Egy 404-es történet: csinálj előnyt egy hibából!

Balkó Rita, 2016. december 22., 17:00

Elgépeltük, törölték, valami hiba csúszott a számításba – aki számítógépet használ, legalább egyszer az életében már találkozott a 404-es hibakóddal. Ez mind a felhasználónak, mind az oldal üzemeltetőjének egy apró, de megkerülhetetlen kellemetlenség a digitális világban. Ha azonban az oldal üzemeltetője egy kicsit kreatív, úgy nem csak egyedi, de akár szerethető is lehet a hibaüzenet.

De mivel is találkozunk valójában a 404-es oldalon? A rettegett kód valójában csak egyike a számtalan hibaüzenetnek, amivel böngészés közben találkozhatunk – ilyenkor a számítógép ugyan képes kapcsolatba lépni a szerverrel, a keresett tartalmat azonban nem találja. Programozók számára már maga a kód felépítése is magáért beszél: az elején szereplő négyes felhasználói hibára utal, a középen lévő nulla kódolási hibára (például elgépelt URL-re), az utolsó négyes pedig a konkrét hibakód-családra utal. A 404-es oldalt pedig valóban akkor látjuk a legtöbbször, amikor elgépeljük az adott oldal elérhetőségét.

A World Wide Web Konzorcium ugyan meghatározza, hogy a szerver oldali hiba esetén (tehát amikor nem mi gépeltük el, hanem a szolgáltató törölte a tartalmat, a rá mutató link azonban még létezik) a 410-es hibakódot kéne használni, az általános használatban ezt is a 404-es kód alá söprik. Amennyiben tehát megtörtént a hiba, megkapjuk ezt a híres, általános hibaüzenetet:

Hirdetés
Forrás: Wikimedia Commons
Forrás: Wikimedia Commons

A 404-es életérzés

Maga az oldal felépítése egyszerű: közölni kell a felhasználóval, hogy valami hiba csúszott a keresésbe, és nem éri el a kívánt tartalmat, emellett tanácsot kell adni neki, hogy visszataláljon az információ fősodrába, illetve fel kell hívni a figyelmet a lehetséges elgépelésre. Ennek azonban egy hátránya van: az oldal léte megteremti azt a kellemetlen problémát, hogy foglalkozni kell vele. Ahogy Renny Gleeson fogalmazott a TED konferencián, a problémával találkozni olyan, mintha „pofán vernék” az embert.

Lássuk be, az ember nem szereti rosszul érezni magát, pláne, ha ezt saját hibájából idézte elő. Egy általános, unalmas és gépiesen dorgáló oldal csak fokozza a kellemetlenséget, ami tudat alatt elnavigálhatja a látogatót az oldalról. Egy kreatívan megszerkesztett 404-es oldal azonban akár extra felületként is használható, ahol ugyanúgy tartalmat szolgáltathatunk, miközben visszairányítjuk a felhasználót az információ sodrába – vagy, ha mást nem, szimpátiát mutathatunk ebben a kellemetlen helyzetben. Lássunk néhány kreatív példát!

Google

Egyszerű, letisztult, de valahol átadja a probléma szellemiségét: egy kicsit szétestünk, de mindjárt javítjuk a hibát.

Facebook

Az elv hasonló, mint a Google-nél – egy kicsit megcsúsztunk a kereséssel, de minden oké.

Airbnb

Lássuk be – van valami hasonló a 404-es oldal és a leejtett fagyi után érzett spleen között.

Bloomberg

Van, aki humorral próbálja feloldani a pillanatnyi kellemetlenséget, a Bloomberg szerkesztői pedig igazán hatásosan – és meglehetősen szürreálisan – ragadják meg a hibát.

GitHub

Nem ezeket a droidokat keressük.

Blizzard Entertainment

Van, aki meg sem próbál megvigasztalni minket, elvégre mi okoztuk a hibát. Egy feladat marad: visszamenni és megjavítani!

A fentiek csak példák, de még számos, rendkívül kreatív 404-es oldalt rejt az internet, amire bárki vadászhat: csak írj be egy érvénytelen elérhetőséget bármelyik ismert weboldal címe után. Jó vadászatot!
Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Külföldről rendelnél? Itt van minden, mire kell figyelned!

Külföldről rendelnél? Itt van minden, mire kell figyelned!

Jó, ha tisztában vagyunk, milyen határidővel és milyen költségekkel jár, ha külföldről rendelünk. Nem árt elfelejteni azt sem, mely termékek behozatala tilos az országba, melyek a vám-és áfamentes áruk? Milyen összegig nem kell fizetnünk vámot? Összeszedtünk minden hasznos tudnivalót.

További cikkek

Heti várható események, adatok

  • március 27
    Fogyasztói bizalmi index
    IFO üzleti hangulatindex
    március 28
    MNB kamatdöntés
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    Conference Board fogyasztói bizalmi index
    Richmondi Fed feldolgozóipari index
    március 29
    KSH: munkanélküliségi ráta
    Függőben lévő lakásértékesítések (év/év)
    március 30
    KSH: Kiskereskedelem (január)
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    Fogyasztói árindex (év/év, végleges)
    GDP (negyedév/negyedév, végleges)
    Tartós és friss munkanélküli-segély kérelmek
    március 31
    KSH: termelői árindex (év/év)
    KSH: a kormányzati szektor egyenlege
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói árindex (év/év)

Szavazás

Önt zavarja a vörös csillag a Heineken sörök csomagolásán?