Egyre nagyobb a feszültség a Monetáris Tanácsban

2012. augusztus 08., 14:40

A legutóbbi kamatdöntés előtt 2 monetáris tanácstag nyilatkozott arról, hogy az inflációt figyelmen kívül hagyva már most megindulhat a kamatcsökkentés. Csak egyikük szavazott csökkentésre.

Július végi ülésén az MNB monetáris tanácsa a 7%-os alapkamat tartása mellett szavazott. Az ülés előtt két tag, Kocziszky György és Gerhardt Ferenc nyilatkozott úgy a Bloombergnek, hogy akár már nyáron megindulhat a kamatcsökkentés Magyarországon. Sőt, Kocziszky György egyenesen azt mondta az amerikai hírügynökségnek, hogy az "infláció nem probléma", a 3%-os célszámot 2013 végére elérhetjük így is (elemzők nem így látják, a júniusi adat a vártnál magasabb, 5,6% volt, az idei átlagos infláció 5,5% körül lehet). A nyilatkozatok után rögtön beindult a találgatás, az elemzők többsége elképzelhetőnek tartott egy 25 bázispontos csökkentést, de londoni kommentárok úgy fogalmaztak: remélik, hogy a kamatdöntő ülésen a "megfontoltság" kerül előtérbe. A tanács július 24-ei ülésén végül a vártnál egységesebb döntés született, csupán két tag szavazott ki, ők 6,75%-ra szállították volna az irányadó rátát, míg 5 tag a tartás mellett voksolt.

Az MNB ma publikált jegyzőkönyvéből kiderül, Kocziczky György és Cinkotai János szavazott a kamatvágás mellett, míg Bártfai-Mager Andrea és Gerhardt (a másik két külsős tag) a tanács belső tagjaival értett egyet.

Ki mire szavazott?
7% - a kamat tartása mellett: Bártfai-Mager Andrea, Gerhardt Ferenc (külsős tagok), Karvalits Ferenc, Király Júlia, Simor András (belsős tagok)
6,75% - a kamat 25 bázispontos csökkentése mellett: Kocziszky György, Cinkotai János (külsős tagok)

 

A tanács helyzetértékelése

A Monetáris Tanács megítélése szerint idén a gazdaság kibocsátása csökken, és a növekedés csak 2013-ban indulhat meg. A kibocsátás az elkövetkező időszakban elmarad potenciális szintjétől. Az adóváltozások és más adminisztratív intézkedések következtében az infláció hosszabb időszakon keresztül a cél felett alakul.

Az adóemelések emelik a fogyasztói árakat

A tanácstagok nagy többsége kiemelte, hogy az inflációs folyamatokat a korábban is megfigyelt ellentétes irányú hatások alakítják. Egyfelől a reálgazdaság oldaláról érkező inflációs nyomás változatlanul mérsékelt, ugyanakkor az év eleji áfa- és jövedéki adóemelések, a Széll Kálmán-terv 2.0 intézkedései, illetve a június végén bejelentett, jövő évre vonatkozó kormányzati intézkedések az inflációt tartósan a cél felett tartják.

Forrás: KSH


Még messzebb az inflációs cél

A fiskális intézkedések inflációs hatását ugyan tompítja a gyenge belső kereslet és a laza munkaerőpiac, de összességében az áfa- és jövedékiadó-emelések hatására az infláció nemcsak 2012-ben, hanem 2013-ban is a cél felett marad, így a cél elérése csak 2014 folyamán valószínű - áll a jegyzőkönyvben, melyből kiderül, hogy az inflációs pályát illetően volt megosztottság a tagok között. A 2014-es "céldátum" új, az MNB legutóbbi inflációs jelentésében még az szerepelt, hogy 2013 végére érhetjük el a 3%-ot (a Széll Kálmán 2.0 bejelentése előtt még 2013 tavasza volt a cél).

Növekedési kockázatok, gyenge belső fogyasztás

A testület tagjai egyetértettek abban, hogy az idei csökkenő kibocsátást követően a GDP szerény mértékű növekedése várható 2013-ban. A kibocsátás az előrejelzési horizonton elmarad potenciális szintjétől, és ennek megfelelően a munkanélküliségi ráta is tartósan magas szinten ragad, ami laza munkaerőpiacot vetít előre. A növekedés fő támaszát továbbra is az export jelenti majd, bár — összhangban a magyar export számára fontos felvevőpiacok kilátásaival — 2012-ben itt is érdemi lassulás várható. A csökkenő lakossági reáljövedelem, a bankrendszeri mérlegalkalmazkodás következtében előálló szigorú hitelfeltételek és a fiskális kiigazítás következtében romlanak a belső fogyasztás lehetőségei.

A tanácstagok egy része nem hisz az "IMF-sztoriban"

Hazánk kockázati felárai mérséklődtek a júliusi kamatdöntést megelőző hónap folyamán, melynek egyik oka az EKB kamatcsökkenése, illetve a részben az ennek nyomán, az alacsony külső kamatkörnyezet következtében a fejlődő piacok irányába megélénkülő tőkeáramlás volt. Másrészt a nemzetközi szervezetekkel megkezdett tárgyalások sikerességére vonatkozó várakozások is a csökkenés irányába hatottak. Több tanácstag úgy ítélte meg, hogy ennek ellenére elsősorban a globális tényezők hatottak a kockázati felárak javulására, ami továbbra is változékonyan alakulhat. Egyes tagok arra hívták fel a figyelmet, hogy a régiós értékekhez képest hazánk kockázati mutatói továbbra is magas szinten alakulnak, míg mások úgy ítélték meg, hogy érdemi javulás történt hazánk kockázati megítélésében, mely javulás várakozásaik szerint tovább folytatódhat (augusztus 6-án a csődkockázatunk elérte idei mélypontját - a tanácstagok erről persze nem tudhattak, hiszen az ülés július 24-én volt).

A tanács változatlanul úgy ítéli meg, hogy szükség van az IMF-megállapodás mielőbbi megkötésére (a kormány azonban húzhatja az időt, egyelőre alacsonyak a hozamszintek - de ez drága mulatság a hosszú távú fiskális pozíciónkat is figyelembe véve).

Egyre nő a feszültség

A kamatdöntési opciók vitája során a testületi tagok többsége hangsúlyozta, hogy a monetáris politikát befolyásoló ellentétes irányba ható tényezők között tapasztalható feszültség tovább erősödött a kamatdöntést megelőző hónap során. A júniusi inflációs jelentés alappályájában feltételezettnél kedvezőtlenebb inflációs és béradatok a monetáris szigorítás irányába, míg a kedvezőtlen növekedési adatok a lazább monetáris kondíciók felé mutatnak. Mások ugyanakkor arra hívták fel a figyelmet, hogy az inflációs alapfolyamatok kedvezőek, továbbá a laza munkaerő-piaci kondíciók miatt a kedvezőtlen béradat sem jelent jelentős kockázatot az inflációs folyamatok szempontjából.

Ebben nem értettek egyet a tanácstagok

Az inflációs folyamatok mellett az ország kockázati megítélésének alakulását is eltérően értékelték a testület tagjai. A többség szerint a kedvezőtlen inflációs folyamatok mellett hazánk kockázati megítélésének érdemi és tartós javulása még nem következett be, ezért a kamat szinten tartása mellett foglaltak állást. Ezzel szemben a testület más tagjai azt hangsúlyozták, hogy az inflációs alapfolyamatok továbbra is mérsékeltek, a kockázati mutatók pedig a júliusban tapasztalható csökkenéssel megindultak a régiós szintek irányába.

Megosztott volt a tanács annak megítélésében is, hogy egy esetleges monetáris lazítás növelhetné-e a gazdaság kibocsátását. Egyes tagok azt hangsúlyozták, hogy egy elsietett kamatcsökkentés – az inflációs folyamatokra és a kockázati megítélésünkre gyakorolt kedvezőtlen hatása mellett – nem növelné a gazdaság kibocsátását. Mások ezzel szemben azt hangsúlyozták, hogy a reálgazdaság számára súlyos terhet jelent az irányadó kamat jelenlegi szintje.

Szigorítással egyenértékű tartás

Egy tanácstag úgy ítélte meg, hogy az általa támogatott 25 bázispontos kamatcsökkentés nem jelentene érdemi monetáris lazítást, tekintettel arra, hogy az Európai Központi Bank irányadó eszközének kamatát ilyen mértékben csökkentette július folyamán. Ilyen körülmények között megítélése szerint a hazai jegybanki kamat szinten tartása monetáris szigorítással egyenértékű.

Az elnök a vitát követően szavazásra bocsátotta a felmerült javaslatokat. Az alapkamat szinten tartását öt tanácstag támogatta, míg két testületi tag a kamatszint 25 bázispontos csökkentése mellett szavazott - zárul a jegyzőkönyv.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Gondoskodj a családodról halálod után - ennél egyszerűbben nem is lehetne

Gondoskodj a családodról halálod után - ennél egyszerűbben nem is lehetne

A statisztikák szerint rosszul vannak a magyarok attól, hogy végrendeletet írjanak, pedig rengeteg esetben csak így őrizhetik meg az élet során felhalmozott vagyont úgy családon belül, hogy az ne vezessen széthúzáshoz. Dr. Tóth Ádámnak, a Magyar Országos Közjegyzői Kamara elnökének van egy jó híre azok számára, akik szerint egy végrendelet megírása bonyolult jogi procedúra.

További cikkek

Utánajártunk

Napi kommentár - videó

Ajánlatunk

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX29808.49-0.63%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • november 28
    KSH: Beruházások - 2016 Q3
    november 29
    KSH: Foglalkoztatottság - augusztus–október
    KSH: Munkanélküliség - augusztus–október
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 20 mrdFt
    Munkanélküliségi ráta - október
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - október
    GDP (év/év, igazított) - 2016 Q3
    Fogyasztói bizalom (végleges) - november
    Fogyasztói árindex (év/év, előzetes) - november
    GDP (negyedév/negyedév, évesített, előzetes) - 2016 Q3
    november 30
    KSH: Ipari termelői árak - október
    MNB: A hitelintézetek összevont mérlegének alakulása - október
    A háztartási és a nem pénzügyi vállalati kamatlábak - október
    ÁKK: 2023/A államkötvény csereaukció, 2019/A - 20 mrdFt; 2024/B államkötvény csereaukció, 2018/C - 20 mrdFt
    Munkanélküliségi ráta - november
    Munkanélküliek számának változása (ezer fő) - november
    Fogyasztói árindex (év/év) - november
    Szolgáltatóipari beszerezési menedzser index (előzetes) - november
    Chicagói beszerzési menedzser index - november
    december 1
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - november
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - november
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - november
    Caixin feldolgozóipari beszerzési menedzser index - november
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (végleges) - november
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (végleges) - november
    Munkanélküliségi ráta - október
    Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) - november
    Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) - november
    december 2
    KSH: Külkereskedelmi termékforgalom - szeptember
    Munkanélküliségi ráta - november
    Nem-mezőgazdasági foglalkoztatottak változása (ezer fő) - november
    ISM New York index - november

Szavazás

Donald Trump lesz az USA következő elnöke - Ön szerint javul ettől a magyar-amerikai viszony?