3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A héten kirobbant Volkswagen botrány könnyen lehet, hogy átalakítja az autóipart.

Elavult

Elon Musk és a Tesla megjelenéséig az autóipar már régóta egy helyben toporgott. A belsőégésű motorból 100 év alatt kihozták amit lehet: fogyasztáscsökkenés, nagy teljesítmény, környezetvédelem, illetve ezek kombinációja. De csodát nem lehet tenni, miután ez a módszer a fizika megerőszakolása: egy minden irányba ható erőt (a hőtágulást) lineáris irányba kényszerítjük, majd azt körmozgássá alakítjuk. Igen kevéssé hatékony módszer, és esély sincs a tökéletes égés elérésére. Pontosabban ha ezt közelítenénk, gyengén menne az autó. Ez volt most is a gond, ezért csalt a Volkswagen.

Még fejleszteni kell

Az elektromos autó remek megoldás lenne, hisz eleve körmozgást generál az elektromos motor, és semmit nem bocsát ki: sem káros anyagokat, sem port, sem széndioxidot. Csak azért nem kaptunk még rá a használatára, mert gyakran kell tölteni, és az sokáig tart. Ebből az utóbbi könnyen megoldható lenne: ha kiépülnének  megfelelő töltőhálózatok, cserélni lehetne az akkut, a töltéssel maga a töltőállomás bíbelődne. Maradt tehát egy probléma: a rövid menetteljesítmény.

Ezen még egy kicsit fejleszteni kell Elon Musknak és a többi lelkes úttörőnek, már ha a tudomány lehetővé teszi. Ha lehetne 4-500 kilométert menni a villanyjárművel töltés nélkül, és a gyártók annyiért kezdenék adni, mint a belsőégésű motorosokat – nos akkor azonnal megindulna az átállás. Ráadásul az elektromos autó egy sokkal egyszerűbb szerkezet, ezért elvileg olcsóbban is gyártható, és kevéssé szervizigényes.

Kérdés, hogy most ez a botrány felgyorsítja-e a folyamatot. Igazából úgy lehetne pozitív hatás, ha a nagy autógyárak, mintegy előremenekülés gyanánt, belefognának a fejlesztésbe. Ezt persze Elon Musk is megpróbálja megtenni, de egyelőre nem ért el áttörést, csak luxusautókat gyárt olyan vevőknek, akik három belsőégésű autó mellé megveszik azt negyediknek, ebből pedig nehéz nagy felfutást, nagy bevételt, így nagy kutatási kapacitást kiépíteni.

Pofon a dízelnek

Lehet azonban a dolognak egy kisebb, de a környezetvédelem szempontjából igen lényeges hatása. A belsőégésű motorokból alapvetően kétféle van, és a személyautók esetében tökéletesen megfelel a sokkal környezetbarátabb benzines. Környezetvédelmi szempontból a dízel fennmaradása már eddig is indokolatlan volt, pont ezért hoztak szigorú szabályokat, és most ezeket játszották ki. Könnyen lehet, hogy most befellegzik a dízel személyautóknak, hisz nem lehet őket úgy környezetbaráttá tenni, hogy a vevő által elvárt vezetési élményt nyújtsák.

Kérdés, hogyan reagálnak most a hatóságok, és hogy az autógyárak. Utóbbiak szempontjából valószínűleg eleve ésszerű most a gyártást eltolni a benzinüzemű irányába, nem megvárva azt, amíg a dízeleknél a végsőkig történő szigorítások bekövetkeznek. Ráadásul a fogyasztók bizalma is megcsappanhat a dízelben, hisz most egy darabig szinte szitokszóvá fog válni, és egyet fog jelenteni a környezetszennyezéssel.

Ki hozza meg az áttörést?

Befektetési szempontból mindenesetre annak a cégnek a részvénye lesz a meggazdagodás forrása, amelyik először meghozza az áttörést az elektromos autók akkumulátoránál. Ezt most a piac a Teslától várja, és a Google és az Apple is próbálkozik, de a mostani botrány után jó esély van rá, hogy  a túlélni akaró hagyományos autógyártók közül kerül ki a nyertes.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG