Július 20-án új világ kezdődött a magyar bankolásban: miután megjelent az ehhez szükséges MNB-rendelet, személyes megjelenés nélkül - videó chat funkcióval - is megtörténhet a lakossági ügyfelek azonosítása, a szerződéskötés.
A leggyorsabbak: MKB, Gránit
A hazai bankok közül ketten már biztosan nagyon várták a lehetőséget: az MKB és a Gránit Bank az első lehetséges pillanatban élesítette is fejlesztését, így ezeknél a bankoknál már most is lehet okostelefon vagy kamerás-mikrofonos laptop, számítógép segítségével távolról is számlát nyitni.
Annyira távolról, hogy akár külföldről is - ez a Hetényi Márkkal, az MKB Bank retail és digitális vezérigazgató-helyettesével a témában készült rövid interjúnkból derült ki. A videochates azonosítást követően az MKB Bank 2 órán belül megnyitja a bankszámlát. Az alkalomra egy új bankszámlacsomagot is kifejlesztettek MKB Digit@ll néven.
A Gránit Bank annyira gyors volt, hogy az első számlát nem sokkal éjfél után már meg is nyitotta. A VideóBank megújításával párhuzamosan a bank Hello Gránit néven új csomagot vezetett be.
Akik már gőzerővel dolgoznak
Több bank is alkalmazott már eddig is "online" számlanyitást, ám a jogszabályi követelményeknek megfelelően jellemzően ennek a végén is be kellett menni egy bankfiókba az azonosítás érdekében. Így volt ez az OTP-nél is.
Az OTP Bank azt válaszolta a Privátbankár.hu megkeresésére: már dolgoznak a távoli ügyfél azonosítás bevezetésén. Felhívják a figyelmet: a 20-án hatályba lépett rendelet alapján auditálni kell az ügyfél azonosításra használt csatornát, megfelelő képzésben kell részesíteni a távoli ügyfél azonosítást végző kollégákat, illetve meg kell bizonyosodnniuk, hogy az okmányok hitelességét valós időben ellenőrző mechanizmus is megfelel a rendeletben megfogalmazott követelményeknek.
Arra a kérdésre, hogy lesz-e speciális termék az online számlanyitáshoz kapcsolódóan, azt válaszolták: azt látják, hogy az online számlát igénylő ügyfelek is javarészt ugyanolyan szempontok alapján, ugyanazt a termékkört választják, mint a fiókban számlát nyitó ügyfeleik. Ennek megfelelően az OTP Bank az online számlát nyitó ügyfeleknek is a jelenlegi, rugalmasan személyre szabható termékportfolióját kínálja.
Terveink szerint a digitális (személyes megjelenés nélküli) számlanyitás bevezetésére néhány hónapon belül sor kerülhet - válaszolta az UniCredit Bank. "Az új szolgáltatás koncepciója alapján az a célunk, hogy a digitális csatornán keresztül megnyitott számlát ügyfeleink lényegében azonnal használni tudják majd. Az új szolgáltatáson keresztül elérhető számlatermékek körét – legyen szó meglévő számlákról vagy speciális termékekről – ügyféligények alapján határozzuk meg, azaz a fejlesztési projektnek része az igények, várakozások felmérése is, a pontos kínálatot ennek eredményei alapján véglegesítjük" - írták a Privátbankár.hu megkeresésére.
A Raiffeisen Banktól annyit tudtunk meg: a digitalizációval kapcsolatos munka náluk is folyik, de pontos ütemezést, illetve az egyes folyamati lépésekre vonatkozó konkrét kérdésekre válaszokat a munka jelenlegi fázisában még nem tudnak adni.
Mi lenne, ha hitelt (is) adnánk?
A Cetelem nem foglalkozik folyószámla-nyitással, így értelemszerűen az online folyószámla-nyitás sem kerül be a szolgáltatásai közé. Ugyanakkor a bank azt közölte a Privátbankár.hu-val: jelenleg áttekintik azt, milyen módon lehet alkalmazni az MNB rendeletében meghatározott elvárásokat az online hiteligénylések (pl. személyi kölcsön) esetében is elvárt ügyfélazonosításban. A személyes azonosításra vonatkozó elvárás ugyanis nem csupán a folyószámláknál teszi körülményessé az igénylési folyamatot az új ügyfeleknek, hanem a hitelfelvételnél is. Az MNB mostani rendelete azonban ezen területen is új lehetőségeket nyit a szolgáltatók előtt - írta a Cetelem.
A CIB Bank tavaly elindult a digitális átállás útján, ennek része, hogy a bank mobilalkalmazásban ügyfelek már online tudnak személyi kölcsönt igényelni: az ügyfelek személyre szóló ajánlatot kapnak az applikációban, és ha érdekli őket a lehetőség, néhány lépésben igényelhetnek személyi kölcsönt az ajánlatban szereplő összeg erejéig. A folyamaton végighaladva akár kevesebb, mint 7 perc alatt megtörténik az automatikus bírálat és az igényelt hitelösszeg folyósítása az ügyfél CIB Banknál vezetett bankszámlájára. Az online számlanyitás előkészítése folyamatban van bankunknál - válaszolták megkeresésünkre.
Akik vizsgálják a lehetőséget
Személyes megjelenés nélküli számlanyitásra a MagNet Banknál már eddig is volt lehetőség - de nem számítógépen, okostelefonon keresztüli módon, hanem a bank pénzügyi közvetítő partnerén keresztül. A szolgáltatás az ügyfél számára díjmentes, és az ügyfél Magyarország területén belül bárhol szerződhet a bankkal - közölték megkeresésünkre. Ezt azonban még nem neveznénk online számlanyitásnak - de előbb-utóbb az is lesz a bank vizsgálja az elektronikus hírközlő eszközön keresztüli számlanyitás lehetőségét is, de még nem tudják pontosan, mikortól érhető el a szolgáltatás.
A K&H szűkszavú választ adott: a bank folyamatosan vizsgálja a digitalizáció fejlődésével járó új lehetőségeket, így az online számlanyitás megvalósítását is.
A Budapest Bank jelenleg nem kívánt az esetleges kapcsolódó termékfejlesztésről információt adni.