3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar ipar és külkereskedelem számára kiemelten fontos a német autóipari cégek helyzete. Bár a német állam jelentős támogatásokat nyújtott az ottani vállalatoknak, az autóipari cégek egy része nem felelt meg a kritériumoknak, ennek eredményeként 32 százalékkal nőtt a fizetésképtelenségi eljárások száma – derül ki a Coface hitelbiztosító elemzéséből. 

A magyar gazdaság szempontjából kulcsfontosságú, hogy az egyik legjelentősebb külkereskedelmi partnernek számító Németországban hogyan alakul a helyzet. A német hátterű autógyárak miatt pedig különösen lényeges, hogy a német autóipart hogyan érintette a pandémia. A fizetésképtelenségi helyzetet nézve a múlt év kedvezőtlenül alakult a német autószektorban – derül ki a Coface hitelbiztosító legújabb összeállításából. 

Komoly csapás

A tavalyi németországi adatok első látásra felemásak. Összesen 15 540 német vállalat vált fizetésképtelenné 2020-ban, ez 15 százalékos csökkenésnek felel meg 2019-hez képest. Hasonlóan alacsony adatra majdnem húsz évvel ezelőtt, 1993-ban volt példa. Az idei első negyedévben szintén nagyon alacsony volt a fizetésképtelenné váló német cégek száma. Ez pedig a Coface szakértői szerint a németországi állami támogatásoknak köszönhető. Azok a cégek kaptak támogatást, amelyek bizonyították, hogy a pandémiát megelőzően még stabil működést folytattak. 

A német vállalatok azonban ágazattól függően eltérően érkeztek meg a pandémiás helyzetbe. A német fémipar és az autóipar 2018 vége óta recesszióban volt, bizonyos vállalatok nem tudtak megfelelni az állami támogatás feltételeinek, tehát sok cég már a járvány előtt nehézségekkel küzdött. Ennek eredményeként a fizetésképtelenségi eljárások száma a német fémipari ágazatban 2020 során 7,1 százalékkal emelkedett, az autóiparban pedig majdnem 32 százalékkal – mutat rá a Coface elemzése. Bár a növekedés mindkét szóban forgó szektorban jelentős volt, az összes tavalyi németországi fizetésképtelenségi eljárás 3 és 0,5 százaléka volt a fém- és autóiparhoz köthető. 

Mire lehet számítani? 

Mind a német, mind az európai és a magyar autóipar szempontjából fontos, hogy a járvány miatt az európai újautó-eladások csökkkentek. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint a múlt évben az uniós országokban 2020-ban kevesebb mint 10 millió új személyautó talált gazdára, ami közel 24 százalékos éves csökkkenést jelentett. Az idén már kezd magára találni a piac, az év első négy hónapjában a tavalyi alacsony adatokhoz képest 24 százalékkal 3,4 millió fölé nőtt az eladott új autó száma. A járványhatás elmúltával pedig az újautó-eladások újabb lendületet kaphatnak, bár a globális chiphiány fékezheti a növekedést. 

Az Mfor.hu nemrég arról írt összeállításában: a globális chiphiány a magyarországi autógyártókat is érintette, előbb januárban a győri Audi és a kecskeméti Mercedes üzem is korlátozásokra kényszerült, mivel nem volt elegendő félvezető, amit beépíthettek volna. Majd később, áprilisban a Mercedes ismét kénytelen volt korlátozni a gyártást az alkatrészek hiánya miatt.

Mindenesetre a nemzetközi autópiac fellendülése mind a német, mind a magyar autóipar számára fontos támaszt jelent a következő időszakban várható fejlődéshez és ahhoz, hogy az érintett vállalatok fizetőképessége stabil maradjon - írja elemzésében a Coface.
 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Hernádi Zsolt elárulta: megvan, mekkora osztalékot fizet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 16:43
Nem volt egyszerű éve a Molnak 2023-ban.
Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
Vállalat A BioTechUSA-cégcsoport 2023-as éve: közel a 100 milliárdos árbevételi határ
Natív tartalom | 2024. április 22. 16:24
Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő BioTechUSA-cégcsoport. Tavaly csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte árbevételét, és közel 5 milliárd forintot fordított beruházásokra. Évről évre nő a bevételük, pedig Lévai Bálint vezérigazgató szerint a maratoni futás 42 kilométeréből még csak az 5. kilométernél járnak.
Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
Vállalat Profitboom, forgalomcsökkenéssel: erre volt képes az Ericsson
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 12:55
Az Ericsson AB svéd távközlési berendezésgyártó negyedéves nyeresége növekedéséről, ugyanakkor bevételének csökkenéséről jelentett kedden.
Vállalat A Tesla-vezér minden tizedik dolgozót kirúgja
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 15:12
Egy vállalati belső levél is kiszivárgott, amelyben Musk lényegében elbúcsúzott az érintettektől.
Vállalat Jókora gyomrost kapott az Apple
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:32
Legnagyobb riválisa vitte be az ütést.
Vállalat Emelt osztalékot fizet a Waberer’s
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:34
Egy rekord év után.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG