogy Bécs 2050-ben is élhető település legyen, méghozzá „zöld”, hogy megbirkózzanak a multikulturális és globális nagyváros összes gondjával, a végeláthatatlan autócsordákkal, vagy azzal, hogy biztosítsák a kellő mennyiségű, tiszta ivóvizet.

Teszik mindezt bécsi módra, úgy, hogy ne vesszen el a "Gemütlichkeit", az a báj és kedély, amelyet olyannyira irigyelünk és élvezünk, ha sétálunk a Ringen.

Tipikus építési módszer újabban a fa-beton variáció, aminek lényege, hogy az épület központi tengelyét egy erős vasbeton szerkezet adja, megerősítve a fa tartószerkezetet. A földszint fölötti szinteken a faanyag felhasználási aránya eléri a 75 százalékot. A legnagyobb kihívást természetesen a tűzvédelem jelenti, ezt automatikus tűzoltó berendezések és kisebb tűzszakaszok kialakításával oldják meg.

A 2009-ben indult Seestadt Aspern projekt a fenntartható városfejlesztés példája. A városrész délkeleti részében már többszáz lakás és üzlet is fafelhasználáson alapuló építési módszerrel valósult meg.

A fa fenntartható módon használható nyersanyag. Könnyű súlya ellenére nagy szilárdságú és jó a szigetelőképessége is. Feldolgozásának energiaigénye jóval alacsonyabb, mint a betoné vagy az acélé. Folyamatosan ültethető, pótolható, lebomlása nem szennyezi évszázadokra a környezetet.

Milyen is közelről Aspern? Bizonyos tekintetben olyan futurisztikus és irracionális, mintha nem is két és fél órányira lennénk Budapesttől. De ez kívülről kevéssé látszik. Nem az épületek formája különleges ugyanis, hanem a működési szisztéma.

Önjáró, közös autók

Egyelőre nincs autópályája a városrésznek, egyébként sem az autóra apellálnak, mint fő közlekedési eszközre, inkább a biciklire, a sharing economy alapokon nyugvókra és a tömegközlekedésre. Jellemző, hogy előbb avatták fel az itteni metrómegállót, mint magát a városrészt.

A kissé távolabbi – és ma még tényleg futurisztikusnak ható – jövő az önjáró, közösségi autóké. Ezeket csak rövid időszakokra kell kibérelni. Hiszen a családi járművek a nap legnagyobb részében tétlenül parkolnak, miközben csak viszik a pénzt.

Ehhez persze el kell szakadnunk érzelmileg az autónktól, amelyet sok helyen ma még családtagként kezelnek, becéznek, díszítgetnek és „szeretgetnek”.

A főbb utakon kívül nem is lehet itt gépkocsival közlekedni. A lakóházak között játszótereket alakítottak ki, és állítólag egyes szülők a gyerekeket is leengedik egyedül játszani ide, bár ezek a döntések nyilvánvalóan nem csupán a közlekedési helyzettől függnek.

Játszóterek, amelyek oktatnak

A házak között kiépített mászófalak és színpadok – amelyek bizonyára a most oly divatos drámapedagógiai gyakorlatok megvalósításai – arra utalnak, hogy itt nem csupán  hinták, homokozók és libikókák jelentik a kicsik szórakozását, hanem interaktív, játszva oktató és edző módszerek is.

Nemcsak város épült és épül itt, hanem egy előre elképzelt, sokszínű és demokratikus közösség. Ennek érdekében különböző nagyságú lakásokat építettek, amelyek egy részét eladták, a többit bérlik. (A legtöbb európai nagyvárosban sokkal több a bérlemény, mint Budapesten. Bécsben ráadásul a lakóingatlanokon belül jelentős mértékű a szociális lakások aránya.)

Ezzel különböző életszínvonalú családok kerültek egymással szomszédságba.

Eleve úgy építkeztek, hogy takarékoskodjanak az energiával – tehát igyekeztek például a tó kiásásakor kitermelt földet a helyszínen beépíteni, így sok fuvart megspóroltak. Egy óriási gödröt ástak ki, ebből keletkezett a mesterséges tó, innen kapta a városrész a Seestadt nevet.

A tó betagolása a lakókörnyezetbe az egyik legjobb ötlet volt, mind hangulatilag, mind az élhető, humánus szemlélet végett.

Mire megy el az energia?

A legérdekesebb kísérlet, amiről beszámolt bécsi tanulmányutamon Klemens Himpele, a bécsi önkormányzati hivatal egyik osztályvezetője, az itteni háztartások energiafelhasználásának figyelemmel kísérése.

A sok száz család mindegyike részt vesz abban az önkéntes munkában, amely rendszeres jelentéseken és beszámolókon alapszik.

Pontosan feltérképezik, mennyi energia megy el és mire – a tévétől, számítógéptől a légkondicionálóig, a hajszárítótól a hangulatlámpáig.

A napenergia meglehetősen korszerű energiaforrás, de ennél sem mindegy, mire fordítjuk. A projektben résztvevők vállalták, hogy beszámolnak háztartási szokásaikról, a kutatók pedig levonják majd a konzekvenciát.

Mindez azt jelenti, hogy a középületek – például az iskola, a kollégium – energiagazdálkodása is állandóan fejlődik majd, semmi nincs kőbe vésve, hiszen éppen azért gyűjtik ezeket a „minitapasztalatokat”, hogy később teljesen függetlenné tegyék a lakótelep energiafelhasználását, például az időjárástól.

Arra törekednek, hogy ne csak kevésbé környezetszennyező módon és olcsón legyenek képesek előállítani az energiát, de tárolni és újra felhasználni is tudják.

A később felépítendő házak – amelyek iránt élénk az érdeklődés a leendő lakók részéről – már talán úgy épülnek fel, hogy a legfrissebb tudományos következtetéseket is hasznosítják.

A teremgarázs hője se vész kárba

Európa legnagyobb energiakutatási projektje, az Aspern Smart City Research 2013 óta folytat itt alkalmazott kutatásokat. A legkülönbözőbb tudományterületek több mint 100 kutatója óriási mennyiségű valós idejű adat segítségével vizsgálja a felhasználók és az épületek kölcsönhatását az energiahatékony épületek fenntartásában.

Az elemzett objektumok egyszerre termelői és felhasználói az energiának, és egy intelligens áramhálózatba vannak integrálva.

A lakóépületekben például a teremgarázs levegőjét is felhasználják a 213 lakás fűtéséhez a padlófűtés segítségével.

A Smart Charging néven futó projekt keretében pedig egy olyan intelligens töltési infrastruktúra kifejlesztésén dolgoznak, amely kommunikál a járművel, a helyi energiaforrásokkal, a villamosenergia-hálózattal és az energiapiacokkal is.

A cél olyan töltési stratégiák kifejlesztése, amelyek egyszerre szolgálják a környezetvédelmet, valamint a fogyasztók és a hálózat érdekeit.

A központi kérdés az, hogy miként lehet a városi épületeket, részben a helyszínen termelt és tárolt, megújuló energiával hatékonyan és klímabarát módon üzemeltetni.

Valamint, hogy miként segíthet egy adatokat szolgáltató áramhálózat abban, hogy a különböző épületekben megtermelt energiával kielégítsék a nap folyamán folyamatosan változó szükségletet. A kutatásban résztvevő 111 háztartás a Home Automation System segítségével látja el adatokkal a kutatókat.

Aspern, számokban

2032-ig fejezik be a projektet. 240 hektáron – ennek fele százalék szabad terület – több mint 11 500 lakás épül a több mint 25 ezer lakó számára. Több mint 20 ezer munkahely jön itt létre. A beruházás volumene meghaladja a 6 milliárd eurót.

2023 októberében már 11 ezren laktak itt, 5 ezer lakás készült el és 500 vállalat és vállalkozás nyitott telephelyet Seestadtban. 5 ezer embernek pedig már itt van a munkahelye.

Az emberben végül felmerül a kérdés:

mennyivel lesznek boldogabbak, nyugodtabbak, netán tehetősebbek az itteni lakók, mint akik mondjuk a Grabenen vagy éppen a pesti Nagykörúton élnek?

Nos, ettől bizonyára nem oldódnak meg személyes gondjaik. De gyermekeikbe már természetes módon beleplántálhatják az új szemléletmódokat.

A Világjáró többi cikkét itt olvashatják.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Szubjektív „Én mindenkinek javaslom, törvényes keretek közt, a sztrájkot!” — az utca emberét kérdeztük
Bózsó Péter - Izsó Márton Artúr | 2025. február 22. 09:44
Mit gondol az utca embere a gyorsuló inflációról, a megélhetésről, illetve Magyar Péter beszédéről, valamint a lehetséges tavaszi politikai akciókról? A videóból kiderül. 
Szubjektív Alpesisí-világbajnokság helyszínén szurkolni – bakancslistás élmény
Kormos Olga | 2025. február 22. 06:01
A téli Ausztria egyébként is varázslatos tud lenni, de alpesisí-világbajnoksággal megfűszerezve még felejthetetlenebb élmény. A Világjáró ezúttal a Salzburg tartományban lévő Saalbachban rendezett eseményen járt, ahol nemcsak a sportolókat, hanem a turistákat is tárt karokkal várták. Sőt, még egy kis hóeséssel is elkápráztattak mindenkit. 
Szubjektív Magyar Péter kiterítette a kártyáit, egy ászt is – mit lép erre Orbán Viktor? Ez Viszont Privát
Bózsó Péter - Csabai Károly - Gáspár András - Havas Gábor - Izsó Márton | 2025. február 21. 18:31
Magyar Péter politikai színrelépésének egyéves évfordulóján programbeszédet tartott a Tisza Párt első nagyszabású pártrendezvényén, ahol Ruszin-Szendi Romulusz volt vezérkari főnököt is leigazolták. Hogyan értékelhetjük ezt a rendezvényt? Mit üzen az altábornagy ellenzékhez való „átigazolása”? Mit mondott Magyar Péter és Orbán Viktor a médiáról? Hiszünk-e a békében? Milyen is a szuverenitásunk? A kettős – a már elhangzott Tisza Párti, illetve leendő miniszterelnöki – évértékelő kapcsán ezekről is vitatkozott – a Klasszis Média szubjektív műsorában, az Ez Viszont Privátban Csabai Károly főszerkesztő, valamint Gáspár András lapigazgató és Bózsó Péter újságíró.
Szubjektív Tornyok és teázók, nem tipikus turistáknak – Kuvait keleti kényelme
Durucz Dávid | 2025. február 15. 06:01
Kuvaitba nem szokás „csak úgy” elutazni. Az Arab-öbölben és úgy általában a Közel-Keleten is sok ingergazdagabbnak ígérkező, komoly turistainfrastruktúrával rendelkező ország van. De ha valaki azt szeretné látni, milyen lehetett például Dubaj, mielőtt felkapottá vált, és érdekli egy olajban és pénzben dúskáló, mégis autentikus hely, akkor egy rövid vizitet mindenképp megér. A Világjáró ezúttal a kicsi, de semmiképp sem szerény Kuvaitba látogatott.
Szubjektív Ilyen volt testközelből az Orbán-Weidel találka – Ez Viszont Privát
Bózsó Péter – Havas Gábor – Izsó Márton – Kovács-Angel Marianna – Wéber Balázs | 2025. február 14. 18:31
Meglehetősen eseménydús héten vagyunk túl: Magyar Péter összeszólalkozott Gulyás Mártonnal, Orbán Viktor mosolyogva fogadta a hazájában karanténba zárt AfD-vezért, Alice Weidelt, Donald Trump pedig bejelentette, hogy azonnal megkezdik a béketárgyalásokat Moszkvával. De miért izzott a levegő a Partizán stúdiójában? Milyennek láttuk az Orbán-Weidel találkozót, amelyen személyesen is részt vettünk? És mikor kérdezik meg vajon az ukrán társadalmat, hogy mit hajlandó beáldozni a béke érdekében? Erről is vitatkozott a Klasszis Média szubjektív műsora, az Ez Viszont Privát e heti adásában Kovács-Angel Marianna felelős szerkesztő, valamint Bózsó Péter és Wéber Balázs újságíró.      
Szubjektív „Nem tudom, hogy ’26-ig kibírom-e ép idegekkel”– az utca embere a Mini-Dubaj tervről
Bózsó Péter - Izsó Márton Artúr | 2025. február 8. 10:31
Mit gondol a járókelő a Rákosrendező-pályaudvar területén felépíteni tervezett „Mini-Dubajról”, egy esetleg ott épülő pesti mecsetről, és a külföldi befektetések megítéléséről. A videóban kiderülnek a válaszok.
Szubjektív Klimt Csókjától II. Ramszeszig – Bourdeaux nem csak a borról híres
Elek Lenke | 2025. február 8. 06:01
Van abban valami furcsa ellentmondás, hogy amikor megérkezel az egyik legfranciább városba, egy óra múlva már az osztrák Gustav Klimt Csók című festményét csodálod, szinte fürödsz benne, hiszen e remekmű kortalan és megunhatatlan. Amikor legutóbb ott jártam, Klimt volt a főszereplő, de félévenként újabb és újabb alkotók művei tükröződnek a csalóka fények világában és a medencék tükrében. Talán a franciák is rájöttek, hogy nem elég a bor, mint turisztikai vonzerő? A Világjáró e heti állomása: Bordeaux.
Szubjektív Magyar Péternek sikerült, ami Simicska Lajosnak nem – Ez Viszont Privát
Csabai Károly – Havas Gábor – Izsó Márton – Litván Dániel – Wéber Balázs | 2025. február 7. 18:37
Tíz évvel ezelőtt Simicska Lajos fellázadt a rendszer ellen, de „forradalma” végül elbukott. Magyar Péter egy éve ugyanezt tette, és pártja ma már népszerűbb a Fidesznél. De miért sikerült eddig a Tisza Párt vezérének az, ami Orbán Viktor egykori jobbkezének nem? Milyen volt a Simicska-lázadás belülről? Le lehet-e váltani a jelenlegi rendszert választásokon? Miért szeretik és miért nem szeretik sokan Magyar Pétert? Az újabb aggasztó gazdasági adatok mennyiben segíthetik a váltást? És ki jön végül jól a váratlan fordulatot vett mini-Dubaj ügyből? A dupla évfordulón erről is vitatkozott – olyakor meglehetősen hevesen – a Klasszis Média szubjektív műsorában, az Ez Viszont Privátban Csabai Károly főszerkesztő, valamint Litván Dániel és Wéber Balázs újságíró.                                 
Szubjektív Áll a bál Berlinben, saját sírját ássa a német politikai elit
Wéber Balázs | 2025. február 4. 19:01
Németországban amiatt forrong a politika és a média, hogy a jobbközép CDU-CSU a bevándorlásellenes AfD-vel közösen szavazott meg egy migrációt szigorítani hivatott törvényjavaslatot – amely végül elbukott. A javaslat célja valójában egy nagyon is valóságos probléma enyhítése volt. Úgy tűnik, a német politikai elit nem hallja meg az emberek hangját, és ezzel saját bukását készítheti elő. Nagyító alatt ezúttal egy politikai botrány háttere.
Szubjektív Orbán Viktor lesz a következő? Ragadós lehet a szerb és szlovák példa – Ez Viszont Privát
Bózsó Péter – Havas Gábor – Izsó Márton – Vég Márton – Wéber Balázs | 2025. január 31. 18:31
Egyre jobban inog a magyar kormányfő szlovák és szerb szövetségesének a hatalma – de mennyire biztos a széke Orbán Viktornak?  A Tisza Párt növelte előnyét a Fidesszel szemben, Majka klipje pedig rátapintott a közhangulatra. A recesszióból kimásztunk, de a plusz 0,6 százalékot azért nem tesszük ki az ablakba. A mini-Dubajról pedig akkora a vita, hogy könnyen bedőlhet az egész projekt. Erről is vitatkoztak a Klasszis Média szubjektív műsora, az Ez Viszont Privát e heti adásában újságíróink, Bózsó Péter, Vég Márton és Wéber Balázs.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG