3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ételre és italokra adtak ki a legtöbbet a magyar családok az év első felében, ez havonta egy főre számolva több mint 21 ezer forintot, az összes kiadás közel harmadát jelenti. Fejenként közel 80 ezer forintot költünk el egy hónapban, több megy el a gyógyszerekre, kultúrára és szórakozásra alig néhány ezer jut. Szinte mindhol van mosógép és televízió, a háztartások fele pedig saját autóval is rendelkezik.
A háztartások egy főre jutó havi kiadásainak megoszlása (%, Forrás: KSH)

Az év első félévében a magyarok egy főre jutó havi átlagos kiadása 79,6 ezer forint volt, ami folyó áron 7 százalékkal, a fogyasztói árak alakulását figyelembe véve 4,5 százalékal meghaladta az egy évvel korábbit - derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) háztartások lakossági fogyasztását vizsgáló felméréséből.

Havonta a legtöbbet (egy főre vetítve, átlagosan):

  • 21,3 ezer forintot élelmiszerekre és alkoholmentes italokra,
  • 17,2 ezer forintot lakásfenntartásra és háztartási energiára,
  • 8929 forintot közlekedésre,
  • 5280 forintot hírközlésre,
  • kultúrára és szórakozásra 4249 forintot fordítottunk.
    A háztartások egy főre jutó havi fogyasztási kiadásai (Forrás: KSH)

Az alapvető kiadási tételek közül az élelmiszerek és alkoholmentes italoké 5,9 százalékkal, a közlekedésé 5,7 százalékkal, a lakásfenntartási kiadásoké 1,2 százalékkal nőtt reálértéken.

A vendéglátásra és szálláshely-szolgáltatásra elköltött összeg pedig 9,2 százalékkal nőtt. Utóbbi a legnagyobb változás reálértéken, míg a legnagyobb mértékben - fejenként 1581 forinttal - az élelmiszerekre fordított kiadások nőttek.

Egyes élelmiszerekre fordított egy főre jutó havi kiadások nagysága
(2017. I. félév, forrás: KSH)

Egészségügyi kiadásokra a háztartások fejenként átlagosan 3849 forintot fordítottak egy hónapban, 3,7 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. A kiadások legnagyobb szeletét (85 százalékát) jelentő gyógyszerekre, gyógyárukra, gyógyászati segédeszközökre fordított összegek pedig 8,9 százalékkal nőttek, amelynek egy főre jutó havi összege 3274 forintot tett ki.

Szinte minden háztartásban van tévé és mosógép, minden második családnak van saját autója, kétharmaduknak volt valamilyen számítógépe, 100 háztartásra pedig 186 mobiltelefon jutott.

A háztartások egy főre jutó havi lakásfenntartási kiadásainak megoszlása
(2017. I. félév, forrás: KSH)

A KSH szerint a kiadások növekedését elősegítette, hogy a fogyasztói árak 2,3 százalékos éves növekedésénél a reálkereset jóval nagyobb mértékben, 10 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. Az összegzés szerint az átlagos nettó kereset 193 ezer forintra, a családi adókedvezménnyel számolva 201 ezer forintra becsülhető 2017 első felében.

Az alma és a krumplit szeretjükA GfK Hungária felmérése szerint több mint 330 milliárd forintot költöttek a magyar háztartások zöldségre és gyümölcsre tavaly, mintegy 12 százalékkal többet az azt megelőző évhez képest, ez a napi fogyasztási cikkek éves forgalmának valamivel több mint a tizede. A háztartások tavaly 216,8 milliárd forintot költöttek zöldségre, egy évvel korábban 206,1 milliárd forintért vásároltak. Gyümölcsre 116,7 milliárd forintot fordítottak a múlt évben, 2015-ben viszont még csak 109,2 milliárd forint értékben vásároltak. A magyarok közel 90 százaléka fogyaszt naponta, vagy hetente több alkalommal zöldséget, és több mint 80 százalékuk gyümölcsöt. A magyarok a gyümölcsök közül leginkább az almát, a zöldségek közül pedig a burgonyát keresik, ezeket követi a dinnye, a banán, illetve a paradicsom, paprika és a vöröshagyma. (MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG