9p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Megégetheti magát, aki utolsó pillanatra hagyja a karácsonyi ajándékok beszerzését. Az akadozó ázsiai ellátás, a nemzetközi tengeri szállítmányozás lassulása miatt szűkebb választék és drágább termékek várnak ránk a boltokban.

A cikk erdetileg a Piac&Profit magazin november-decemberi számában jelent meg. 

Tavaly novemberben még arról írtunk: a 2020-as karácsony merőben más lesz, mint azt addig megszoktuk, a hazai kiskereskedelemnek pedig számtalan bizonytalansági faktorral – járvány második hulláma miatti szigorodó szabályokkal, kijárási korlátozásokkal, visszavett plázalázzal és 19 órai boltzárral – kellett szembenézni. Az idei tél is sok kérdőjelet tartogat: a következő időszaknak úgy vágnak neki a kereskedők és a fogyasztók, hogy nem tudni, mit hoz a járványhullám pár nap és hét múlva, mennyire söpörheti el a karácsonyt a vírus a kiskereskedelemben. A bizonytalanság tehát megmaradt, csak most más problémákkal várhatjuk a Jézuskát.

Áruhiány és áremelkedés

Az Árukereső.hu és piackutató partnere, a GKI Digital idén már hetedik éve vizsgálta meg a felnőtt lakosság karácsonyi ajándékvásárlási terveit és szokásait. A kutatás legfőbb megállapításai szerint, míg a koronavírus hatására a tavalyi karácsony szűkebb körben telt, és az ajándékbeszerzés nagyja átterelődött az online áruházakba, addig most ismét több embernek szeretnénk ajándékozni, és többet tervezünk költeni. Csakhogy az év végére várhatóan fokozódó készletproblémák és a folyamatos áremelkedés kihívás elé állíthatják a vásárlókat.

Kép: Pexels.com)
Kép: Pexels.com)

– Idén az erőteljes áruhiány jelenti a legnagyobb változást, amely jelenséggel tavaly még nem szembesültünk. A hangsúly itt a még szón van, hisz már 2020-ban elkezdődtek a gyárleállások, és szűkültek a kapacitások, azonban több hónapnak is el kellett telnie, mire a hatások begyűrűztek a kiskereskedelembe. A most tapasztalható készletgondok még a tavalyi év gyártási nehézségeiből fakadnak, azonban a probléma a jövő év elejére megoldódni látszik. A mostani karácsonyi szezont befolyásolja majd az áruhiány, de ez egyszeri időszak lesz – mondta a Piac & Profitnak Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

Limitált készletekből válogathatnak a vevők

A gyártási kapacitások szűkülése miatt a vevők nem fognak találkozni a korábban megszokott minőséggel és választékkal a boltok polcain. Áruhiány alatt nem azt kell érteni, mint amit a járvány elején tapasztaltunk, amikor vadászni kellett például a lisztre, az élesztőre, a WC-papírra. A mostani termelési válság elsősorban a csipeket érinti, így az okostelefonok, laptopok, tabletek, televíziók, játékkonzolok kínálatát szűkíti. A GKI Digital szakértője szerint ezek a termékek limitált készlettel és választékban lesznek elérhetőek.

De az olyan termékeknél is szükség lesz a vásárlók türelmére, amelyek nagyméretűek, és nem Európai Unión belüli, hanem ázsiai gyártási láncból érkeznek. Ilyennek számítanak a bútorok, a nagyobb háztartási eszközök, sporteszközök, köztük a futópad, a szobabicikli és a hagyományos kerékpár.

– Még az Amazon is azt kommunikálja, hogy idén érdemes egy hónappal előbb nekiállni a karácsonyi ajándékok beszerzésének. Nálunk a kereskedők – látva az ázsiai gyártási láncok problémáit – most úgy gondolják, azokra a termékekre lehet biztosabban számítani, amelyek már Magyarországon vagy legalább az Európai Unión belül vannak. Ami viszont valamelyik teherszállító hajó konténerében utazik épp, valószínűleg nem kerül az idei karácsonyfa alá – véli Madar Norbert, aki szerint nem arról van szó, hogy üresek lesznek a polcok, hanem arról, hogy a szűkös kínálatból lesz muszáj választani. – Aki a választékcsapdát szeretné elkerülni, jó, ha mielőbb nekilát a vásárlásnak – tanácsolja a szakember.

Forrás: GKI Digital
Forrás: GKI Digital

A GKI Digitalnál úgy számolnak, hogy a szokásostól eltérő karácsonyi szezon után a jövő év gigaakciókkal indulhat. Hiszen ha egyes árucsoportok csak karácsony után érkeznek meg, a kereskedők a beragadt készletektől akciókkal igyekeznek majd megszabadulni. A fogyasztók ennek a nyertesei lehetnek, feltéve, hogy maradnak még tartalékaik, amikből január–februárban is vásárolhatnak.

Járványajándék helyett újra telefont

A koronavírus-járvány a tavalyi karácsonyi szezonban a slágertermékek körét is átalakította, egy évvel ezelőtt ugyanis a három legnépszerűbb, ajándéknak szánt termékkategória a ruházati cikk, a játék, valamint a szépségápolás és kozmetikum volt. Most úgy tűnik, visszatérünk a COVID előtti időkhöz: ismét a szórakoztató elektronikai termékekre a legnagyobb az igény. Főleg az okostelefonok és kiegészítői, tabletek és játékkonzolok lesznek slágercikkek, pont azok a termékek, amelyek beszerzését a kínálati szűkösség nehezíti. Második helyre a ruházati cikkek, míg a harmadikra a játékok kerültek a legnépszerűbb termékek listáján.

S mit jelent mindez a pénztárcánkat tekintve?

– A tavalyi karácsonyhoz képest, termékkategóriától függően, akár 30 százalékos drágulás is lehet. De ezt az áremelkedést nem úgy kell elképzelni, hogy a kereskedők holnaptól árat fognak emelni, és karácsonyra minden drágább lesz. Ez tartós, év eleje óta velünk élő folyamat, csak hullámokban jön elő, és kereskedőtől függ, ki mikor lépi meg. Például egy új iPhone-nál már beépítették az árba a COVID-hatásokat. De egy olyan kávéfőzőért, amit már tavaly is kapni lehetett, és most már jelentkeznek az ellátási problémák, többet kell majd fizetnünk idén, mint tavaly karácsonykor – magyarázta a folyamatot Madar Norbert.

A szűkebb árukínálat tehát drágább termékeket is jelent, emiatt a vásárlók idén többet költhetnek, mint amit eredetileg terveztek. A GKI Digital felmérése szerint tavaly átlagosan 52 300 forint volt az ajándékokra szánt keret a magyaroknál, idén ez az összeg már meghaladja a 60 ezer forintot (60 411 forint). A karácsonyi ajándékokra szánt kiadás az egy háztartásra vetített átlagos, nettó havi jövedelem akár 17 százalékát is jelentheti. A több mint 60 ezer forintos keret közel 28 százalékát a gyerekek ajándékaira szánjuk.

Többeknek ugyanannyiból

Most karácsonykor több rokon, ismerős megajándékozását tervezzük, de mindezt úgy, hogy az ajándékok értékén drasztikusan nem szeretnénk változtatni. Az egy ajándékra szánt átlagos költés idén nagyjából kilencezer forint lesz, ez az összeg pár száz forinttal alulmúlja a tavalyi évit.

Van más, érdekes tanulsága is 2021-nek. Tavaly, a járványügyi korlátozások miatt a karácsonyi ajándékok beszerzése minden korábbi évnél erőteljesebben támaszkodott az online értékesítésre. Az online kiskereskedelem többek között az év végi rekordforgalomnak köszönhetően tudott Magyarországon 45 százalékos növekedést felmutatni. Ezzel hazánk az uniós országok között az élmezőnyben zárta a 2020-as évet. Idén aztán a fokozatos lazítások és az október közepére 60 százalék körüli átoltottság bátrabbá, optimistábbá tették a lakosságot: ismét megteltek a vendéglátóhelyek és bevásárlóközpontok.

Bár az online kereskedelem térhódítása idén is folytatódik (várhatóan 30 százalék körüli éves növekedéssel), a vírushelyzet – egyelőre – nem befolyásolja a vásárlók gondolkodását az ajándékvásárlás helyszínét illetően, így az ünnepi szezonban ismét megtelhetnek a hagyományos üzletek, indulhat a plázázás. Legalábbis ezt mutatja, hogy az idei ünnepi szezonban a tavalyinál kevesebb vásárló tervezi az ajándékok beszerzését webáruházakból, míg bevásárlóközpontokban, plázákban, illetve hagyományos boltokban arányaiban többen szeretnénk vásárolni. Persze előfordulhat, hogy újra életbe lépnek a korlátozások advent utolsó heteiben, amelyekkel elveszik az emberek kedvét a plázázástól.

A nyugdíjprémium és az szja-visszatérítés hajthatja a költéseket

A GKI Digital elemzése egyúttal arra is felhívta a figyelmet, hogy a novemberben kifizetett nyugdíjprémium – fejenként 80 ezer forint – továbbemelte mintegy 2,5 millió nyugdíjas szabadon elkölthető jövedelmét, így esetükben az extrajuttatás a karácsonyi költekezést is növelheti. Az aktív lakosság is bátrabban tud majd vásárolni: a jövő évi személyijövedelem-adó visszatérítés már idén is okozhat – előre nem tervezett és ezért most még nehezen mérhető – vásárlási lázat, ám a nyugdíjprémiumokkal ellentétben ez elsősorban az áruhitel-felvételi kedvet serkentheti, illetve a megtakarítással rendelkező háztartásoknál okozhat merészebb költekezést a jövőbeli bevétel reménye.

Nincs jelentős ugrás a lemondásokban

A pandémia előtt már érezhetően nőtt az élményalapú ajándékok népszerűsége Magyarországon is. 2019-ben minden második ember élményt akart adni karácsonyra, a 18–24 éves fiatalok körében ez az arány 80 százalék volt a Bónusz Brigád és a GKI Digital akkor készült karácsonyi felmérése szerint. Ilyen ajándék például az utazás, amellyel akár magunkat is meglephetjük; nem véletlen, hogy karácsony környékén többen kerekednek útra.

A két ünnep között, illetve szilveszterkor sokan szeretnék egy wellness szállóban kipihenni az év fáradalmait. A Szállás.hu adatai szerint a vendégek – nyilván nem függetlenül a járványhelyzet alakulásától – óvatosabban foglalnak, de egyelőre nincsenek tömeges lemondások, hiába romlottak a koronavírus-számok az elmúlt időszakban. A portál megkeresésünkre adott válaszából az derült ki, hogy a korábbi hullámok tapasztalatai alapján tömeges lemondás addig nem várható, ameddig nincs kifejezett korlátozó intézkedés.

Úgy tűnik azonban, hogy az ünnepi időszakban a magyarok nemcsak belföldi, hanem külföldi úti célokban is gondolkoznak. Legalábbis ezt tapasztalja az Invia utazásközvetítő, amely cég válaszában kiemelte: az előző év szinte teljes utazási stopja után most többen indulnak útnak. Ők nemcsak az idei szezonra tervezett álomutazásukat, hanem a pandémia teljes időszakában kimaradt élményeket szeretnék bepótolni a belföldi és külföldi úti célokkal.

– Egyértelműen nőtt a foglalások száma, és az úti célok tekintetében is tapasztalható némi elmozdulás: Egyiptom a korábbi, járvány előtti évekhez hasonlóan idén is sláger, viszont mellette a mezőnyből most a korábban megszokott Thaiföld és Kanári-szigetek helyett egyre népszerűbb célpont az Egyesült Arab Emírségek, valamint a Maldív-szigetek és Mexikó – sorolta az Invia munkatársa.

Eddig úgy tűnik, a síszezon valamiért elmarad, jóllehet, sokan hódolnak ennek a sportnak. Itt sem tapasztaltak lemondást az iroda szakértői, viszont a korábbi években ilyenkor már nagyon sok volt a foglalás, ami nem jellemző az idei évben. Jó esély van azonban arra, hogy ezek az utak nem „elmaradnak”, hanem helyettük valamilyen több, szokatlan élményt tartogató egzotikus üdülésre, adventi városlátogatásra vagy szilveszteri körutazásra voksolnak azok, akik a járvány előtt ebben az időszakban inkább a léceiket csatolták fel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új korszakba lép a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. december 3. 12:56
Hiába a hírnév, a Dr. Martensnél a túlélésről szólt az elmúlt fél év.
Vásárló A Temu megtalálta a vásárlók gyenge pontját
Buksza blog | 2024. december 3. 11:48
Egy évvel ezelőtt a két kínai online óriás, amelyek hatalmas felfordulást hoztak a kiskereskedelemben, még nem tudták kimazsolázni az év végi bevásárlási szezon legjobb falatját.
Vásárló Ijesztő drágulás a magyar diszkontokban – majdnem a duplájára nőtt a legolcsóbb tojások ára
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 2. 05:41
Összességében visszafogottan emelkedett havi és éves szinten is a diszkontokban megvehető alapélelmiszerek ára a Privátbankár Diszkont Árkosara szerint. Ugyanakkor a tojás egészen durva mutatvánnyal rukkolt elő, ami a külföldi helyzetet tekintve annyira nem is meglepő. 
Vásárló A kozmetikai ipar trükkjei – nesze neked, fogyasztóvédelem
Elek Lenke | 2024. december 1. 14:46
Elképesztő mennyiségű, márkájú, fajtájú arc-, kéz- és lábkrémet, lemosót, tonikot, arcmaszkot, szemránckrémet lehet kapni – de hogy melyiket válasszuk, abban senki sem segít. Közben trükkök százaival próbálnak minket befolyásolni.
Vásárló Éves megyei matrica – egy költséghatékony opció
Márkázott tartalom | 2024. november 28. 10:54
Az autópálya matrica kínálat változásainak első lépése a 2015-ben, vármegyékre érvényes matricák bevezetése volt. Az új termék népszerűsége pedig azóta is töretlen, hiszen évek óta az eladási statisztikák élén találhatjuk azt, ez pedig várhatóan jövőre sem változik.
Vásárló A nap képe: dupla annyiba kerül a kolbász Budapesten, mint Bécsben
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 17:04
Hihetetlenül hangzik, de igaz: a magyar fővárosban sokkal drágább az utcán kolbászozni, mint az osztrákban.
Vásárló Mi kell egy modern ergonomikus irodába?
Márkázott tartalom | 2024. november 25. 17:48
A modern, egészséges munkakörnyezet már régen nem csupán egy asztal és egy szék kombinációját jelenti. Az ergonomikus iroda kialakítása kulcsfontosságú a munkavállalók egészsége, kényelme – és produktivitása szempontjából is. A dolgozók fizikai és mentális jólétének támogatása kulcsfontosságú egy vállalat működése során, hiszen ezáltal elhivatottságuk, munkakedvük és hatékonyságuk is nő, de mi mindenre van szükség egy ergonomikus iroda kialakításához? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban. 
Vásárló Árat csökkentett a Penny tulajdonosa az egyik kedvenc piacán
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 24. 19:44
A kelet- és közép-európai országok kiskereskedelmének sokszínűségére példa, hogy a Magyarországon a Pennyvel jelen lévő német REWE Group Bulgáriában a Billa áruházakkal szerzett nagy piaci részesedést.
Vásárló Kedves Temu, kérlek, menj innen!
Buksza blog | 2024. november 24. 14:31
Miközben a számos országban letarolják az online kereskedelmet az ágazat kínai óriásai, Délkelet-Ázsiában nem fogadják tárt karokkal a „nagy sárkányokat”. Magyarország és ellencsapásra készül. 
Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG