5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A rezsi és az élelmiszer viszi el a pénzünk nagy részét - derült ki egy friss kutatásból, amely azt vizsgálta, miből áll az eltérő családmodellek háztartásainak éves fogyasztása, és milyen módszerekkel tudnának az emberek spórolni. A magyarok több mint fele úgy gondolja, nincsenek felesleges kiadásai, így nincs lehetősége az előgondoskodásra sem.

A legtöbb pénz a lakásra megy el

A Groupama Garancia Biztosító (GfK Hungária által készített) kutatása három csoportot vett górcső alá: a két felnőttből álló modellt (ahol legalább az egyik fél 65 évesnél idősebb), a két felnőttből és két gyermekből álló családot, és  az egyszemélyes háztartást.

A kétszemélyes családok, háztartásonként évente átlagosan 1 906 858 forintból gazdálkodnak. Az éves költségük 52 százalékát (majdnem egymillió forintot) az élelmiszerek és alkoholmentes italok, valamint a lakásfenntartási kiadások teszik ki (25, illetve 27 százalék arányban).

Az egészségügy és a közlekedés külön-külön 170-180 ezer forintot, a kultúra és szórakozás közel 136 ezer forintot, míg a hírközlés (amelyben megjelenik a távközlésre fordított kiadás és a médiafogyasztás) nem sokkal csekélyebb, összesen 110 ezer forint költséget jelent számukra évente.

Lényegesen kevesebbet szánnak lakberendezésre, ruházatra, szeszes italra és dohányárura, valamint vendéglátásra a megkérdezett kétszemélyes háztartások.

Akik kevesebbet tudnak költeni a kultúrára

A kétgyermekes, kétszülős háztartások éves összfogyasztása 2 769 620 forint. A háztartás fenntartásához szükséges élelmiszerekre és háztartási energiára ugyanannyit szánnak, hozzávetőlegesen összesen 1 220 000 forintot. A többi költségük a teljes fogyasztásuk kisebb arányát teszi ki: 387 ezer forintot áldoznak közlekedésre, 236 ezer forintot kultúrára és szórakozásra, 177 ezret hírközlésre, 154 ezer forintot vendéglátásra, szálláshely igénybevételére, 143 ezret pedig ruházkodásra költenek.

A listát esetükben a lakberendezés, az egészségügy, a szeszes italok és dohányáruk zárják, utolsó helyen pedig az oktatás (csupán 1%) áll.

Akik egyedül élnek

Az egyszemélyes háztartások évente 1 340 201 forintból tartják fenn magukat. Az arányokat tekintve ők is jövedelmük 52 százalékát költik lakásfenntartásra, illetve élelmiszerek beszerzésére – bár esetükben a kétfős modelltől eltérően – 31 és 21 százalékban oszlanak meg a költségek.

Évente 110 ezer forintot közlekedésre, és közel ekkora összeget kultúrára és szórakozásra költenek. 89 ezer forintjuk megy el egészségügyi termékekre és szolgáltatásokra, 80 ezer forintot adnak ki hírközlésre. Egy kissé eltérő rangsorolással ugyanazok a termékek zárják a sort, mint ahogy az a kétszemélyes háztartásokra jellemző.

A rezsi és az élelmiszer viszi el pénzünk nagy részét

A kutatás négy különböző korosztály költési szokásait is elemezte. Elsőként a harminc évnél fiatalabbak kiadásait vizsgálta meg. Az éves kiadásuk 715 071 forint.

A költségeik legnagyobb részét a lakásfenntartás teszi ki 205 ezer forinttal, majd utána következnek az élelmiszerek 143 ezer forinttal, a harmadik legtöbbet jelentő kiadás pedig a közlekedésre elköltött 74 ezer forint. Kultúrára és szórakozásra 64 ezer forint, hírközlésre pedig 45 ezer forint jut évente. 
Ennél kevesebbet fordítanak vendéglátásra, ruházkodásra, káros szenvedélyekre, egészségügyre, lakberendezésre és oktatásra.

A 30+-osok

Alig különböznek a 30-39 éves korosztály kiadásai a náluk fiatalabbakétól. Bár az ő éves kiadásuk 757 863 forint, a költési arányokat tekintve majdnem ugyanaz a sorrend, de ők élelmiszerre évente 158 ezret, míg közlekedésre 100 ezret szánnak.

A 40+-osok

A 40-49 évesek 694 282 forintot, az 50-59 éves korcsoport pedig 844 405 forintot költ el fejenként évente. Az ő költségeinek aránya is rendkívül hasonló, eltérésként pár ezer forintnyi többlet csak az élelmiszereknél mutatkozik.

Havonta több mint 20 ezer forintot spórolhatnánk

A magyar lakosság több mint fele, 56 százaléka érzi úgy, hogy elég komoly megszorításokkal él, azaz egyáltalán nincsenek felesleges kiadásai. 24 százalék, azaz a népesség közel negyede gondolja úgy, hogy ha lemondana felesleges kiadásairól, akkor el tudna kezdeni rendszeresen megtakarítani akár egy jelentősebb összeget. A megkérdezettek 19 százaléka, a lakosság ötöde véli úgy, hogy felesleges kiadásai lemondása nélkül is képes takarékoskodni.

„A felesleges kiadások elhagyásával havonta akár több, mint 20 ezer forint megspórolható lenne. Az emberek fejében az a téves kép él, hogy minimum havi 30 ezer forintot kell félretenniük azért, hogy anyagi biztonságban töltsék nyugdíjas éveiket. Pedig ha már fiatalon elkezdjük az előgondoskodást, ez az összeg sokkal kisebb is lehet”- mondta Garamvölgyi Zoltán, a Groupama Garancia élet- és bankbiztosítási ügyvezető igazgatója.

De hogyan?

A válaszadók szerint a legtöbbet a kis összegű kiadásokon az élelmiszerboltokban és természetesen az otthoni háztartási energiával való takarékoskodással lehet félretenni.

Következőként arányosan a dohányárukon lehet spórolni (elsősorban a leszokással), az öltözködésre szánt pluszköltségekkel, kocsi helyett tömegközlekedés használatával, megfontoltabb telefonálási szokásokkal.

A szerencsejátékra, márkás holmikra, szeszesitalok vásárlására, szórakozásra, szépítkezésre fordított kiadások mérséklésével tovább kímélhetjük pénztárcánkat. A megkérdezettek szerint pusztán tudatosabb vásárlással, fogyasztási szokásokkal havonta 20 271 forint megspórolható lenne.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG