5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hova is tettük a szemüvegünket? Nem, nem azt, amit most használunk. Hol vannak a régiek? Amit tavaly hordtunk, meg előtte és még korábban. Talán a fiókban vannak, esetleg a ruhásszekrény aljába zsúfolt dobozokban vagy a tavalyi karácsonyi üdvözlőlapok mellett. De miért ott vannak, és nem máshol, ahol jó helyen lennének? Furcsán hangzik, de az összes eddigi szemüvegünk új életet kezdhetne.

A szemüvegpiac legmeghatározóbb résztvevője elképesztő mennyiségű szemüveget gyárt le évente. Tavaly egyesült a szemüvegipar két jelentős cége, a francia lencsegyártó Essilor és az olasz keretgyártó, a Luxottica. Az így kialakult óriáscég értéke körülbelül 50 milliárd dollár. De miért is? A szektor immár legjelentékenyebb szereplője évente nagyjából 1 milliárd szemüveget gyárt és dob piacra. És mi évről évre megvesszük, mert szükségünk van rá.

Nem véletlen, hogy ilyen hatalmas értékű lett a fúzió után látásproblémáinkra megoldást kínáló vállalat. A fejlett országok felnőtt népességének körülbelül 70%-ának van szüksége szemüvegre. Ez az arány hatalmas, és mint ideális célcsoport, meg is veszik a látáskorrekciós eszközöket, amiket évente, kétévente lecserélnek. Úgy tűnhet, viszonylag gyakran váltogatjuk a szemüvegeinket, de valójában megvan rá az okunk. Orvosi szempontból nézve azért ajánlott évente megvizsgáltatni a szemünket, mert ennyi idő alatt változhat annyit, hogy más dioptriájú vagy (szemtengely-ferdülés esetén) másmilyen cilinderrel ellátott lencsére van szükségünk.

Felnőttnek és gyereknek egyaránt minden évben javasolt elmenni látásvizsgálatra

A másik ok picivel felszínesebbnek tűnik, de ez a fogyasztói társadalom egyik fő ismérve. Nem nehéz kitalálni, hogy ez a bizonyos második ok a divat. Ha a szemvizsgálaton azt állapítanák meg, hogy még nincs szükség új lencsére, valószínűleg mi akkor is befizetnénk legalább egy új keretre, és ha lehetséges, a lencse keretbe csiszolására. A szemüvegtrend is pont olyan rohamosan változik, mint a cipő-, ékszer-, játék- vagy a ruhadivat. Így történik meg az, hogy amikor mondjuk valamiért elő kell kaparnunk a nem túl gyakran használt születési anyakönyvi kivonatunkat, hirtelen rábukkanunk 1-2-3 dobozba vagy fiókba száműzött, lecserélt szemüvegre. Közben pedig hihetetlen hasznot termelünk a szemüvegiparnak ahelyett, hogy egy életre leszámolnánk a problémával.

A hosszútávon a legpraktikusabbnak és leggazdaságosabb megoldás a lézeres szemműtét, amivel egy életre megoldódhatnak a látásgondok. Ez az eljárás ugyan nagyobb egyszeri befektetés, mint egy szemüveg, de akár 3-4 éven belül is megtérülhet az ára. Ma már a lézerek rövidlátóknál -12 dioptriás fénytörési hibákat is biztonsággal képesek korrigálni.

A világon eddig több mint 30 millió lézeres szemműtétet végeztek

De mit tegyünk a leselejtezett szemüvegeinkkel?

Egyes statisztikák szerint a világon több mint 30 millió új szemüveget vásárolnak az emberek évente. Ez azt jelenti, hogy megközelítőleg ennyi látáskorrekciós eszközt küldenek egyúttal nyugdíjba. Természetesen ez csak hozzávetőleges érték, mert napszemüveget mondjuk gyakrabban vásárolunk, mint hagyományos szemüveget, és ez is növeli a fogyasztást.

A cégek tehát ontják a látáskorrekciós eszközöket, a fogyasztók tonnaszámra veszik, mert a technológia fejlődésének, az életmódbeli változásoknak és a környezeti tényezőknek köszönhetően egyre több embernek van és lesz szüksége szemüvegre vagy kontaktlencsére.

Van azonban a világnak egy másik oldala is

Bizonyos területeken kritikus méreteket ölt a szemüveghiány. Ezek a területek elsősorban a fejlődő országokat takarják, ahol mintegy 607 millió ember szenved szemüveghiányban. Esetükben a szemüveg a megélhetést jelentheti, hiszen ha nem látnak jól, nehezebben kapnak munkát (ha kapnak), és nehezebben látják el a családjukat. De ha egy generációval lejjebb megyünk, látszik, hogy a társadalom fejlődése is akadályoztatva van, ha a gyermeket a látásproblémái meggátolják a tanulásban, vagy esetleg ki is esik az oktatásból.

A szemüveghiány megoldásaként, a nyugati túlfogyasztást és a fejlődő országok hiányát összekapcsolva találták ki azt, élen Hardi Richárd, magyar származású szemészorvossal, hogy a régi, használaton kívüli szemüvegeinket adományozzuk oda a rászorulóknak. Az ilyen szemüveggyűjtő akcióknál a szakemberek bemérik a lencséket, szelektálják őket és felcímkézve küldik el a csomagot a fejlődő országokba.

Az adományozással tehát a feleslegest hasznossá alakítjuk, és még segítünk is vele másokon. Tudjuk, hogy a bolygónk nem bír el mindent, és a fogyasztói társadalom nem nagy barátja a Földnek. Ha viszont okvetlenül szükségünk van életünk során pár garnitúra szemüvegre, legalább gondoskodjunk az újra hasznosulásukról is.

A legkörnyezettudatosabb megoldás a lézeres szemműtét

Ha látáskorrekcióról van szó, a legkörnyezettudatosabb megoldásnak tehát a lézeres szemműtét tűnik. Mivel a lézeres látásjavítás véglegesen megoldja a problémát (szemben a szemüveggel vagy a kontaktlencsével, amely csak addig jó, amíg viseljük), nincs szükség újabb és újabb vásárlásra és gyorsan szükségtelenné váló eszközök megvásárlására. Ha pedig a lézeres szemműtét árát vetjük össze az évente, kétévente megvett szemüvegekével, gyorsan kiderül, hogy kifizetődőbb a lézeres beavatkozás. Bár nagyon drámainak hat a „lézeres szemműtét” kifejezés, valójában egy foghúzás is kellemetlenebb. A műtét maximum 15 perc alatt lezajlik. Mivel a kezelt területen nincsenek érzőidegek, az eljárás fájdalommentes és természetesen biztonságos. Ugye nem is éri meg félni tőle?

A környezettudatosság tehát nem áll meg a műanyagmentesítésnél és a használtruha-vásárlásnál. Ha a szemünk egészségéről van szó, még csak nem is fájdalmas a végleges, környezetet is kímélő megoldás - gondoljunk erre, mielőtt megvesszük a legújabb trendnek megfelelő szemüvegünket!

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG