Hirdetés
Hirdetés

A legnagyobb magyar függőség - nekünk mindegy, hogy Tibi atya vagy az Index írja?

2016. február 16., 13:00

Sokan verik a mellüket, hogy ők nem is használják sokat a legnagyobb közösségi oldalt. Pedig a napi pár perces fellépkedések igen is számítanak: átlagosan 86 percet Facebookozik egy magyar felhasználó, a legintenzívebb felhasználók körében felülreprezentáltak a nők, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 30 év alattiak. Tibi atyának és a Mindenegyben blognak épp annyira hiszünk, mint a legnagyobb hírportálnak...

 

Az ezen csoportokba tartozók 86 százaléka lefekvés előtt is ránéz a közösségi oldalra. 46 százalék követ úgy is online tartalmat, hogy a Facebookon olvassa a megosztott híreket, és már nem kattint át a híroldalra, és a leghitelesebbnek gondolt oldalak között egyaránt szerepel az Index és Tibi atya is – derül ki a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete és az NRC kutatásából.

Mindennapos program

Ha már Facebook, akkor mindennapi használat: az aktív felhasználók négyötöde egy napot sem hagy ki az oldal nézegetése nélkül, további 8 százalék maximum heti 1 napot tölt el a közösségi oldal használata nélkül.

Hirdetés

A szokásokat, a felhasználói intenzitást, a funkciók kihasználásának volumenét és a fogyasztott tartalmak típus- és témakörbeli széleskörűségét jól meghatározza az oldalon eltöltött idő alapján való heavy, medium és light felhasználói besorolás.

A heavy, tehát intenzív felhasználók körében felülreprezentáltak a nők, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 30 év alattiak, míg a light, tehát kevésbé intenzív felhasználóknál a férfiak, a felsőfokú végzettségűek, illetve a harmincasok felé billen a mérleg nyelve.

Unalomból, multitasking

Az aktív böngészéssel töltött idő egyébként naponta átlagosan 86 perc – hétköznap pár perccel kevesebb, hétvégi napokon pedig picit több. A csúcsidőszak tekintetében sincs nagy differencia a munkanapok és szünnapok között: az esti órákban ülnek neki a felhasználók legnagyobb arányban az oldal böngészésének.

Természetesen minél több időt tölt valaki az oldalon átlagosan, annál valószínűbb, hogy okostelefonját is használja. A mobileszközökön való facebookozás egyébként elsősorban időtöltésként, unaloműzésként kap hangsúlyt a felhasználók életében: utazáskor, várakozáskor minden második, de még elalvás előtt is minden harmadik felhasználó nyomkodja e célból készülékét.

Ma már az aktív tevékenységek (lájkolás, kommentelés, megosztás) ugyanannyira jellemzőek okostelefonról vagy tabletről, mint laptopról, vagy asztali számítógépről. A passzív (nézelődés, hírfolyam görgetése, stb.) facebookozás viszont valamivel jellemzőbb a PC-ről történő használat alkalmával, tehát a felhasználói aktivitást – interaktivitást – elsősorban már nem a használt eszköz, hanem az éppen facebookozásra fordított idő és a multitasking tevékenység másik komponense befolyásolhatja.

Hírszerzés

Az átlagos facebookozók nem csak ismerőseik posztjait, vagy egyéb, kifejezetten az oldalra szerkesztett tartalmakat fogyasztanak a hírfolyam görgetésekor: kétharmaduk lájkolt be valamilyen internetes portált, blogot.

A portálok Facebook-jelenléte egyébként annál is inkább indokoltnak, sőt javasoltnak tűnik, hogy 46 százalék bevallása szerint van olyan oldal, amit csak Facebookon keresztül követ, 58 százaléknak pedig olyan, amit többnyire a közösségi oldalon néz, s csak ritkán látogatja magát a portált vagy blogot. Tízből kilenc felhasználó vallja, hogy továbbkattint, ha egy hírfolyamban megjelenő cikk felkelti az érdeklődését.

Szórakozás, kommunikáció

A Facebook-használat a felhasználók életének számos területén tölt be meglehetősen fontos szerepet: mind kommunikációjukhoz (49 százalék), mind informálódásukhoz (40 százalék), mind pedig szórakozásukhoz (43 százalék) használják az oldalt.

A kommunikáció szerepét egyébként a „közvetlen” kommunikáció erősíti elsősorban, a kommentelés jóval kevésbé jellemző, s ha a csevegést nem tekintjük információszerző tevékenységnek, már ezen a ponton kimondhatjuk: az oldal funkciója elsősorban a szórakoztatás, s az informálódás csak ez után következik.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a szívesen látott tartalmas sorában első helyen a vicces tartalmak szerepelnek (66 százalék), melyet a zene (55 százalék) követ, s a „tudomány, technika” kategória (45 százalék) csak a harmadik helyre került.

A felhasználók 70 százaléka egyébként egyetért az állítással, hogy facebookozni jó szórakozás, igaz, direkt módon csak 56 százalék állítja, hogy az információszerzéssel szemben a kikapcsolódás a fontosabb.

Híroldalak és Tibi atya

A legtöbbek által követett oldalak között vegyesen vannak hírportálok (Index, Nők Lapja Cafe, HVG) és a Facebookra specializálódott oldalak (Tibi atya, Mindenegybenblog), amely csoportok nem válnak el élesen a felhasználók értékelésében. A leghitelesebbnek ítélt oldalak között például az első az Index (18 százalék szerint), de a receptneked.hu és Tibi atya is 12 százalék illetve 10 százalék szerint a leghitelesebbek közé tartozik.

Mindent bevesznek az emberek, ha a Facebookon van?

Vannak olyan portálok az interneten, amelyek álhírek terjesztéséből élnek. Ezek ellen leginkább úgy védekezhetünk, ha a borzasztó érdekesnek látszó híreknek egy minimális Google-kereséssel utánanézünk. Érdemes, mert így legalább nem terheljük felesleges hülyeségekkel az ismerőseinket sem >>

Az ingyen bordélyjegytől a meg nem erőszakolt lány esetéig, a meg nem halt migránstól a több éves videofelvétel felmelegítéséig – továbbra is rengeteg olyan hírt osztanak a közösségi oldalakon az emberek, amely egyszerűen nem igaz. Itt írtunk róla >>

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

A kihalás szélén vannak az elefántok - katasztrófa fenyeget

A kihalás szélén vannak az elefántok - katasztrófa fenyeget

Horrorisztikus képek bontakoznak ki Afrika elhagyatott területein, egyre több fejetlen, rohadó elefántholttestet találnak. Az orvvadászok az agyaraikért ölik az állatokat, mivel az elefántcsont még mindig óriási értéknek számít. Az afrikai elefánt a túlvadászat miatt a kihalás szélén áll, a lövések olyan gyakoriak, hogy a turistakempingek közelében is lehet őket hallani. Mi lesz ezután?

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • augusztus 29
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének július végi helyzetéről
    Fogyasztói bizalmi index - augusztus
    augusztus 30
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 20 mrdFt

    augusztus 31
    ÁKK: 2024/B államkötvény csereaukcó, 2018/B - 20 mrdFt
    szeptember 1
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés) - június
    szeptember 2

Szavazás

Ön szerint ki vegye meg a Tesco magyarországi érdekeltségét?