7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

"Van-e monetáris politikai megoldás az energiaárak (átmeneti) robbanására?" – teszi fel a kérdést Bod Péter Ákos. Ez már csak azért is fontos, mert a jegybankok szerint a megugró infláció első számú okai a felrobbanó energiaárak.

A kérdés nem elvont, távolról sem akadémiai jellegű. Európában – sőt a világ legtöbb részén, más és más mértékben – az a feladat áll a gazdaságpolitika intézői előtt, hogy megfékezzék az évtizedek óta nem látott mértékű inflációt. Ehhez pedig vannak eszközei a jegybankoknak, a monetáris hatóságoknak. Csakhogy az 1970-es évek olajválságai azt is megmutatták, hogy a nagy kamatemelés, mint az infláció elleni küzdelem legfőbb tankönyvi eszköze, recesszióba sodorja a gazdaságot. A visszaesés nyomán valóban lefékeződik az általános árnövekedés, valamint a termelés és fogyasztás csökkenése miatt kevesebb lesz az energiafogyasztás – de ez roppant nagy ár.

A nyugati országokat sújtó korábbi recessziók egyik tanulsága az, hogy a jegybanki szigorítás következtében túl sokan vesztik el a munkájukat ahhoz, hogy a nyersolaj importja és hazai felhasználása érdemben csökkenjen. Létezik tehát monetáris politikai eszköz, csak az túlságosan tompa, roncsolja a gazdaság, társadalom szövetét.

Akkor inkább hatósági árakkal fékezzék meg az áremelést? Vagy elégséges arra várni, hogy a megemelkedett árakra gyorsan reagál a kínálati oldal?

Az árrögzítésnek csak akkor van értelme, ha a megugró piaci árak átmeneti jellegűek, és a keresleti-kínálati viszonyok ideiglenes zavarai, a szereplők pánik-reakciói miatt álltak elő. A professzionális árhatóság elvileg képes úgy modellezni a tényleges gazdasági viszonyokat (a kereslet tartós mértékét, a kínálati oldal képességét), hogy mintegy leképezi a tartós piaci egyensúlyt, majd az így számított egyensúlyi árat hirdeti meg hatósági árként vagy ár-maximumként. A gyakorlat persze mindig haloványabb az elméletnél; az árhatóság is csak egy bürokrácia, és a politikai irányítás alatt állva, ki van téve a napi hatalmi megfontolásoknak.

Politikailag az árstop jóval kényelmesebb megoldás, mint gazdasági döntést hozni. Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Politikailag az árstop jóval kényelmesebb megoldás, mint gazdasági döntést hozni. Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Az igazán súlyos gond abból fakad, ha az állami árszabályozás elszigeteli a gazdasági szereplőket, az embereket a valóságtól. Állami szubvenció közbeiktatása esetén marad ugyan a régi ár, viszont a vevő nem érzi a nyomást, ami a racionális cselekvését felerősítené, és annak nyomán kevesebbet használna a társadalom számára sokkal többe kerülő energiából.

Ez a dilemma nem sajátosan magyar. Nálunk azonban a „rezsicsökkentés”, azaz az alapvető szolgáltatások hatósági árassá tétele, majd a motorüzemanyagok, kiválasztott élelmiszerek ármaximalizálása miatt a mesterséges, hatósági áras termékkör a teljes lakossági fogyasztási kosárnak már az egynyolcadát teszi ki. A másik sajátosság a profi árszabályozási intézmény hiánya: a konkrét intézkedések („visszavinni a bolti árakat az október 15-i mértékre”, a 2014-es rezsitarifák állandósítása 2022-ig) nyilvánvalóan improvizációk, nem támaszkodnak árhatósági szakmai háttérre.

Az a döntés, hogy a magyar árrögzítéshez most nem nyúl a kormány, hanem kitolja július 1-ig, ismét csak a politika primátusának újabb bizonyítéka. A miniszterelnöki indoklás („a háború el fog húzódni, az energiaárak magasan maradnak”) ugyanis pontosan az ellenkező döntést sürgetné. Ha ugyanis valamelyik erőforrás tartósan drága az országnak, akkor értelmetlen mesterségesen olcsóbban tartani a felhasználók számára.

Nincs más mód, mint ráengedni a gazdaságra a megnőtt piaci árakat? Ahol ezt teszik, ott hirtelen felfut az infláció, ami politikai gond.

Ám az új relatív árak jelzik az ésszerű viselkedés irányait: tessék kevesebbet használni, helyettesíteni, befektetni minél előbb az energiatakarékosságba. Az áremelkedés viszont valóban súlyos teher a leginkább érintetteken, a törékeny anyagi helyzetben levőkön. Azokon azonban az állami költségvetés eszközeivel lehet segíteni. Érdemes ehhez rápillantani a német kormány minapi döntéseire.

Christian Lindner pénzügyminiszter bejelentése szerint minden bejelentett, adófizető munkavállaló kap egyszeri 300 eurót az energiakiadásai enyhítésére. Emellett megemelik a családi pótlékot egyszeri 100 euróval. A közvetlen transzferkifizetéseken túl a szövetségi kormány három hónapra csökkenti az üzemanyagokra kivetett jövedéki adót. Az energiatakarékossági csomag részeként júniustól három hónapon keresztül a korábbi havi bérletárak harmadát kell fizetni a helyi és regionális tömegközlekedésben. Ezek nem ördöngös ötletek, előre kalkulálható mértékben és nem túlságosan jelentősen terhelik meg a német költségvetést, viszont gyors átmeneti segítséget nyújtanak az érintetteknek.

Más vonatkozású, de ide is tartozó ügy, hogy 100 milliárd eurós garanciaalapot hoznak létre az ukrán háború miatt veszteséget szenvedő németországi cégek megtámogatására. A pénzügyminiszter bejelentetése szerint újabb 5 milliárd eurót irányoznak elő az Ukrajnából érkező menekültek ellátására, és további összegeket fordítanak humanitárius segélyre.

Ezek és egyéb kiadási tételek miatt az idén 140 milliárdos nettó adósságnövekedés várható Németországban. A januári előrejelzéssel szemben 2022-re immár nem 3,6 százalékos gazdasági növekedést terveznek, csupán 2,2 százalékot. Megjegyzendő, hogy hasonló mértékű ütemcsökkenéssel érdemes számolni a hasonló helyzetben levő, az ukrán háború következményeinek erősen kitett más európai országokban is, így Magyarországon is.

Végül tehát: akkor nem is érdemes szigorítani a monetáris kondíciókon? A gazdaságelmélet és az utóbbi időszak gazdaságtörténeti tapasztalatai alapján a válasz árnyaltabb az igen/nem opciónál. Ahol az árak növekedése a fogyasztói kosár legtöbb tételét érinti, vagyis valóban a fizetőeszköz vásárlóerejének általános (és folyamatos) mérséklődése következik be, ott a monetáris politika a maga eszközeivel köteles fellépni a pénzromlási ütem megfékezéséért. Már azért is, mivel az inflációs várakozások beépülnek a gazdasági szereplők árazási, ár-elfogadási, bértarifa-döntéseibe, és minél később szigorít a központi bank, annál jobban elhúzódik az inflációs hullám, és annál költségesebb visszavinni az árszintet a tolerálható mértékre.

Ez a magyar eset. Azzal, hogy a kormány most a nem-döntés mellett döntött az árkorlátozás továbbvitele ügyében, az infláció egy jelentős részét elfojtott inflációvá konvertálta, és ezzel csak elnapolta a realitások felszínre kerülését. Ezzel egyidőben tovább terhelte az állami költségvetést, hiszen a ténylegesen megdráguló energiabeszerzés és a mesterségesen mélyen tartott kiskereskedelmi ár közötti hatalmas különbség különféle csatornákon átkerül a központi költségvetésbe. A megnőtt adósság finanszírozása, amint ezt már többször tárgyaltuk, kiadási többletet jelent majd a költségvetés számára, az pedig későbbi adóteher-növelést tesz szükségessé.

Ide kapcsolódnak az említett német gazdaság- és társadalom-segítő program pénzügyi következményei. A megnövekvő kiadási tételek, valamint a védelmi költségvetés jelentős megemelése nyomán nagyobb lesz a német állam finanszírozási szükséglete. Ez egyben az európai trend. Következésképpen a már megindult európai kamatemelkedési irányzatnak a folytatódásával kell számolnunk. Figyelemre méltó, hogy milyen érezhetően emelkednek csupán egy hónapos távon is a referencia-kamatok.

Állampapírok referenciahozamainak alakulás néhány országban. Forrás: MNB, ábrakészlet, 2022 április
Állampapírok referenciahozamainak alakulás néhány országban. Forrás: MNB, ábrakészlet, 2022 április

Immár a 3, 5, 10, 15 éves lejáratú német állampapír (Bund) hozama is pozitív tartományban van, és a március 23-i állapothoz képest az 2022. április 20-i szint minden bemutatott ország esetében érezhető emelkedést mutat. A folyamat minden bizonnyal tovább halad. A hosszabb lejáratoknál (3–15 éves kötvényeknél) az emelkedés a piaci tényezőknek tudható be, a rövidebb (egy, két éves vagy éven belüli) lejáratokon a jegybanki kamatemelés hatása is erős. A jegybankok pedig az inflációs hangulat kialakulása esetén nem is kerülhetik el a monetáris kondíciók szigorítását.

Az energiaárak ügye azonban csak monetáris eszközökkel nem kezelhető; adózási, jövedelempolitikai és kínálati oldali támogatást igényel. Az árak befagyasztása azonban struccpolitika.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: A nagy jegybankok óvatossága és a forintkamatok sorsa
Bod Péter Ákos | 2024. április 12. 05:43
A jegybankok világszerte komoly feladványt kaptak: mikor és milyen mértékű kamatcsökkentés lenne a megfelelő? Ha azonban a meghatározó jegybankok minden javuló jel ellenére óvatosak, a vártnál később lépnek és talán kisebb mértékben enyhítenek a kondíciókon, akkor a magyar jegybank sem engedhet a sürgetésnek.
Benchmark Bod Péter Ákos: Szubjektív jólét – van-e gazdasági jelentősége?
Bod Péter Ákos | 2024. március 29. 05:42
Látszólag nincs egyértelmű összefüggés a bruttó hazai termék (GDP) és az emberi boldogság mértékének európai helyzete között. De csak látszólag. Valójában a boldogság-lista élén is az anyagilag tehetős nemzetek állnak. Mint ahogy Magyarország középmezőnybeli helyezése sem lehet meglepő és sajnos, ahogy a GDP-k összevetésében, itt is már előttünk vannak a románok. Azaz boldogabbak.
Benchmark Bod Péter Ákos: A tengerszállítás biztonsága, költsége – és a magyar ipar szerkezeti rizikói
Bod Péter Ákos | 2024. március 21. 05:43
A Szuezi-csatornát elkerülő hajók késői beérkezése bizonyára komoly mértékben visszafogta az ipari kibocsátást, és csak reménykedni lehet, hogy a gyengécske tavalyi év és a szintén halovány évkezdet után e két fő ágazat erőre kap. Az egész magyar gazdasági teljesítményre kihat az, ami a kulcsiparágakkal történik.
Benchmark Bod Péter Ákos: az IMF közepesen optimista világgazdasági kilátásait nem rontják le a zavaros kínai hírek
Bod Péter Ákos | 2024. február 1. 05:41
A kínai államadósság nemzetközi összevetésben nem óriási, de a nem-állami szektoroké igencsak: arányában jóval meghaladja az amerikai magánszektor eladósodási rátáját a GDP százalékában. Ezért is különösen izgalmas, hogy az Evergrande kínai és külföldi hitelezőinek, a kötvény-tulajdonosoknak vajon mennyi jut a felszámolási folyamat végén. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Infláció le, növekedés fel 2024-ben? Vagy tovább sodródik a magyar gazdaság?
Bod Péter Ákos | 2023. december 27. 05:42
Bármelyik nagy makrogazdasági mutatót tekintjük, sok a lefele mutató kockázat. Jövőre sokkal valószínűbb az éves átlagos 7, mint a kormány által előrejelzett 4-5 százalékos fogyasztóiár-index. Ráadásul a magyar kormány által kinyitott külpolitikai frontok nagy száma miatt egyáltalán nem lehet adottnak venni azt, hogy a jelenlegi (így sem csekély) uniós pénzáramot meghaladó összegek jönnek 2024-ben.
Benchmark Bod Péter Ákos: a kellemetlen adatok üzenete, hogy a recesszióból sokfelé vezet út
Bod Péter Ákos | 2023. december 8. 05:42
A gazdasági helyzet értelmezését nagyban nehezíti, hogy rengeteg kétely övezi a nemzetgazdasági adatok megbízhatóságát. A 2023 októberéről érkező adatok lassulást, elakadást jeleznek, akkor vajon mire alapoz az optimista kormánypropaganda?
Benchmark Bod Péter Ákos: a fizetési mérleg javult - de nem javult meg
Bod Péter Ákos | 2023. október 27. 05:39
Már a múlté a költségvetés és a folyó fizetési mérleg együttes hiánya, másnéven az ikerdeficit – hangzik el Nagy Márton érvelése. Ám egyelőre ott tartunk, hogy a költségvetés erősen deficites, a forgalmi típusú adók valahogy nem nőnek a tervezett mértékben, holott a tervezettnél jóval nagyobb infláció az áfa és szja csatornáin elvileg még enyhítik is a pénzügyminiszter aggodalmait. 
Benchmark Bod Péter Ákos: követjük a dezinflációs trendet - és azután?
Bod Péter Ákos | 2023. október 11. 05:57
Bár a magas tavalyi bázisszint miatt decemberben 7 vagy 8 százalékra mehet le az éves pénzromlás, a nemzetközi szervezetek – jelesül a Nemzetközi Valutaalap (IMF) – már azt prognosztizálják, hogy az eddig gondolt és a magyar hatóságok által említett inflációs pályánál magasabb árszintemelkedés várható 2024-re.
Benchmark Bod Péter Ákos: A „fejlődő Európa” – ahogy az EBRD látja a térséget és benne Magyarországot
Bod Péter Ákos | 2023. október 5. 05:47
Vajon a magyar gazdaságnak, és általában is egy rendszerváltó országnak, hol a helye a világ gazdasági-üzleti térképén? A teljesítményt kikhez, mihez kell mérni? Ezen kérdések megválaszolásához is érdemes figyelemmel kísérni az EBRD elemzéseit: a tágan vett kelet-európai térséget hitelezőként jól ismerik, fizikai jelenlétük miatt a belső viszonyokról is vannak első kézből származó ismereteik, így gazdasági prognózisaik is figyelemre méltók kelet-közép-európai vonatkozásban is.
Benchmark Bod Péter Ákos: Monetáris váltás előjele vagy csupán szakmai felismerés?
Bod Péter Ákos | 2023. augusztus 2. 05:49
A forint árfolyamának hirtelen és erőteljes változásai rendszeresen tudatosítják a magyar gazdasági szereplőkben az önálló valuta meglétéből fakadó komoly kockázatokat. Mind gyakrabban előkerül a kérdés: hogyan tovább? A jó és egyszerű válasz az euróövezethez való csatlakozás lenne. Arra azonban nemhogy céldátum nincs, de gyenge szándék sem látszik a kormányzati körökben. Újabb jelek alapján mégis érdemes megint rápillantani a helyzetre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG