5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A statisztikák szerint az EU-ban csak Bulgáriában alacsonyabb a dohányáruk árszínvonala, mint nálunk, még Románia is érezhetően drágább. De mivel itt az egyik legalacsonyabb a bérszínvonal is, és több balkáni országban sokkal olcsóbb a füstölnivaló, minden adott az ipari méretű csempészethez.

Elkészült az EU statisztikai szervezete, az Eurostat árszínvonal-statisztikája (PLI) a 2013-as évről, érdemes volt belenézni, hogy mit mutat a dohányárukkal kapcsolatban, amelyek árát az utóbbi években erősen emelték Magyarországon. Egyes szakemberek, ha az áremelkedések szóba kerülnek, szívesen teszik hozzá, hogy még így is Magyarországon az egyik legolcsóbb a cigaretta, és az adatok ezt alá is támasztják.

Csak Bulgáriában olcsóbb

Ha az EU 28 tagállamának dohányár-színvonalát 2013-ban 100 százaléknak vesszük, akkor Magyarországon ennek még az itteni áremelések után is csak 57 százaléka volt az ár. Ennél alacsonyabb értéket csak Bulgáriában vettek számba. Kicsivel felettünk a sorban hozzánk közel egyébként szinte csak volt szocialista országok vannak. Lengyelország alig előz meg bennünket, Románia már valamivel jobban elhúzott. Messze a legdrágább pedig Norvégia és Nagy-Britannia (lásd a grafikont).

Kérdés, hogy mi a jó, ha drága a cigaretta, vagy ha olcsó Magyarországon. Azt mondják a szakemberek, és ez teljesen logikus is, hogy minél drágább, annál alacsonyabb lesz a fogyasztás, csökken a dohányzók száma, javul az egészségügyi helyzet. Ugyanakkor viszont egyre magasabb lehet a csempészet szintje is, főleg, ha olcsóbb árszintű szomszédai vannak az adott országnak, mint Magyarországnak.

Csakhogy a bér még alacsonyabb

De például a kicsiny Luxemburgban is gyanúsan magasak az eladások, feltehetően azért, mert míg náluk öt euró körül van egy doboz cigaretta, addig francia és holland szomszédaiknak ugyanazért 6-7 eurót kell fizetni. Érdemes megnézni a Numbeo árait, bár azok a felhasználók által beküldött adatokon alapulnak, így talán kevésbé precízek a hivatalos adatoknál.

A magyar cigarettaárak azonban csak abszolút értékben alacsonyak: hiába ugyanis, hogy euróban csak az EU-átlag 57 százalékát teszik ki, de 2012-ben az itteni átlagbérek csak az EU-színvonal 27 százalékára rúgtak. Ez 2013-ban sem javulhatott döntő mértékben, legfeljebb 1-2 százalékponttal. (Eközben ráadásul a szakemberek nálunk azon vitatkoznak, 2, 3 vagy 4 millió ember tekinthető az országban szegénynek.) A bérekhez, az életszínvonalhoz képest tehát itt sokkal nagyobb teher egy dohányosnak a cigaretta megvásárlása, mint másutt.

A „meddig emeljünk árat”-problémának biztosan van egy optimálishoz közeli megoldási pontja, amikor az ár eléggé riasztó ahhoz, hogy leszokásra ösztönözze a fogyasztókat. Ám mégsem növeli kiugró mértékben a csempészetet és a bizonytalan eredetű, esetleg rossz minőségű vagy különösen káros dohányfajták fogyasztását.

Hogy hol van ez a kedvező szint, nem tudjuk, de az áremeléseket az EU-előírások miatt végre kell hajtani, a mozgásterünk ebben a kérdésben nagyon kevés. Az adókon kívül ugyan a kiskereskedelmi árrést is emelték tavaly, de a kiskereskedelmi ár százalékában és abszolút értékben is minimuma van a dohányárak adójának. (Lásd a keretes írást.)

Van honnét és van miért csempészni

Így érthető, hogy lassan nem múlik el hét anélkül, hogy a NAV ne adna hírt valamilyen nagyobb csempészcigaretta-fogásról. Az Eurostat néhány EU-n kívüli, de a közelünkben levő országot is felsorol, mint Albánia, Szerbia, Macedónia, van, ahol csak fele annyiba kerül a dohány, mint itt. Csempészni tehát van honnét és van miért, így a csempészet várhatóan komoly probléma lesz, valószínűleg évekig, rossz esetben még hosszabb ideig. Főleg, ha eközben sok embernek nem lesz más munkája.

EU: Hatásosan segíti a leszokást az áremelés

A dohánytermékekre kivetett adók Európai Uniós szintű szabályozásához kapcsolódóan két főbb irányelvet nevezhetünk meg – közölte a Privátbankárral Demjén Tibor, a Dohányzás Fókuszpont Országos Egészségfejlesztési Intézet vezetője. Leírása szerint a 2002/10/EC irányelv azt  írja elő, hogy a cigarettára kivetett teljes jövedéki adónak (tételes- és értékadó az Áfa nélkül) el kell érni a kiskereskedelmi átlagár legalább 57 százalékát.

A jövedéki adó azonban 1000 szál cigarettára nem lehet kevesebb, mint 60 euró, 2006. január 1-től pedig 64 euró. Azon tagállamok, amelyekben a jövedéki adó mértéke 1000 szál cigarettára minimum 95 euró (illetve 2006-tól 101 euró), mentesítést kapnak az 57 százalékos adómérték alól. Az irányelv alól több ország, így Magyarország is derogációt (halasztást) kapott. Az irányelv által meghatározott adószintet Magyarországnak 2007. december 31-ig kellett teljesítenie.

A 2011/64/EU irányelv tovább emelte a dohánytermékekre, így a cigarettára kivetett adók mértékét, 2014. január 1-től a szabad forgalomba bocsátott cigaretták kiskereskedelmi árának a jövedéki adó legalább 60 százalékát kell, hogy kitegye. Függetlenül a súlyozott kiskereskedelmi ártól ez a jövedéki adó 1000 szál cigarettát tekintve nem lehet kevesebb, mint 90 euró.

Azon tagállamok viszont, amelyek 1000 szál cigarettára legalább 115 euró jövedéki adót vetettek ki, mentesítést kapnak az említett 60 százalékos adómérték alól. Magyarország erre is haladékot kapott 2017. december 31-ig.

A magyarországi áremelkedést tehát az Európai Uniós irányelveknek való megfelelés, az Európai Unió többi tagállamának utolérése indokolja. Mind az EU, mind a WHO a dohányzás visszaszorításának hatásos eszközei között tartja számon az adók növelésén keresztül történő kiskereskedelmi áremelést – foglalja össze a vezető. Az elérendő cél a dohányzás visszaszorítása és ennek egyik hatékony eszköze az adóemelés, ezáltal pedig a kiskereskedelmi ár növelése.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG