Hirdetés
Hirdetés

5 év alatt elolvadt a svájci gleccserek tömegének 10 százaléka

2019. október 15., 12:42

Ez új, szomorú rekord.

Temetési menettel búcsúztatják az elolvadt Pizol-gleccsert a svájci Alpokban 2019. szeptember 22-én. (Fotó: AFP/Fabrice Coffrini)
Temetési menettel búcsúztatják az elolvadt Pizol-gleccsert a svájci Alpokban 2019. szeptember 22-én. (Fotó: AFP/Fabrice Coffrini)

Újabb rekordokat döntött meg a gleccserek olvadása idén Svájcban, ezen a nyáron jégtömegük két százalékát, az elmúlt öt évben pedig együttvéve a 10 százalékát veszítették el, ami példátlan a feljegyzések több mint 100 évvel ezelőtti kezdete óta - jelentett be kedden a Svájci Természettudományi Akadémia.

Az év még kemény hideggel és bőséges havazással indult januárban, főleg az ország keleti részén rekordmennyiségű hó hullott, és még a viszonylag hűvös április és május hónapokban is a szokásosnál 20-40 százalékkal vastagabb hó borította a jégfolyamokat. Helyenként még június elején is hatméteres hótakarót mértek.

Hirdetés

A két nagy nyári egyhetes - június és július végi - hőhullám idején, 15 nap alatt azonban annyi hó és jég olvadt meg a svájci gleccsereken, hogy abból egy éven át fedezni lehetett volna Svájc egész évi ivóvízszükségletét.

Idén sok jégfolyam átlagvastagsága 1-2 méterrel csökkent, de főleg a kisebb gleccserek zsugorodnak. A 20. század eleje óta 500 kis, köztük számos névtelen gleccser olvadt el. 2050-ig csaknem az összes kis svájci gleccser eltűnhet az előrejelzések szerint.

A Zürichi Műegyetem (ETH Zürich) glaciológusainak szimulációi szerint nem sok maradhat a híres Aletsch-gleccserből, az Alpok leghosszabb, 23 kilométeres jégfolyamából sem, bár a látványos képződmény egyharmada megmenthető, ha sikerül tartani a nemzetközi klímavédelmi célkitűzéseket.

Raiffeisen CIB Cetelem További ajánlatok

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Tőzsde és munkahelyek: Jó az a magyaroknak, ha a Tesla Berlinben termel?

Tőzsde és munkahelyek: Jó az a magyaroknak, ha a Tesla Berlinben termel?

A Tesla bejelentése a berlini “gigagyár” felépítéséről még a németeket is megosztja. Ami pedig rossz a német autógyáraknak, az nem lehet túl jó a magyaroknak sem. Más szempontból viszont csökkenni látszik a kereslet a cég járműveire, miközben a részvény árfolyama egyre közelebb kerül a mindenkori csúcshoz.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Vettél már a szuper-államkötvényből (MÁP Plusz)?