Jobbra a Chrysler Building. |
Eladósorba került a Chrysler Building, írja a Wall Street Journal. New York ikonikus felhőkarcolójától a megnövekedett fenntartási költségek és a rivális felhőkarcolók miatt válnak meg. A tulajdonosok, egy Abu Dhabi-i kormányzati alap és a Tishman Speyer ingatlanfejlesztő cég a CBRE Group-ot bízta meg azzal, hogy intézze az épület marketingjét.
Az elmúlt években amerikai és külföldi befektetők több híres felhőkarcolót is megvettek az USA-ban, köztük a Chicago-i Willis Towert és a New York-i Waldorf Astoria Hotelt - utóbbi 1,95 milliárd dollárért lett egy kínai befektetőé, ami amerikai szállodavásárlásban rekordösszeg.
A Chrysler Building tulajdonosai is abban bíznak, hogy komoly összegért adhatnak majd túl az art deco tornyon, ám az ingatlanpiaci becslések szerint könnyen koppanhatnak. Az Abu Dhabi-i alap 800 millió dollárért szerzett 90 százalékos tulajdonjogot a felhőkarcolóban még 2008-ban, röviddel a gazdasági világválság kirobbanása előtt, ám a szakértők szerint aligha kapnak majd ennyit az ingatlanért. Az 1930-ban épült felhőkarcoló ugyanis újabb, modernebb tornyokkal kell, hogy versengjen a bérlőkért, melyek kialakítása viszont értelemszerűen sokkal jobban találkozik a kor igényeivel: ezek padlótól plafonig érő ablakokat, nagy teraszokat, biciklitárolót és igényes fitnesztermeket kínálnak az irodahelyiséget kereső cégeknek.
A közel 90 éves torony állagmegőrzése, fenntartása és az emelkedő földbérleti díj sok pénzt visz el, és az új tulajdonosnak valószínűleg arra is nagyobb összegeket kell majd költenie, hogy vonzóvá tegye az épületet a fiatalabb munkaerőt kereső, újabb cégeknek. A nagy rivális Empire State Building például 2006-ban 550 millió dollárt költött a modernizációra, melynek keretében egyebek mellett felújították a lifteket, az előcsarnokot, új antennarendszert telepítettek, és kialakítottak egy csak a bérlők által látogatható fitnesztermet is. Ennek köszönhetően most olyan cégek bérelnek irodát az épületben, mint a LinkedIn vagy a Shutterstock.
A Chrysler Building tulajai viszont még mindig bízhatnak egyes befektetők ízlésében, mert vannak techcégek, melyek olykor kifejezetten régi épületekre utaznak, mintegy presztizsberuházásként. Ilyen a Google is, mely tavaly 2,4 milliárd dollárt fizetett a Chelsea Market nevű korábbi raktárért, melyet még a 19. században építettek.