Hirdetés
Hirdetés

Szeretnéd eladni a cégedet? Így kaphatsz érte a legtöbbet!

2014. szeptember 25., 11:15

Élénkül a magyar cégtranzakciós piac, időszerű vele foglalkozni - hangzott el a Privátbankár.hu témával foglalkozó konferenciáján csütörtökön. Szakértők mutatták be, mire kell odafigyelnie egy tulajdonosnak, ha cégét a lehető legjobb áron akarja értékesíteni, és nem akarja a vételár nagy részét adóként befizetni. Egy jól sikerült felkészülés a tervezettnél 85 százalékkal nagyobb bevételt is hozhat.

Az elmúlt félévben Magyarországon is emelkedett a tranzakciók száma, 14 százalékkal. A régiós tranzakciós piac becsült mérete 23,1 milliárd dollár, a magyar piac 850 millió dolláros volt – ez ugyan jelentős növekedés az előző időszak 243 milliárdos értékéhez képest, de ez egy nagyobb tranzakció eredménye. Magyarországon az IT és technológia szektor valamint a telekommunikáció és média szektorok voltak a legnépszerűbbek. A téma rendkívül aktuális – mondta bevezetőjében Dezse Margaret, az EY partnere a Privátbankár.hu Cégértékesítés, tőkebevonás, akvizíció konferenciáján.

Dezse Margaret
Dezse Margaret

Siklósi Zoltán, az Invescom Tőkebefektetési Tanácsadó Kft. ügyvezetője arról beszélt, hogyan lehet felkészíteni egy céget az eladásra.

Hirdetés

Felkészülés a cég eladására

Siklósi Zoltán
Siklósi Zoltán

A cégértékesítésre való felkészülésnél a cél mindig a tulajdonosi érték maximalizálása a szervezet felkészítésén, a transzparencia növelésén, a megfelelő pozicionáláson és a hatékony értékrealizáláson keresztül.

A szervezet felkészítése során jellemzően a menedzsment és a tulajdonosi kör szétválasztását javasolják – egyébként még akkor is, ha épp nem készül eladni a céget a tulajdonos. Ez ugyanis egy megfelelő távolságtartást tesz lehetővé, a tulajdonos hatékonyabban kérheti számon a menedzsmentet, ha nem tagja annak.

A transzparencia növelése a nem alaptevékenységek leválasztásával kezdődik, és fontos a konszolidált múltbeli pénzügyi kimutatások elkészítése is – ez megkönnyíti a cég értékelését és ezáltal az értékesítését is. Az eredménykimutatásokat is mindig a valós helyzethez kell igazítani -ez egyrészt fehérítést, másrészt az egyszeri tételek leválasztását jelenti, így átláthatóbb lesz a vállalat, felmérhető a tényleges eredménytermelő képessége.

A jól meghatározott növekedési stratégia, a jól kidolgozott üzleti terv is sokat adhat a cég értékéhez, ahogy a megfelelően optimalizált, a stratégiának megfelelő finanszírozási struktúra megléte is sokat számít – sorolta Siklósi Zoltán.

Esettanulmány: ennyit is kereshet, aki jól felkészül

Siklósi Zoltán több esettanulmányt is ismertetett, amelyet az Invescom az elmúlt időszakban bonyolított le. A Salgglas például tudatosan készült az exitre, így a fent leírtakat kivétel nélkül, viszonylag rövid idő alatt „kipipálhatta” a cég (felkészült a menedzsment, leválasztották a nem központi üzletágakat, a kimutatásokat rendezték, erős üzleti tervvel és növekedési stratégiával rendelkeztek, stb.)

Az Invescom ezek után több mint 100 lehetséges befektetőt keresett meg, közülük 19 érdeklődő volt. 10 befektető üzemlátogatásra is bejelentkezett, végül 5 ajánlatot kapott a cég. Ezek közül egy kivételével mind meghaladta a tulajdonosi elvárásokat - a végén az elvárásokat 85 százalékkal meghaladó árat kínáló befektető lett a befutó – ez pedig jelentős eredmény, ami persze nem ígérhető minden vállalatnak, de megmutatja, milyen fontos a megfelelő előkészítés, majd ezután a lehetséges befektetők közötti versenyhelyzet kialakítása és menedzselése – mondta Siklósi Zoltán.

Adózási alapkérdések

Gerendy Zoltán
Gerendy Zoltán

Gerendy Zoltán, a BDO Magyarország ügyvezetője az adóügyek szempontjából mutatta be, hogyan maximalizálható a tulajdonosi érték. Ami biztos: Magyarországon rendkívül bonyolult az adórendszer, 52 adónem van érvényben, amire egy tranzakciónál szóba jöhet.

A cégértékesítés gyakorlati kérdései között Gerendy Zoltán szerint meg kell határozni, mit is értékesítünk (csak eszközöket, egy önálló üzletágat vagy komplett üzletrészeket), ki az értékesítő (jogi személy vagy magánszemély), illetve mi az ellenérték - ez lehet pénz, de nem szükségszerűen (egyebek mellett lehet például részvény is).

Milyen adónemet érint a tranzakció?

Jellemzően szerencsére nem mind az 52-t – mondta el Gerendy Zoltán. A jövedelemadó és a forgalmi adó kérdése az, amit biztosan minden esetben meg kell vizsgálni.

 

 

Adómentes esetek

A bejelentett, jogdíjbevételre jogosító szellemi termék, vagyoni jog értékesítési nyeresége adómentes – ha a bejelentés a szerzést, aktiválást követő 60 napon belül megtörténik. A bejelentett részesedés érékesítési nyeresége adómentes .Ezt azt jelenti, ha egy legalább 10 százalékot elérő üzletrészt legalább egy évig megtartottunk, és a szerzést követő 75 napon belül bejelentettük, akkor érékesítéskor nem kell adót fizetni a vételi és az eladási összeg közötti különbség (azaz a nyereség) után. A kedvezmény viszont nem vonatkozik ellenőrzött külföldi társaságokra – figyelmeztetett Gerendy Zoltán.

Aki időben tervez, sokat spórolhat

A sikeres adótervezés eredménye a teljes adómentesség a cég eladásakor – mondta Gerendy Zoltán. Sikertelen az tervezés, optimalizálás esetén jövedelemadók és egyéb adók is felmerülnek a cég értékesítésénél. Az időben megkezdett tervezés azért nagyon fontos, mert lezárt tranzakció esetében már nincs lehetőség a tervezésre, legfeljebb némi optimalizálásra – fontos tehát időben gondolkodni, megfelelően tervezni.

Az igazi megoldások a szakmai viták során alakulnak ki, ezek nem kerülhetőek meg. A nemzetközi megoldások pedig nemzetközi készségeket igényelnek: ez nem csak nyelvtudásra, hanem az összes érintett ország cégkultúrájának, adórendszerének, cégvilágának ismeretére is szükség van- mondta Gerendy Zoltán.

 

Checklist: amin érdemes végigfutni

Aki értékesíteni kívánja cégét, annak érdemes végiggondolnia az alábbi szempontokat Dezse Margaret szerint:

 

  • Milyen a piac, van-e igény a cégemre? Kik lehetnek a vevők, ki jelentkezhetne be a cégemért?
  • A céget illetően: Hogyan teljesít az üzlet? Milyen növekedési stratégiája van a cégnek, megfelelő-e az üzleti terv?
  • Azt sem szabad elfelejtetni: nem csak a céget értékesítjük, hanem a menedzsmentet is – milyen szerepük lesz az értékesítés után? Ugyanez a helyzet, ha kis cégről van szó, és a tulajdonos egyben a vezető is - el kell gondolkodni az értékesítés utáni esetleges szerepvállaláson.
  • Az időzítést is jól kell megtervezni, szoros határidőket kell szabni.
  • A szükséges információk körét meg kell határozni, az adatokat elő kell készíteni, a belső és külső kommunikáció zökkenőmentességét biztosítani kell.
Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Lázár mindenkinek megtiltaná a dohányzást, aki 2019 után születik

Lázár mindenkinek megtiltaná a dohányzást, aki 2019 után születik

A 2020. január elseje után születettek tehát már nem vásárolhatnak cigarettát, de még számos javaslat van az asztalon - úgy tűnik, a trafikrendszer csak a jéghegy csúcsa.

Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX37424.23+0.07%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Szavazás

Ön tud félretenni a nyugdíjas éveire?