10p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A magyar kormány ugye sok mindent ígért az Európai Uniónak, ám a gyakorlat azt mutatja, hogy ezeket az első adandó alkalommal felrúgja, ha éppen úgy tartja kedve. Így pedig nehéz lesz a befagyasztott uniós forrásokhoz valóban hozzáférni. Bod Péter Ákos elemzéséből kiderült, hogy a kieső brüsszeli pénzeket lehet-e pótolni akár a beáramló működőtőkéből, akár a külföldön dolgozó magyarok hazautalásaiból.

Ha van valamiben egyetértés elemzői, szakértői körökben, az annak belátása, hogy a magyar gazdaságnak nem szabad megragadnia a közepes hozzáadottértékű pozícióban, amire ipari vonatkozásban az „összeszerelő” címke utal. Továbbá túl kellene lépnünk azon a szinten, amelyben a külföldi működőtőke (FDI) a fő forrása a növekedésnek, sőt inkább a magyar gazdasági szereplőknek kellene aktívabbaknak lenniük a külföldi befektetések (innen nézve: „kifektetések”) terén.

Mindkét vonatkozásban értünk el bizonyos haladást az elmúlt években, egyébként az egész térségünkkel együtt: nőtt a hazai cégek külső befektetése, és némileg feljebb jutottunk a nemzetközi értékláncokban. Most viszont a kormányzati gazdaságpolitika hirtelen visszafordult, és a nagyvolumenű működőtőke-importtól várja a növekedést, ráadásul anyag- és energiaigényes összeszerelő ipari területeken.

A politikai hátraarc mögött talán az a felismerés áll, hogy az EU-tól eddig bőségesen ideáramló folyó- és tőketranszferek csökkennek, akár elapadnak: a jogállamisági feltételeknek nem képes vagy nem hajlandó eleget tenni a kormányzat. Jobb ötlet híján az Orbán-kormány arra gondolhat, hogy a debreceni CATL-beruházás és más hasonló mega-invesztíció lesz a megoldás a növekedés és a külső pénzügyi egyensúlytalanság gondjaira.

Ha ez az elgondolás, akkor az téves. Pontosan az ilyen karakterű üzleti tevékenységek szorítják be az országot a közepes fejlettségi állapotba, amint azzal itt korábban már többször foglalkoztunk.

De talán a fizetési mérleg-gondokra megoldás a tőkeimport? Elvégre olyan beruházásokról van szó, amelyeknek a terméke százszázalékosan exportra megy. Noha persze nagy hányadot tesz ki az importtartalom is, de mégis nettó export lesz az ügylet vége.

Ez lehet jogos érv, ám árnyalást igényel, éppen a rendszerváltozás második-harmadik évtizedének tapasztalatai alapján. A beruházási szakaszban a működőtőke beérkezése javítja a tőkemérleget, mert nem-adósság jellegű tőkebeáramlás történik, viszont rontja a külkereskedelmi egyensúlyt, mert az import is növekedésnek indul. A közvetlen külföldi beruházás termőre fordulásával majd megnő az exportvolumen is.

Nyereségessé válásával a külföldi tulajdonost illető tőkejövedelem megjelenik a GDP-statisztikában - noha nem lesz része a magyar nemzeti jövedelemnek, és rendszerint elhagyja az országot.

A nagy tőkeimportőr országok fizetési mérlegének a jövedelem-sora tartósan deficitet mutat; ez igaz hazánkra is. A jövedelmi soron jelentkező deficit nem okoz gondot mindaddig, amíg az áruk és szolgáltatások sorában jelentős a kiviteli többlet (mint minálunk is, 2009 és 2019 között). Ám más a helyzet most, amikor a külső folyó mérlegben nagyarányú deficit lépett fel, és a fizetési képesség a jelenleg még ütemesen érkező uniós tőketranszferek ellenére szintén a hiány-tartományba csúszott.

Az ábra jól mutatja, hogy a 2008-as válság nyomán erős többletbe ment át a magyar áru- és szolgáltatás-külkereskedelem egyenlege, ahogy az akkori pénzügyi válság nyomán a hazai kereslet gyenge maradt, míg az exportkapacitások szorgosan termelték a külkereskedelmi többletet. Ahogy azonban a hazai fogyasztás is kezdett megnőni, és ezzel az import is, a külkereskedelmi szufficit elolvadt. A folyó fizetési mérleg így is többletet mutatott évekig, mert a külkereskedelmi mérleghez társult a külföldről jövő transzfer (EU-s folyó jellegű támogatás, mint például a gazdáknak nyújtott agrár-kiegészítés), viszont lefele húzta azt a jövedelem-egyenleg, amelynek a hiánya a GDP 4-6 százalékát tette ki a legtöbb évben. Újabban némileg csökkent ez a szerkezetileg negatív tényező; vajon mi áll e mögött?

A válaszhoz tudni kell, hogy a fizetési mérlegnek ez a statisztikai sora két jövedelmi kör egyenlegéből tevődik össze. Az egyik már szóba jött: az itt működő külföldi tőkék adózott osztalékjövedelme, az ide nyújtott hitelek kamatjövedelme negatív előjelt ölt, a magyar cégek és bankok külföldi tőkejövedelme pedig pozitív: a kettő egyenlege negatív szám a magyar esetben. Ám létezik egy más jövedelmi kör is: az itt dolgozó külföldiek (pl. német csúcsmenedzserek, ukrán építőmunkások) hazautalt jövedelme negatív tétel, amivel szemben állnak a külföldön egyénileg dolgozó vagy oda kirendelt magyar munkavállalók hazautalásai. A migrációs folyamataink jellege alapján nem meglepő, hogy ez a munkajövedelmi tétel elég jelentős, amint azt bizonyos megbízhatósággal jelzik az MNB adatai.

A jövedelmi folyamatokból felidézhetők az elmúlt időszak politikai és gazdasági fejleményei. A külföldről kapott és külföldre nyújtott hitelek kamategyenlege például megmutatja, hogy eleinte rengeteg külföldi kölcsöntőke működött az országban (felfutott a lakás- és autóvásárlási célú devizahitelezés), majd a devizahitelek állománya csökkent, valamint 2022-ig a kamatszint is. A magyar bankok némelyikének van külföldi kamatjövedelme, de nem elég ahhoz, hogy pozitív tartományba vigye ezt a kategóriát. A fő tétel a külföldi tulajdon után járó részesedés: ennek deficitje a GDP 4-5 százalékát tesz ki. Miután az MNB adatai szerint a magyarországi nettó FDI-állomány a GDP 30 százalékára rúg, ez elég szép profitrátát implikál. Ha a kormány intenciója szerint tovább nőne az itteni külföldi befektetések állománya, és nem emelkedne az adóteher a külföldieken, valamint a mostanihoz hasonlóan alakulna a nyereségességük, akkor továbbra is ilyen vagy még nagyobb mértékű strukturális deficittel kell számolni a tőkejövedelmi soron.

De az ábrán idővel megjelent a munkavállalói jövedelem tétele is, amely nyilván a 2004-es EU-tagságunk után, főként a főbb munkaerőpiacok (Németország, Ausztria) 2011-es megnyílását követően vált nemzetgazdasági jelentőségűvé. Persze nemcsak a magyarok kezdtek munkát vállalni külföldön, hanem az itt dolgozó uniós és harmadik országbeli (EU-n kívüli) munkavállalók száma is nőtt, de ezek számossága nem éri el a magyar vendégmunkásokét. Erre utal a hazautalások pozitív egyenlege. A Covid-évben a többlet aránya kicsit mérséklődött, majd talán újra emelkedni fog. Így is figyelemre méltó a GDP egy-két százalékára rúgó értéke, hiszen az uniós transzferek (a folyó és a tőkejellegű támogatások összesen) a befizetéseinket hosszabb átlagban 3-4 százalékkal múlták felül.

Más szóval: a vendégmunkás-egyenlegünk az uniós segélyek felét teszi ki. Ha teljesen kiesnének az EU pénzei, azt nem kompenzálnák teljesen, de már nagyságrendileg összemérhető adatokról van szó.

Más országokban előbb indult el a munkaerő kivándorlása, és sok esetben egészen nagy mértéket ért el. Hogy az jó vagy káros folyamat-e, hosszú és bonyolult vita tárgya lenne. De az is nagyon különféle, hogy a munkaerőt kibocsájtó országok (lengyelek, észtek, lettek, bolgárok, románok) milyen mértékben fogadnak be más országokból, gyakran az EU-n kívülről munkáskezet. Márpedig ez is gyakori: a régóta zajló lengyel emigrációs folyamat mellett szintén régóta erős az oda irányuló migráció is, főként ukrán, belarusz forrásból.

A nemzetközi adatok gyűjtése és összehasonlíthatósága nehéz ügy, de az EU statisztikai szolgálatának adatai nyújtanak bizonyos eligazítást abban, hogy a nagyobb hagyományú vendégmunkás-exportőr országok esetében mekkora az ügy nemzetgazdasági súlya.

Az adatok a sokféle jogcímű és gazdasági tartalmú pénzmozgásoknak csupán két körét fedik le, a nagyságrendi összevetéshez azonban megfelelnek. Megerősítik a hazai fizetésimérleg-statisztikákból nyert képet, és nagyjából megfelelnek a Világbank munkajövedelem-hazautalási kimutatásainak.

A kép tehát: az uniós tagországok felében a külföldről hazautalt személyes jövedelem a GDP 1 százaléka körül-alatt marad. Érdekes módon ez vonatozik a lengyel gazdaságra is; esetükben nem a külföldi lengyel diaszpóra lett kisebb, sem a hazautalások mértéke, mint inkább a hazai GDP nőtt erőteljesen, így a relatív méret kisebb, mint pl. a magyar. A legszegényebb európai térséget félretéve (Albánia, Koszovó), a bolgár, román, lett, horvát esetben látszik, hogy a korábban elszenvedett nagy munkaerő-kiáramlásnak a következtében komoly nemzetgazdasági súlya lett a jövedelem-hazautalásnak. Ezek az összegek javítanak a fizetési mérleg-pozíción, érzékelhetően növelik az otthon elkölthető jövedelmet. Így lehet az, hogy a GDP/fő mutatót tekintve erősen lemaradt országokon belül az egyéni fogyasztás (és ezen keresztül a felhasznált nemzeti jövedelem) nem mutat olyan elmaradott képet, mint a bruttó hazai – de nem nemzeti – termék esetében.

A Nyugaton dolgozó magyarok helyét ázsiai munkások veszik át? Fotó: Depositphotos
A Nyugaton dolgozó magyarok helyét ázsiai munkások veszik át? Fotó: Depositphotos

Természetesen a folyamat másik arca az, hogy az adott ország munkaerőpiacáról, a helyi gazdaságból, a társadalomból (a demográfiából éppen úgy, mint a demokráciából) hiányoznak a nyugaton élő, dolgozó százezrek, akár milliók.

Most menjünk vissza az alapkérdésre. Ha a magyar demokratikus deficit, a jogrend leromlása miatt elesik az ország az uniós segélyek zömétől, a kiesést vajon pótolhatják-e a hazai cégek külföldi profitjai, és különösen a külföldön tartósan vagy átmenetileg dolgozók jövedelmei?

A belátható időben nem. A magyar cégek repatriált jövedelme hosszú időtávon sem lesz képes kiegyensúlyozni a fizetési mérleg vállalati jövedelmi sorának rendszerszerű deficitjét. Viszont növekvő a gazdasági jelentősége a külföldre ingázók, ott dolgozók hazautalásainak. Az ilyen pénzek egy nagy része az anyaország fogyasztási képességét növeli, de a lakossági és (kis)vállalati beruházásoknak is fontos forrása. Sok vélemény szerint a lengyel gazdaság tartós dinamikájának régóra egyik tényezője a lengyel diaszpóra otthoni vállalkozás-támogató tevékenysége. Az ilyen pénzek hatalmas előnye az uniós segéllyel vagy egyéb államközi támogatásokkal szemben, hogy nem az állami bürokrácián keresztül kerülnek be a társadalomba. Technikai hátrány a pénzutalás viszonylagos költségessége, bár ezen a téren a technológia fejlődése gyors javuláshoz vezetett.

Mindez a magyar esetre vonatkoztatva azonban nem változtat azon, hogy az uniós támogatások nagy részének vagy pláne egészének az esetleges kiesése mind az aggregált keresletben, mind a fizetési és tőkemérlegben súlyos gondokat okozna. Azokat pedig a külföldi működőtőke bevonásának erőltetése nem oldaná meg. Az sem igazi segítség, ha tovább gyorsulna a magyar munkavállalók migrációja, és annak különféle súlyos hatásának mintegy mellékhatásaként növekedne a hazautalások mértéke.

A szerves hazai tőkeképződés és a nagyobb termelékenység nyomán megemelkedő itthoni bérszint és belső fogyasztás az a pálya, amelyen fokozatosan, állhatatosan előre haladva valóban esélyes a sikeresen térségbeli társainkkal való lépéstartás. Fair törvények, tiszta versenyviszonyok, a nemzetközi értékláncokba adottságaink szerinti beépülés: szinte unalmasan egyszerű a felemelkedés képlete. Most inkább megint kerülőutakat kutat a magyar politika. Bőséges a példatár, hogy azok zsákutcákba vezetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: A nagy jegybankok óvatossága és a forintkamatok sorsa
Bod Péter Ákos | 2024. április 12. 05:43
A jegybankok világszerte komoly feladványt kaptak: mikor és milyen mértékű kamatcsökkentés lenne a megfelelő? Ha azonban a meghatározó jegybankok minden javuló jel ellenére óvatosak, a vártnál később lépnek és talán kisebb mértékben enyhítenek a kondíciókon, akkor a magyar jegybank sem engedhet a sürgetésnek.
Benchmark Bod Péter Ákos: Szubjektív jólét – van-e gazdasági jelentősége?
Bod Péter Ákos | 2024. március 29. 05:42
Látszólag nincs egyértelmű összefüggés a bruttó hazai termék (GDP) és az emberi boldogság mértékének európai helyzete között. De csak látszólag. Valójában a boldogság-lista élén is az anyagilag tehetős nemzetek állnak. Mint ahogy Magyarország középmezőnybeli helyezése sem lehet meglepő és sajnos, ahogy a GDP-k összevetésében, itt is már előttünk vannak a románok. Azaz boldogabbak.
Benchmark Bod Péter Ákos: A tengerszállítás biztonsága, költsége – és a magyar ipar szerkezeti rizikói
Bod Péter Ákos | 2024. március 21. 05:43
A Szuezi-csatornát elkerülő hajók késői beérkezése bizonyára komoly mértékben visszafogta az ipari kibocsátást, és csak reménykedni lehet, hogy a gyengécske tavalyi év és a szintén halovány évkezdet után e két fő ágazat erőre kap. Az egész magyar gazdasági teljesítményre kihat az, ami a kulcsiparágakkal történik.
Benchmark Bod Péter Ákos: az IMF közepesen optimista világgazdasági kilátásait nem rontják le a zavaros kínai hírek
Bod Péter Ákos | 2024. február 1. 05:41
A kínai államadósság nemzetközi összevetésben nem óriási, de a nem-állami szektoroké igencsak: arányában jóval meghaladja az amerikai magánszektor eladósodási rátáját a GDP százalékában. Ezért is különösen izgalmas, hogy az Evergrande kínai és külföldi hitelezőinek, a kötvény-tulajdonosoknak vajon mennyi jut a felszámolási folyamat végén. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Infláció le, növekedés fel 2024-ben? Vagy tovább sodródik a magyar gazdaság?
Bod Péter Ákos | 2023. december 27. 05:42
Bármelyik nagy makrogazdasági mutatót tekintjük, sok a lefele mutató kockázat. Jövőre sokkal valószínűbb az éves átlagos 7, mint a kormány által előrejelzett 4-5 százalékos fogyasztóiár-index. Ráadásul a magyar kormány által kinyitott külpolitikai frontok nagy száma miatt egyáltalán nem lehet adottnak venni azt, hogy a jelenlegi (így sem csekély) uniós pénzáramot meghaladó összegek jönnek 2024-ben.
Benchmark Bod Péter Ákos: a kellemetlen adatok üzenete, hogy a recesszióból sokfelé vezet út
Bod Péter Ákos | 2023. december 8. 05:42
A gazdasági helyzet értelmezését nagyban nehezíti, hogy rengeteg kétely övezi a nemzetgazdasági adatok megbízhatóságát. A 2023 októberéről érkező adatok lassulást, elakadást jeleznek, akkor vajon mire alapoz az optimista kormánypropaganda?
Benchmark Bod Péter Ákos: a fizetési mérleg javult - de nem javult meg
Bod Péter Ákos | 2023. október 27. 05:39
Már a múlté a költségvetés és a folyó fizetési mérleg együttes hiánya, másnéven az ikerdeficit – hangzik el Nagy Márton érvelése. Ám egyelőre ott tartunk, hogy a költségvetés erősen deficites, a forgalmi típusú adók valahogy nem nőnek a tervezett mértékben, holott a tervezettnél jóval nagyobb infláció az áfa és szja csatornáin elvileg még enyhítik is a pénzügyminiszter aggodalmait. 
Benchmark Bod Péter Ákos: követjük a dezinflációs trendet - és azután?
Bod Péter Ákos | 2023. október 11. 05:57
Bár a magas tavalyi bázisszint miatt decemberben 7 vagy 8 százalékra mehet le az éves pénzromlás, a nemzetközi szervezetek – jelesül a Nemzetközi Valutaalap (IMF) – már azt prognosztizálják, hogy az eddig gondolt és a magyar hatóságok által említett inflációs pályánál magasabb árszintemelkedés várható 2024-re.
Benchmark Bod Péter Ákos: A „fejlődő Európa” – ahogy az EBRD látja a térséget és benne Magyarországot
Bod Péter Ákos | 2023. október 5. 05:47
Vajon a magyar gazdaságnak, és általában is egy rendszerváltó országnak, hol a helye a világ gazdasági-üzleti térképén? A teljesítményt kikhez, mihez kell mérni? Ezen kérdések megválaszolásához is érdemes figyelemmel kísérni az EBRD elemzéseit: a tágan vett kelet-európai térséget hitelezőként jól ismerik, fizikai jelenlétük miatt a belső viszonyokról is vannak első kézből származó ismereteik, így gazdasági prognózisaik is figyelemre méltók kelet-közép-európai vonatkozásban is.
Benchmark Bod Péter Ákos: Monetáris váltás előjele vagy csupán szakmai felismerés?
Bod Péter Ákos | 2023. augusztus 2. 05:49
A forint árfolyamának hirtelen és erőteljes változásai rendszeresen tudatosítják a magyar gazdasági szereplőkben az önálló valuta meglétéből fakadó komoly kockázatokat. Mind gyakrabban előkerül a kérdés: hogyan tovább? A jó és egyszerű válasz az euróövezethez való csatlakozás lenne. Arra azonban nemhogy céldátum nincs, de gyenge szándék sem látszik a kormányzati körökben. Újabb jelek alapján mégis érdemes megint rápillantani a helyzetre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG