Hirdetés
Hirdetés

Saját vasúttársasága lehet Budapestnek

2015. április 03., 17:24

Az iparvágányoknak nem kell ugyanazt tudniuk, mint a hegyeshalmi gyorsvonati sínpárnak - tartalmazza a vasúti törvény tervezet, amely a jövőben nem szabályozza a Libegő vagy a trolibuszok működését. Viszont az önkorányzatok saját vasúttársaságot alapíthatnak.

A kormány honlapján megjelent az új vasúti törvény tervezete, amely a szabályozást a 2012-ben született uniós irányelvnek való megfeleléssel magyarázza. Ez részben átalakította a vasúti társaságok részére nyújtott szolgáltatásokat, így a pályahálózat-használati díj-képzés és -számítás szabályait is megváltoztatták. A pályahálózat-működtetőre vonatkozó legfontosabb előírás a pénzügyi egyensúly fenntartása, amely az állami költségvetéssel szemben is sokkal szigorúbb feltételt támaszt. Az irányelv ugyanis előírja, hogy - az öt évet meg nem haladó időszakban - a pályahálózat-működtető bevételei és a pályahálózatra fordított kiadásai, legalább egyensúlyban legyenek, azaz nem lehetséges a jövőben a veszteségfinanszírozás.

Sok új szereplőre - a kiszolgáló létesítményekre és azok üzemeltetőire - kiterjesztette a fennhatóságát a szabályozás, de más elemeket kivett belőle. Ennek következtében a hazai szabályozásból is kikerültek azok a kötöttpályás rendszerek - így például a trolibuszok és a sífelvonók -, amelyekről eddig a vasúti törvény rendelkezett. Az irányelv szabályai alól kivonásra kerülnek azok az ipari üzemek, amelyek a területükön, saját tulajdonban lévő mellékvágányokat és vonalakat üzemeltetnek, a törvénytervezet visszahozza a régi "iparvágány" fogalmat.

Az irányelv alapján ugyanakkor új kategóriák kerültek be a tervezetbe. Így például - az országos pályahálózattól és az azon nyújtott szolgáltatásoktól - külön szolgáltatási körben kezeli a városi, helyi, térségi és elővárosi rendszereket. Azaz mód lesz városi vasúttársaság létrehozására.

Az uniós irányelv sok ponton szigorította a piacfelügyeleti hatósággal kapcsolatos függetlenségi feltételeket. A vasúti igazgatási szervnek függetlennek kell lennie, bármely pályahálózat-működtetőtől, díjképzési vagy elosztó szervezettől.

A vasúti munkavállalókkal kapcsolatos szabályozás csak kismértékben változik. Eddig közösségi szabályozás csak a nemzetközi forgalomban részt vevő vonatszemélyzetre vonatkozott, de számos – a munkavégzéssel összefüggő – kérdést rendezni kell a tervezetben, különös tekintettel a 2012-ben megalkotott új Munka törvénykönyvére is. Ezért a belföldön közlekedő munkavállalók számára is belekerült a törvénybe néhány garanciális szabály, amely a foglalkoztatás, a munkavégzés biztonságát erősíti.

Hirdetés

 

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Baj van a magyar nyugdíjakkal - összeomlás közeleg?

Baj van a magyar nyugdíjakkal - összeomlás közeleg?

Egyre tovább élünk, de mégsem teszünk félre idősebb korunkra, így a most aktív magyaroknak várhatóan a nyugdíj mellett is keményen dolgozniuk kell majd a tisztességes megélhetésért – legalábbis erre engednek következtetni az OTP Öngondoskodási Index eredményei és a társadalmi trendek. Ráadásul a magyar nyugdíjrendszer így nem lesz fenntartható.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Videók

Utánajártunk

Hirdetés
Hirdetés

  • BUX35186.52+0.2%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • július 16
    KSH: Építőipar
    GDP
    Ipari termelés
    Bank of America (2018 Q2)
    New York-i feldolgozóipari BMI
    Netflix (2018 Q2)
    július 17
    MNB: MNB: Havi fizetési mérleg (május)
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (40 mrdFt)
    Goldman Sachs (2018 Q2)
    Ipari termelés
    Fogyasztói árindex
    július 18
    IBM (2018 Q2)
    eBay (2018 Q2)
    American Express (2018 Q2)
    július 19
    Import és export
    Philadelphiai Fed index
    Tartós és friss munkanélküli-segély kérelmek
    Microsoft (2018 Q4)
    július 20
    KSH: Keresetek (január–május)
    Fogyasztói árindex

Szavazás

Ön tud félretenni a nyugdíjas éveire?