Egy 404-es történet: csinálj előnyt egy hibából!

Balkó Rita, 2016. december 22., 17:00

Elgépeltük, törölték, valami hiba csúszott a számításba – aki számítógépet használ, legalább egyszer az életében már találkozott a 404-es hibakóddal. Ez mind a felhasználónak, mind az oldal üzemeltetőjének egy apró, de megkerülhetetlen kellemetlenség a digitális világban. Ha azonban az oldal üzemeltetője egy kicsit kreatív, úgy nem csak egyedi, de akár szerethető is lehet a hibaüzenet.

De mivel is találkozunk valójában a 404-es oldalon? A rettegett kód valójában csak egyike a számtalan hibaüzenetnek, amivel böngészés közben találkozhatunk – ilyenkor a számítógép ugyan képes kapcsolatba lépni a szerverrel, a keresett tartalmat azonban nem találja. Programozók számára már maga a kód felépítése is magáért beszél: az elején szereplő négyes felhasználói hibára utal, a középen lévő nulla kódolási hibára (például elgépelt URL-re), az utolsó négyes pedig a konkrét hibakód-családra utal. A 404-es oldalt pedig valóban akkor látjuk a legtöbbször, amikor elgépeljük az adott oldal elérhetőségét.

A World Wide Web Konzorcium ugyan meghatározza, hogy a szerver oldali hiba esetén (tehát amikor nem mi gépeltük el, hanem a szolgáltató törölte a tartalmat, a rá mutató link azonban még létezik) a 410-es hibakódot kéne használni, az általános használatban ezt is a 404-es kód alá söprik. Amennyiben tehát megtörtént a hiba, megkapjuk ezt a híres, általános hibaüzenetet:

Hirdetés
Forrás: Wikimedia Commons
Forrás: Wikimedia Commons

A 404-es életérzés

Maga az oldal felépítése egyszerű: közölni kell a felhasználóval, hogy valami hiba csúszott a keresésbe, és nem éri el a kívánt tartalmat, emellett tanácsot kell adni neki, hogy visszataláljon az információ fősodrába, illetve fel kell hívni a figyelmet a lehetséges elgépelésre. Ennek azonban egy hátránya van: az oldal léte megteremti azt a kellemetlen problémát, hogy foglalkozni kell vele. Ahogy Renny Gleeson fogalmazott a TED konferencián, a problémával találkozni olyan, mintha „pofán vernék” az embert.

Lássuk be, az ember nem szereti rosszul érezni magát, pláne, ha ezt saját hibájából idézte elő. Egy általános, unalmas és gépiesen dorgáló oldal csak fokozza a kellemetlenséget, ami tudat alatt elnavigálhatja a látogatót az oldalról. Egy kreatívan megszerkesztett 404-es oldal azonban akár extra felületként is használható, ahol ugyanúgy tartalmat szolgáltathatunk, miközben visszairányítjuk a felhasználót az információ sodrába – vagy, ha mást nem, szimpátiát mutathatunk ebben a kellemetlen helyzetben. Lássunk néhány kreatív példát!

Google

Egyszerű, letisztult, de valahol átadja a probléma szellemiségét: egy kicsit szétestünk, de mindjárt javítjuk a hibát.

Facebook

Az elv hasonló, mint a Google-nél – egy kicsit megcsúsztunk a kereséssel, de minden oké.

Airbnb

Lássuk be – van valami hasonló a 404-es oldal és a leejtett fagyi után érzett spleen között.

Bloomberg

Van, aki humorral próbálja feloldani a pillanatnyi kellemetlenséget, a Bloomberg szerkesztői pedig igazán hatásosan – és meglehetősen szürreálisan – ragadják meg a hibát.

GitHub

Nem ezeket a droidokat keressük.

Blizzard Entertainment

Van, aki meg sem próbál megvigasztalni minket, elvégre mi okoztuk a hibát. Egy feladat marad: visszamenni és megjavítani!

A fentiek csak példák, de még számos, rendkívül kreatív 404-es oldalt rejt az internet, amire bárki vadászhat: csak írj be egy érvénytelen elérhetőséget bármelyik ismert weboldal címe után. Jó vadászatot!
Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nyakunkon a kánikula – mutatjuk, hogyan válassz magadnak klímát

Nyakunkon a kánikula – mutatjuk, hogyan válassz magadnak klímát

A nyárral nem csak a monszunszerű viharok, hanem a tikkasztó hőség is megérkezik, ilyenkor pedig különösen jól jön, ha valamivel tudjuk hűteni magunkat és az otthonunkat. Klímaberendezésből azonban annyi van, mint a csillag, egy kis utánajárással azonban biztosan nem választunk áramot zabáló masinákat. Az LG klímaszakértője segít nekünk eligazodni a kínálatban.

További cikkek

Heti várható események, adatok

  • május 29
    május 30
    KSH: Beruházás (I. negyedév)
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    Fogyasztói bizalom
    Fogyasztói árindex
    Conference Board fogyasztói BMI

    május 31
    KSH: Ipari termelői árak (április)
    Ipari termelés
    Feldolgozóipari és szolgáltatóipari BMI
    Metro (2017 Q2)
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói árindex
    Chicagói BMI
    Bézs könyv
    június 1
    KSH: Külkereskedelmi termékforgalom (második becslés, március)
    a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság BMI-je
    Feldolgozóipari BMI
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    ISM feldolgozóipari index
    június 2
    Munkanélküliségi ráta
    Külkereskedelmi mérleg

Szavazás

Idén hová megy nyaralni?