Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
A július 1-jén elrajtoló magyarországi azonnali fizetési rendszer komplexebb lesz, mint a világ bármelyik hasonló megoldása - persze azért máshol sem tétlenkednek, folyamatosan születnek az újabb és újabb, innovatív banki szolgáltatások. A világ egyik legjelentősebb Fintech-rendezvénye, a londoni FintechConnect kiállítás és konferencia nyomán járjuk körül a folyamatokat.

A tervek szerint 2019. július 1-től minden magyarországi pénzforgalmi szolgáltatónak képesnek kell lenni azonnali fizetési szolgáltatás nyújtására. Csak emlékeztetőül: a magyarországi projekt sokkal több, mint a világban általában bevezetett rendszerek, hiszen míg szinte mindenki csak az úgynevezett sima átutalással kezdte (credit transfer), addig az MNB döntése alapján a magyar bankoknak egyrészt minden tíz millió forintot el nem érő értékű átutalást az új AZUR (AZonnali Utalási Rendszer) rendszeren kell kezelniük, nyújtaniuk kell a fizetési kérelem típusú szolgáltatást és mindjárt háromfajta másodlagos számlaazonosítót is kell tudniuk alkalmazni.

A világon ilyen komplex rendszert nem alkalmaznak, de ez persze nem gátolja meg a világ számítástechnikai fejlesztőit abban, hogy olyan új banki szolgáltatásokat fejlesszenek ki, amelyekkel a szolgáltatók ki tudják használni az új infrastruktúrát. A fejlesztések általános iránya nagyon jól látható volt a december első hetében Londonban immár negyedik alkalommal megrendezett Fintech Connect kiállításon és konferencián.

Tényleg mindenki ott volt

A londoni esemény ötezer résztvevőjével az iparág egyik legnagyobb ilyen témájú rendezvénye. Ezek egy része kiállító volt, hiszen több kategóriában is 152 cég és egyéb piaci résztvevő mutatta be termékeit és szolgáltatásait, míg a rendezők a két nap alatt párhuzamosan nyolc témában tartottak konferenciát.

A legátfogóbb témájú talán a digitális átalakulás felgyorsulásával foglalkozó konferencia volt (Accelerating Digital Transformation), de külön konferenciát kapott például a blockchain (Building on Blockchain) és külön fórumot kaptak a technológiai átalakulásban résztvevő hölgyek is a „The ThinkTank: Women in Panel” című eseményen.

A rendezvényt nem csak a brit, köztük a walesi, észak-ír kormány- és fejlesztési szervezetek támogatták, de ott voltak támogatóként a német Hessen tartomány, Bahrein és Hongkong fejlesztési ügynökségei is.

Ugyan a rendezvény az utóbbi tíz év jelenségének mondható Fintech világ egyik központi eseménye volt, de bebizonyosodott, hogy a kor nem számít: a legrégebben alapított kiállító és egyben fő szponzor a német Siemens cég volt, amely 1847 óta létezik, míg a spanyol BBVA jogelődjét 1857-ben alapították.

Miről is szólt a kiállítás, milyen termékeket is kínáltak a résztvevők? Csak címszavakat mondok: blockchain; InsurTech; RegTech; PayTech; KYC (know your costumer); mobil applikációk fejlesztése; felhőszolgáltatások; pénzmosás elleni rendszerek; követelés behajtás; stb., stb. és akkor még a később bemutatandó legfontosabbakat nem is említettem.

Még magyarokkal is találkozhattunk

Nemzetközi rendezvényeken nem nagyon szerepelnek magyar megoldások, ezért szeretném külön kiemelni a 2017-ben alapított magyar Bankzee céget, amely egy, a tinédzserek részére („Z” generáció) optimalizált mobilbanki megoldással jelentkezett. Elmondásuk szerint a rendszer a fintech irányultságáról ismert lengyel Alior Bankban már üzemel, de a cég reménykedik abban, hogy valamelyik olyan magyar bank, amelyik a családok komplex kezelésében látja az ügyfélkapcsolati jövőt szintén vevő lesz megoldásukra. Rajtuk kívül egyébként az idén már másodszor kiállító Apello képviselte Magyarországot, de ők mint a kiállítás bronz fokozatú szponzorai szerepeltek többek közt olyan termékkel, amely mutatja, hogy a cég éppen húsz éve van jelen a piacon és foglakozik banki IT rendszerek fejlesztésével.

A két kiállító cégen kívül az azonnali fizetési rendszerek magyarországi implementálásában kiemelkedő szerepet játszó Capsys volt jelen a kiállításon, hiszen ahhoz, hogy komplex rendszereket tudjanak a bankoknak ajánlani Magyarországon és másutt Közép-Kelet-Európában illetve a Közel-Keleten több, speciális termékekkel rendelkező beszállító partner is szükséges, amelyek egy része a FinTech Connecten is szerepelt

Mi lesz a következő lépés az azonnali fizetési rendszer banki beindítása után?

A McKinsey egy, a vállalati folyamatok automatizálhatóságával foglalkozó tanulmányában azt írta, hogy a vállalati számviteli tevékenység 77 százaléka, a pénzforgalmi folyamatok ellátásának pedig 79 százaléka teljes mértékben automatizálható. Mi kell ugyanakkor ahhoz, természetesen egy korszerűen gondolkodó vállalatvezetésen túl, hogy a hatékonyság ilyen magas szintje elérhető legyen?

Szükséges az azonnali fizetési infrastruktúrán alapuló pénzforgalmi rendszer, szükséges a vállalat részére egy olyan banki partner, amelyik ezt az infrastruktúrát hatékonyan használni tudja és szükséges olyan banki termék, amelyekből úgy és olyan módon nyerhetők ki pénzforgalmi és gazdálkodási adatok, hogy azokkal a vállalati rendszerek automatizálhatóak is legyenek.

És ezek egyike miért pont az azonnali fizetési rendszer? Három különféle ok miatt is:

  • azonnaliság;
  • tételenként fizetés;
  • teljes automatizáltság.

A Magyarországon jövőre bevezetendő rendszer ezt a három dolgot a bankoktól a bankokig eljuttatja. De ahhoz, hogy nemzetgazdasági szinten valóban érvényesülni tudjon az egyébként nagyon-nagyon drága infrastruktúra által adott lehetőség, a fizetési adatoknak azonnal, természetesen tételenként (ez nem új) és teljesen automatizáltan kell eljutni a vállalatokhoz, amelyek így a pénzforgalmuk, azaz a likviditásuk kezelését és a számvitelüket is automatizálni tudják. Ez a pár sorban leírt folyamat tulajdonképpen jelentős részét képviseli a banki- és vállalati digitális transzformációnak; és most itt egy szusszanásra visszajutunk a FinTech Connect kiállításhoz.

A kiállításon különböző kategóriákba sorolva összesen 141 IT fejlesztő állított ki. Ezek közül 37 cég szponzorálta is a kiállítást, ők voltak a régebben működő, tőkeerősebb, több termékkel rendelkező cégek. E cégek 33 százaléka termékként kínálta a digitális transzformációt, de még a start-up cégek közül is, amelyek 59-en voltak, tízen a digitális transzformációt tartották fő termékünknek!

Ha még jobban specifikáljuk a terméket, akkor ez az adat- és pénzforgalom automatizáláshoz szükséges termék szélesebb körben a „client onboarding” – sajnos magyar elnevezést még nem tudok -, a vállalatokra specifikált változata pedig „corporate onboarding” néven ismert a bankvilágban és a bankokat kiszolgáló számítástechnikai fejlesztők világában.

A bankok egyébként már régóta ajánlanak jobban, vagy kevésbé jobban automatizált rendszereket vállalati ügyfeleiknek. Ennek az első megjelenési formája a már a vállalati igényekre optimalizált netbank volt, amibe a vállalatok először kézzel vitték be az adatokat, később ezeket az adatbeviteli folyamatokat akár előre programozhatták és már elektronikusan történtek.

A legújabb bank-vállalati ügyfélkapcsolati rendszerek ( ezeket nevezzük ma „corporate onboarding” rendszernek), amelyek H2H integrációt kínálnak a vállalati ügyfélnek, azaz a bank rendszeréhez (banki host) integrálják a vállalat rendszerét (vállalati host) lehetővé téve ezzel a valós idejű ügyfélkapcsolati adatcserét. Ennek az adatforgalomnak a pénzforgalmi adatok csak egy részét képezik, hiszen ezen a rendszeren finanszírozási kérelmeket le lehet bonyolítani, itt történik a már létező finanszírozásokhoz kapcsolódó információszolgáltatás, de akár tőkepiaci műveletek is lebonyolíthatóak.

Czímer József

A kiállításon megjelent szolgáltatók kínáltak dobozos jellegű termékeket is e feladatok ellátására. Ezek a termékek főképp a minden országban nagyobb létszámú KKV-szféra kiszolgálására alkalmasak, hiszen a nagyobb vállalatok egyedi programokat igényelnek. Ez a bankok számára természetesen nem újdonság, hiszen az egyedi ügyfélkezelés bizonyos méret felett már száz éve gyakorlat.

Jelentősebb vállalati partnerek esetében a fejlettebb európai bankok már „Virtuális számlavezetési szolgáltatást” (Virtual Account Management) ajánlanak, amihez szintén az azonnali fizetési rendszer adja az „alapanyagot”. Ennek használatával tudják a vállalatok valós időben kezelni a számlájukat és tudják hatékonyabban menedzselni likviditásukat. Ebben, az egyébként bankok által kínált rendszerben a virtuális számlák egy, a valós pénzforgalmi számlákat kiegészítő számlarendszert képeznek azért, hogy a vállalatok a likviditásukat sokkal nagyobb részletezettségben láthassák és irányíthassák.

A fenti példákon láthatjuk tehát, hogy a komplex digitalizációnak nevezett számítástechnikai fejlődési folyamat nagyon sok és főleg komplex lehetőséget kínál a banki ügyfeleknek a hatékonyabb működésre és ezen keresztül a vállalati jövedelmezőség növelésére.

Készítette: Czímer József


Az azonnali fizetési rendszer hazai bevezetéséről szóló sorozatunk eddig megjelent cikkei:

2016. június Szempillantás alatt megy át a pénz - indul a forradalom Magyarországon
2016. július Pillanatok alatt akarsz pénzt küldeni? Erre mindenképp szükség lesz
2016. augusztus Azonnali fizetés Magyarországon: kinek jó ez?
2016. szeptember Magyarország, a régiós forradalmár - milyen lesz a mi azonnali fizetési rendszerünk?
2016. október Nyakunkon a jövő - kezd kiderülni, hogyan fogunk fizetni
2016. november Egy csapásra rengeteg dolog kiderült az azonnali fizetésről
2016. december Öt másodperc alatt teljesül az átutalás, vasárnap is - hogyan lehetséges ez?
2017. január Fizetés egy szempillantás alatt - jövőre jön a fordulat
2017. február Mennyibe kerül majd a magyar bankoknak a fizetési forradalom?
2017. március Tényleg semmi értelme nem lesz a bankkártyának?
2017. április Fontos részletek kerültek napvilágra
2017. május Mi lesz a kis magyar bankokkal?
2017. június Egy éve jött a bejelentés - hol tart a magyar fizetési forradalom?
2017. július Fizetési forradalom: beelőznek a szomszédos országok?
2017. augusztus Azonnali fizetési rendszer Magyarországon: elkezdődött!
2017. december Azonnali fizetési rendszer: Európában is elkezdődött a forradalom
2018. január Fizetési forradalom Magyarországon: sorsdöntő év kezdődött
2018. március Fizetési forradalom Magyarországon: lehetetlen küldetés a magyar bankoknak?
2018. április Hatalmas és költséges projektben a magyar bankok: vajon elkészülnek jövő nyárra?
2018. május Beköszönt a fizetési forradalom – pár év múlva gyökeresen megváltozik az életünk
2018. július Már csak egy év, és jön a magyar fizetési forradalom - óriási változásokat hoz
2018. augusztus Tényleg a kutya se megy többet bankfiókba?
2018. szeptember Mit tudnak az okostelefonok Magyarországon? Óriási forradalom zajlik
2018. november Miért tart 2 óráig az egyik bankban az, ami a másikban 10 perc alatt megvan?
Hírek a Fintech világából:
2017. szeptember Ez a világ leginnovatívabb országa: feltaláltak egy új pénzt
2017. október Valamiből már megint nagyon kimarad Magyarország
2017. november Nyílnak a bankok: sosem volt még ennyire jó a magyar ügyfeleknek?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Pénzügyi szektor Nyugdíjpénztárak: a válság ellenére sem menekültek a tagok
Király Béla | 2021. május 13. 13:24
Jól teljesítettek a tavalyi évben a pénztárak, a válság ellenére nőttek az önkéntes nyugdíj-, és egészségpénztári befizetések. A Pénztárszövetség sajtóeseményén arról beszéltek a szektor képviselői, hogy mintegy kétmillió hazai pénztári tag továbbra is fontosnak tartja az öngondoskodást, legyen szó a nyugdíjakról vagy az egészséges életmódról.
Pénzügyi szektor 11 milliárd forinttal kevesebb adót kell befizetni szerdán a járvány miatt
MTI | 2021. május 12. 09:15
Egyes katás vállalkozók és több mint 30 ezer cég mentesül a kötelezettség alól.
Pénzügyi szektor Az OTP-nél nem tartják indokoltnak a hitelmoratórium meghosszabbítását
Csabai Károly | 2021. május 7. 10:56
Magyarországon ugyanis a legmagasabb az oltottsági arány Európában, ennek köszönhetően nálunk indulhat be legelőször a dinamikus gazdasági növekedés – jelentette ki Bencsik László, a legnagyobb hazai hitelintézet vezérigazgató-helyettese az OTP első negyedéves eredményeit ismertető sajtótájékoztatón. A bank egyébként éves szinten 5 százalékos GDP-növekedést vár.
Pénzügyi szektor Az Ersténél már látják a fényt a vírusalagút végén
Csabai Károly | 2021. május 5. 11:07
Ezt különösen a lakossági jelzáloghitelek és a vállalkozói mikrohitelek fokozódó igénylésére alapozzák, valamint arra, hogy erősödött a kártyahasználat, miközben az online vásárlások aránya növekszik.
Pénzügyi szektor A teljes vállalati hitelállomány 12 százaléka sérülékeny a moratórium szempontjából
MTI | 2021. április 29. 12:46
A teljes vállalati hitelállomány 12 százaléka, a háztartási szektorban 10 százaléka tekinthető pénzügyileg "kifeszítettnek", sérülékenynek a moratórium szemnpontjából - mondta Fábián Gergely, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója a Protfolio.hu online hitelkockázati és behajtási konferenciáján csütörtökön.
Pénzügyi szektor Kisebb hibákat tár fel vagy kutakodó előfutár a tőkepiaci felügyeleti ellenőrzés
Dr. Gál István vezető jogász, MNB | 2021. április 29. 10:55
Bár sok tőkepiaci intézmény még alig hallott róla, az MNB jó három éve – eddigi vizsgálatain túl – egy új eszközt, az elsősorban kisebb súlyú, jelentősebb intézkedést nem igénylő hiányosságok feltárására hivatott felügyeleti ellenőrzést is bevethet. Ez a vizsgálatoknál sokkalta gyorsabb, s részben mellőzi annak formai kötöttségeit is. Segítségével az MNB rögtön jelezheti a piacnak az észlelt problémát, az ellenőrzött intézmény pedig azonnal orvosolhatja a feltárt hiányosságot. Ha mégis jelentősebb súlyú problémák merülnek fel az intézménynél, a felügyeleti ellenőrzés vizsgálatba fordulhat át: az ellenőrzés ilyenkor a vizsgálatok „kutakodó előfutára”. Dr. Gál István, az MNB tőkepiaci jogérvényesítési vezető jogászának írása.
Pénzügyi szektor Pénzügyi és környezeti tudatosságot tanul ezen a héten 350 ezer diák
Privátbankár.hu | 2021. április 20. 16:03
Ezen a héten 1600 iskolában zajlanak a Fenntarthatósági Témahét programjai és rendhagyó tanórái. Kiemelt téma a zöld gazdálkodás alapjainak elsajátítása.
Pénzügyi szektor Zs. Nagy István lett a Magyar Lízingszövetség elnöke 
Privátbankár.hu | 2021. április 20. 15:04
A két évtizedes lízingpiaci tapasztalattal rendelkező Zs. Nagy István, a Merkantil-csoport kockázatkezelési igazgatója lesz a Magyar Lízingszövetség elnöke, a szervezet eddigi vezetője, Nyikos Katalin továbbra is elnökségi tag marad.
Pénzügyi szektor Kkv-k: 151 milliárd forint NHP Hajrá-s lízingszerződésre
Privátbankár.hu | 2021. április 9. 10:32
Összesen 151,2 milliárd forintértékben finanszírozták a mikro-, kis- és középvállalkozások beruházásait, eszközbeszerzéseit a lízingtársaságok a Magyar Nemzeti Bank NHP Hajrá programjában tavaly április óta – közölte a Magyar Lízingszövetség.
Pénzügyi szektor Megérkezett a Google Pay, egy magyar bank ügyfelei már használhatják
Privátbankár.hu | 2021. április 7. 15:51
Magyarországon a K&H vezeti be elsőként a Google Pay okostelefonos fizetési megoldást a hazai pénzintézetek között. A szakértők szerint az utóbbi időben felgyorsult pénzügyi digitalizációnak mindez újabb lendületet adhat.
hírlevél
depositphotos

Legyen Ön is előfizetőnk!

Előfizetőink naponta 4-6 egyedi, máshol nem olvasott,
minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, az első hónapban 390 forintért.