Hirdetés
Hirdetés

Saját vasúttársasága lehet Budapestnek

2015. április 03., 17:24

Az iparvágányoknak nem kell ugyanazt tudniuk, mint a hegyeshalmi gyorsvonati sínpárnak - tartalmazza a vasúti törvény tervezet, amely a jövőben nem szabályozza a Libegő vagy a trolibuszok működését. Viszont az önkorányzatok saját vasúttársaságot alapíthatnak.

A kormány honlapján megjelent az új vasúti törvény tervezete, amely a szabályozást a 2012-ben született uniós irányelvnek való megfeleléssel magyarázza. Ez részben átalakította a vasúti társaságok részére nyújtott szolgáltatásokat, így a pályahálózat-használati díj-képzés és -számítás szabályait is megváltoztatták. A pályahálózat-működtetőre vonatkozó legfontosabb előírás a pénzügyi egyensúly fenntartása, amely az állami költségvetéssel szemben is sokkal szigorúbb feltételt támaszt. Az irányelv ugyanis előírja, hogy - az öt évet meg nem haladó időszakban - a pályahálózat-működtető bevételei és a pályahálózatra fordított kiadásai, legalább egyensúlyban legyenek, azaz nem lehetséges a jövőben a veszteségfinanszírozás.

Sok új szereplőre - a kiszolgáló létesítményekre és azok üzemeltetőire - kiterjesztette a fennhatóságát a szabályozás, de más elemeket kivett belőle. Ennek következtében a hazai szabályozásból is kikerültek azok a kötöttpályás rendszerek - így például a trolibuszok és a sífelvonók -, amelyekről eddig a vasúti törvény rendelkezett. Az irányelv szabályai alól kivonásra kerülnek azok az ipari üzemek, amelyek a területükön, saját tulajdonban lévő mellékvágányokat és vonalakat üzemeltetnek, a törvénytervezet visszahozza a régi "iparvágány" fogalmat.

Az irányelv alapján ugyanakkor új kategóriák kerültek be a tervezetbe. Így például - az országos pályahálózattól és az azon nyújtott szolgáltatásoktól - külön szolgáltatási körben kezeli a városi, helyi, térségi és elővárosi rendszereket. Azaz mód lesz városi vasúttársaság létrehozására.

Az uniós irányelv sok ponton szigorította a piacfelügyeleti hatósággal kapcsolatos függetlenségi feltételeket. A vasúti igazgatási szervnek függetlennek kell lennie, bármely pályahálózat-működtetőtől, díjképzési vagy elosztó szervezettől.

A vasúti munkavállalókkal kapcsolatos szabályozás csak kismértékben változik. Eddig közösségi szabályozás csak a nemzetközi forgalomban részt vevő vonatszemélyzetre vonatkozott, de számos – a munkavégzéssel összefüggő – kérdést rendezni kell a tervezetben, különös tekintettel a 2012-ben megalkotott új Munka törvénykönyvére is. Ezért a belföldön közlekedő munkavállalók számára is belekerült a törvénybe néhány garanciális szabály, amely a foglalkoztatás, a munkavégzés biztonságát erősíti.

Hirdetés

 

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Az FC Barcelona testközelből II.: transzferek, sérülések és csodaitalok

Az FC Barcelona testközelből II.: transzferek, sérülések és csodaitalok

A katalán klub összekapcsolja a sportot a tudománnyal, és futurisztikus fejlesztésekkel készül a jövőre. A Financial Times nemrég beleshetett a kulisszák mögé, és beszélhetett a főszereplőkkel – a napokban a riport rövidített változatát közöljük. A második részből kiderül, hogy mi a legfőbb motiváló erő, meg lehet-e jósolni a sérüléseket, és milyen ital segít a pontos passzolásban.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Videók

Utánajártunk

Hirdetés
Hirdetés

  • BUX0.000%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • március 4
    KSH: Külkereskedelmi mérleg
    március 5
    KSH: Kiskereskedelmi forgalom
    Szolgáltatóipari BMI
    Szolgáltatóipari BMI
    GDP
    Kiskereskedelmi forgalom
    ISM szolgáltatóipari index
    március 6
    Bézs könyv
    március 7
    KSH: Ipari termelés
    Deutsche Post (2018 Q4)
    GDP
    EKB kamatdöntés
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    március 8
    KSH: Fogyasztói árindex
    Államháztartási egyenleg
    Munkanélküliségi ráta

Szavazás

Ön tud félretenni a nyugdíjas éveire?