Novemberben kiugró áremelkedést mértünk a hipermarketekben, decemberben pedig komolyabb árcsökkenést - összességében azonban nagyon jól kirajzolódott grafikonjainkon a tavaly év elején indult trend. Erre most ráerősítenek a legfrissebb eredmények: minden áruházban komoly áremelkedést mértünk, leginkább a tavaly januári szinthez képest - de a decemberi akciók kifutása is jól tetten érhető. Az éves áremelkedéshez a bázishatás is hozzájárul: a tavaly januári áfacsökkentések (baromfihús, tojás, tej) hatása most fut ki, magyarán innentől áfacsökkentett árakat hasonlítunk áfacsökkentett árakhoz.
Közel 11 éve futó felmérés-sorozatunk mostani állomása is úgy telt, ahogy szokott: január 9-én az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy áruházában néztük meg, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára. Minden fronton emelkedést mértünk: decemberhez képest 5,4, tavaly januárhoz képest pedig 11,4 százalékkal kellett többet fizetnünk ugyanazokért a termékekért egy átlagos nagybevásárlás során.
Januárra a legkevésbé a Tesco, a legnagyobb mértékben az Interspar emelte az árait, az Auchan mindkét időtávon a második helyre került az áremelkedés szempontjából. A végeredményben még így is az Auchan vezet, az Interspar árai már a 21 ezer forinthoz vannak közelebb. Egy hónap alatt 4-7 százalék közötti áremelést hajtottak végre az áruházak, éves szinten viszont csak a Tescónál úsztuk meg egyszámjegyű áremeléssel.
A kosár átlagos értéke 19 908 forint lett, nagyjából 70 forinttal megdöntve ezzel a novemberi történelmi csúcsot. Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor is 18 432 forintot kellene fizetnünk a termékekért - nem beszélve az ezzel járó extra kellemetlenségekről.
Mi lett olcsóbb? Mi drágult?
Kezdjük a komolyabb árcsökkenésekkel, azzal hamarabb végzünk: az előző hónaphoz képest csak egyes felvágottaknál mértünk 10 százalékot meghaladó árcsökkenést. Egy év alatt pedig csak a krumpli (-27%) ás a cukor (-16%) lett sokkal olcsóbb.
Decemberhez képest a liszt ára ugrott a legnagyobbat, bő 30 százalékot; 20 százalék fölötti áremelkedést mértünk az almánál, 10 százalék fölöttit a banánnál, az UHT-tejnél, a kávénál, a teánál, a cukornál, a tésztánál, a májasnál és egyes tömény szeszesitaloknál is.
Tavaly januárhoz képest természetesen a tojás drágult a legnagyobbat, már 77 százaléknál jár az áremelkedés (az okokról bővebben korábbi cikkünkben). 55 százalékkal drágult egy év alatt az alma, közel ennyivel a liszt is. Harmadával drágult az UHT-tej, 20 százalékot meghaladó mértékben a csirkemell (lásd még: a statisztikából kikerülő áfacsökkentés-hatás). Legalább 10 százalékos áremelést mértünk a teánál, a gyümölcsjoghurtnál, az ásványvíznél.
Havi legolcsóbbak
Idén a halhús áfáját csökkentette a kormány 27-ről 5 százalékra, ez a magyarok fogyasztási szokásait ismerve azért kevésbé jelent komolyabb spórolást egy átlagos családnak, de azért talán növelheti a fogyasztási kedvet, ha olcsóbban tudnak kísérletezni a vásárlók a különböző halakkal. A hipermarketek kommunikációjában mindenesetre januárban hangsúlyosan jelenik meg a haláfa-csökkentés, mind a reklámújságokban, mind pedig az üzletekben is több helyen találkoztunk a kampánnyal. Az Intersparban például így:
A Tesco reklámújságjában pedig így:
Ezúttal megnéztük, mennyibe kerül a legolcsóbb olyan halfilé, ami rántott hal készítésére alkalmas. Az Auchanban a csomagolt busa-szeletet kilónként 1073 forintért kínálták; a Tescóban a mirelit alaszkai tőkehalfilé kilója 1186 forintba került. Az Intersparban fagyasztott hekkfilét találtunk a legolcsóbban, 1332 forintos kilónkénti áron.
A narancsnak tart még a szezonja, kilónként 299 forintért adták az Auchanban, az Intersparban 329 forintért, a Tescóban pedig 399 forintért.
Felmértük a kávéédesítők polcait is, a legolcsóbbat az Auchanban találtuk, 499 forintért egy 1320 darabos Ezerédest kaptunk. Az Intersparban és a Tescóban a Pötyi classic volt 399 forintért a legolcsóbb, 650 darabos kiszerelésben.