4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Űgy tűnik, decemberben csak az év végi akció miatt torpant meg az élelmiszerárak emelkedése, januárban viszont mindent bepótoltak az áruházak: közel 7 éve, 2011 májusa óta nem mértünk akkora éves áremelkedést felméréseink során, mint 2018 első Árkosár-körképében - ebben az is benne van, hogy a tavaly év eleji áfacsökkentések nem torzítják tovább a statisztikát. Nem csoda, hogy ismét történelmi csúcsra ért a nagybevásárlás ára.

Novemberben kiugró áremelkedést mértünk a hipermarketekben, decemberben pedig komolyabb árcsökkenést - összességében azonban nagyon jól kirajzolódott grafikonjainkon a tavaly év elején indult trend. Erre most ráerősítenek a legfrissebb eredmények: minden áruházban komoly áremelkedést mértünk, leginkább a tavaly januári szinthez képest - de a decemberi akciók kifutása is jól tetten érhető. Az éves áremelkedéshez a bázishatás is hozzájárul: a tavaly januári áfacsökkentések (baromfihús, tojás, tej) hatása most fut ki, magyarán innentől áfacsökkentett árakat hasonlítunk áfacsökkentett árakhoz.

Közel 11 éve futó felmérés-sorozatunk mostani állomása is úgy telt, ahogy szokott: január 9-én az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy áruházában néztük meg, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára. Minden fronton emelkedést mértünk: decemberhez képest 5,4, tavaly januárhoz képest pedig 11,4 százalékkal kellett többet fizetnünk ugyanazokért a termékekért egy átlagos nagybevásárlás során.

Januárra a legkevésbé a Tesco, a legnagyobb mértékben az Interspar emelte az árait, az Auchan mindkét időtávon a második helyre került az áremelkedés szempontjából. A végeredményben még így is az Auchan vezet, az Interspar árai már a 21 ezer forinthoz vannak közelebb. Egy hónap alatt 4-7 százalék közötti áremelést hajtottak végre az áruházak, éves szinten viszont csak a Tescónál úsztuk meg egyszámjegyű áremeléssel.

A kosár átlagos értéke 19 908 forint lett, nagyjából 70 forinttal megdöntve ezzel a novemberi történelmi csúcsot. Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor is 18 432 forintot kellene fizetnünk a termékekért - nem beszélve az ezzel járó extra kellemetlenségekről.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Kezdjük a komolyabb árcsökkenésekkel, azzal hamarabb végzünk: az előző hónaphoz képest csak egyes felvágottaknál mértünk 10 százalékot meghaladó árcsökkenést. Egy év alatt pedig csak a krumpli (-27%) ás a cukor (-16%) lett sokkal olcsóbb.

Decemberhez képest a liszt ára ugrott a legnagyobbat, bő 30 százalékot; 20 százalék fölötti áremelkedést mértünk az almánál, 10 százalék fölöttit a banánnál, az UHT-tejnél, a kávénál, a teánál, a cukornál, a tésztánál, a májasnál és egyes tömény szeszesitaloknál is.

Tavaly januárhoz képest természetesen a tojás drágult a legnagyobbat, már 77 százaléknál jár az áremelkedés (az okokról bővebben korábbi cikkünkben). 55 százalékkal drágult egy év alatt az alma, közel ennyivel a liszt is. Harmadával drágult az UHT-tej, 20 százalékot meghaladó mértékben a csirkemell (lásd még: a statisztikából kikerülő áfacsökkentés-hatás). Legalább 10 százalékos áremelést mértünk a teánál, a gyümölcsjoghurtnál, az ásványvíznél.

Havi legolcsóbbak

Idén a halhús áfáját csökkentette a kormány 27-ről 5 százalékra, ez a magyarok fogyasztási szokásait ismerve azért kevésbé jelent komolyabb spórolást egy átlagos családnak, de azért talán növelheti a fogyasztási kedvet, ha olcsóbban tudnak kísérletezni a vásárlók a különböző halakkal. A hipermarketek kommunikációjában mindenesetre januárban hangsúlyosan jelenik meg a haláfa-csökkentés, mind a reklámújságokban, mind pedig az üzletekben is több helyen találkoztunk a kampánnyal. Az Intersparban például így:

A Tesco reklámújságjában pedig így:

Ezúttal megnéztük, mennyibe kerül a legolcsóbb olyan halfilé, ami rántott hal készítésére alkalmas. Az Auchanban a csomagolt busa-szeletet kilónként 1073 forintért kínálták; a Tescóban a mirelit alaszkai tőkehalfilé kilója 1186 forintba került. Az Intersparban fagyasztott hekkfilét találtunk a legolcsóbban, 1332 forintos kilónkénti áron.

A narancsnak tart még a szezonja, kilónként 299 forintért adták az Auchanban, az Intersparban 329 forintért, a Tescóban pedig 399 forintért.

Felmértük a kávéédesítők polcait is, a legolcsóbbat az Auchanban találtuk, 499 forintért egy 1320 darabos Ezerédest kaptunk. Az Intersparban és a Tescóban a Pötyi classic volt 399 forintért a legolcsóbb, 650 darabos kiszerelésben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
Vásárló Jöhetnek az új visszaváltó-automaták további termékek esetén a brit üzletekben
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 10. 11:25
Alig szokták meg az emberek az üdítőpalackok és -dobozok visszaváltó automatáit, máris azon törik a fejüket a kereskedők, hogy milyen további termékek esetén lehetne hasonló gépeket bevezetni.
Vásárló Újabb változás a boltláncokban: kaszálnak a szokatlan időjáráson
Buksza blog | 2024. november 9. 16:18
A klímaváltozás miatt megszokottá váltak a furcsa időjárási jelenségek, amelyek befolyásolják a vásárlói keresletet is. Innen már csak egy lépés, hogyan használhatják ki ezt az áruházláncok.
Vásárló Rosszabb élelmiszer „jár” a szegényebbeknek?
Buksza blog | 2024. november 9. 15:44
Akadnak, akikl úgy vélik, hogy a világ nagy élelmiszergyártó vállalatai rosszabb minőségű termékeket kínálnak a szegényebb országokban, mint a gazdagokban. Most új bizonyíték érkezett erre.
Vásárló Élő zöldfalak – borítsuk be növényekkel a felületet!
Márkázott tartalom | 2024. november 9. 14:16
Egy modern irodában vagy üzlethelyiségben már nemcsak díszítőelemként van jelen a növényvilág, hanem a dolgozók jóllétét és a látogatók kellemes benyomását is elérhetjük vele. Ha igazán markáns és szemet gyönyörködtető látványt szeretnénk elérni, akkor akár az egész falat élővé varázsolhatjuk. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG