5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ha egy szolgáltató szerződésmódosítási ajánlatot tett, joggal merülhet fel a kérdés, hogy ilyenkor mi a teendő? Milyen jogok illetik meg az előfizetőt? Vissza lehet utasítani? Mit jelent az egyoldalú szerződésmódosítás? Ezekre a helyzetekre ad tanácsot a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság székháza. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

1. Milyen részei vannak az előfizetői szerződésnek, és mennyi időre lehet megkötni?

Az előfizetői szerződés két részből áll: az egyedi előfizetői szerződésből, amely többek között a szerződő felek adatait és a választott szolgáltatásokat tartalmazza, valamint az Általános Szerződési Feltételekből (ÁSZF), amelyeket az NMHH rendszeresen ellenőriz abból a szempontból, hogy azok megfelelnek-e a hírközlésre vonatkozó jogszabályi előírásoknak.

A szerződést határozatlan vagy 2 évnél nem hosszabb határozott időtartamra (ún. hűségidős szerződés) lehet megkötni. A határozott tartam határozott idővel nem hosszabbodhat meg automatikusan. Üzleti előfizetők esetében, jogszabályban meghatározott feltételekkel lehetséges az ettől való eltérés.

2. Hogyan változtatható meg az előfizetői szerződés tartalma?

Egyoldalú szerződésmódosítás: a szolgáltató egyoldalúan is megváltoztatja a szerződést, szigorú jogszabályi feltételek mellett. A szolgáltató köteles az előfizetőt értesíteni a módosításról, annak hatályba lépése előtt 30 nappal, és megfelelően tájékoztatni a szerződés felmondásának feltételeiről.

Kétoldalú megegyezéses módosítás: a szolgáltató és az előfizető kétoldalúan, tehát közösen is módosíthatja a szerződést – ezt bármelyik fél kezdeményezheti. Ennek során a fizetendő díj és a szolgáltatás igénybevételének feltételei is változhatnak. Ha a módosítást a szolgáltató kezdeményezi, a módosításra kétoldalúan csak lehet, ha azt az előfizető elfogadja. Ha a szolgáltató az előfizető számára kedvezőtlen ajánlatot tesz, az előfizető azt visszautasíthatja.

Lényeges különbség van azonban a szerződés egyoldalú, illetve közös módosítása között. Egyoldalú szerződésmódosításkor az előfizetőnek nincs lehetősége nyilatkozni az elfogadásról, illetve a visszautasításról, mert nem ajánlatot kap, hanem mindössze értesítést arról, hogy a szerződés egyes feltételei megváltoznak. Ha az előfizető nem akarja fenntartani az előfizetést a megváltozott kritériumok mellett, akkor a jogszabályban meghatározott feltételek fennállása esetén felmondhatja a szerződést. Kétoldalú szerződésmódosításra vonatkozó szolgáltatói ajánlat esetén viszont a módosításhoz mindenképpen szükséges az előfizető elfogadó nyilatkozata.

3. Mit tehet az előfizető, ha a szolgáltató módosítaná a szerződését, illetve emelné a díjakat? Mi a teendő, hogyan kell a módosítási ajánlatot elfogadni, illetve visszautasítani?

Egyoldalú módosítás esetén, ha az előfizető nem kívánja előfizetését fenntartani a módosított feltételek mellett, az értesítéstől számított 15 napon belül felmondhatja a szerződést – a megkötés módjához igazodóan, írásban vagy szóban. Ha a szerződés megkötésekor kedvezményeket vett igénybe, a szolgáltató jogosult a – kedvezményekre tekintettel korábban fel nem számolt – díjakat és költségeket felszámítani az addig eltelt időszakra, nem követelheti azonban a hűségidőből még hátralévő időtartamra eső kedvezmények összegét.

Kétoldalú módosításra vonatkozó szolgáltatói ajánlat esetén, ha azt az előfizető el kívánja fogadni, ezt 15 napon belül kell megtennie, mégpedig egyértelmű elfogadó (igenlő) nyilatkozattal. Szóban kötött előfizetői szerződés esetén ezt megteheti az ügyfélszolgálaton szóban, telefonon vagy akár írásban; a korábban írásban megkötött előfizetői szerződés esetén pedig mindenképpen írásban.

Ráutaló magatartással megkötött szerződésnél az előfizető tevőleges és kifejezett elfogadó nyilatkozata hiányában a szolgáltató ÁSZF-jének vonatkozó rendelkezései szerint a szolgáltatás további igénybevétele elfogadásnak minősülhet. Ha a fogyasztó nem kíván élni az ajánlattal, akkor a szóban, illetve írásban kötött szerződés esetén elegendő, ha nem nyilatkozik a 15 napos határidőn belül, így a régi szerződés változatlan feltételekkel hatályban marad.

Díjváltozásra vonatkozó módosítási ajánlat esetén, ha azt az előfizető nem kívánja elfogadni, erről 15 napon belül mindenképpen nyilatkoznia kell a szolgáltató felé, a fentiek szerint. A nyilatkozattétel elmulasztása ugyanis elfogadásnak minősül – a jogszabályi előírásoknak megfelelően –, és módosul a szerződés.

4. Mit tehet az előfizető, ha egyértelmű, kifejezett nyilatkozattal jelezte, hogy nem fogadja el a szolgáltató módosítási ajánlatát, de a szolgáltató mégis megváltoztatja a szerződését?

Ha a szolgáltató a díjak változására irányuló kétoldalú szerződésmódosítási ajánlatnak megfelelően annak ellenére megváltoztatja a szerződés feltételeit, hogy azt az előfizető nyilatkozattal visszautasította, akkor az előfizető jogvita rendezését kezdeményezheti a szolgáltatónál.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság csak a módosítás jogszerűségét vizsgálhatja, de az adott egyedi előfizetői szerződés sorsára a vizsgálat nem lesz kihatással, annak feltételeit nem változtathatja meg - jegyzi meg a médiahatóság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG