Hirdetés
Hirdetés

Se pénz, se hitel, mégis több új autó fogy

2012. június 27., 10:40

Annak ellenére, hogy az új autók értékesítése az előző évhez képest több mint 20 százalékkal növekedett, a gépjármű-finanszírozás az első negyedévben 15 éves mélypontjára süllyedt. A flottafinanszírozás ezzel beérte, sőt, meg is előzte a történelmi mélypontra ereszkedő lakossági gépjármű-finanszírozást. A válság óta alacsony az emberek hitelfelvételi hajlandósága, a cégeket viszont ösztönzi a komoly áfa-kedvezménnyel járó nyílt végű lízing.

Hirdetés
Anderle Ádám
Anderle Ádám

A használt, illetve az új autók lakossági finanszírozása 2011 utolsó negyedévéhez képest a Lízingszövetség első negyedéves adatai, valamint a területen régóta tevékenykedő Lombard szakmai becslése alapján további közel 20 százalékot csökkent. A flottafinanszírozás ezzel beérte, sőt, meg is előzte a történelmi mélypontra ereszkedő lakossági gépjármű-finanszírozást.
Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport igazgatóságának tagja szerint egyértelműen érződik, hogy a lakosság menekülni próbál meglévő hiteleiből, hitelfelvételi hajlandósága pedig még az eddigi rendkívül alacsony szintről is tovább csökkent. Összességében, a lakossági gépjármű-finanszírozás minden szegmense szűkül.

Az egyetlen kivételt a céges vásárlók számára az év elejétől elérhető nyílt végű lízingkonstrukció jelenti, amely az általános visszaesést valamelyest ellensúlyozni tudja.

A Lombard Lízing Csoport szakértője szerint a közeljövőben alapvető változás nem várható a gépjármű-finanszírozási piacon.

Valószínű, hogy a piac további esése az év második felére megáll, s nem mutat majd negyedévről negyedévre folyamatos csökkenést – összegzi a kilátásokat Anderle –, ennek ellenére trendfordulóra 2012-ben semmiképpen nem számíthatunk.

A magyar autópiac ugyanakkor a jobban teljesítő piacok között szerepel Európában. Idén májusban az egy évvel ezelőttihez képest 19,6%-kal több rendszámot adtak ki, összesen 4581-et. Ebben a rangsorban csak Bulgária előz meg minket, ott 50,5%-os volt a növekedés. Ha az utóbbi 5 hónap eladásait vizsgáljuk az előző év hasonló időszakához viszonyítva a kép ránk nézve még kedvezőbb, ezek alapján Magyarország tudta felmutatni a legmarkánsabb növekedést, ez év januárja és május között 22 829 autó került forgalomba, ami 20,4%-os növekedést jelent - ennél jobb mutatóval senki nem rendelkezik az Unióban. Igaz, nálunk a bázis is nagyon alacsony volt, a tendencia mindenesetre igen kedvező. Ezt az időszakot vizsgálva a teljes európai uniós piac 7,7%-kal esett vissza - az európai autógyártók szövetsége (ACEA)

Forrás: ACEA

A flottafinanszírozás most először túlnőtte a lakossági finanszírozást

2012 első negyedévének legszembeszökőbb jelensége a finanszírozási piacon az a tény volt, hogy a flottafinanszírozási piac beérte, sőt, meg is előzte a lakossági autófinanszírozási piacot. Erre a gépjármű-finanszírozási szakma történetében még nem volt példa, hiszen a válságot megelőző években a flottapiac alig érte el a lakossági piac 10 százalékát. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a flottafinanszírozási piacon a válság gyakorlatilag „elmúlt”, hiszen az új üzletkötések volumene újra elérte a 2007-es és 2008-as években látott szinteket, miközben a lakossági hitelpiac az utóbbi hónapok során tovább csökkent, és ezzel történelmi mélypontra került.

Az emberek a válság óta kerülik a hiteleket

Megfontolatlan döntések miatt ment el az emberek hitfelvételi kedve                        
Ahogy arról korábban beszámoltunk, az utóbbi 6 év során a magyarok mintegy 1 600 milliárd forint hitelt vettek fel autóvásárlásra, a hitel kiválasztására a vásárlók zöme alig 1-2 órát fordított, és tulajdonképpen azt a hitelt vette fel, amelyet először talált. A használt autót vásárlók kb. háromszor, az új autót vásárlók kb. kétszer annyit foglalkoztak az autó kiválasztásával,  mint a finanszírozással kapcsolatos ügyekkel (a konstrukció kiválasztásával és a hitel- illetve lízingügyintézéssel) - derült ki a Budapest Bank felméréséből.

A finanszírozás a lakossági szegmensben süllyedt mélypontra; a magánszemélyek körében az újautó-vásárlások a készpénzes forma felé mozdulnak el, és ennek aránya tovább nő -  árulták el a Lombard Lízing Csoportnál a Privátbankár kérdésére.

A devizahiteleikből kimenekült háztartások egyelőre nem fordultak új beruházások, például a gépjárművásárlás felé – mondja Anderle Ádám –. A háztartások jövőképe érdemben az elmúlt hónapokban sem változott meg, és továbbra is rendkívül bizonytalan. A korábban felvett, jellemzően devizaalapú hitelek törlesztései sokak számára jelentenek erőn felüli terheket, így a lakosság mentalitásában mélyreható változás állt be: ma már azok is kétszer meggondolják a hitelfelvételt, akik egyébként megengedhetnék maguknak – hangsúlyozta a szakember.

Áfa-kedvezmény ösztönzi a cégeket, de a magánszemélyeket semmi?

Magánszemélyek esetében a készpénzes vásárlás tulajdonképpen jobban megéri, hiszen ez esetben a finanszírozás költségét nem kell megfizetnie. Magánszemélyeknél egyéb (pl. adó) előny nem kapcsolódik a finanszírozáshoz Magyarországon  - tudtuk meg a Lombard Lízing Csoporttól.

Ezzel egyidőben, a 2012 elejétől életbe lépett szabályozások eredményeképpen, az idei év nagy slágere az előzetes várakozásoknak megfelelően a nyílt végű pénzügyi lízingkonstrukció. Az áfa-törvény változása következtében ugyanis a nyílt végű lízing havidíjai után 2012. január 1-től kezdődően komoly áfa-kedvezmény jár. A havidíjak egy részének áfa-tartalma ugyanis levonhatóvá vált.

„Ez a tényező az, ami a jelenlegi körülmények között, amikor a makrokörnyezetben még mindig nem érzékelhető pozitív változás, képes ellensúlyozni a finanszírozási piac visszaesését, hiszen az áfa-előny kizárólag finanszírozás esetében érvényesíthető, készpénzes vásárlás során nem” – mutat rá Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport Igazgatóságának tagja. – „Ennek köszönhetően, a 2012 első negyedévében finanszírozott új autók jelentős részének esetében a szerződéseket már a nyílt végű lízingkonstrukció keretében kötötték meg. Különösen igaz ez olyan prémium kategóriás gépjárművekre, mint a BMW, vagy a cégek körében különösen népszerű Ford-modellek.”


Csatlakozzon ingyen, nyerjen készpénzt és olvassa testreszabott híreinket! (x)

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 1 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!
Hirdetés

Címlapon

Meglepő összegek: nem is a benzin miatt drága az autózás?

2014. szeptember 23., 15:17
Meglepő összegek: nem is a benzin miatt drága az autózás?

Persze a tankolás sem olcsó, de az is egy vagyonba kerül, ha meg sem mozdulunk autónkkal: gondoljunk csak a szervízköltségekre, a gépjárműadóra, vagy akár a kötelező biztosítás anyagi vonzatára. Míg egy átlagos autó benzinköltsége 24 forint, addig a teljes fenntartási költség 52 forint kilométerenként.

Privátbankár Árkosár

Hirdetés

Mi történt az elmúlt órákban?

Ajánlatunk

  • Minden, amit az exportról tudni kell vagy érdemes

    A magyar bankrendszer legkomolyabb múltú és hagyományú szereplőjének a kisujjában van minden, ami a nemzetközi fizetési forgalommal vagy a külkereskedelemmel kapcsolatos.

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Ajánlatunk

  • A nyugodt vállalkozó létezik...

    ...akinek akár még bowlingozni is van ideje, hiszen időben gondoskodott arról, hogy áthidalja esetleges likviditási problémáit. (x) Tovább

Hirdetés

Facebook

Szavazás

Ön szerint hogyan végződnek a devizahiteles perek, hány pénzintézet lesz, amelyik bizonyítani tudja, hogy tisztességesen járt el?

A hitelintézetek a bírósághoz fordultak a devizahiteleseket segítő törvény miatt. A bíróságnak arról kell döntenie, hogy tisztességesek-e a pert indító pénzügyi intézmény egyoldalú szerződésmódosításai.